Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Jehan Cauvin

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jehan Cauvin »

Ad Anker schreef:
Jehan Cauvin schreef:
Jantje schreef:Dat deed Jezus wel degelijk. En Johannes ook. Of ken je niet de aanspraken 'Gij adderengebroedsels', en dat de farizeeën gelijk waren aan witgepleisterde graven?

Jezus heeft zeer scherp gepredikt, en ook gewaarschuwd voor drijfzanden en een geloof wat niet was gefundeerd op Gods Woord. Als jij dat ontkent, dan zou ik dat graag met Bijbelteksten ondersteund zien worden. Indien je dat niet kunt, dan roep je zomaar wat in het luchtledige, en slaan je argumenten als een tang op een varken.
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen. Tevens reageer je nu maar op een stukje van de zin. Het bloed van Christus is er voor iedereen. Ook voor adderengebroedsels en witgepleisterde graven. Ook voor jou en mij. Dat is het enige wat we nodig hebben. We hebben daarbij geen meningen van dominees nodig die ons vertellen hoe hun vinden wat het wel en wat het niet is. Welke standen en staten van het geloof wel en welke niet. Graag zie ik dan ook je onderbouwing over waar de Heere Jezus het heeft over standen of staten van het geloof.
Zalig zijn die treuren, is een uitspraak van de Heere Jezus. Zalig zijn die hongeren en dorsten. Nog zo één.
En dan wordt er gezegd dat er troost en verzadiging volgt.
Dus als ik het goed begrijp zie jij hongeren en dorsten als stand of staat van het geloof?
Of begrijp ik je verkeerd?
Jantje
Verbannen

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Het is maar goed dat ik vandaag vrij ben, anders zou ik tot laat aan het werk zijn om mijn uren te maken. Ik neem mij dus voor om niet teveel te reageren.
:D :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Hier niet, maar het plan is om vandaag naar het strand te gaan. Dus dat komt vast goed.
Kom je naar Zeeland?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Forummer schreef:
pierre27 schreef:Een trieste reactie van jouw kant Forummer over het niet serieus nemen. Je spreekt hier een oordeel uit over andere forummers die ongegrond is. En als je goed kijkt zie je dat Jehan helemaal niet nieuw op het forum is. Van mijn kant waren mijn vragen gesteld om even helder te krijgen wat Jehan nu bedoelde. En ik vind hem daarin helder zijn antwoorden plaatsen.

Maar je kunt hem nu krijgen, al vanaf jouw aanmelding ben je aan het galbakken over de prediking waar je onder zit, elke topic waar je in reageert zijn jouw reacties overduidelijk negatief over de huidige GG. Menigmaal is jou gevraagd om hierin naar je eigen rol te kijken. Maar je blijft ermee door gaan. DIT VIND IK PAS TRIEST. Je zoekt het maar fijn uit met al je zogenaamde problemen.
Voel je je aangesproken in het niet serieus nemen Pierre? Waarom deze reactie?

Ik herken de zaken die Jean Cauvin benoemt wel. En of hij dan exact de juiste bewoordingen gebruikt vind ik minder belangrijk.

Om een recent voorbeeld te geven:

Wij hadden onlangs een predikant die onze gemeente niet kent.
Het ging over de bekeerde/onbekeerde mensen in de gemeente. Hij zei dat het merendeel van de gemeente onbekeerd was. Dat was te zien aan het aantal avondmaalgangers. Er zouden er echter ook zijn in de gemeente die een levend gemis hadden maar geen vrijmoedigheid om aan te gaan. En er zouden er ook aan de tafel zitten die daar niet hoorden.

Deze predikant heeft nooit een avondmaal in onze gemeente meegemaakt. Dus die kan daarover helemaal niet oordelen. Déze separatie kan en mag hij helemaal niet maken.
Er wel eens aan gedacht dat de kerkenraad hem dat verteld kan hebben? Of een gemeentelid waar hij goede contacten mee heeft? Of... enz?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik ben het trouwens niet eens met @Forummer dat dit onder de noemer 'oordelen' valt. Dat zou het wél zijn als hij mensen aanwijst, en daarvan zegt dat ze niet aan de tafel horen. Nu doet hij deze uitspraak opdat een ieder aan de tafel zich zou onderzoeken.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand van Gods kinderen, als ze op hun plaats zijn, zich stoort aan zo'n opmerking. Als het goed is, drijft het opnieuw tot de troon van Gods genade.
Jehan Cauvin

