Somberen over jongeren

MBE

Bericht door MBE »

Unionist schreef: Moeten we niet alles in proporties zien?
Dat vind ik een prima standpunt. Zowel het een en het ander. Geloof en wedergeboorte.

Is het geen opmerkelijke vraag die Jezus stelde aan Nicodemus: Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zijt gij een leraar van Israel, en weet gij deze dingen niet?
Wedergeboorte moet als van zelfsprekend in de leer aandacht krijgen.
jacob

Bericht door jacob »

Oude Paden schreef:
memento schreef:Oude Paden, ik ben het met je eens. Ik mis binnen onze gezinnen zowel het evenwicht, als de radicaliteit.

Ik ben bang voor elkaar een geloof aanpraten, wat geen grond heeft. De beleving van zonde en nameloos diepe schuld zijn elementen die in een ware bekering thuishoren (en dat vind je bij alle oudvaders/puriteinen).

Echter, ik ben ook bang voor een prediking die niets anders doet dan vertellen 'hoe God Zijn volk bekeerd'. Het evangelie hoort een verkondiging, een proclamatie, een oproep te zijn van de waarheid. Die niet verteld hoe ik geloven moet, maar dat ik geloven moet. Die niet verteld dat ik mijn zonden moet beleven, maar die zegt dat ik zondaar ben. De boodschap is: Bekeert u (dat is: keer u af van uw zondige weg), en gelooft het evangelie (dat is: geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden).
Hier kan ik (bijna) volledig achterstaan.
De boodschap:
Gods vloek vanwege erfschuld en dadelijke schuld
Gods eis die Hij handhaaft om weder te keren tot God
De mens zijn onwilligheid/onmachtigheid om terug te keren
Gods genadegift die hij door wedergeboorte in het hart werkt
Gods straf als de mens doorzondigt en zich niet bekeert

PS: Uiteraard zegt de boodschap ons dat we zondaar zijn. maar dit werkt uit dat we het zondaar zijn beleven. En die beleving van zondaar zijn zal getoetst moeten worden aan Gods Woord. Ik heb al in een ander topic aangegeven dat zichzelf als zondaar zien of zichzelf als zondaar kennen heel verschillend is. Een predikant heeft dat te onderzoeken.
oei, dat staat er toch wel een loei grote fout in de bijbel.

Namelijk DWING ze in te gaan.
Wij dan wetende de schrik des Heeren, BEWEGENDE.

brrrrrrr, koud krijg je het van zo'n dorre dogmatiek.
Laatst gewijzigd door jacob op 19 apr 2006, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

MBE schreef:
Dat vind ik een prima standpunt. Zowel het een en het ander. Geloof en wedergeboorte.

Is het geen opmerkelijke vraag die Jezus stelde aan Nicodemus: Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zijt gij een leraar van Israel, en weet gij deze dingen niet?
Inderdaad. Paulus heeft er niets van begrepen.

Sorry voor de cynische reactie, maar de Heere Jezus gebruikt een beeld om iets te verduidelijken en tegenwoordig zou de hele theologie daar om moeten draaien. De Heere Jezus zegt toch niet voor niets dat de wind waait waarheen hij wil en dat wij niet weten vanwaar hij komt? Waarom weet men dat tegenwoordig allemaal wel? En waarom gebruikt Paulus die theologie die draait om de wedergeboorte dan nooit in zijn brieven?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Unionist

Bericht door Unionist »

Natuurlijk, MBE.

Maar er zijn nog zoveel méér vragen in het geestelijke leven. WIj leren: de wedergeboorte is niet een eindpunt, maar een beginpunt. En vervolgens leggen we alle nadruk op dat ene punt en doen smalend over hen die ook graag iets horen over al die jaren daarna.

