Pagina 10 van 59
Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Geplaatst: 09 jan 2025, 14:29
door Refiosi
Refiosi schreef: ↑06 jan 2025, 14:32
Scheepsbel schreef: ↑06 jan 2025, 13:47
Herman schreef: ↑06 jan 2025, 13:30
Er komt een archief vrij, dat is juist heel betrouwbaar. Alleen zegt het voorkomen van een naam niets over de schuld van iemand, maar van het feit dat er mogelijk een onderzoek naar strafbare feiten is geweest.
De vraag is bijvoorbeeld of de joodse namen die voorkomen van onschuldige slachtoffers zijn of dat die mensen een rol hebben gespeeld in het verraden van anderen. Daar zijn een paar beroemde voorbeelden van.
Inderdaad komt Ds P Blok voor in dat archief, er is onderzoek gedaan door de politieke recherche afdeling die opdracht hadden collaborateurs op te zoeken en deze vonden een aanleiding toen nog P Blok voor het tribunaal Rotterdam te dagen, blijkbaar is hier niks gegrond uitgekomen anders was hij wel vervolgt dat was in die tijd keihard, er blijft altijd twijfel in zulke zaken, zeker op het eiland waren veel gg,ers er van overtuigd dat de joden het zelf over zich af hadden geroepen door Christus te kruisigen, ik hoor mijn oma dat nog zeggen, dit soort uitspraken gaf al aanleiding voor sommige mensen om hen collaborateurs te noemen en misschien wel terecht, Ds P Blok zat zeker niet in het verzet. er zullen wel weer veel verhalen naar buiten komen nu en dat als die waar zijn is het goed dat men open kaart speelt hoe pijnlijk dit ook kan zijn. al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaald hem wel.
Wat zijn je bronnen hiervoor?
Misschien kun je deze vraag nog eens beantwoorden, Scheepsbel. Je poneert allerlei stelligheden, maar geen idee hoe je erbij komt.
En verder: wat zegt het dat de eerste gemeente van ds. P. Blok op Goeree-Overflakkee was? Waren alle ouderen die wisten van zijn vermeende oorlogsverleden, dan overleden? Volgens mij had hij een naam die klonk als een klok, op Goeree.
Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Geplaatst: 09 jan 2025, 14:36
door parsifal
Maanenschijn schreef: ↑09 jan 2025, 14:25
Zoals ook mijn vader vertelde dat de Duitsers in dat zelfde huis waren ingekwartiert. En daar prima jongens tussen zaten.
In een oorlog is het niet zwart-wit.
Dit is zeker waar. Tot aan ingekwartierde Duitsers die suggereerden dat het een goed idee was voor de jongemannen om op een bepaalde avond niet thuis te slapen. Hier ging het waarschijnlijk ook om dienstplichtigen. NSB lidmaatschap was natuurlijk wel vrijwillig (en zoals ik zei, het ging tegen oproep van grote kerken in -was het censurabel?)
Ik denk met Ambtenaar dat predikanten terughoudend moeten zijn met politieke opinies, maar er zijn wel grenzen. Het Nationaal-Socialisme (en ook Communisme) had natuurlijk wel heel sterke anti-Christelijke trekken.
Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Geplaatst: 09 jan 2025, 14:47
door refo
parsifal schreef: ↑09 jan 2025, 14:36
Maanenschijn schreef: ↑09 jan 2025, 14:25
Zoals ook mijn vader vertelde dat de Duitsers in dat zelfde huis waren ingekwartiert. En daar prima jongens tussen zaten.
In een oorlog is het niet zwart-wit.
Dit is zeker waar. Tot aan ingekwartierde Duitsers die suggereerden dat het een goed idee was voor de jongemannen om op een bepaalde avond niet thuis te slapen. Hier ging het waarschijnlijk ook om dienstplichtigen. NSB lidmaatschap was natuurlijk wel vrijwillig (en zoals ik zei, het ging tegen oproep van grote kerken in -was het censurabel?)
Ik denk met Ambtenaar dat predikanten terughoudend moeten zijn met politieke opinies, maar er zijn wel grenzen. Het Nationaal-Socialisme (en ook Communisme) had natuurlijk wel heel sterke anti-Christelijke trekken.
O ja? En dit dan:

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Geplaatst: 09 jan 2025, 15:13
door TSD
refo schreef: ↑09 jan 2025, 14:47
parsifal schreef: ↑09 jan 2025, 14:36
Maanenschijn schreef: ↑09 jan 2025, 14:25
Zoals ook mijn vader vertelde dat de Duitsers in dat zelfde huis waren ingekwartiert. En daar prima jongens tussen zaten.
In een oorlog is het niet zwart-wit.
