Een klein stukje van Internet over een 'godfearer':
Philip, who had pioneered the Samaritan mission, is now called by an angel to head for Gaza. The word "angel" simply means "messenger of God." This being could have a dream, or a vision, or a person whom Philip felt spoke for the Lord in this matter. In any case, he felt compelled to go to Gaza. which has long be a crossroads linking trade routes that went to Africa, Europe, and Asia. It was easy to meet foreigners there.
Philip comes upon an Ethiopian eunuch, an offical in the court of the Queen (Candace) of Ethiopia. Men who worked so closely with femals royalty were often castrated to make sure no half-royal claimants to the throne popped up an an inopportune time. Now that's a demanding job!
The Ethiopian has two strikes against him in the eyes of most Jews. First, he is a Gentile. Second, the Torah stated eunuchs were to be considered outcasts (Deuteronomy 23:1) because they could not fuflfill God's directive to go forth and multiply.
Nonetheless, the man appears to be a "godfearer" a Gentile who strives to worship the God of Israel, without meeting all of the ritual requirments necessary to be defined as a genuine Jew. He is reading from the Book of Isaiah and puzzling over a passage from what is known as the Suffering Servant passage. Evidently, he is reading it outloud, so Philip hears him as he passes and asks if he knows what the passage means?
The eunuch is puzzled and enters into conversation with Philip. who tells him that the Suffering Servant is the Messiah, and that Jesus is that Messiah.
The eunuch is impressed and convinced and asks to be baptized. remember, this is a foreign Gentile whose body has been mutilated in a way which renders him permanently unfit to be a member of the congregation according to the Torah. But Philip sees that his faith is sincere, and he can find no good reason not to welcome him into the congregation of Christians. He baptizes the eunuch.
We never hear anything more about the man, whose name we never learn. But, Ethiopia was one of the first countries to become predominantly Christian. Someone introduced the faith there, very early.
Hypercalvinisme
- ndonselaar
- Contacteer:
Ik weet niet wat je nu precies wilt zeggen, ndonselaar, maar ik vind de verklaring van Calvijn heel nuchter en duidelijk.
Bovendien is het opvallend dat Calvijn zulke dingen zegt, omdat hij toch vaak als kroongetuige geldt voor hen die geen leven voor de rechtvaardigmaking leren.
En zelfs al zou Calvijn het wat de Moorman betreft mis hebben, dan blijven er nog genoeg Bijbelse voorbeelden over; ik heb er al een paar genoemd en ook Calvijn doet dat.
Overigens begrijp ik je punt wel wat de rechtvaardigmaking betreft. Ik dacht vroeger ook zo, maar heb ingezien dat je in dezen niet te zwart-wit moet denken, want dan kom je in bepaalde opzichten toch in de knel.
Bovendien is het opvallend dat Calvijn zulke dingen zegt, omdat hij toch vaak als kroongetuige geldt voor hen die geen leven voor de rechtvaardigmaking leren.
En zelfs al zou Calvijn het wat de Moorman betreft mis hebben, dan blijven er nog genoeg Bijbelse voorbeelden over; ik heb er al een paar genoemd en ook Calvijn doet dat.
Overigens begrijp ik je punt wel wat de rechtvaardigmaking betreft. Ik dacht vroeger ook zo, maar heb ingezien dat je in dezen niet te zwart-wit moet denken, want dan kom je in bepaalde opzichten toch in de knel.
- ndonselaar
- Contacteer:
Of ik zwart / wit denk wat betreft de rechtvaardiging? Ik hoop net zo zwart / wit als de Schrift. Ik zeg niet dat de Moorman geen geloof geoefend kán hebben voor de ontmoeting met Filippus. De Schrift zwijgt er echter over. Ik lees in de Schrift dat Filippus hem Jezus verkondigde en dat Filippus hem hierna vraagt naar zijn geloof.
Voor mij blijft staan dat de rechtvaardiging alleen door het geloof is. Wel kan ik met je meegaan dat de eerste daad van het geloof door de persoon niet voor geloof gehouden wordt. Daarmee blijft het bijbels spreken over de rechtvaardiging wel overeind.
Voor mij blijft staan dat de rechtvaardiging alleen door het geloof is. Wel kan ik met je meegaan dat de eerste daad van het geloof door de persoon niet voor geloof gehouden wordt. Daarmee blijft het bijbels spreken over de rechtvaardiging wel overeind.