Wordt jouw gemeente ook steeds moderner?

jan03

Bericht door jan03 »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Dit is het nieuwe kerkgebouw van de GG te Barendrecht.
Zij streven eveneens naar eenvoudige kerkgebouwen.

Is het niet erg kort door de bocht om op basis van het feit dat een kerkgebouw in de 'jaren-30-stijl' wordt opgetrokken, te concluderen dat het een eenvoudig kerkgebouw is??
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jan03 schreef:
Tiberius schreef:Dit is het nieuwe kerkgebouw van de GG te Barendrecht.
Zij streven eveneens naar eenvoudige kerkgebouwen.

Is het niet erg kort door de bocht om op basis van het feit dat een kerkgebouw in de 'jaren-30-stijl' wordt opgetrokken, te concluderen dat het een eenvoudig kerkgebouw is??
Zeker is dat erg kort door de bocht. Maar dat feit is mijn basis niet.
Mijn basis is een goede kennis die daar lid is.

PS> Overigens bedoelde ik te typen: "Zij streeft eveneens ...".
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:PS> Overigens bedoelde ik te typen: "Zij streeft eveneens ...".
maar het meervoud "eenvoudige kerkgebouwen" blijft? :wink:
Petrus

Bericht door Petrus »

jvdg schreef:
Mag ik dan héél, héél voorzichtig pleiten :oops: voor het behoud van een beetje tot cultuur verworven erfgoed: het mooie orgel?
Ik vraag mij in alle gemoede af wat de Bijbelse gronding is voor het gebruik van het orgel in de kerk..............

neem de Bijbel, en je zult alleen lezen over citers, luiten en cybalen............

OK, je zult zeggen: toen wist men niet van de technische mogelijkheden van véél latere tijd toen het orgel ontstond (of piano of wát voor min of meer modern [van de laatste 3-4 eeuwen] instrument dan ook.

Maar als jullie dan tóch zo Bijbels-verantwoord willen zijn...............hoe willen jullie dan "een bandje" uit de kerk weren als "onbijbels" en het orgel omhelzen als "tot cultuur verworven erfgoed" als zijnde een instrument dat in de kerk thuishoort????
Marnix

Bericht door Marnix »

Terwijl het orgel op de fluit-techniek gebaseerd is, en deze techniek is ontdekt door een van de zonen van de heidense Lamech, dat wsa absoluut geen lieverdje... dus over onderscheid vanwege het ontstaan van de muziek mag ook niet geklaagd worden :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jvdg

Bericht door jvdg »

Petrus schreef:
jvdg schreef:
Mag ik dan héél, héél voorzichtig pleiten :oops: voor het behoud van een beetje tot cultuur verworven erfgoed: het mooie orgel?
Ik vraag mij in alle gemoede af wat de Bijbelse gronding is voor het gebruik van het orgel in de kerk..............

neem de Bijbel, en je zult alleen lezen over citers, luiten en cybalen............

OK, je zult zeggen: toen wist men niet van de technische mogelijkheden van véél latere tijd toen het orgel ontstond (of piano of wát voor min of meer modern [van de laatste 3-4 eeuwen] instrument dan ook.

Maar als jullie dan tóch zo Bijbels-verantwoord willen zijn...............hoe willen jullie dan "een bandje" uit de kerk weren als "onbijbels" en het orgel omhelzen als "tot cultuur verworven erfgoed" als zijnde een instrument dat in de kerk thuishoort????
Jij stelt terecht dat voor het gebruik van het orgel als zodanig in de eredienst geen grond in de bijbel is te vinden.
De bijbel spreekt van een groot aantal verschillende instrumenten, doch echter zonder daarbij direct relaties te leggen met de "erediensten" in de synagoges e.d..
Ook de eerste gemeentes na Pinksteren kennen geen voorschriften of vereisten ten aanzien van het gebruik van muziek c.q. instrumenten.

Later is het orgel in zwang gekomen.
Als reactie op de reformatie is het orgel een tijdlang geweerd geweest uit vele protestantse erediensten.
Nog weer later heeft het orgel zijn positie "herwonnen", ja zelfs zo dat tot in de meest "rechtse" denominaties het orgel is geaccepteerd!

Voor velen in onze richting is het orgel gewaardeerd als toevoeging aan de eredienst, mits dit instrument op passende wijze wordt bespeeld.
Hoevelen zijn er niet door "gesticht"!

Dit alles zegt niets over bandjes, piano's, centezaaiers etc., maar ik probeerde met het bovenstaande te pleiten voor het reguliere, voor mij belangrijkste instrument in de eredienst.

Van trompet tot holpijp, en van fluit tot bazuin.

