Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Mannetje

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Mannetje »

CvdW schreef:
Geytenbeekje schreef:In de HHK krigen studenten ook les van vrijzinnige professoren
En ...?
Dan is les uit Kersten toch helemaal geen probleem?
- Niet meer zo actief -
CvdW

Bericht door CvdW »

Als je uitsluitend les krijgt van vrijzinnige profs dan is er wel een probleem.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Als op de TS alleen Kersten behandeld zou worden, zou het ook wel mager zijn. Maar bij lange na niet zo erg als alleen maar vrijzinnig.
- Niet meer zo actief -
CvdW

Bericht door CvdW »

Daar zijn de meningen over verdeeld.
Wijk

Bericht door Wijk »

Ik heb toevallig van het weekend gehoord van een HHK dominee dat hij boeken van een vrijzinnige professor afraad om te lezen, ook voor theologie studenten. Dus het zou jammer zijn als 'iedereen' nu denkt dat de het HHS het niet zou nauw neemt met opleidingsmateriaal.
Wat God zegt dat het beste is, is het beste, ook al zijn alle mensen van de wereld er tegen. --- John Bunyan ---
Valcke

Bericht door Valcke »

Wijk schreef:Ik heb toevallig van het weekend gehoord van een HHK dominee dat hij boeken van een vrijzinnige professor afraad om te lezen, ook voor theologie studenten. Dus het zou jammer zijn als 'iedereen' nu denkt dat de het HHS het niet zou nauw neemt met opleidingsmateriaal.
Ik heb begrepen dat men onderscheid maakt in een algemene theologische vorming en de specifieke vakken waarvoor men eigen docenten heeft. (Grieks en Hebreeuws bv kun je ook van vakdocenten leren.) Maar het is natuurlijk niet ideaal.
JCRyle

Re: RE: Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door JCRyle »

Valcke schreef:Op de Beknopte Gereformeerde Dogmatiek hoop ik nog terug te komen.

Wat Calvijn betreft (de Institutie heb ik volledig gelezen, trouwens):hij behandelt de geloofsleer wel zakelijk - het is niet een preek - maar je proeft bij hem de beleving van de zaken en je wordt ook aangezet tot zelfonderzoek. Het is geen koude beschrijving van leerstukken. Dat mag mi ook niet anders wanneer leerstukken worden behandeld zoals geloof, bekering, rechtvaardigmaking, gebed, enz.

Een dogmatiek moet altijd uitgaan van de Schrift. Dan kan het niet anders of de dogmatiek reflecteert op het geloof! Dat zie je ook in de belijdenisschriften die feitelijk ook dogmatisch zijn. Maar het zijn wel geloofswaarheden die behandeld worden,

Natuurlijk zijn sommige redenkundige uitweidingen en historische kaders óók nodig in een dogmatiek. Maar een dogmatiek die zaken als geloof en bekering (en ook de godsleer) op een wijze behandelt waarbij het hart niet betrokken is en niet aangesproken wordt, voldoet voor mij niet. Het is dus mi nodig dat geloofszaken in dogmatieken ook als geloofszaken behandeld worden. En de reformatoren hebben dit zo gedaan: Calvijn, Vermigli, Bullinger, Ursinus.
Helemaal goed, ik zie je reactie t.z.t. wel over de BGD.

Bedankt voor je verheldering over het bevindelijke element in dogmatische werken. De reden dat ik op dit punt doorvraag, heeft te maken met de tegenwoordige verwarring rond bevinding. Het zakelijk weergeven van geloofszaken - wat allereerst de taak is van een dogmatiek - moet geen koude beschrijving worden. Geloofsleer gaat namelijk ook over de mens, waarin een "warm hart" zeker nodig is. In die zin ben ik het geheel met je eens. Als je de "hedendaagse" definitie van bevinding zou bedoelen, dan niet. En met de term "hedendaags" wil ik de uitwassen in bevinding omschrijven die na de Nadere Reformatie post hebben gevat en als normgevend worden beschouwd. Terwijl dergelijke bevinding niet overenstemt met het Woord en daarnaast geenszins terug te vinden is in vroegere theologie (wat een zeer brede omschrijving is, I know :OO3 ).
Jongere