Dit is zeker waar. Tot aan ingekwartierde Duitsers die suggereerden dat het een goed idee was voor de jongemannen om op een bepaalde avond niet thuis te slapen. Hier ging het waarschijnlijk ook om dienstplichtigen. NSB lidmaatschap was natuurlijk wel vrijwillig (en zoals ik zei, het ging tegen oproep van grote kerken in -was het censurabel?)
Ik denk met Ambtenaar dat predikanten terughoudend moeten zijn met politieke opinies, maar er zijn wel grenzen. Het Nationaal-Socialisme (en ook Communisme) had natuurlijk wel heel sterke anti-Christelijke trekken.
O ja? En dit dan:
Vind je dit zelf echt bewijs dat het Nationaal-Socialisme geen anti-Christelijke trekken had?
Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Geplaatst: 09 jan 2025, 17:10
door Herman
De hele maatschappij was toen nog christelijk. De nazi variant van het Duitse christendom heette 'Deutsche Christen' en de schattingen variëren van 25%-33% van de kerkleden die daarmee sympathiseerden. In Nederland zullen soortgelijke ideeën hebben gegolden en die zijn o.a. door de Gereformeerde Kerken censurabel gesteld. Dus in die kerk werd je bij het lidmaatschap van de NSB uit de kerk geweerd.
Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Geplaatst: 09 jan 2025, 18:49
door DDD
Ambtenaar schreef: ↑09 jan 2025, 14:02
DDD schreef: ↑09 jan 2025, 12:43
Er zijn nog steeds predikanten die zich niet uitspreken over politiek en zelfs niet over het belang van de rechtsstaat.
Ik zit helemaal niet te wachten op wat een predikant van politieke en/of geopolitieke ontwikkelingen of ontwikkeling van de rechtsstaat vindt. Laat hem zijn opvattingen vooral privé houden. Meestal zijn het trouwens open deuren.
Dat is ook niet helemaal wat ik bedoel. Ik doel op dit, wat ik zojuist zit te lezen, over de verhouding tussen christendom en populisme:
https://www.rd.nl/artikel/1091190-ds-ve ... d-is-nodig
Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Geplaatst: 09 jan 2025, 19:11
door Ambtenaar
Herman schreef: ↑09 jan 2025, 17:10
De hele maatschappij was toen nog christelijk. De nazi variant van het Duitse christendom heette 'Deutsche Christen' en de schattingen variëren van 25%-33% van de kerkleden die daarmee sympathiseerden. In Nederland zullen soortgelijke ideeën hebben gegolden en die zijn o.a. door de Gereformeerde Kerken censurabel gesteld. Dus in die kerk werd je bij het lidmaatschap van de NSB uit de kerk geweerd.
De hele maatschappij lijkt mij wat overdreven.
Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Geplaatst: 09 jan 2025, 19:12
door Ambtenaar
De vraag is of predikanten daartoe in staat zijn.
Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Geplaatst: 09 jan 2025, 20:03
door merel
Scheepsbel schreef: ↑09 jan 2025, 13:06
ejvl schreef: ↑09 jan 2025, 12:58
Scheepsbel schreef: ↑09 jan 2025, 12:52
ejvl schreef: ↑09 jan 2025, 12:48
Dat klopt, maar zeker in de boerengehuchten, waar ik ook vandaan kom, was er simpelweg weinig/niks te merken van de hele oorlog. De NSB scoorde goed bij vooral liberale boeren die te leiden hadden onder de landbouwcrisis en was, lokaal, gewoon een organisatie met vooral boeren die verbetering wilden. Zeker als je als boer ook connecties had met de organisatie Landbouw en Maatschappij, was 1+1=2.
Nu wil ik zeker niets goedpraten over alle verschrikkingen die gebeurt zijn maar ik denk wel dat er genoeg "onwetenden" waren hierin.
Ik schrik enorm van deze houding en mildheid over nsb.
Dan lees je verkeerd, het is geen mildheid over de nsb maar over een bepaalde groep die hier lid van was maar geen enkel kwaad in de zin hadden.
Je moet wel rekening houden dat er geen/nauwelijks nieuws was. Voor een deel van de "domme boeren" zijn de verschrikkingen pas veel later openbaar gekomen en hebben ze volledig afstand genomen van alles maar waren wel lid van de nsb geweest.
Ik weet niet waar je die info vandaan hebt, ik heb ze nooit gehoord en zonder bewijs ga ik dit ook niet geloven, ik ben een oudere man en universitair docent, velen van mijn kennissen en familie hebben de oorlog meegemaakt en heb deze mensen nog nooit horen vertellen over onschuldige nsb-ers. Ik zal het eens vragen aan mensen die verraden zijn door dit …… alleen al de betekenis van nsb zegt iets over waar je lid van werd. Dat was al zeer kwalijk. Nee niemand is goed te praten die hier mee te maken hadden.
