Dankdag 2020
Re: Dankdag 2020
Het is een kwestie van definitie. Voor de natuurlijke mens is Christus een verborgen Persoon. Dat komt doordat de Satan onze zinnen verblindt, zodat wij niet bestraald worden met het licht van het Evangelie. Wie dat gaat inleven, ervaart Christus inderdaad als een 'verborgen Persoon'.
Nogmaals. Wie van de puriteinen of reformatoren heeft het hierover?
Is het juist niet de taak van de prediker om (namens) Christus te openbaren ?
In een ander topic begin je over een bijbeltekst. Kan je die hiervan ook geven?
Is het juist niet de taak van de prediker om (namens) Christus te openbaren ?
In een ander topic begin je over een bijbeltekst. Kan je die hiervan ook geven?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ik vind dat eerlijk gezegd ook erg ongepast. Hoe verzin je het.Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 08:51 Bij ons begon de eerste dienst op Dankdag met het Psalmversje: "Wie kent Uw toorn, wie Uw geduchte krachten." Vervolgens werd Job 10 gelezen. Dat begint zo: "Mijn ziel is verdrietig over mijn leven; ik zal mijn klacht op mij laten, ik zal spreken in bitterheid mijner ziel."
Dan denk ik: Jongens, het is Dánkdag. Zoek dan iets vrolijker Psalmverzen en Bijbelgedeelten uit!
Gelukkig hadden we 's avonds een mooie preek over het offer van Noach en daarbij dus ook over het offer van Christus!
2 Kor. 4:
3 Doch indien ook ons Evangelie bedekt is, zo is het bedekt in degenen die verloren gaan;
4 In dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, namelijk der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is.
5 Want wij prediken niet onszelven, maar Christus Jezus, den Heere; en onszelven, dat wij uw dienaren zijn om Jezus’ wil.
6 Want God, Die gezegd heeft dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus.
hierin staat geen verborgen Christus, het deksel is de schande van valse appostelelen, waardoor het evangeli si als duister en vreemde schijnenende (Kantekeningen).
Als dat een verborgen Christus inhoudt, komt het door de valse leer die gepreekt wordt.
Als dat een verborgen Christus inhoudt, komt het door de valse leer die gepreekt wordt.
- Maanenschijn
De opmerking ‘Christus is de meest verborgen persoon’. Heb ik altijd gerelateerd aan de situatie na ontvangen genade, dat Christus door onze afdwalingen en zonden niet (meer) worden gezien en als het ware verborgen is achter onze zonden, lauwheid, wereldgelijkvormigheid, luiheid in het onderhouden van de genademiddelen, bedroeven van de Geest, etc.
Niet dat Christus zich verborgen houd (al zou ook dat ter oefening van de gelovigen kunnen), maar dat wij Hem door onze eigen schuld niet meer zo nabij beleven en zien. Iets wat ook tot verootmoediging en verdriet zal leiden.
Niet dat Christus zich verborgen houd (al zou ook dat ter oefening van de gelovigen kunnen), maar dat wij Hem door onze eigen schuld niet meer zo nabij beleven en zien. Iets wat ook tot verootmoediging en verdriet zal leiden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Nee hoor, heb er geen oordeel over, maar benieuwd naar het verband. Ergens zal er voor deze ouderling, student of dominee reden zijn geweest voor deze psalm en dit hoofdstuk.Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 09:17Waarom wil je dat weten? Om te beoordelen of mijn klacht juist is?Job schreef: ↑Vandaag, 09:05Los van hoe de eerste dienst begon: wat was de tekst die centraal stond?Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 08:51 Bij ons begon de eerste dienst op Dankdag met het Psalmversje: "Wie kent Uw toorn, wie Uw geduchte krachten." Vervolgens werd Job 10 gelezen. Dat begint zo: "Mijn ziel is verdrietig over mijn leven; ik zal mijn klacht op mij laten, ik zal spreken in bitterheid mijner ziel."
Dan denk ik: Jongens, het is Dánkdag. Zoek dan iets vrolijker Psalmverzen en Bijbelgedeelten uit!
