Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)
Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)
Dat zou heel kwalijk zijn. In meerdere opzichten.
Is dat zo? Dus van alle personen met een attest wordt voorhand ook een schifting gedaan? Op basis van formulieren met wat schriftelijke basisvragen worden personen dan al afgewezen? Dan wordt er dus helemaal niet gekeken naar roeping. Ik vraag me af of dat klopt en de praktijk is.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 27 mei 2021, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wie?GerefGemeente-lid schreef:Inderdaad. Geheel eens. Je hoort ten allen tijde verantwoording af te leggen van de besluiten die je neemt, ook als het om zulke gewichtige zaken gaat.eilander schreef:Ik zou het minder lastig vinden als tenminste nog de reden werd gegeven waarom iemand dan afgewezen wordt. Dat dat niet gebeurt, begrijp ik echt niet.Mister schreef:19 kerkenraden verlenen een attest aan een broeder uit de gemeente. Ik neem aan dat ze dat doen nadat ze de broeder hebben gesproken. En dat ze dat ook biddend doen. Vervolgens blijkt dat 17 kerkenraden deze stap op dit moment voor niets hebben genomen. Was het attest afgeven niet goed? Faalde de kerkenraad hier? Ik vind dit oprecht een moeilijk punt.
Hopelijk wordt er tijdens de eerstvolgende Generale Synode hier eens stevig op doorgevraagd.
Aan doorvragen heb je niet zoveel. Lokale gemeenten zouden massaal via de classis een voorstel moeten indienen tot verbetering van de procedure.
Als buitenstaander snap ik niet goed waarom je mensen niet opleidt.
Ik kan me indenken dat je predikanten opleidt en dat deze dan ook een beroep krijgen indien ze werkelijk geschikt zijn.
Dit vanuit de gedachte dat er niets buiten God's almacht om gaat en hij alles bestuurt. Ook of iemand een beroep krijgt.
Ik kan me indenken dat je predikanten opleidt en dat deze dan ook een beroep krijgen indien ze werkelijk geschikt zijn.
Dit vanuit de gedachte dat er niets buiten God's almacht om gaat en hij alles bestuurt. Ook of iemand een beroep krijgt.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
De uitdrukking dat het biddend gedaan wordt, zegt niet zoveel. Alsof het altijd goed is als je maar gebeden hebt.GerefGemeente-lid schreef:Inderdaad. Ik ook.Mister schreef:19 kerkenraden verlenen een attest aan een broeder uit de gemeente. Ik neem aan dat ze dat doen nadat ze de broeder hebben gesproken. En dat ze dat ook biddend doen. Vervolgens blijkt dat 17 kerkenraden deze stap op dit moment voor niets hebben genomen. Was het attest afgeven niet goed? Faalde de kerkenraad hier? Ik vind dit oprecht een moeilijk punt.
Overigens is het in theorie mogelijk dat er meerdere personen uit één gemeente zijn 'opgegaan'. Dus het hoeven niet perse 17 kerkenraden te zijn.
Er zijn wel verder wel meer mogelijkheden waarom het zo loopt. Een ouderling die roeping zegt te voelen, wijs je die als kerkenraad af?
Zou een kerkenraad niet - zeker als het een lid van de eigen kerkenraad betreft - kunnen denken: we laten het oordeel over aan het curatorium? Het kan erg pijnlijk zijn om een eigen ambtsbroeder af te wijzen, of om op deze manier verdeeldheid binnen de eigen kerkenraad te krijgen.