Simon0612 schreef:
Zeeuw schreef:
Nathanaël schreef:Nog een draadje met dit soort gedrag? :fi
Dat is uiteraard aan iedere topicstarter zelf. Maar als iemand anderen aangeeft bij het onderwerp te blijven, moet hij/zij wel het goede voorbeeld geven.
Het gekke hieraan is eigenlijk dat ik Jean Cauvin vraag om het verschil toe te lichten tussen de oudvaders en de hedendaagse dominees inzake separeren. Hij kwam er toch echt zelf mee dat de oudvaders dit wel goed deden en de hedendaagse dominees niet. Dus wat ik nu af zou wijken van het onderwerp is mij een groot raadsel.
Ik zal voor de gemoedsrust van velen en om irritatie en andere oneigenlijke gevoelens te voorkomen een citaat geven.

Arthur Wilcockson: Gods Woord verdeelt de belijders, hetzij gelovigen of niet, in twee klassen en bestempelt hen met de naam van bastaards of van zonen en, evenals in het natuurlijke een bastaard geen
wettige zoon is, zo is ook op het gebied van het geloof een bastaard geen kind van de Verbonds-God. In
welk geloof hij ook moge leven en sterven, hij leeft en sterft vervreemd van het geloof van Gods uitverkorenen.
Hij moge hoop hebben, maar het is geen goede hope. Hij mag blijdschap voelen, maar het is geen blijdschap in de Heere. Hij mag vrede smaken, maar niet de vrede die voortvloeit uit het bloed der verzoening.
Hij is een natuurlijk Adamskind, maar geen geestelijk kind van God. Hij mag geloven aan de leerstellingen
van de vrije wil of van de vrije genade. Maar hij bezit het zaligmakend geloof niet. Hij mag in de valse of
de ware kerk doorgaan voor een oprecht heilige, maar in het oog van een God, Die het hart doorgrondt
en de nieren proeft, is hij in een gans zeer bittere gal en samenknoping der ongerechtigheid. Een bastaard kan nooit
een zoon zijn en een zoon nooit een bastaard worden. De eerste mag een onwankelbaar gelovige zijn en
de laatste zo vol ongeloof als de zonde, zijn eigen ik en de Satan hem kan maken. Toch is de eerste, ondanks de sterkte van zijn geloof, een bastaard, terwijl de laatste een zoon is in weerwil van al zijn ongelovige vrees. Een bastaard kent geen twijfel aan de vastheid van zijn staat, terwijl een zoon dikwijls vreest dat
hij steunt op een bedrieglijke zandgrond. Een bastaard kan dikwijls zingen uit de blijdschap van zijn hart,
terwijl een zoon gedurig moet zuchten wegens geestelijke bestrijdingen.
Mara

Bericht door Mara »

Wauw, in twee dagen tijd al 70 reacties geplaatst.
Je lijkt zeer gedreven. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
pierre27

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Het is maar goed dat ik vandaag vrij ben, anders zou ik tot laat aan het werk zijn om mijn uren te maken. Ik neem mij dus voor om niet teveel te reageren.
Lekker naar buiten. Tis, in Zeeland in ieder geval, heerlijk wandelweer.
Heerlijk, ik heb net ook een stuk gelopen. Prima te doen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Forummer

Bericht door Forummer »

eilander schreef:Ik ben het trouwens niet eens met @Forummer dat dit onder de noemer 'oordelen' valt. Dat zou het wél zijn als hij mensen aanwijst, en daarvan zegt dat ze niet aan de tafel horen. Nu doet hij deze uitspraak opdat een ieder aan de tafel zich zou onderzoeken.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand van Gods kinderen, als ze op hun plaats zijn, zich stoort aan zo'n opmerking. Als het goed is, drijft het opnieuw tot de troon van Gods genade.
En waarom zou dit geen oordelen zijn? Hij zegt niet dat ze er mogelijk zijn, hij zegt dat ze er zijn.

En dat terwijl hij de gemeente niet kent.
Al zou hij het van een kerkenraadslid of gemeentelid gehoord hebben, dan is het erg kwalijk dat hij afgaat op het oordeel van andere mensen. Dat kan echt niet.

Ik kan dit dan ook echt niet anders zien dan een verkeerde separatie.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Forummer schreef:
eilander schreef:Ik ben het trouwens niet eens met @Forummer dat dit onder de noemer 'oordelen' valt. Dat zou het wél zijn als hij mensen aanwijst, en daarvan zegt dat ze niet aan de tafel horen. Nu doet hij deze uitspraak opdat een ieder aan de tafel zich zou onderzoeken.
En waarom zou dit geen oordelen zijn? Hij zegt niet dat ze er mogelijk zijn, hij zegt dat ze er zijn.

