Gospelmuziek ?

Wat vindt jij van gospel-muziek ?

Ik denk niet dat het nodig is om 'geestelijke' muziek in een aantrekkelijk jasje te steken
2
4%
Als de muziek niet de overhand heeft, en de tekst duidelijk, volledig en correct is en goed te volgen is heb ik er geen moeite mee
14
30%
Wat mij betreft is er geen directe limiet aan de soort muziek als de tekst maar correct is
15
32%
Voor evangelisatie doeleinden in beperkte mate, maar wij hoeven niet met alle muziek mee te gaan omdat psalmen 'te ouderwets zijn'
1
2%
Waarom moeten we godsdienst samensmelten met in onze cultuur wereldse muziek?
10
21%
Bedroevend
5
11%

Totaal aantal stemmen: 47

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

olfie schreef:Ik krijg het gevoel dat we allemaal op een rotonde zitten en elkaar even hard achterna zitten...
Zo te zien blijft het onverminderd druk op de rotonde.
Eén voordeel: een rotonde kan je alleen maar aan de rechterkant verlaten. :wink:
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

rekcor schreef:Je hebt op zich gelijk, maar de discussie wordt hopeloos ingewikkeld, want deze hellingen verschillen ook weer per persoon. Het drinken van een biertje is voor mij geen enkel probleem, voor een alcoholist is het een hellend vlak van jewelste. Maar misschien is dat wel de conclusie van deze discussie: zolang het niet tussen jou en de Heere in gaat staan, is alles geoorloofd.
Ik ben het er niet helemaal mee eens. Maar ik denk niet dat het zin heeft om daar nu nog op in te gaan. Ik denk namelijk dat er ook dingen zijn die niet geoorloofd zijn terwijl je ze toch geoorloofd kan vinden.
Rekcor schreef:Tsja, wie zal het zeggen? Ik schreef hierover: bij een hellend vlak is er nu in principe niets aan de hand, maar kan het in de toekomst misgaan. Aangezien alles met alles mis kan gaan, is iets niet per se verkeerd omdat het een hellend vlak heeft.

Het punt is dat jij (bepaalde soorten) gospelmuziek geen hellend vlak vindt, maar gewoon verkeerd.
Dat is misschien ook wel zo ja, dat laatste. Maar er is ook gospelmuziek die ik misschien niet verkeerd vind qua inhoud en melodie, maar die ik toch niet zou luisterenof aan iemand zou adviseren te luisteren, om het hellende vlak argument.
rekcor schreef:Dit vind ik een onredelijke eis. Hoezo moet dat? Daarnaast hebben liederen die 'alleen maar' (ideaaltype, komt m.i. nooit voor) over de dankbaarheid gaan, wel degelijk een boodschap voor onrechtvaardigen: God is groot, getrouw, Zijn schepping is mooi, etc.

Ook gaan veel teksten over geheel andere dingen als geestelijke: kritiek op de consumptiemaatschappij, de liefde tussen man en vrouw, zaken die de tekstschrijver bezighield.
Tja, jij kunt het wel een onredelijke eis vinden, maar wat sticht de muziek dan nog? Er moet een boodschap zijn voor onbekeerden. Die boodschap die opkomt uit de dankbaarheid is er inderdaad, wij zouden zeggen; "het jaloers worden op het geluk van Gods volk".

Over die andere soorten teksten hebben we het niet, het gaat immers over gospelmuziek, evangeliemuziek.

Overigens wilde ik het hier even bij laten; niet omdat alles er al over gezegd is, niet omdat ik niets meer erover kan zeggen, maar omdat ik graag wat tijd wil gaan besteden aan andere zaken.
rekcor

Bericht door rekcor »

Oke
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Toch ben ik benieuwd wat Erasmiaan en Tiberius van de "Psalmen voor nu" vinden......
Dat moet dan geen probleem zijn.....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:Toch ben ik benieuwd wat Erasmiaan en Tiberius van de "Psalmen voor nu" vinden......
Ik ook. :wink:
Om eerlijk te zijn weet ik niet precies wat het project inhoudt. Ik heb het een paar langs zien komen in het RD maar me er nog niet in verdiept. Post anders wat info of een link.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Om eerlijk te zijn weet ik niet precies wat het project inhoudt. Ik heb het een paar langs zien komen in het RD maar me er nog niet in verdiept. Post anders wat info of een link.
Over het project zelf:
http://www.boekencentrum.nl/psalmenvoornu.tpl

En een heel goed commentaar:
http://www.smelik.net/psalmen.pdf
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het is mij allemaal veel te populair. Het klinkt mij meer als liedjes in de oren dan als psalmverzen.

De beleving van de afstand tussen de hoge en verheven God enerzijds en de arme zondaar anderzijds mis ik erin.
Zoals die verwoordt wordt in bijvoorbeeld:
- Psalm 138: Want de HEERE is hoog, nochtans ziet Hij den nederige aan
- Jesaja 57: Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat[ Ik levend make het hart der verbrijzelden.
Miscanthus

Tiberius schreef:- Jesaja 57: Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat[ Ik levend make het hart der verbrijzelden.
Dáár zijn nu juist hele mooie opwekkingsliederen (gospels) van: :)

Waar woont God
in het hoge,
in het heilige.....

en ook een leuke anecdote:

Toen rabbi Jitzchak Meïr nog een kleine jongen was, bracht zijn moeder hem eens bij de maggid van Kosnitz.
Toen vroeg iemand hem: "Jitzchak Meïr, ik geef je een gulden, als jij me zegt waar God woont". Hij antwoordde: "En ik geef jou twee gulden als jij me kunt zeggen waar Hij niet woont".
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Het is mij allemaal veel te populair. Het klinkt mij meer als liedjes in de oren dan als psalmverzen.
We dreigen wat off-topic te raken. Een belangrijk aspect dat we m.i. niet uit het oog moeten verliezen, is dat we het niet per definitie over kerkmuziek hebben.