Hangt af van de argumenten van de afwijzing, indien iemand duidelijk niet geschikt is dan moet je dat kunnen en durven benoemen.Zita schreef:Zou een kerkenraad niet - zeker als het een lid van de eigen kerkenraad betreft - kunnen denken: we laten het oordeel over aan het curatorium? Het kan erg pijnlijk zijn om een eigen ambtsbroeder af te wijzen, of om op deze manier verdeeldheid binnen de eigen kerkenraad te krijgen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
-
- Verbannen
Ja. Maar het punt is dat de meeste classes zoiets van een gemeente al niet serieus nemen, omdat de meerderheid van de ambtsbroeders achter het curatorium lijkt te staan. Terwijl het 'gewone' kerkvolk er niets of steeds minder van lijkt te begrijpen. Dus daarom zou het goed zijn als een vooraanstaand predikant eens zijn hoofd boven het maaiveld zou uitsteken. En @Zeeuw, ik heb geen idee wie dat zou kunnen zijn.Erskinees schreef:Aan doorvragen heb je niet zoveel. Lokale gemeenten zouden massaal via de classis een voorstel moeten indienen tot verbetering van de procedure.
En lange tenen. Laten ze gewoon accepteren dat hun rol niet zo groot is in deze.Geytenbeekje schreef:Ook kerkenraadsleden hebben gevoelens natuurlijkZeeuw schreef:Als je niet in staat bent dat soort besluiten zorgvuldig te nemen, ben je niet geschikt als kerkenraadslid.Geytenbeekje schreef:Mij lijkt het voor kerkenraden ook wel heel lastig om iemand af te keuren.
Je zou maar familie zijn van diegene en later hem wellicht zien in de HHK of als PKN voorganger.
Ik zou mijzelf dan wel verwijten als ik zeg, nee we geven je geen toestemming.
Terechte vragen Mister, wat duidelijk gaat worden is dat de wijze van vragen stellen en luisteren naar de antwoorden verschillend is als het gaat om de kerkenraad en het curatorium. De personen die ik ken en een en andermaal niet aangenomen zijn kregen op verschillende wijze hun attest. Ook de afwijzing werd geheel verschillend verwerkt. Wat ik van hen hoorde is dat ze ook te horen kregen waarom ze niet aangenomen werden.Mister schreef:19 kerkenraden verlenen een attest aan een broeder uit de gemeente. Ik neem aan dat ze dat doen nadat ze de broeder hebben gesproken. En dat ze dat ook biddend doen. Vervolgens blijkt dat 17 kerkenraden deze stap op dit moment voor niets hebben genomen. Was het attest afgeven niet goed? Faalde de kerkenraad hier? Ik vind dit oprecht een moeilijk punt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Dat laatste punt vind ik dan een goed bericht, anders dan ik op andere sites of hier van sommige andere forummers hoor. Enige verduidelijking en pastorale nazorg bij een afwijzing lijkt mij alleen maar goed.pierre27 schreef:
Terechte vragen Mister, wat duidelijk gaat worden is dat de wijze van vragen stellen en luisteren naar de antwoorden verschillend is als het gaat om de kerkenraad en het curatorium. De personen die ik ken en een en andermaal niet aangenomen zijn kregen op verschillende wijze hun attest. Ook de afwijzing werd geheel verschillend verwerkt. Wat ik van hen hoorde is dat ze ook te horen kregen waarom ze niet aangenomen werden.
Volgens ds. A. Schreuder (bron: RD): "Kandidaten willen soms weten waarom zij zijn afgewezen, maar daar geven we geen toelichting op, ook niet aan kerkenraden." Ik vind dat toch eerder geloofwaardig dan de beweringen van Pierre.
-
- Verbannen
Vreemd. Ds. Schreuder zei in het RD dinsdag toch heel duidelijk dat het curatorium géén reden geeft voor afwijzing.
-
Weet ik dan ook niet, misschien kan Pierre het nog eens bevestigen? Het zou mooi zijn, maar als de voorzitter van het curatorium anders zegt... Misschien gebeurde het eerder wel.Erskinees schreef:Volgens ds. A. Schreuder (bron: RD): "Kandidaten willen soms weten waarom zij zijn afgewezen, maar daar geven we geen toelichting op, ook niet aan kerkenraden." Ik vind dat toch eerder geloofwaardig dan de beweringen van Pierre.