Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Zeeuw

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Matthéüs 22: 11-13
Je begrijpt deze gelijkenis niet begrijp ik?
Gelukkig hebben we de kanttekeningen: 14 Dit bruiloftskleed is Christus met Zijn gerechtigheid, aangenomen door een waar geloof, hetwelk door de werken der liefde krachtig is en betoond wordt,
Het is een gelijkenis over een gebeurtenis zoals men deze in die dagen had. Dus deze opmerking is wel degelijk relevant

En verder heb ik twee antwoorden van onverdachte predikanten:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25442/blote-benen/
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23 ... n-de-kerk/
Die antwoorden hebben niks met de gelijkenis te maken. Ik hoop dat jij, en alle mensen, zich druk maken over het verkrijgen van het kleed in die 14e kanttekening.

Ik las een mooi stuk deze week. Ik zie een uitdaging voor komende zondag. :)

10Ik trok u kleurrijk geborduurde kleding aan, schoeide u met zeekoeienhuiden, omwikkelde u met fijn linnen en bedekte u met zijde.
11Ik tooide u met sieraden. Ik deed armbanden om uw polsen en een ketting om uw nek.
12Ook deed Ik een ring door uw neus, oorbellen aan uw oren en zette een sierlijke kroon op uw hoofd.
13Zo werd u getooid met goud en zilver. Uw kleding was van fijn linnen en zijde, en voorzien van kleurrijk borduurwerk. Meelbloem, honing en olie at u. U werd buitengewoon mooi, en werd geschikt voor het koningschap.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mistig schreef:
Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Matthéüs 22: 11-13
Je begrijpt deze gelijkenis niet begrijp ik?
Gelukkig hebben we de kanttekeningen: 14 Dit bruiloftskleed is Christus met Zijn gerechtigheid, aangenomen door een waar geloof, hetwelk door de werken der liefde krachtig is en betoond wordt,
Het is een gelijkenis over een gebeurtenis zoals men deze in die dagen had. Dus deze opmerking is wel degelijk relevant

En verder heb ik twee antwoorden van onverdachte predikanten:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25442/blote-benen/
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23 ... n-de-kerk/
Prima antwoorden, hoewel ik er wel wat genuanceerder over denk.

Maar de vergelijking die jij trok met deze Bijbelverzen is natuurlijk belachelijk.
Ga dat maar eens vertellen in Afrika of Papua. Of in de Gouwstraat.
Ik denk als een dominee uit 1928 schrijft 'Vroeger droeg men zwarte kousen. Dat behoeft echt niet meer. Maar zonder kousen is wel het andere uiterste. Daar ben ik geen voorstander van.' dat daar toch ook wel een stukje cultuur aan zit. Als dames in een fatsoenlijk jurk/rok met blote benen in kerk zitten, zal je daar bij ons echt niemand over horen.
Mistig

Bericht door Mistig »

Zeeuw schreef: Ik denk als een dominee uit 1928 schrijft 'Vroeger droeg men zwarte kousen. Dat behoeft echt niet meer. Maar zonder kousen is wel het andere uiterste. Daar ben ik geen voorstander van.' dat daar toch ook wel een stukje cultuur aan zit. Als dames in een fatsoenlijk jurk/rok met blote benen in kerk zitten, zal je daar bij ons echt niemand over horen.
Ik denk dat in deze zomerse dagen driekwart van de dames in onze gemeente naar huis kan worden gestuurd.
En uiteraard zien deze dames (op wat pubermeiden na misschien) er fatsoenlijk uit.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Het argument 'zou je ook niet doen als je bij de koning op bezoek gaat' vind ik te zwak om een ander lasten op te leggen. En ik zei het al eerder: tussen april en oktober ziet Willem Alexander eveneens mijn blote kuiten.
Overigens kan exact hetzelfde argument gebruikt worden voor de stropdas.

Maar als ik in een gemeente te gast ben waar aanstoot genomen wordt aan mijn kuiten, doe ik daar uiteraard wel een panty overheen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef:Het argument 'zou je ook niet doen als je bij de koning op bezoek gaat' vind ik te zwak om een ander lasten op te leggen. En ik zei het al eerder: tussen april en oktober ziet Willem Alexander eveneens mijn blote kuiten.
Overigens kan exact hetzelfde argument gebruikt worden voor de stropdas.

Maar als ik in een gemeente te gast ben waar aanstoot genomen wordt aan mijn kuiten, doe ik daar uiteraard wel een panty overheen.
Ds van Kooten zei ooit in een preek: 'welke kleding trek je aan als je naar je vader gaat?'. Ik vond dat wel een mooie gedachte. Als je de Heere als Vader mag hebben, hoef je niet in een kramp te schieten over kleding.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Ds van Kooten zei ooit in een preek: 'welke kleding trek je aan als je naar je vader gaat?'. Ik vond dat wel een mooie gedachte. Als je de Heere als Vader mag hebben, hoef je niet in een kramp te schieten over kleding.
Maar dan weet je ook dat deze Vader begon met het uitdelen van kleding in Genesis 3. En dat Zijn liefde zichtbaar is in zijn gebod, en dat we die omwille van Zijn liefde de wet hartelijke liefhebben. God Vaderlijke zorg strekt zich wat mij betreft iets verder dat alleen de gedachte dat kleding en wettisisme bij elkaar zouden horen.

Verder stoor ik me niet aan kleuren in de kerk. Wel vind ik het tamelijk irritant dat sommige mensen de teksten op hun shirt doorgaans niet gelezen hebben. Onlangs lazen we één of andere verwijzing naar het rijk van de hel op een shirt. Dat vind ik dan tamelijk onzorgvuldig aangeschaft. Op hetzelfde niveau plaats ik baseballshirts, bedrukte sailingshirts, concours hippique enz enz. Voetbalshirts van Ajax of een willekeurige andere club heb ik nog niet gezien, gelukkig.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Ds van Kooten zei ooit in een preek: 'welke kleding trek je aan als je naar je vader gaat?'. Ik vond dat wel een mooie gedachte. Als je de Heere als Vader mag hebben, hoef je niet in een kramp te schieten over kleding.
Maar dan weet je ook dat deze Vader begon met het uitdelen van kleding in Genesis 3. En dat Zijn liefde zichtbaar is in zijn gebod, en dat we die omwille van Zijn liefde de wet hartelijke liefhebben. God Vaderlijke zorg strekt zich wat mij betreft iets verder dat alleen de gedachte dat kleding en wettisisme bij elkaar zouden horen.

Verder stoor ik me niet aan kleuren in de kerk. Wel vind ik het tamelijk irritant dat sommige mensen de teksten op hun shirt doorgaans niet gelezen hebben. Onlangs lazen we één of andere verwijzing naar het rijk van de hel op een shirt. Dat vind ik dan tamelijk onzorgvuldig aangeschaft. Op hetzelfde niveau plaats ik baseballshirts, bedrukte sailingshirts, concours hippique enz enz. Voetbalshirts van Ajax of een willekeurige andere club heb ik nog niet gezien, gelukkig.
Dat eerste verband zie ik niet. Adam en Eva schaamden zich voor hun naaktheid en werden niet met driedelig pak gekleed. Het ging in deze preek over de relatie met de Heere als Vader voor Zijn kinderen. Daarbij mag een stukje ontspannenheid in Gods vrees aanwezig zijn.

Die teksten, ja, ik zie ook wel vaak 'regatta dit en dat'. En dat zijn vaak niet de goedkoopste denk ik. Ik zal nog eens extra op mijn eigen en de kids kleding letten. Mijn dochtertje had een schattig shirtje aan met 'girls have fun'. Dat is eigenlijk ook nogal wat he.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef:Daarbij mag een stukje ontspannenheid in Gods vrees aanwezig zijn.
Ontspannendheid in de vreze Gods? Volgens mij gaat dat altijd gepaard met ootmoed, heiligheid en ontzag. Hoe zie jij dat voor je?
Zeeuw schreef:Mijn dochtertje had een schattig shirtje aan met 'girls have fun'. Dat is eigenlijk ook nogal wat he.
Dat is zeker nogal wat. Ik zou dit t-shirt direct in de prullenbak gooien.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zeeuw schreef:Daarbij mag een stukje ontspannenheid in Gods vrees aanwezig zijn.
Ontspannendheid in de vreze Gods? Volgens mij gaat dat altijd gepaard met ootmoed, heiligheid en ontzag. Hoe zie jij dat voor je?
Zeeuw schreef:Mijn dochtertje had een schattig shirtje aan met 'girls have fun'. Dat is eigenlijk ook nogal wat he.
Dat is zeker nogal wat. Ik zou dit t-shirt direct in de prullenbak gooien.
Ik denk dat Gods kinderen, die Hem echt als trouwe Vader mogen leren kennen, niet alleen de woorden ootmoed, heiligheid en ontzag zullen gebruiken. Als Hij altijd voor je zorgt, geeft dat ook vertrouwen en liefdevol opzien. Dan mag je m.i. een dag ook ontspannen (en dat geldt lang niet altijd) ingaan met de wetenschap 'Hij zorgt voor mij'.