Ik ben nu ruim 9 jaar getrouwd. Het moment van het ja-woord koester ik als een dierbare herinnering. En zonder dat ja-woord waren we ook niet getrouwd. Maar als ik 's avonds met mijn vrouw op de bank zit en we hebben het over de zorgen en blijdschap van alledag, dan komt er nietmand zeggen: Ho ho, jullie vergeten wél één ding: dat jullie op 19 februrai 1997 om 12.30 in het gemeentehuis te Scherpenzeel getrouwd zijn. Nou, dat was inderdaad één van de belangrijkste momenten in ons leven, en we zullen het nooit vergeten, maar we houden ons niet dagelijks bezig met herinneringen ophalen aan dat moment.

Waarom dan in het geestelijke wel?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
rekcor

Bericht door rekcor »

Wat ik altijd moeilijk vind aan deze discussie (want we zijn wonder-boven-wonder weer over de rechtvaardigmaking aan het praten) is het woordje 'echt'. Hoewel het niet altijd letterlijk gebruikt wordt, is het bij de bevindelijke broeders en zusters om het 'echte' te doen.

Je hebt zondekennis en je hebt echte zondekennis
Je hebt geloof en je hebt echt geloof
Je hebt bevinding en je heb echte bevinding
Je kunt je inleven volgens Gods Woord en je kunt je echt inleven volgens God Woord

Het grote probleem - refo noemde het al: hoe (w/m)eet je dat iets 'echt' is? Als ik in mijn eigen hart kijk, is niets 'echt'. Zie ik echter op Christus, dan is in Hem alles 'echt'. Maar is dit 'zien op Christus dan weer "echt"'? Mijns inziens beland je zodoende in een woestijn van twijfel en introspectie.

Waarom weet ik dan dat ik een kind van God ben? Omdat ik de vruchten zie van mijn geloof: goede werken die voortkomen uit echte liefde voor God en mijn naaste.
refo

Bericht door refo »

En al die boodschappen van 'vroeger was alles beter en dat hoor je nu nooit meer' moeten we denk ik toch met een korreltje zout nemen.

Dat is net als met de winters: die waren vroeger ook strenger. Altijd sneeuw en is en wekenlang. Dat is niet zo. Alleen de winters met sneeuw en ijs onthoud je. De kwakkelwinters niet.

Zo ook met de belevingen en bevinidngen. Er zijn wat boekjes en geschriften over mensen die bijzondere ervaringen hebben gehad. Ik bewtijfel echt de autenticiteit van die bevindingen niet, echt niet. Maar lees ze om Gods werk te bewonderen, maar ga er niet een stalenkaart van maken: geloof is pas echt als het zo gaat.

We willen altijd maar wat zien. Maar geloof is bewijs van wat je niet ziet. Wees in deze echter streng voor jezelf en soepel voor en ander. Wat je bij een ander als 'oppervlakkig' kenschetst, is vooral van jezelf uit geredeneerd meestal.
Als je de bijbelheiligen zou hebben meegemaakt zou je ze vermoedlijk stuk voor stuk 'oppervlakkig' genoemd hebben.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Als je de bijbelheiligen zou hebben meegemaakt zou je ze vermoedlijk stuk voor stuk 'oppervlakkig' genoemd hebben.
Hetzelfde gebeurt als je nu in contact komt met christenen uit bijvoorbeeld China of Irak. Ze leven heel dicht bij het Woord, heel puur en heel eenvoudig. En dat is het dan. Geen vierscharen, geen heftige bevindingen of belevingen. Geloven als een kind!
Unionist

Bericht door Unionist »

Het jammere is alleen dat vaak die beleving bij buitenlanders wél erkend wordt maar bij mensen in de eigen gemeente niet.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Ik denk toch dat de weg die Bunyan reist de meest veilige weg is.
Ook als is de poort smal en de weg eng.

Ik krijg de indruk dat velen proclameren dat de brede poort tot het leven leidt en de smalle tot het verderf.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oude Paden schreef:Ik denk toch dat de weg die Bunyan reist de meest veilige weg is.
Ook als is de poort smal en de weg eng.

Ik krijg de indruk dat velen proclameren dat de brede poort tot het leven leidt en de smalle tot het verderf.
De Christinnereis wel eens gelezen, Oude Paden?