Al zou hij het van een kerkenraadslid of gemeentelid gehoord hebben, dan is het erg kwalijk dat hij afgaat op het oordeel van andere mensen. Dat kan echt niet.

En probeer eens onbevooroordeeld naar die uitspraak te kijken. Heeft de dominee ongelijk?
Forummer

Bericht door Forummer »

Zeeuw schreef:
Forummer schreef:

En probeer eens onbevooroordeeld naar die uitspraak te kijken. Heeft de dominee ongelijk?
Ook ik kan niet in de harten van andere mensen kijken, maar ook de dominee kan er gewoonweg niet over oordelen dat er mensen aan tafel zouden zitten die daar niet horen.
Of een levend gemis genoeg is om aan te gaan is weer een andere discussie.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Forummer schreef:
Zeeuw schreef:
Forummer schreef:

Ook ik kan niet in de harten van andere mensen kijken, maar ook de dominee kan er gewoonweg niet over oordelen dat er mensen aan tafel zouden zitten die daar niet horen.
Of een levend gemis genoeg is om aan te gaan is weer een andere discussie.
Ik denk dat deze dominee (helaas) veel ervaring met verschillende gemeenten heeft. Ik zou, zeker rond het Heilig Avondmaal, vooral bezig zijn met zelfonderzoek. Al te veel letten op (exacte) uitspraken van dominees brengt je daarin niet verder denk ik. Maar dat zal wellicht voor jou nu als een dooddoener klinken en zo bedoel ik het niet.
Ik heb een Avondmaalsdienst meegemaakt waarin ik bijzonder in het donker was. De dominee ook een dergelijke preek hield. En ik 'vastbesloten' was: 'ik mocht daar niet komen'. Tot het moment dat ik de betekenis van liefdekoorden mocht leren en de Heere me trok en ik, ondanks (wat is een mens hard) tegenstand, moest aangaan.
Ik heb dit de dominee nooit een seconde verweten.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 05 feb 2021, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Forummer

Bericht door Forummer »

Het brengt mezelf niet verder nee. Daar heb je wel gelijk in.

Maar ik denk wel dat dit exact een voorbeeld is van wat Jehan Cauvin bedoelt.
Jehan Cauvin

Jehan Cauvin schreef:
Simon0612 schreef:
Zeeuw schreef:
Nathanaël schreef:Nog een draadje met dit soort gedrag? :fi
Dat is uiteraard aan iedere topicstarter zelf. Maar als iemand anderen aangeeft bij het onderwerp te blijven, moet hij/zij wel het goede voorbeeld geven.
Het gekke hieraan is eigenlijk dat ik Jean Cauvin vraag om het verschil toe te lichten tussen de oudvaders en de hedendaagse dominees inzake separeren. Hij kwam er toch echt zelf mee dat de oudvaders dit wel goed deden en de hedendaagse dominees niet. Dus wat ik nu af zou wijken van het onderwerp is mij een groot raadsel.
Ik zal voor de gemoedsrust van velen en om irritatie en andere oneigenlijke gevoelens te voorkomen een citaat geven.

Arthur Wilcockson: Gods Woord verdeelt de belijders, hetzij gelovigen of niet, in twee klassen en bestempelt hen met de naam van bastaards of van zonen en, evenals in het natuurlijke een bastaard geen
wettige zoon is, zo is ook op het gebied van het geloof een bastaard geen kind van de Verbonds-God. In
welk geloof hij ook moge leven en sterven, hij leeft en sterft vervreemd van het geloof van Gods uitverkorenen.
Hij moge hoop hebben, maar het is geen goede hope. Hij mag blijdschap voelen, maar het is geen blijdschap in de Heere. Hij mag vrede smaken, maar niet de vrede die voortvloeit uit het bloed der verzoening.
Hij is een natuurlijk Adamskind, maar geen geestelijk kind van God. Hij mag geloven aan de leerstellingen
van de vrije wil of van de vrije genade. Maar hij bezit het zaligmakend geloof niet. Hij mag in de valse of
de ware kerk doorgaan voor een oprecht heilige, maar in het oog van een God, Die het hart doorgrondt
en de nieren proeft, is hij in een gans zeer bittere gal en samenknoping der ongerechtigheid. Een bastaard kan nooit
een zoon zijn en een zoon nooit een bastaard worden. De eerste mag een onwankelbaar gelovige zijn en
de laatste zo vol ongeloof als de zonde, zijn eigen ik en de Satan hem kan maken. Toch is de eerste, ondanks de sterkte van zijn geloof, een bastaard, terwijl de laatste een zoon is in weerwil van al zijn ongelovige vrees. Een bastaard kent geen twijfel aan de vastheid van zijn staat, terwijl een zoon dikwijls vreest dat
hij steunt op een bedrieglijke zandgrond. Een bastaard kan dikwijls zingen uit de blijdschap van zijn hart,
terwijl een zoon gedurig moet zuchten wegens geestelijke bestrijdingen.
Een citaat van dominee Moerkerken ter vergelijking:

