wegwijs

memento

Re: wegwijs

Bericht door memento »

Geld is een gave van God, die je niet verkwist aan zelfverwennerij. Mogelijk hebben de bevindelijke piëtisten de Bijbel niet begrepen. Zwartkijken is weer een andere zonde. Sinds wanneer mag je het geld wat je verdiend hebt niet aanwenden aan gemakken voor jezelf? Kom op, zeg. En 'besteden in Zijn dienst' klinkt wel prachtig, maar wordt ook maar door dominees verzonnen. En in zijn uitwerking bijzonder vaag. In het oude Israel werd precies voorgeschreven wat je moest geven aan Zijn dienst en de rest mocht je houden. Iets dergelijks zal nog wel gelden. Geld is iets tussen jou en God. Je kunt een ander niet voorschrijven wat hij of zij daarmee moet doen. God reageert alleen op 'bezit' als de dienst van God tekort kwam, maar hij legde geen belasting op om alle bezit richting de godsdienst af te romen.
Welkom in de wereld van het Nieuwe Testament. Zomaar voorbeelden van 2 NT-gemeenten:

Hand 2: 44 En allen, die geloofden, waren bijeen, en hadden alle dingen gemeen; 45 En zij verkochten hun goederen en have, en verdeelden dezelve aan allen, naar dat elk van node had.

Hand 4: 32 En der menigte van degenen, die geloofden, was één hart en één ziel; en niemand zeide, dat iets van hetgeen hij had, zijn eigen ware, maar alle dingen waren hun gemeen. 33 En de apostelen gaven met grote kracht getuigenis van de opstanding van den Heere Jezus; en er was grote genade over hen allen. 34 Want er was ook niemand onder hen, die gebrek had; want zovelen als er bezitters waren van landen of huizen, die verkochten zij, en brachten den prijs der verkochte goederen, en legden dien aan de voeten der apostelen. 35 En aan een iegelijk werd uitgedeeld, naar dat elk van node had.

En zo zijn er meer (bijbelse) voorbeelden te noemen, bv de collecte voor de arme gemeente in Jeruzalem.

Mag je dan niet werken en winst maken? Tuurlijk. Mag je grote winst maken? Tuurlijk. Zo werkt onze maatschappij. Alleen: Wat doen we er mee? Heeft God zó ons hart, dat we met liefde offers brengen voor Zijn dienst? Zijn we zo dankbaar voor Gods onverdiende goedheid, dat wij met liefde en vreugde geven aan onze naasten?

Ik wil niemand iets voorschrijven, anders dan de oproep tot bekering en geloof. Want ik vrees dat veel afwijken van onze tradities dááraan te wijten valt: Een gebrek aan een leven uit genade...
Tiberius schreef:Bovendien ontstijgen de meeste argumenten die je hier langs ziet komen, het niveau van Wegwijs benatten en eigen nest bevuilen niet.
Waarom mag de kritische vraag niet gesteld worden of de ger. gez., met al het goede wat ze ons brengt, nog wel recht doet aan de (piëtistische) traditie waar ze op gebaseerd is? Onze voorvaderen liepen in het zwart, leefden sober, en hielden afstand van de wereld uit een diep zonde-besef. Als wij die dingen nu doen, doen wij ze ook om die reden? Onze voorvaderen leefden erg sober, en gaven veel weg, uit een diep besef van eigen onwaardigheid, en uit liefde tot de dienst van God. Wij ook?

We staan in een mooie, rijke traditie als ger. gez. Maar, de waarde van alles wat we doen, zit m niet zozeer in wát we doen, maar in de achterliggende redenen, in het hart waaruit het voortkomt. Komt het voort uit een diepe ellendekennis en Godskennis, uit een liefde tot God en de naaste?

Als het hart er niet meer in is, bloed de traditie vanzelf dood. Is dát wat we willen?