Bericht door Jongere »

Valcke schreef:
Wijk schreef:Ik heb toevallig van het weekend gehoord van een HHK dominee dat hij boeken van een vrijzinnige professor afraad om te lezen, ook voor theologie studenten. Dus het zou jammer zijn als 'iedereen' nu denkt dat de het HHS het niet zou nauw neemt met opleidingsmateriaal.
Ik heb begrepen dat men onderscheid maakt in een algemene theologische vorming en de specifieke vakken waarvoor men eigen docenten heeft. (Grieks en Hebreeuws bv kun je ook van vakdocenten leren.) Maar het is natuurlijk niet ideaal.
Een vak als exegese wordt ook door vakdocenten gegeven die weinig ophebben met een klassieke Schriftvisie, laat staan met het gereformeerde gedachtegoed. tenminste, volgens mijn laatste informatie, misschien is het tegenwoordig anders.
"Niet ideaal" vind ik nog wel een understatement als het gaat om zulke vakken in de opleiding tot dienaar van het Goddelijke Woord.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Jongere schreef:Een vak als exegese wordt ook door vakdocenten gegeven die weinig ophebben met een klassieke Schriftvisie, laat staan met het gereformeerde gedachtegoed. tenminste, volgens mijn laatste informatie, misschien is het tegenwoordig anders.
"Niet ideaal" vind ik nog wel een understatement als het gaat om zulke vakken in de opleiding tot dienaar van het Goddelijke Woord.
Exegese wordt door dr. de Vries gegeven
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke

Bericht door Valcke »

Jongere schreef:"Niet ideaal" vind ik nog wel een understatement als het gaat om zulke vakken in de opleiding tot dienaar van het Goddelijke Woord.
Daar ben ik het wel mee eens. Wel zal er meer confrontatie zijn met de moderne theologie wat ook vormend kan zijn. Maar je bezwaar is terecht.
Jongere

Bericht door Jongere »

Bertiel schreef:
Jongere schreef:Een vak als exegese wordt ook door vakdocenten gegeven die weinig ophebben met een klassieke Schriftvisie, laat staan met het gereformeerde gedachtegoed. tenminste, volgens mijn laatste informatie, misschien is het tegenwoordig anders.
Exegese wordt door dr. de Vries gegeven
Weet je dat zeker?
Tot voor kort werd door dr. De Vries het vak hermeneutiek gegeven (waarbij exegese ter sprake komt uiteraard), maar werden de vakken Exegese Oude Testament en Exegese Nieuwe Testament beiden door 'reguliere' VU-docenten gegeven. Het zou me wel verbazen als dat veranderd is.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

zo staat het op de site van de VU (download studieinfo)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jongere

Bericht door Jongere »

Bertiel schreef:zo staat het op de site van de VU (download studieinfo)
Hm, ik zie bij zijn naam op de HHK-site staan: docent Bijbelse theologie en hermeneutiek; en zo is het de afgelopen jaren ook geweest. Ik denk toch dat exegese nog altijd door de reguliere VU-docenten wordt gegeven.
Valcke

Bericht door Valcke »

Jongere schreef:
Bertiel schreef:zo staat het op de site van de VU (download studieinfo)
Hm, ik zie bij zijn naam op de HHK-site staan: docent Bijbelse theologie en hermeneutiek; en zo is het de afgelopen jaren ook geweest. Ik denk toch dat exegese nog altijd door de reguliere VU-docenten wordt gegeven.
Ik denk dat zijn vakken aanvullend zijn op de VU vakken met inbegrip van exegese.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ik sprak pas met een student er over op de hhjo conferentie
En vond het aan de ene kant mooi dat er ook kritisch geluisterd kan worden aan de andere kant had hij het ook weer liever niet.
Plaats reactie