Petrus schreef:jvdg schreef:
Mag ik dan héél, héél voorzichtig pleiten
: voor het behoud van een beetje tot cultuur verworven erfgoed: het mooie orgel?
Ik vraag mij in alle gemoede af wat de Bijbelse gronding is voor het gebruik van het orgel in de kerk..............
neem de Bijbel, en je zult alleen lezen over citers, luiten en cybalen............
OK, je zult zeggen: toen wist men niet van de technische mogelijkheden van véél latere tijd toen het orgel ontstond (of piano of wát voor min of meer modern [van de laatste 3-4 eeuwen] instrument dan ook.
Maar als jullie dan tóch zo Bijbels-verantwoord willen zijn...............hoe willen jullie dan "een bandje" uit de kerk weren als "onbijbels" en het orgel omhelzen als "tot cultuur verworven erfgoed" als zijnde een instrument dat in de kerk thuishoort????
Jij stelt terecht dat voor het gebruik van het orgel als zodanig in de eredienst geen grond in de bijbel is te vinden.
De bijbel spreekt van een groot aantal verschillende instrumenten, doch echter zonder daarbij direct relaties te leggen met de "erediensten" in de synagoges e.d..
Ook de eerste gemeentes na Pinksteren kennen geen voorschriften of vereisten ten aanzien van het gebruik van muziek c.q. instrumenten.
Later is het orgel in zwang gekomen.
Als reactie op de reformatie is het orgel een tijdlang geweerd geweest uit vele protestantse erediensten.
Nog weer later heeft het orgel zijn positie "herwonnen", ja zelfs zo dat tot in de meest "rechtse" denominaties het orgel is geaccepteerd!
Voor velen in onze richting is het orgel gewaardeerd als
toevoeging aan de eredienst, mits dit instrument op passende wijze wordt bespeeld.
Hoevelen zijn er niet door "gesticht"!
Dit alles zegt niets over bandjes, piano's, centezaaiers etc., maar ik probeerde met het bovenstaande te pleiten voor het reguliere, voor mij belangrijkste instrument in de eredienst.
Van trompet tot holpijp, en van fluit tot bazuin.
Dit alles uiteraard onder de voorwaarde: Soli Deo Gloria!