----------------------------
Voor alle duidelijkheid: Ik pleit niet voor een domweg overnemen van de piëtistische manier van leven. M.i. hebben zij te weinig ruimte gelaten voor het genieten van Gods goede gaven. Wat dat betreft volg ik liever Calvijn na. Maar iets waar ik wél naar verlang, is dat de motivatie van de piëtisten, het levende en ernstige geloof, waarvanuit ze hun leven leidde, weer zou opbloeien.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

refo schreef:Mja, de wegwijsbeurs. Kunnen we het weer over 'materialistisch' hebben. Leuk.
Er mag dan daar wel aan materialisme(waar niet?) gedaan worden, maar dat betekent toch niet dat het slecht is om zo'n beurs te organiseren of te 'boycotten'? Ik hou wel niet zo van 'slenteren', maar vind altijd wel 'wat hebben' onder allemaal refo's te zijn.
Klaio

Bericht door Klaio »

Gijs83 schreef:
refo schreef:Mja, de wegwijsbeurs. Kunnen we het weer over 'materialistisch' hebben. Leuk.
Er mag dan daar wel aan materialisme(waar niet?) gedaan worden, maar dat betekent toch niet dat het slecht is om zo'n beurs te organiseren of te 'boycotten'? Ik hou wel niet zo van 'slenteren', maar vind altijd wel 'wat hebben' onder allemaal refo's te zijn.
Ik verkeer liever onder christenen. Dat "heeft" meer.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Klaio schreef:
Gijs83 schreef:
Ik verkeer liever onder christenen. Dat "heeft" meer.
Ik mag hopelijk aannemen dat Refo's ook onder de christenen gerekend kunnen worden?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Marnix

Bericht door Marnix »

Uiteraard. Refo's zijn christenen. Maar niet alle christenen zijn refo's. De groep christenen is breder dan alleen refo's en het punt van Klaio is dat hij liever onder die brede groep christenen is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klaio

Bericht door Klaio »

Marnix schreef:Uiteraard. Refo's zijn christenen. Maar niet alle christenen zijn refo's. De groep christenen is breder dan alleen refo's en het punt van Klaio is dat hij liever onder die brede groep christenen is.
Voor deelnemers aan dit forum, dat de 3FvE zo hoog in het vaandel heeft staan, mag toch wel bekend worden verondersteld wie een christen is. Citaat:

Vr.32. Maar waarom wordt gij een christen genaamd
Antw. Omdat ik door het geloof een lidmaat van Christus en alzo Zijner zalving deelachtig ben, opdat ik Zijn Naam belijde, en mijzelven tot een levend dankoffer Hem offere, en met een vrije en goede consciëntie in dit leven tegen de zonde en den duivel strijde, en hiernamaals in eeuwigheid met Hem over alle schepselen regere.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Klaio schreef:
Marnix schreef:Uiteraard. Refo's zijn christenen. Maar niet alle christenen zijn refo's. De groep christenen is breder dan alleen refo's en het punt van Klaio is dat hij liever onder die brede groep christenen is.
Voor deelnemers aan dit forum, dat de 3FvE zo hoog in het vaandel heeft staan, mag toch wel bekend worden verondersteld wie een christen is. Citaat:

Antw. Omdat ik door het geloof een lidmaat van Christus en alzo Zijner zalving deelachtig ben, opdat ik Zijn Naam belijde, en mijzelven tot een levend dankoffer Hem offere, en met een vrije en goede consciëntie in dit leven tegen de zonde en den duivel strijde, en hiernamaals in eeuwigheid met Hem over alle schepselen regere.
Klopt helemaal.
Maar wat bedoel je hiermee in het kader van dit topic, de wegwijs-beurs?
Kopen en verkopen moeten we allemaal. Dus waarom zouden we dat niet (zoveel het kan) bij christenen doen? Of mag je bij hen alleen maar verkeren?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

We moeten niet zeuren. De door het RD goed gecoördineerde geldklopperij van de merkbewuste Refo is een geheel vrijwillige gang en derhalve ook negeerbaar.
Klaio

Bericht door Klaio »

Tiberius schreef:
Klaio schreef:

Klopt helemaal.
Maar wat bedoel je hiermee in het kader van dit topic, de wegwijs-beurs?
Kopen en verkopen moeten we allemaal. Dus waarom zouden we dat niet (zoveel het kan) bij christenen doen? Of mag je bij hen alleen maar verkeren?
Ik reageerde slechts op de opmerking van Gijs dat hij het wel wat vindt hebben onder allemaal refo's te zijn, met de opmerking dat ik liever onder christenen verkeer. En uiteraard zou dat synoniem moeten zijn, maar ik vrees dat dat niet in alle gevallen opgaat...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Klaio schreef:Ik reageerde slechts op de opmerking van Gijs dat hij het wel wat vindt hebben onder allemaal refo's te zijn, met de opmerking dat ik liever onder christenen verkeer. En uiteraard zou dat synoniem moeten zijn, maar ik vrees dat dat niet in alle gevallen opgaat...
Niet in alle gevallen, nee. Maar we hoeven om het kaf het koren niet te verwerpen.
Al zouden er maar 10 rechtvaardigen naar de Wegwijs gaan.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Klaio schreef:Ik reageerde slechts op de opmerking van Gijs dat hij het wel wat vindt hebben onder allemaal refo's te zijn, met de opmerking dat ik liever onder christenen verkeer. En uiteraard zou dat synoniem moeten zijn, maar ik vrees dat dat niet in alle gevallen opgaat...
Niet in alle gevallen, nee. Maar we hoeven om het kaf het koren niet te verwerpen.
Al zouden er maar 10 rechtvaardigen naar de Wegwijs gaan.
:oO :oO Dan is het mi geen sprake van een reformatorische en zeker geen christelijke beurs!!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik krijg bijna zin om met een collectebus daar naar toe te gaan. Bij wijze van experiment eens te kijken hoeveel je ophaalt. En als vergelijking natuurlijk ook op een seculiere beurs gaan collecteren.... misschien idd wel op die miljonairsbeurs.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Lourens

Bericht door Lourens »

De laatste keer dat ik op de WW ben geweest is denk ik '86 of '87 geweest.
Ik stond toen op een stand van de politie waar het allenieuwste............het ademanalyse-apparaat werd getoond en gedemonstreerd.

Pas aan het eind van de dag hadden we pas één bezoeker die één biertje had gedronken. :haha :haha
Daar hadden we ook niets aan met het apparaat.

Overigens heb ik verder niets met die beurs en zal er ook niet heen gaan.
Hoedjes dragen we niet en de kleding is mij veels te duur.
Orgels en Piano's heb ik ook al niet nodig en CD's en DVD's bestel of haal ik wel in het dorp.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Jongere

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:Bovendien ontstijgen de meeste argumenten die je hier langs ziet komen, het niveau van Wegwijs benatten en eigen nest bevuilen niet.
Ik was er al bang voor dat je dat zou denken, Tiberius. Het is inderdaad zo dat je ieder jaar als het hier weer over de wegwijs gaat je allerlei sarcastische verhalen ziet langskomen over de muziek die door elkaar wordt gedraaid, etc. Dat is absoluut niet mijn bedoeling, ik heb niets tegen op welke muziek de mensen luisteren (behalve misschien uit muzikaal oogpunt). Ik heb ook niets tegen op kopen en verkopen. Refo kan het prachtig zeggen in zijn verhaal. Maar het gaat me om de mensen die er rond lopen.
We hebben een zuil die grote voordelen biedt. Maar lees de woorden van memento maar eens, ik ben bang dat er heel weinig mensen zijn met een ernstig geloof van waaruit zij hun leven leiden. En dat zie ik terug op de Wegwijsbeurs. Ik kan geen harten oordelen, maar iedereen op dit forum weet de praktijk in onze gezindte. Moet iedere christen dan alles verkopen wat hij of zij heeft? Nee, de tekst gaat als volgt: Een ding ontbreekt u; ga heen, verkoop alles, wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op, en volg Mij. Iedereen die al verzekerd is van die schat in de hemel zal met de leiding van de Heilige Geest in zijn eigen leven moeten bepalen wat hij met zijn geld doet. Sommigen zullen als rijke christenen invloed hebben in die kringen, anderen offeren alles op om de armste mensen te helpen. Waarbij blijft staan dat het voor een rijke bezwaarlijk zal zijn om het koninkrijk der hemelen in te gaan. (Ook zo'n tekst die we kennen maar simpelweg niet accepteren) Maar zo lang iemand die schat niet heeft (en dat is het geval bij een grote groep van de Wegwijs bezoekers) zal ook hij alles moeten verkopen wat er tussen in staat om die schat te verkrijgen.
Misschien vinden mensen het wat vreemd dat er in een topic als dit over bekering wordt begonnen. Laten het gewoon argumenten voor of tegen de beurs zijn, dan is het goed. Maar juist dàt is het wat me het meest stoort in de beurs. We kunnen ontzettend druk bezig zijn met onze dingen te organiseren, zonder dat er dingen veranderen. We wilen graag de dingen gescheiden houden: op zondag horen we over onze bekering, door de week bepalen we hoe ons leven eruit ziet. Wat heeft bekering nu weer te maken met de Wegwijsbeurs? Dat is de denkfout: bekering heeft te maken met alles in je leven. Kun je als onbekeerde de Wegwijs dan niet bezoeken/organiseren? Ook dat is een vraag die laat zien hoe het gesteld is met onze gedachten over het geloof. Je kunt en mag als onbekeerde niet eens leven.
De reformatorische zuil wordt platgegooid met activiteiten. Elke dag is er wel ergens een toogdag, beurs, oratoriumuitvoering, tupperwareparty of weet ik veel. We zijn heel druk. Maar heel anders druk dan de eerste christengemeenten, waar memento het over heeft.
Klaio

