Zo te zien blijft het onverminderd druk op de rotonde.olfie schreef:Ik krijg het gevoel dat we allemaal op een rotonde zitten en elkaar even hard achterna zitten...
Eén voordeel: een rotonde kan je alleen maar aan de rechterkant verlaten.
Ik ben het er niet helemaal mee eens. Maar ik denk niet dat het zin heeft om daar nu nog op in te gaan. Ik denk namelijk dat er ook dingen zijn die niet geoorloofd zijn terwijl je ze toch geoorloofd kan vinden.rekcor schreef:Je hebt op zich gelijk, maar de discussie wordt hopeloos ingewikkeld, want deze hellingen verschillen ook weer per persoon. Het drinken van een biertje is voor mij geen enkel probleem, voor een alcoholist is het een hellend vlak van jewelste. Maar misschien is dat wel de conclusie van deze discussie: zolang het niet tussen jou en de Heere in gaat staan, is alles geoorloofd.
Dat is misschien ook wel zo ja, dat laatste. Maar er is ook gospelmuziek die ik misschien niet verkeerd vind qua inhoud en melodie, maar die ik toch niet zou luisterenof aan iemand zou adviseren te luisteren, om het hellende vlak argument.Rekcor schreef:Tsja, wie zal het zeggen? Ik schreef hierover: bij een hellend vlak is er nu in principe niets aan de hand, maar kan het in de toekomst misgaan. Aangezien alles met alles mis kan gaan, is iets niet per se verkeerd omdat het een hellend vlak heeft.
Het punt is dat jij (bepaalde soorten) gospelmuziek geen hellend vlak vindt, maar gewoon verkeerd.
Tja, jij kunt het wel een onredelijke eis vinden, maar wat sticht de muziek dan nog? Er moet een boodschap zijn voor onbekeerden. Die boodschap die opkomt uit de dankbaarheid is er inderdaad, wij zouden zeggen; "het jaloers worden op het geluk van Gods volk".rekcor schreef:Dit vind ik een onredelijke eis. Hoezo moet dat? Daarnaast hebben liederen die 'alleen maar' (ideaaltype, komt m.i. nooit voor) over de dankbaarheid gaan, wel degelijk een boodschap voor onrechtvaardigen: God is groot, getrouw, Zijn schepping is mooi, etc.
Ook gaan veel teksten over geheel andere dingen als geestelijke: kritiek op de consumptiemaatschappij, de liefde tussen man en vrouw, zaken die de tekstschrijver bezighield.
Over het project zelf:Tiberius schreef:Om eerlijk te zijn weet ik niet precies wat het project inhoudt. Ik heb het een paar langs zien komen in het RD maar me er nog niet in verdiept. Post anders wat info of een link.
Dáár zijn nu juist hele mooie opwekkingsliederen (gospels) van:Tiberius schreef:- Jesaja 57: Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat[ Ik levend make het hart der verbrijzelden.
We dreigen wat off-topic te raken. Een belangrijk aspect dat we m.i. niet uit het oog moeten verliezen, is dat we het niet per definitie over kerkmuziek hebben.Tiberius schreef:Het is mij allemaal veel te populair. Het klinkt mij meer als liedjes in de oren dan als psalmverzen.
Je hebt gelijk; alleen wilde ik even Miscanthus' vraag daaromtrent beantwoorden.Hendrikus schreef:Voor meningen over "Psalmen voor nu" of over "Alleen psalmen of ook gezangen?", over "Is elk christelijk lied ook geschikt als kerklied?" of "Moet elk kerklied vertolken wat ik voel?" zouden afzonderlijke topics geopend kunnen worden...
Ik vind PvN het schoolvoorbeeld van gospelmuziek. Gospelmuziek, direct op basis van de bijbel!Hendrikus schreef:In dit topic wordt een mening gevraagd over gospelmuziek. Laten we proberen die mening helder te krijgen. Voor meningen over "Psalmen voor nu"
Je kunt er ook twee van de site zelf downloaden:Marnix schreef:Wie wat van de Psalmen voor nu wil horen kan me een berichtje sturen, dan kan ik wel een paar nummers sturen.
Mijn eerste reactie toen ik je post las: waren de psalmen maar populair! Dan had er een stuk beter voorgestaan met ons land. Maar dat terzijde.Tiberius schreef:Het is mij allemaal veel te populair. Het klinkt mij meer als liedjes in de oren dan als psalmverzen.
Ik vraag me af hoeveel PvN je hebt beluisterd, maar ik zie deze beleving wel degelijk. Tenslotte is het een directe berijming van de grondtekst.Tiberius schreef:De beleving van de afstand tussen de hoge en verheven God enerzijds en de arme zondaar anderzijds mis ik erin.
Allebei die op de website staan.rekcor schreef:Ik vraag me af hoeveel PvN je hebt beluisterd, maar ik zie deze beleving wel degelijk. Tenslotte is het een directe berijming van de grondtekst.
De beleving die ik noemde lijkt me toch wel essentieel voor Psalmen: de afstand tussen een heilige God en een arme zondaar. Ik vind het een beetje flauw om dat flauw te vinden.rekcor schreef:Daarnaast vind ik de reacties op de teksten van gospelliederen tot nu toe een beetje flauw: dan zijn ze teveel gericht op de dankbaarheid, dan zijn ze weer luguber, dan worden belevingen x, y en z gemist.
Gelijk heb je. Goede reis+vakantie.rekcor schreef:He maar deze jongen gaat zijn biezen pakken om naar la région Méditerranée af te reizen (zowat het enige plekje in Europa waar het weer nog redelijk is).
Klopt.... maar dat zijn er maar twee en er zijn een hoop mooie psalmen voor nu.Rekcor schreef:Je kunt er ook twee van de site zelf downloaden:
http://www.boekencentrum.nl/pvn_beluist ... 9894897773