Dit alles uiteraard onder de voorwaarde: Soli Deo Gloria!
Adorote

Bericht door Adorote »

Wat is modern,Waarom wordt er zo drukte gemaakt om orgels. Het orgel moet dienstbaar zijn maar niet een voorwerp van verafgoding, het geld kan beter besteed worden in parochies en gemeentes.

Een orgel in de kerk best maar wel in normale geldelijke verhoudingen .
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:Dit alles zegt niets over bandjes, piano's, centezaaiers etc., maar ik probeerde met het bovenstaande te pleiten voor het reguliere, voor mij belangrijkste instrument in de eredienst.

Waarom zijn er dan zoveel mensen tegen in de traditionele hoek?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:
jvdg schreef:Dit alles zegt niets over bandjes, piano's, centezaaiers etc., maar ik probeerde met het bovenstaande te pleiten voor het reguliere, voor mij belangrijkste instrument in de eredienst.

Waarom zijn er dan zoveel mensen tegen in de traditionele hoek?
Tja....ik gaf het al aan hè: cultuur/traditie/gewoonte/wars van nieuw of anderszins.
Vergeet niet dat veranderingen op andere terreinen lang niet altijd positief zijn uitgevallen.
Daarbij komt dus ook nog een keer koudwatervrees.
Petrus

Bericht door Petrus »

Adorote schreef:Wat is modern,Waarom wordt er zo drukte gemaakt om orgels. Het orgel moet dienstbaar zijn maar niet een voorwerp van verafgoding, het geld kan beter besteed worden in parochies en gemeentes.

Een orgel in de kerk best maar wel in normale geldelijke verhoudingen .
Een voorwerp van verafgoding? Sóms lijkt het er op van wel. Een orgel wordt aangeschaft voor bedragen waar een "normaal" mens alleen maar kan drómen..........en als ik dan klijk naar, bijvoorbeeld, het Müller-orgel in de "Grote of St. Bavo kerk" te Haarlem [één van de grootste en mooiste orgels van Europa], dan vraag ik mij af of dat orgel nou per sé zo enorm pompeus moest zijn.

Het doet mij dan toch weer denken aan het verwijt van de protestanten/gereformeerden aan de weelderigheid van de kaholieke kerken bij het aanschouwen van menige preekstoel en orgel.

Ik hoef dan alleen maar het blad "Oude Paden" open te slaan om ze tegen te komen......................
Klavier

Bericht door Klavier »

Petrus schreef:het Müller-orgel in de "Grote of St. Bavo kerk" te Haarlem [één van de grootste en mooiste orgels van Europa], dan vraag ik mij af of dat orgel nou per sé zo enorm pompeus moest zijn.
Rond 1730 waren dit soort stadsorgels de statussymbolen van het stadsbestuur. Dit orgel is trouwens nog als enige in nederland nog steeds in eigendom van de burgelijke gemeente. In de tijd van dat de orgels nog wat mochten kosten, stond het orgel los van de kerkelijke gemeente.

Ik hoef dan alleen maar het blad "Oude Paden" open te slaan om ze tegen te komen......................
Met deze kanttekening dat het sobere toen vooral voortkwam uit de afscheidingsgedachte. Men bouwde aanvankelijk geen kerken om daarmee te laten zien dat de verscheurdheid tot droefheid was en van tijdelijke aard zou moeten zijn. De terugkeer naar de Nederlands Hervormde Kerk werd in de 'schuurtjeskerken' gesymboliseerd. Het Calvinistisch sobere zit niet in de schuur-uitstraling maar in het netjes ingerichte kerkgebouw gericht op een ordelijke dienst waarin het Woord centraal staat.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Letstalk

Re:

Bericht door Letstalk »

Het Woord staat centraal in de kerk, dan is gepast orgelspel ook op zijn plaats.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Hendrikus

Re: Re:

Bericht door Hendrikus »

Letstalk schreef:Het Woord staat centraal in de kerk, dan is gepast orgelspel ook op zijn plaats.
en wat verstaat gij onder het woordeke gepast?
~~Soli Deo Gloria~~
jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
Letstalk schreef:Het Woord staat centraal in de kerk, dan is gepast orgelspel ook op zijn plaats.
Je vroeg het niet aan mij, maar gepast vind ik de aansluiting op de preek.
Dat is meestal treuren om onze zonden, verblijdt zijn om de verlossing en juichen uit dankbaarheid.
Kortom, weer die drieslag.

Als dat schittert in de muziek, voel ik me thuis.

En in die zin mag ik het muziekale gedeelte van de eredienst beoordelen.

Musici onder ons, laat dit de richtlijn zijn.

Gode ter Eere......en tot troost van de gemeente.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Je bedoelt zeker:
en wat verstaat gij onder dat woordeke gepast?
(Heb ik net in een ander topic bijgeleerd).
Plaats reactie