Wat is separerende prediking? Ons woord separeren komt van het Latijnse woord separare, dat scheiden betekent. Als wij dan ook zeggen, dat een prediker separeert of separatie in zijn prediking aanbrengt, bedoelen wij daarmee dat hij een scheidslijn trekt. De zuiver Nederlandse uitdrukking voor separerend preken is onderscheidenlijk prediken.

Wat dit inhoudt, heeft Dr. T. Hoekstra als volgt onder woorden gebracht: „De zuivere lijn moet getrokken worden tussen hen die in waarheid God vrezen en hen die het Evangelie van Christus ongehoorzaam zijn... Daarom is steeds weer onderscheid te maken tussen hen die bekeerd zijn en hen die niet tot bekering kwamen. De bediening des Woords is een openen en toesluiten van het koninkrijk der hemelen. De lijn moet in de toepassing zo scherp en duidelijk mogelijk getrokken worden, opdat een ieder die zich aan de prediking toetst, weten kan, of hij tot de kudde van de goede herder behoort, ja dan neen" (Geref Homiletiek, blz. 303).

Zo heeft de predikant, die separerend preekt, er oog voor, dat er in zijn gemeente in feite, ondanks vele nuanceringen, slechts tweeërlei mensen zijn. Er is een diepe en wezenlijke scheidslijn, die niet loopt tussen kerkmens en wereldling (daarover gaat het hier immers niet), maar die dwars door de kerkbanken heen loopt. Het is de voor het oog onzichtbare scheidslijn, waar Christus over sprak in Mattheüs 25, toen Hij Zijn kerk vergeleek bij tien maagden, van wie er vijf wijs en vijf dwaas waren. Het is de scheidslijn, die de apostel trekt in 1 Johannes 3, wanneer hij spreekt over de kinderen Gods en de kinderen des duivels. Een derde soort van hoorders is er niet. Met dit schriftuurlijke gegeven zal elke predikant én op het huisbezoek én in de prediking ernstig rekening moeten houden. Het woord dat de Heere aan Jesaja opdroeg, zal in elke predikatie dienen door te klinken: „Zegt de rechtvaardige, dat het hem wel zal gaan; dat zij de vrucht hunner werken zullen eten. Wee de goddeloze, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem geschieden" (Jesaja 3 : 10, 11). Zowel voor Gods kinderen alsook voor de onbegenadigden zal elke preek een boodschap moeten hebben. Een preek is geen stichtelijke toespraak, louter voor Gods volk bestemd, noch een evangelisatietoespraak. Een preek is verklaring en toepassing van het Woord Gods in het midden van een gemeente, waaronder dood en leven, kaf en koren, onkruid en tarwe aanwezig is. Uit die éne tekst zal telkens weer na de explicatio (verklaring) een rijk geschakeerde applicatio (toepassing) moeten vloeien, die voor Gods kinderen onderwijs, stichting en vermaning bevat en voor de onherborenen ontdekking, waarschuwing en nodiging. Het behoeft geen betoog, dat Gods knechten voor dit zo heilige werk de dagelijkse verborgen omgang met God en de gedurige bediening van Zijn Geest niet missen kunnen.