Gelukkig hadden we 's avonds een mooie preek over het offer van Noach en daarbij dus ook over het offer van Christus!
Dat de HEERE bij tijden Zijn aangezicht verbergt voor Zijn kinderen in natuurlijk ronduit Bijbels. Ook onze belijdenis geeft daar aandacht aan.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 11:55 De opmerking ‘Christus is de meest verborgen persoon’. Heb ik altijd gerelateerd aan de situatie na ontvangen genade, dat Christus door onze afdwalingen en zonden niet (meer) worden gezien en als het ware verborgen is achter onze zonden, lauwheid, wereldgelijkvormigheid, luiheid in het onderhouden van de genademiddelen, bedroeven van de Geest, etc.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
zeker, ik ben de laatste die dat ontkend
Job 10 vers 12 is anders een mooie tekst voor een dankdagpreek: "Benevens het leven hebt Gij weldadigheid aan mij gedaan en Uw opzicht (bezoek, dat is, zorg en toezien) heeft mijn geest (mijn ziel, waardoor ik leef) bewaard".Posthoorn schreef:Bij ons begon de eerste dienst op Dankdag met het Psalmversje: "Wie kent Uw toorn, wie Uw geduchte krachten." Vervolgens werd Job 10 gelezen. Dat begint zo: "Mijn ziel is verdrietig over mijn leven; ik zal mijn klacht op mij laten, ik zal spreken in bitterheid mijner ziel."
Zeker mooi, ben benieuwd of dat de tekst uiteindelijk was.windorgel schreef: ↑Vandaag, 13:38Job 10 vers 12 is anders een mooie tekst voor een dankdagpreek: "Benevens het leven hebt Gij weldadigheid aan mij gedaan en Uw opzicht (bezoek, dat is, zorg en toezien) heeft mijn geest (mijn ziel, waardoor ik leef) bewaard".Posthoorn schreef:Bij ons begon de eerste dienst op Dankdag met het Psalmversje: "Wie kent Uw toorn, wie Uw geduchte krachten." Vervolgens werd Job 10 gelezen. Dat begint zo: "Mijn ziel is verdrietig over mijn leven; ik zal mijn klacht op mij laten, ik zal spreken in bitterheid mijner ziel."
Ik heb vandaag nog wat na lopen denken over de opmerking van @Posthoorn. Ik ben de laatste die zal zeggen dat wij niet redenen te over hebben om de Heere te loven en te prijzen, dat we daarin niet snel overdrijven en dat we, uitgaande van mezelf, daar snel tekort in komen. Dus alle begrip voor je opmerking, enerzijds.
Tevens kan er meer dankdag liggen in een ware verootmoediging en schuldbelijdenis met het hart, God te eren in Zijn deugden, dan in een loven van de Heere met de mond zonder Hem nodig te hebben.
Ik moest denken aan Amos 5: Ik haat, Ik versmaad uw feesten, en Ik mag uw verbodsdagen niet rieken.
22 Want ofschoon gij Mij brandofferen offert, mitsgaders uw spijsofferen, Ik heb er toch geen welgevallen aan; en het dankoffer van uw vette beesten mag Ik niet aanzien.
23 Doe het getier uwer liederen van Mij weg; ook mag Ik uwer luitenspel niet horen.
24 Maar laat het oordeel zich daarhenen wenden als de wateren, en de gerechtigheid als een sterke beek.
25 Hebt gij Mij veertig jaren in de woestijn slachtofferen en spijsoffer toegebracht, o huis Israëls?
26 Ja, gij droegt de tent van uw Melech, en den Kijun, uw beelden, de ster uws gods, dien gij uzelf hadt gemaakt.
27 Daarom zal Ik ulieden gevankelijk wegvoeren, ver boven Damaskus henen, zegt de HEERE, Wiens Naam is God der heirscharen.
Soms is rouwklage juist wel gepast, heel erg gepast, zelfs op een dankdag. Dit zeg ik zonder aanzien des persoons of op jouw specifieke gemeente, maar in het algemeen.