Volkomen mee eens. Ik begrijp dat bagatelliseren ook niet. Mijn opa werkte bij de politie in Zutphen en heeft al vroeg in de oorlog de keuze gemaakt om niet mee te werken aan zoekingen en moest daarom onderduiken. Hij heeft de hele oorlog tot over zijn oren in het verzet gezeten.
In de jaren 30 was al heel duidelijk dat hetgeen Hitler wilde weinig goeds inhield.
Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Geplaatst: 09 jan 2025, 20:28
door Maanenschijn
merel schreef:Scheepsbel schreef: ↑09 jan 2025, 13:06
ejvl schreef: ↑09 jan 2025, 12:58
Scheepsbel schreef: ↑09 jan 2025, 12:52
Ik schrik enorm van deze houding en mildheid over nsb.
Dan lees je verkeerd, het is geen mildheid over de nsb maar over een bepaalde groep die hier lid van was maar geen enkel kwaad in de zin hadden.
Je moet wel rekening houden dat er geen/nauwelijks nieuws was. Voor een deel van de "domme boeren" zijn de verschrikkingen pas veel later openbaar gekomen en hebben ze volledig afstand genomen van alles maar waren wel lid van de nsb geweest.
Ik weet niet waar je die info vandaan hebt, ik heb ze nooit gehoord en zonder bewijs ga ik dit ook niet geloven, ik ben een oudere man en universitair docent, velen van mijn kennissen en familie hebben de oorlog meegemaakt en heb deze mensen nog nooit horen vertellen over onschuldige nsb-ers. Ik zal het eens vragen aan mensen die verraden zijn door dit …… alleen al de betekenis van nsb zegt iets over waar je lid van werd. Dat was al zeer kwalijk. Nee niemand is goed te praten die hier mee te maken hadden.
Volkomen mee eens. Ik begrijp dat bagatelliseren ook niet. Mijn opa werkte bij de politie in Zutphen en heeft al vroeg in de oorlog de keuze gemaakt om niet mee te werken aan zoekingen en moest daarom onderduiken. Hij heeft de hele oorlog tot over zijn oren in het verzet gezeten.
In de jaren 30 was al heel duidelijk dat hetgeen Hitler wilde weinig goeds inhield.
Wat wordt er gebagatelliseerd?
Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Geplaatst: 09 jan 2025, 20:32
door merel
Lidmaatschap van de NSB.
Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Geplaatst: 09 jan 2025, 20:45
door Maanenschijn
merel schreef:Lidmaatschap van de NSB.
Ik denk dat het beter is de daden te beoordelen.
Ik heb diepe bewondering voor mijn grootouders die dat in de praktijk brachten, zonder aanzien van kerk, persoon, zelfs dit lidmaatschap.
Tot op vandaag is de herinnering aan die daden zichtbaar. In ons huis, in Yad Vashem en zelfs levend door de opname van een Joodse onderduiker en wees na de oorlog in onze familie. En nog steeds daarbij horend.
Het is zo makkelijk vanuit onze comfortabele positie te oordelen.
Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Geplaatst: 09 jan 2025, 20:49
door DDD
Ambtenaar schreef: ↑09 jan 2025, 19:12
De vraag is of predikanten daartoe in staat zijn.
Dat is waar. Dat geldt voor ons allemaal. Maar het is wel hun taak om de tijd te begrijpen en vanuit het oogpunt van Gods openbaring te duiden. Zonder eigen stokpaardjes, het liefst. Dat is natuurlijk een onmogelijk werk. Maar wat bij mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God.
Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Geplaatst: 10 jan 2025, 08:43
door Herman
Ambtenaar schreef: ↑09 jan 2025, 19:11
De hele maatschappij lijkt mij wat overdreven.
Uiteraard. Maar in een tijd dat 80% van de bevolking kerkganger was is het tamelijk duidelijk dat het christendom de cultuur domineerde.
Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Geplaatst: 10 jan 2025, 09:48
door ejvl
merel schreef: ↑09 jan 2025, 20:32
Lidmaatschap van de NSB.
Nogmaals voor de duidelijkheid omdat het denk ik over mijn woorden gaat:
Lidmaatschap van de NSB was slecht, een misdaad wat mij betreft en is terecht bestraft en tegen opgetreden na de oorlog.
Wat ik wel zeg, niet iedere NSB-er heeft gecollaboreerd met de vijand. Er zit echt wel een verschil in gradatie van een landverrader en een boer die lid is geworden van wege de boerenvereniging en de landbouwcrisis en daarna nooit z'n lidmaatschap heeft opgezegd.
Wat mij betreft kun je daarin niet iedereen over dezelfde kam scheren maar het uitgangspunt blijft natuurlijk wel dat het een misdaad is en een zeer slechte en verschrikkelijke organisatie was.