Toch zijn wij er met dit alles nog niet. Separerende prediking is méér dan hetgeen wij hierboven schreven. Tot dusver hebben wij gelet op die separatie in de prediking, die de staat van de hoorders betreft. Er is slechts tweeërlei, staat, zo zagen wij: dood of leven; men is in Adam, of men is in Christus. Maar nu is er in de prediking nog een nadere separatie nodig. De rechte prediking zal ook separeren, onderscheid maken naar aanleiding van de standen die in het genadeleven gevonden worden. Niet al Gods kinderen zijn op de weg des levens even ver geleid of evenzeer geoefend. Er zijn zaken, waar sommige Sionieten vóór staan, en anderen staan er achter. Wat beseften Aquila en Priscilla dit goed, toen zij de vrijmoedige prediker (!) Apollos hoorden, hem tot zich na­ men en hem de weg Gods bescheidenlijker, dat wil zeggen nauwkeuriger, uitlegden! Wat gaf de Heere Jezus aan Simon Petrus een betekenisvolle opdracht, toen Hij hem niet slechts gebood Zijn lammeren te weiden, maar ook , Zijn schapen te hoeden en te weiden. Als een predikant deze nadere separatie veronachtzaamt, verkommert het geestelijk leven van Gods kinderen en verliest anderzijds jegens de onbekeerden de prediking haar ontdekkend karakter.

Zo zal er in de separerende prediking spijs zijn voor de zuigelingen, de kleinen in de genade. Door de redelijke en onvervalste melk van Gods Woord zal hun hart worden 'verklaard. Als de kentekenen van het nieuwe leven gepredikt worden zullen zij van de daken horen prediken wat in de binnenkamer is geschied. Maar zij zullen in die prediking óók altijd hun gemis horen. Dan namelijk, als de schapen geweid worden en al de rijkdommen, die in de Middelaar Christus Jezus te vinden zijn, worden uitgestald. Immers, ook voor Gods meer geoefende kinderen moet de prediking separerend zijn. Ook zij moeten horen, niet slechts wat de Heere in hun leven gewerkt heeft, maar ook hetgeen zij nog missen. Jakob's Bethel en Pniël, twee rijke, maar zo onderscheiden zielservaringen, moeten in de separerende prediking hun plaats krijgen.

Wil separerend prediken zeggen, dat in elke preek de gehele orde des heils wordt behandeld? Wij menen dat dit niet nodig, en zelfs onmogelijk is. De volle rijkdom van hetgeen de Heilige Geest de Kerk hier op aarde leert, kan onmogelijk in één preek aan de orde komen. Hoekstra merkt in dit verband op: „Natuurlijk komen in één preek slechts enkele toestanden van het geestelijke leven ter sprake. Voor een intensieve behandeling van veel casus (dwz. gevallen, A.M.) ontbreekt de tijd; de prediking zou verward worden" (Geref Homiletiek, blz. 305). Bovendien is het zo, dat elke tekst zijn eigen „bevinding" heeft. Nu eens kan deze, dan weer die zijde van het genadeleven belicht worden. Hoe nodig is het ook voor een predikant, dat hij zélf kennis heeft aan de zaken die hij predikt, én dat zijn „toenemen openbaar zij in alles" (1 Timotheüs 4 : 15).

Van grote betekenis is in dit verband de opdracht, die Paulus met betrekking tot de prediking gaf aan Timotheüs, een arbeider te zijn, „die niet beschaamd wordt, die het Woord der waarheid recht snijdt" (2 Timotheüs 2 : 15). Over de wijze, waarop dit „recht snijden" van Gods Woord moet worden verstaan, zijn erg veel verschillende verklaringen gegeven. Het treffendst vinden wij echter de opvatting die de kanttekenaren van de Statenvertaling voorstellen, namelijk dat deze uitdrukking een beeld is „van de huishouders, die de huisgenoten hun spijs voorsnijden en uitdelen, een iegelijk naar zijn gelegenheid". Zoals een vader oudtijds gewoon was het brood en het vlees in stukken te snijden naar dat hij wist, dat elk van zijn kinderen nodig had, zó móet de dienaar des Woord in het „snijden" van het Woord der waarheid ook rekening houden met hetgeen ieder van Gods kinderen behoeft. Hij zal bijvoorbeeld niet in elke preek alléén de rechtvaardigmaking van de zondaar en de verzekerdheid des geloofs moeten prediken, alsof daarvóór van geestelijk leven geen sprake zou zijn; hij zal anderzijds ervoor moeten waken, niet in elke preek te blijven stilstaan bij de kentekenen van het beginnende leven, alsof er niet méér te verkrijgen zou zijn.

N.-B.

Ds. A. Moerkerken.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Kan je de voor jouw principiële verschillen in de benaderingen in beide citaten dan ook even aangeven? De discussie verloopt wel erg moeizaam zo. Als je een balletje opgooit is het handig als je het ook wat nader en duidelijk uitwerkt.
Plaats reactie