Komen tot Christus

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Begint het nu wel of niet met de kennis van de zonde en hoort het nu wel of niet bij elkaar.

Het hoort ten eerste absoluut bij elkaar. Er is géén verlossing zonder het kennen van onze zonde, maar het kennen van onze zonde gaat ook niet zonder de verlossing.

Natuurlijk als je bijvoorbeeld de theologen Ursinus en Olevianus leest zijn er voldoende stukken die aan lijken te tonen dat het éérst om onze ellende gaat en dáárna om de verlossing. Met deze volgorde is ook niks mis, maar je kan ze niet in tijd scheiden alsof er een seperate kennis van de zonde is, zonder de schreeuw om leven. Al het spreken over zondekennis buiten Golgotha is ijdel! In de handen van de Gekruigde wordt mijn zondekennis waarlijk zondekennis.

Als het gaat over de rechtvaardiging of de rechtvaardiging in de vierschaar [bijzondere toepassing], daarin is bijvoorbeeld een Th. vd. Groe helder en hij spreekt daarin de Schrift na. De rechtvaardiging in de vierschaar vindt daar plaats waar de allereerste geloofsdaad plaatsvond.
Niek, je kunt het evenwichtiger dan ik....
MS

Bericht door MS »

Volgens mij gaat het hier dus weer over de volgorde zoals de HC is ingedeeld. Laat ik er dit over zeggen. Dat ik in die volgorde geloof. Dat er veel mensen zijn die dat niet geloven, met hun eigen argumenten. Dat het een discussie is waar waarschijnlijk niet te overtuigen is. (netzoals in HHK-PKN discussies) Maar het gaat uiteindelijk wel over heel iets essentieels. (nog veel essentieler als HHK-PKN discussies)
Laat de vraag voor een ieder die mag geloven dat hij wedergeboren is zijn. Zal het dadelijk niet klinken, Ik heb u niet gekend.
En voor de mensen die dit geloof niet hebben, daarnaar opzoek gaan/bidden/kloppen met alle krachten die hij/zij heeft.

[Aangepast op 15/3/05 door MS]
Grace

Bericht door Grace »

Deze meditatie las ik op de site van de Hersteld Hervormde Kerk van vandaag. Daar gaat het ook over het openen van de deur van je hart. Kijkend naar Openbaring 3: 20 heel Bijbels denk ik.

Gr, Grace

Overdenking

Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden en hij met Mij.
Openbaringen 3 : 20

Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; Salomo beschrijft dit kloppen in het Bijbelboek Hooglied als volgt: Ik sliep, maar mijn hart waakte, de stem mijns Liefsten, Die klopte was: Doe Mij open, Mijn zuster, Mijn vriendin, Mijn duive, Mijn volmaakte! want Mijn hoofd is vervuld met dauw, Mijn haarlokken met nachtdruppen.
Christus staat aan uw deur! En Hij klopt, en klopt om ons te wekken met zijn onophoudelijke Liefderoep uit onze zonden. En wij slapen, en doen niet open. Hij nodigt, wij weigeren.

Mijn hoofd is vervuld met dauw, Mijn haarlokken met nachtdruppen: Christus geeft hiermee aan dat Hij veel ellende, pijn doorstaan heeft om ons te verlossen van onze zonde. Nat zijn van de dauw betekent dat Hij ellende en tegenspoed doorstaan heeft. Dit spreekt Daniël uit in zijn vierde hoofdstuk: Te weten, men zal u van de mensen verstoten, …., en gij zult van den dauw des hemels nat gemaakt worden.

Stel: de koningin belt vanavond laat bij u aan de deur, en u weet dat zij een verschrikkelijke tocht door de gladheid achter de rug heeft om u, speciaal u, te bereiken. Wie van ons zou ooit de deur gesloten houden, terwijl zij smeekt om binnen te mogen komen om u 1000 kg goud te schenken? Wie zou tegen haar zeggen: "misschien morgen"? Niemand! En nu klopt de Hemelse Koning aan uw deur, niet 1 avond, maar dag aan dag, jaar aan jaar. De Hemelse Koning, veel verhevener, veel 'hoger' dan een aardse koning. De Hemelse Koning, die u wil schenken wat veel meer waard is dan 1000 kg goud: Eeuwige Heerlijkheid! Eeuwige Vreugde!

Want die belofte doet hij tegelijkertijd: Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden en hij met Mij. Wat betekent dat nu? Johannes geeft het op prachtige wijze weer in zijn veertiende hoofdstuk: Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.

Hij biedt ons Zijn eeuwige genade en Liefde aan. Op aarde zult u nog verdriet, tegenspoed en pijn kennen. Maar, u bent nooit meer alleen. Bij alles wat u doet, bij alles wat u moet ondergaan weet u: ik wordt gedragen op Zijn Hand, ik wordt omringd door Zijn Liefde. Mij kan niets gebeuren wat God niet wil, want Hij is mij nabij. De dood vreest u niet meer, want Hij is met u. En dan is daar de eeuwige vreugde.
Durft u nog Zijn stem te negeren? Open de deur van uw hart, niet morgen, maar nu!
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Deze meditatie las ik op de site van de Hersteld Hervormde Kerk van vandaag. Daar gaat het ook over het openen van de deur van je hart. Kijkend naar Openbaring 3: 20 heel Bijbels denk ik.

Gr, Grace

Overdenking

Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden en hij met Mij.
Openbaringen 3 : 20

Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; Salomo beschrijft dit kloppen in het Bijbelboek Hooglied als volgt: Ik sliep, maar mijn hart waakte, de stem mijns Liefsten, Die klopte was: Doe Mij open, Mijn zuster, Mijn vriendin, Mijn duive, Mijn volmaakte! want Mijn hoofd is vervuld met dauw, Mijn haarlokken met nachtdruppen.
Christus staat aan uw deur! En Hij klopt, en klopt om ons te wekken met zijn onophoudelijke Liefderoep uit onze zonden. En wij slapen, en doen niet open. Hij nodigt, wij weigeren.

Mijn hoofd is vervuld met dauw, Mijn haarlokken met nachtdruppen: Christus geeft hiermee aan dat Hij veel ellende, pijn doorstaan heeft om ons te verlossen van onze zonde. Nat zijn van de dauw betekent dat Hij ellende en tegenspoed doorstaan heeft. Dit spreekt Daniël uit in zijn vierde hoofdstuk: Te weten, men zal u van de mensen verstoten, …., en gij zult van den dauw des hemels nat gemaakt worden.

Stel: de koningin belt vanavond laat bij u aan de deur, en u weet dat zij een verschrikkelijke tocht door de gladheid achter de rug heeft om u, speciaal u, te bereiken. Wie van ons zou ooit de deur gesloten houden, terwijl zij smeekt om binnen te mogen komen om u 1000 kg goud te schenken? Wie zou tegen haar zeggen: "misschien morgen"? Niemand! En nu klopt de Hemelse Koning aan uw deur, niet 1 avond, maar dag aan dag, jaar aan jaar. De Hemelse Koning, veel verhevener, veel 'hoger' dan een aardse koning. De Hemelse Koning, die u wil schenken wat veel meer waard is dan 1000 kg goud: Eeuwige Heerlijkheid! Eeuwige Vreugde!

Want die belofte doet hij tegelijkertijd: Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden en hij met Mij. Wat betekent dat nu? Johannes geeft het op prachtige wijze weer in zijn veertiende hoofdstuk: Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.

Hij biedt ons Zijn eeuwige genade en Liefde aan. Op aarde zult u nog verdriet, tegenspoed en pijn kennen. Maar, u bent nooit meer alleen. Bij alles wat u doet, bij alles wat u moet ondergaan weet u: ik wordt gedragen op Zijn Hand, ik wordt omringd door Zijn Liefde. Mij kan niets gebeuren wat God niet wil, want Hij is mij nabij. De dood vreest u niet meer, want Hij is met u. En dan is daar de eeuwige vreugde.
Durft u nog Zijn stem te negeren? Open de deur van uw hart, niet morgen, maar nu!
Daar word je nu warm van.....
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik volg wel de strekking van dit stukje, maar de tekstuitleg verbaast me. Met name hoe teksten naast elkaar gelegd worden.
De tekst uit Daniel gaat over Nebukadnezar die een dier gelijk zal worden. Hoe komt een ds erbij deze tekst op de Heere Jezus toe te passen? Of in ieder geval de tekst uit Hooglied hier aan te koppelen? Dit klopt volgens mij gewoon niet.
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs

ALs het hier niet begint met de ellende, dan eindigt het wel in de ellende.
Bij jouwbeginnen de leerstukken onderhand stukken leer te worden....

Je komt echt heel liefdevol over ...
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Gian

Net als de rest van de forumleden zo liefdevol over komen.

Dus niet!
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Maar ik had er nog twee lezingen staan..........daar hoor ik helemaal niets over.......
sorry matthijs
maar ik ben met zoveel andere dingen bezig
ik heb er (nu) echt geen tijd voor om nog meer te gaan lezen
osw staat nl op de achtergrond van mijn belangrijkere werkzaamheden aan
je wilt je erin verdiepen of niet.
Lecram

Bericht door Lecram »

Dus niet!
Dan moet het toch een vreugde zijn voor jou je daarvan te onderscheiden?
takkie

Bericht door takkie »

Dus niet!
Nou, idd, met verschil dat die een sw krijgen..........
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Natuurlijk als je bijvoorbeeld de theologen Ursinus en Olevianus leest zijn er voldoende stukken die aan lijken te tonen dat het éérst om onze ellende gaat en dáárna om de verlossing. Met deze volgorde is ook niks mis, maar je kan ze niet in tijd scheiden alsof er een seperate kennis van de zonde is, zonder de schreeuw om leven. Al het spreken over zondekennis buiten Golgotha is ijdel! In de handen van de Gekruigde wordt mijn zondekennis waarlijk zondekennis.
Jawel Niek, dat is waar. Na de omhelzing van de Gekruisigde is de zonde bitterder dan de dood. Daar wordt pas echt berouw geleerd.

Maar jij weet ook dat van der Groe sprak over een ellende voor de verlossing. Dat je doemwaardig wordt. Dan weet je nog niks van verlossing!

Om Jesaja 55:1 maar eens aan te halen. Ik herriner me, dat Miscanthus daar afgelopen zondag een avondmaals preek over gehoord heeft.
Weet je wat de kantekenaren daar zeggen over "alle gij dorstigen"? En verbaasd mij zeer dat die kantekening weggelaten is op http://www.statenvertaling.net, maar in de kantekeningen Bijbel staat daar: "Gij allen die naar de gerechtigheid zeer verlangt. gevoelende(dus bevindelijk, M) uw zonden en ellenden.

Je bent het vast met me eens dat dat zeer verlichtte mannen Gods zijn geweest.
Zulke verlichte mannen kennen we in de 21e eeuw niet meer. Vanwege de tijdgeest en alle andere wereldse media en rommel wat ons benauwd.

Het geloof wordt in de diepte geleerd. Om psalm 130 maar eens aan te halen.

Matthijs
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Lecram

Dus niet!
Dan moet het toch een vreugde zijn voor jou je daarvan te onderscheiden?
dat zeg ik niet.

OVerigens ook niet zo'n broederlijke reactie.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door MatthijsOm Jesaja 55:1 maar eens aan te halen. Ik herriner me, dat Miscanthus daar afgelopen zondag een avondmaals preek over gehoord heeft.
Weet je wat de kantekenaren daar zeggen over "alle gij dorstigen"? En verbaasd mij zeer dat die kantekening weggelaten is op http://www.statenvertaling.net, maar in de kantekeningen Bijbel staat daar: "Gij allen die naar de gerechtigheid zeer verlangt. gevoelende(dus bevindelijk, M) uw zonden en ellenden.
Beste Matthijs,

jouw woordenboek is wat anders dan het mijne, en dus ook de bevinding.
Ik ontken nergens dat er een verlangen naar Christus, of op zijn minst een gemis aanwezig is als we dorsten naar verlossing, gerechtigheid, naar God. Alleen de manier waarop jij dat bevindelijk wilt opleggen keer ik mij tegen. Ik reageer dan wat tegendraads....
En aangezien ik al dat soort bevindelijke hindernissen heb moeten nemen, wil ik voorkomen alsof er enige voorwaarden zouden zijn om tot Christus te komen. We mogen en moeten komen, vuil, goddeloos, hypocriet, hard en ongeschikt om door Hem geschikt gemaakt te worden. Ook ik heb me van top tot teen verdorven gevoeld en misschien wat minder dan jij, maar het feit dat jij dat allemaal (het recht van God) wel zo beleefd hebt, wil niet zeggen dat dat de norm voor anderen is.

[Aangepast op 15/3/05 door Miscanthus]
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door MatthijsOm Jesaja 55:1 maar eens aan te halen. Ik herriner me, dat Miscanthus daar afgelopen zondag een avondmaals preek over gehoord heeft.
Beste Matthijs,

jouw woordenboek is wat anders dan het mijne, en dus ook de bevinding.
Ik ontken nergens dat er een verlangen naar Christus, of op zijn minst een gemis aanwezig is als we dorsten naar verlossing, gerechtigheid, naar God. Alleen de manier waarop jij dat iedereen bevindelijk door de strot wil duwen staat mij niet zo aan. Ik reageer dan wat tegendraads....
En aangezien ik al dat soort bevindelijke hindernissen heb moeten nemen, wil ik voorkomen alsof er enige voorwaarden zouden zijn om tot Christus te komen. We mogen en moeten komen, vuil, goddeloos, hypocriet, hard en ongeschikt om door Hem geschikt gemaakt te worden. Ook ik heb me van top tot teen verdorven gevoeld en misschien wat minder dan jij, maar het feit dat jij dat allemaal (het recht van God) wel zo beleefd hebt, wil niet zeggen dat dat de norm voor anderen is.

[Aangepast op 15/3/05 door Miscanthus]
Ja, maar ik krijg nu de indruk dat jullie bij het recht Gods een mysterieus iets gaan voostellen, terwijl je dat niet moet doen. Ik ben geen figuur van visioenen en dromen. Ik moet daar helemaal niets van hebben. Want de Heere werkt door Woord en Geest. Zo ook de vierschaar beleving gebeurt door Woord en Geest. Terwijl je in de kerk zit (en daar wel in het bijzonder), terwijl je de Bijbel leest, terwijl je een goed geestelijk boek leest.

Jij zegt: We mogen en moeten komen, vuil, goddeloos, hypocriet, hard en ongeschikt om door Hem geschikt gemaakt te worden.

Mijn reactie: ik krijg de indruk dat jullie dit als voorwaarden zien. Hoezo goddeloos worden?? Nee, komen zoals je nu bent, wordt er dan gezegd, want je bent immers goddeloos, je bent immers ziek.
Ik zeg daarop: Als de Heilige Geest in je hart gaat werken (wederomgeboren wordt) dan is dat niet iets, wat langs je heengaat. Dan ga je het wel zien met het hart dat je ziek bent en dat je goddeloos bent.

Wederomgeboren is voor mij niet: meer intresse of gevoelens gaankrijgen voor geloof, met de reden, dat je anders naar de hel toegaat als je sterft.

Nee, er komt een duidelijke verandering in je leven, want je hart en je wil wordt vernieuwd door de Geest Gods. En dat mag toch wel als kenmerk genoemd worden, want bij zo'n verandering gaat het niet meer om jezelf, maar om God. Want daar zijn wij immers van weggelopen in het paradijs. Je komt er achter dat je zonder God leeft en laatstaan tot Zijn eer leeft.
Het begint mijns inziens altijd met God. Nogmaals, omdat wij tegen Hem gezondigd hebben. En wie laat je dat zien? Christus door de Geest Gods.
Dat is het werk van Christus.
Dan krijg je droefheid naar, ja naar Wie? Naar Christus? Nee, dan komt er een, zoals Paulus het zegt, een droefheid naar God (d.i. overeenkomstig God), en die droefheid werkt wat uit. Namelijk: een onberouwelijke bekering tot zaligheid.
Maar daarentegen: de droefheid der wereld werkt de dood.

Goed, zullen we het hier dan maar bij laten?

Kun je het hier mee eens zijn?
Wanneer iemand een zeer groot verlangen heeft naar de gerechtigheid van Christus, (want hij ziet in het Woord door de Geest, Christus staan als de Middelaar Gods en der mensen), dan mag hij onvoorwaardelijk - inzichzelf leeg en arm, geen cent om meer te betalen - zijn leven overgeven of toevertrouwen in de handen van Die dierbare Jezus Christus. De Christus der Schriften.

Slotje?
Plaats reactie