Bericht door Klaio »

Jongere schreef:
Ik was er al bang voor dat je dat zou denken, Tiberius. Het is inderdaad zo dat je ieder jaar als het hier weer over de wegwijs gaat je allerlei sarcastische verhalen ziet langskomen over de muziek die door elkaar wordt gedraaid, etc. Dat is absoluut niet mijn bedoeling, ik heb niets tegen op welke muziek de mensen luisteren (behalve misschien uit muzikaal oogpunt). Ik heb ook niets tegen op kopen en verkopen. Refo kan het prachtig zeggen in zijn verhaal. Maar het gaat me om de mensen die er rond lopen.
We hebben een zuil die grote voordelen biedt. Maar lees de woorden van memento maar eens, ik ben bang dat er heel weinig mensen zijn met een ernstig geloof van waaruit zij hun leven leiden. En dat zie ik terug op de Wegwijsbeurs. Ik kan geen harten oordelen, maar iedereen op dit forum weet de praktijk in onze gezindte. Moet iedere christen dan alles verkopen wat hij of zij heeft? Nee, de tekst gaat als volgt: Een ding ontbreekt u; ga heen, verkoop alles, wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op, en volg Mij. Iedereen die al verzekerd is van die schat in de hemel zal met de leiding van de Heilige Geest in zijn eigen leven moeten bepalen wat hij met zijn geld doet. Sommigen zullen als rijke christenen invloed hebben in die kringen, anderen offeren alles op om de armste mensen te helpen. Maar zo lang iemand die schat niet heeft (en dat is het geval bij een grote groep van de Wegwijs bezoekers) zal ook hij alles moeten verkopen wat er tussen in staat om die schat te verkrijgen.
Misschien vinden mensen het wat vreemd dat er in een topic als dit over bekering wordt begonnen. Laten het gewoon argumenten voor of tegen de beurs zijn, dan is het goed. Maar juist dàt is het wat me het meest stoort in de beurs. We kunnen ontzettend druk bezig zijn met onze dingen te organiseren, zonder dat er dingen veranderen. We wilen graag de dingen gescheiden houden: op zondag horen we over onze bekering, door de week bepalen we hoe ons leven eruit ziet. Wat heeft bekering nu weer te maken met de Wegwijsbeurs? Dat is de denkfout: bekering heeft te maken met alles in je leven. Kun je als onbekeerde de Wegwijs dan niet bezoeken/organiseren? Ook dat is een vraag die laat zien hoe het gesteld is met onze gedachten over het geloof. Je kunt en mag als onbekeerde niet eens leven.
De reformatorische zuil wordt platgegooid met activiteiten. Elke dag is er wel ergens een toogdag, beurs, oratoriumuitvoering, tupperwareparty of weet ik veel. We zijn heel druk. Maar heel anders druk dan de eerste christengemeenten, waar memento het over heeft.
Je raakt precies de kern Jongere. Op een andere manier probeerde ik hetzelfde te verwoorden. Dank voor je ter zake doende analyse!
Plaats reactie