Uiteraard komen ellende, verlossing en dankbaarheid aan bod, maar het is een reis met minder verschrikkingen en uitwassen. Blijkbaar had Bunyan de behoefte om ook die kant van 'het verhaal' te laten zien.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Unionist

Bericht door Unionist »

De weg smal, dat ontkent hij die meent aan de rechterkant er niet af te kunnen raken.

Als de weg écht smal is, is het een voortdurend strompelen over obstakels en een voortdurend uitkijken niet in de afgrond te vallen.

Het lijkt tegenwoordig wel alsof de weg maar aan één kant gevaarlijk is. Als je maar vér van die linkerkant wegblijft, loop je veilig.

Maar... aan de rechterkant is het ravijn nét zo diep!
rekcor

Bericht door rekcor »

Maar goed, de jongeren...
Marnix

Bericht door Marnix »

wim schreef:
MBE schreef: Over geloven horen we veel, maar wedergeboorte??
Doet de bijbel het ook verkeerd?
Precies... De Bijbel zegt gewoon: Bekeer je, geloof. En wie dat doen worden als wedergeborenen aangesproken.

Daarnaast heeft de Bijbel ook een veel gezondere balans tussen het preken van dat wij zondig en slecht zijn, en het preken van het evangelie, de blijde boodschap van verlossing.

Als ik sommigen hier zie zou 95% van de preek over onze ellende en zondige staat moeten gaan.... en vervolgens even dat we er op moeten/mogen hopen dat wij daar toch maar uitgetrokken mogen worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MBE

Bericht door MBE »

Pim schreef:
MBE schreef:

Inderdaad. Paulus heeft er niets van begrepen.

Sorry voor de cynische reactie, maar de Heere Jezus gebruikt een beeld om iets te verduidelijken en tegenwoordig zou de hele theologie daar om moeten draaien. De Heere Jezus zegt toch niet voor niets dat de wind waait waarheen hij wil en dat wij niet weten vanwaar hij komt? Waarom weet men dat tegenwoordig allemaal wel? En waarom gebruikt Paulus die theologie die draait om de wedergeboorte dan nooit in zijn brieven?
Jammer dat we het hem niet kunnen vragen.

Het geloof is een instrument, waarmede wij Christus, onze rechtvaardigheid, omhelzen. (NGB art 22)
Maar wanneer gaat iemand geloven? Voordat hij wedergeboren is?
En wat is geloven?
Voorop lopen? Laten zien wat jij allemaal doet?

Als we dan kijken naar b.v. de hoofdman in Kapernaum, of de bloedvloeiende vrouw...

Nee, inderdaad, ze hebben het niet over hun wedergeboorte, maar ze nemen wel een hele lage plaats in.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Unionist schreef:De weg smal, dat ontkent hij die meent aan de rechterkant er niet af te kunnen raken.

Als de weg écht smal is, is het een voortdurend strompelen over obstakels en een voortdurend uitkijken niet in de afgrond te vallen.

Het lijkt tegenwoordig wel alsof de weg maar aan één kant gevaarlijk is. Als je maar vér van die linkerkant wegblijft, loop je veilig.

Maar... aan de rechterkant is het ravijn nét zo diep!
Die smalle weg is afgebakend middels een muur.
Wie op de smalle weg is kan er niet afvallen.

Zowel links en rechts van het pad is het struikelen en vallen.

Wie de Christenreis leest leest iets anders dan op refoforum.

Velen denken volgens mij:
Wat is die Bunyan toch een tobbert. Niet zo moeilijk doen. Ga nu eens recht op je doel af!
Helaas komt de hemelpoort bij Bunyan pas in zicht als hij aan de oever van de doodsjordaan komt... en dan moet hij die zelf nog door ook!
Arme Bunyan, toen je de stad verderf verliet moest je gelijk naar dat Kruis kijken met de Heere Jezus. Niet eerst op dat poortje staren.
Plaats reactie