Gelukkig mag mijn girl af en toe fun hebben. Dat is wel zo fijn. Net als mijn zoons als het koud is wel eens een hoodie dragen (niet naar kerk) met zo een wrijftekst 'gamer mode on/off'. Ik vermoed dat jij geen pubers en kleine kinderen hebt?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Zeeuw schreef:Gelukkig mag mijn girl af en toe fun hebben. Dat is wel zo fijn. Net als mijn zoons als het koud is wel eens een hoodie dragen (niet naar kerk) met zo een wrijftekst 'gamer mode on/off'. Ik vermoed dat jij geen pubers en kleine kinderen hebt?
Ik typ zulke kreten die op een t-shirt staan altijd eerst in op Google. Meestal zijn het niet zomaar woorden die ze achter elkaar zetten.

Vandaar mijn opmerking. Ik hoop dat ik hiermee niemand in de verleiding breng.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zeeuw schreef:Gelukkig mag mijn girl af en toe fun hebben. Dat is wel zo fijn. Net als mijn zoons als het koud is wel eens een hoodie dragen (niet naar kerk) met zo een wrijftekst 'gamer mode on/off'. Ik vermoed dat jij geen pubers en kleine kinderen hebt?
Ik typ zulke kreten die op een t-shirt staan altijd eerst in op Google. Meestal zijn het niet zomaar woorden die ze achter elkaar zetten.

Vandaar mijn opmerking. Ik hoop dat ik hiermee niemand in de verleiding breng.
Soms is het goed je van de domme te houden. Waarom zou je teksten ergens in gaan typen? Teksten worden door velen gebruikt en misbruikt.
Ai, even het merk van mijn korte spijkerbroek gegoogled: stoer, mannelijk en gedetailleerd. De collectie bestaat uit casual lifestyle kleding van goede kwaliteit met een moderne twist. Perfect voor jonge ambitieuze mannen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Zeeuw schreef:Soms is het goed je van de domme te houden. Waarom zou je teksten ergens in gaan typen? Teksten worden door velen gebruikt en misbruikt
Omdat dit echt de commercie is van de kledingindustrie. Zeker met teksten en kreten op kleding, dat is in de meeste gevallen allemaal afkomstig uit goddeloze muziek.

Ik meen dat we ons daar zeer verre van moeten houden, doordeweeks en al helemaal op zondag. Misschien ben ik te wettisch, maar dat zij dan zo.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:Dat is zeker nogal wat. Ik zou dit t-shirt direct in de prullenbak gooien.
Ik liep ooit de Nijmeegse Vierdaagse in een (zwart) t-shirt met daarop een tekst van Schopenhauer: 'het ergste moet nog komen'. Die hoeft toch niet naar de stort?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zeeuw schreef:Soms is het goed je van de domme te houden. Waarom zou je teksten ergens in gaan typen? Teksten worden door velen gebruikt en misbruikt
Omdat dit echt de commercie is van de kledingindustrie. Zeker met teksten en kreten op kleding, dat is in de meeste gevallen allemaal afkomstig uit goddeloze muziek.

Ik meen dat we ons daar zeer verre van moeten houden, doordeweeks en al helemaal op zondag. Misschien ben ik te wettisch, maar dat zij dan zo.
Die goddeloze muziek bestaat uit zo ongeveer alle woorden die we in normale taal gebruiken. Dus dat ontwijken is ingewikkeld. Maar vertel: wat zijn zo een beetje de kledingmerken die jij draagt?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Dat is zeker nogal wat. Ik zou dit t-shirt direct in de prullenbak gooien.
Ik liep ooit de Nijmeegse Vierdaagse in een (zwart) t-shirt met daarop een tekst van Schopenhauer: 'het ergste moet nog komen'. Die hoeft toch niet naar de stort?
Nee hoor. Dat kun je prima gebruiken om je fiets te poetsen.
Plaats reactie