Ik benadruk dat, omdat ik moet bekennen dat ik zelf die denkfout ook heb gemaakt. Wanneer je elk lied met een geestelijke inhoud gaat beoordelen alsof het door een (grote) gemeente met orgelbegeleiding gezongen had kunnen worden, doe je geen recht aan bepaalde genres van christelijke muziek. Niet alles is geschikt als kerkmuziek, maar ook: niet alles is bedoeld als kerkmuziek.

Sommige liederen zijn gemaakt als een heel persoonlijke uiting van iemands geloof - en zijn daardoor ook geschikt om door anderen te worden gezongen als uiting van persoonlijk geloof, maar lenen zich door dat persoonlijke karakter minder om als gemeentelied te worden gezongen tijdens de eredienst. Ze zijn gewoon meer geschikt voor privégebruik, of hooguit voor gebruik in kleine kring.

Sommige liederen zijn door hun ritmische structuur meer geschikt om te worden gezongen door een solostem dan door een gemeente van enkele honderden mensen.
Sommige liederen vragen door hun muzikale structuur om een heel ander soort begeleiding dan het obligate örgel.
Dat zijn allemaal zaken waarmee rekening gehouden moet worden.

In dit topic wordt een mening gevraagd over gospelmuziek. Laten we proberen die mening helder te krijgen. Voor meningen over "Psalmen voor nu" of over "Alleen psalmen of ook gezangen?", over "Is elk christelijk lied ook geschikt als kerklied?" of "Moet elk kerklied vertolken wat ik voel?" zouden afzonderlijke topics geopend kunnen worden...
Marnix

Bericht door Marnix »

Goede nuancering, dat onderscheid miste ik ook een beetje.

Wie wat van de Psalmen voor nu wil horen kan me een berichtje sturen, dan kan ik wel een paar nummers sturen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Voor meningen over "Psalmen voor nu" of over "Alleen psalmen of ook gezangen?", over "Is elk christelijk lied ook geschikt als kerklied?" of "Moet elk kerklied vertolken wat ik voel?" zouden afzonderlijke topics geopend kunnen worden...
Je hebt gelijk; alleen wilde ik even Miscanthus' vraag daaromtrent beantwoorden.

Verder maar weer on-topic dan.
rekcor

Bericht door rekcor »

Hendrikus schreef:In dit topic wordt een mening gevraagd over gospelmuziek. Laten we proberen die mening helder te krijgen. Voor meningen over "Psalmen voor nu"
Ik vind PvN het schoolvoorbeeld van gospelmuziek. Gospelmuziek, direct op basis van de bijbel!
Marnix schreef:Wie wat van de Psalmen voor nu wil horen kan me een berichtje sturen, dan kan ik wel een paar nummers sturen.
Je kunt er ook twee van de site zelf downloaden:

http://www.boekencentrum.nl/pvn_beluist ... 9894897773
Tiberius schreef:Het is mij allemaal veel te populair. Het klinkt mij meer als liedjes in de oren dan als psalmverzen.
Mijn eerste reactie toen ik je post las: waren de psalmen maar populair! Dan had er een stuk beter voorgestaan met ons land. Maar dat terzijde.
Tiberius schreef:De beleving van de afstand tussen de hoge en verheven God enerzijds en de arme zondaar anderzijds mis ik erin.
Ik vraag me af hoeveel PvN je hebt beluisterd, maar ik zie deze beleving wel degelijk. Tenslotte is het een directe berijming van de grondtekst.

Daarnaast vind ik de reacties op de teksten van gospelliederen tot nu toe een beetje flauw: dan zijn ze teveel gericht op de dankbaarheid, dan zijn ze weer luguber, dan worden belevingen x, y en z gemist.

Het is ook noooit goed :(

He maar deze jongen gaat zijn biezen pakken om naar la région Méditerranée af te reizen (zowat het enige plekje in Europa waar het weer nog redelijk is).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:Ik vraag me af hoeveel PvN je hebt beluisterd, maar ik zie deze beleving wel degelijk. Tenslotte is het een directe berijming van de grondtekst.
Allebei die op de website staan.
rekcor schreef:Daarnaast vind ik de reacties op de teksten van gospelliederen tot nu toe een beetje flauw: dan zijn ze teveel gericht op de dankbaarheid, dan zijn ze weer luguber, dan worden belevingen x, y en z gemist.
De beleving die ik noemde lijkt me toch wel essentieel voor Psalmen: de afstand tussen een heilige God en een arme zondaar. Ik vind het een beetje flauw om dat flauw te vinden. :wink:
rekcor schreef:He maar deze jongen gaat zijn biezen pakken om naar la région Méditerranée af te reizen (zowat het enige plekje in Europa waar het weer nog redelijk is).
Gelijk heb je. Goede reis+vakantie.
Neem wat muziek-CD's mee voor onderweg.
Desnoods kan je me mailen voor wat tips.:wink:
Miscanthus

Tiberius schreef:Desnoods kan je me mailen voor wat tips.:wink:
haha, bakken met nederlandsche koraalkunst cker..... :wink:
Marnix

Bericht door Marnix »

Rekcor schreef:Je kunt er ook twee van de site zelf downloaden:

http://www.boekencentrum.nl/pvn_beluist ... 9894897773
Klopt.... maar dat zijn er maar twee en er zijn een hoop mooie psalmen voor nu.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie