Provinciale Statenverkiezingen

Weet u op welke partij u gaat stemmen?

Ja, ik weet al op welke partij ik ga stemmen
62
78%
Nee, ik twijfel nog
12
15%
Ik ga niet stemmen
6
8%
Anders
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 80

Maanenschijn

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Maanenschijn »

Philip schreef:
Herman schreef:
newton schreef:
Philip schreef:Aangezien SGP-Kamerlid Chris Stoffer vanmorgen in de Tweede Kamer pleitte voor het beperken van de trias politica en daarop werd aangevallen door D66, CDA, GL, PvdA en PvdD kan ik het met mijn geweten niet verenigen om SGP te stemmen.
De ophef betreft deze motie https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2023D04882

https://www.nieuwnieuws.nl/5159278/vide ... ntploffen/
Aha, dat is natuurlijk geen aanval op de trias politica, maar een vraag aan de wetgevende macht om de representativiteit van 3.305a nader in te vullen. De tegenstand komt ook niet partijen die uit rechtsfilosofische motieven bezorgt zijn voor de trias politica, maar die een gemeenschappelijk belang hebben met de stichting Urgenda.
Wat een niveau van argumenteren.
1. Voor de eerste zin ontbreekt elk argument. 2. Er staat niets over 'representativiteit' in art. 3:305a BW. 3. Voor de verdachtmaking in de tweede zin is eveneens geen bewijs.

Chris Stoffer beweerde in het debat het volgende:
Wat ik beoog, is dat wij bepaalde plannen die wij van het kabinet krijgen, toetsen en zeggen hoe we daarmee omgaan, dat het kabinet ze vervolgens uitvoert en dat wij dan als parlement controleren of het kabinet dat goed doet of niet. Dat moet wat mij betreft niet elke keer in een rechtszaal.
Dit is een frontale aanval op de rechterlijke macht. Die heeft immers als taak om toe te zien of de uitvoerende macht (het kabinet) het landsbestuur uitvoert conform wet- en regelgeving.

En het zijn PvdA, GL en D66 die juist die rechtstaat verdedigen. Hun verkiezingsprogramma's staan vol ideeën om die te verbeteren. Zie het rapport van de Nederlandse Orde van Advocaten dat elke keer voor de verkiezingen verschijnt.

En taal als:
Nu staan GroenLinks en PvdA samen, voorzitter, dus ik zou zeggen: laten ze maar even doorgaan. Ik lust ze rauw.
past niet bij de SGP.
Het dictum van de motie is als volgt:

‘verzoekt de regering te onderzoeken op welke wijze een indringender toets op de representativiteit van belangenorganisaties binnen het huidige artikel 3:305a BW gerealiseerd kan worden,’

Lid twee van art 3:305a spreekt als volgt:

‘De belangen van de personen tot bescherming van wier belangen de rechtsvordering strekt, zijn voldoende gewaarborgd, wanneer de rechtspersoon als bedoeld in lid 1, voldoende representatief is, gelet op de achterban en de omvang van de vertegenwoordigde vorderingen en beschikt over:…enz’

Volgens mij zijn jouw grote woorden @Philip niet terecht. Een volstrekt logische vraag over representativiteit, die in gevallen wel degelijk kan ontbreken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

De grote woorden gaan toch niet over de motie, maar over de verdediging in de Kamer?
Henk J

Bericht door Henk J »

Jammer dat Stoffer taal bezigt als 'ze rauw lusten'. Daardoor mis ik de heer Van der Vlies steeds meer, maar ja, ik lust ze rauw staat natuurlijk mooier boven de filmpjes....
Doet ook alleen maar afbreuk aan het punt want dat is geen aanval op de rechtsstaat maar een terechte vraag. Vind met name de Urgenda-zaak een zaak waarbij de rechter mijns inziens veel teveel op de stoel van de politiek is gaan zitten.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Is die echt zo grof? Dit is toch een heel normale uitdrukking?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Henk J

Bericht door Henk J »

Grof valt wel mee maar er is ook andere taal mogelijk toch? Maak mij soms wel zorgen om de verpopularusering van de SGP.
Job

Bericht door Job »

Henk J schreef:Grof valt wel mee maar er is ook andere taal mogelijk toch? Maak mij soms wel zorgen om de verpopularusering van de SGP.
Is om met FVD heulende jongeren en ouderen binnen proberen te houden denk. Het valt me ook op. SGP is nog steeds met afstand de meest beleefde, welwillende, correcte partij. Staatsrechtelijk en fatsoenlijk. Maar soms slaat een R. Bisschop een toonzetting aan waarvan ik denk: dat hoorden we eerder zo niet.
DDD

Bericht door DDD »

Henk J schreef:Jammer dat Stoffer taal bezigt als 'ze rauw lusten'. Daardoor mis ik de heer Van der Vlies steeds meer, maar ja, ik lust ze rauw staat natuurlijk mooier boven de filmpjes....
Doet ook alleen maar afbreuk aan het punt want dat is geen aanval op de rechtsstaat maar een terechte vraag. Vind met name de Urgenda-zaak een zaak waarbij de rechter mijns inziens veel teveel op de stoel van de politiek is gaan zitten.
Waarom? De overheid moet zich aan zijn eigen regels houden. Dat lijkt mij een heel normaal uitgangspunt.
DDD

Bericht door DDD »

Bertiel schreef:Is die echt zo grof? Dit is toch een heel normale uitdrukking?
Het ergste is niet het gebrekkige niveau in de taal, maar het gebrekkige niveau qua inhoud.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Job schreef:
Henk J schreef:Grof valt wel mee maar er is ook andere taal mogelijk toch? Maak mij soms wel zorgen om de verpopularusering van de SGP.
Is om met FVD heulende jongeren en ouderen binnen proberen te houden denk. Het valt me ook op. SGP is nog steeds met afstand de meest beleefde, welwillende, correcte partij. Staatsrechtelijk en fatsoenlijk. Maar soms slaat een R. Bisschop een toonzetting aan waarvan ik denk: dat hoorden we eerder zo niet.
Lijkt me niet iets wat je als partij zou moeten willen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Job schreef:
Qua fatsoen heeft de CU de SGP wel ingehaald vind ik, maar de meeste partijen zijn erger ja.
Henk J

Bericht door Henk J »

DDD schreef:
Henk J schreef:Jammer dat Stoffer taal bezigt als 'ze rauw lusten'. Daardoor mis ik de heer Van der Vlies steeds meer, maar ja, ik lust ze rauw staat natuurlijk mooier boven de filmpjes....
Waarom? De overheid moet zich aan zijn eigen regels houden. Dat lijkt mij een heel normaal uitgangspunt.
De Urgenda zaak is niet op basis van een bepaald verdrag maar op basis van de mensenrechten.
Omdat klimaatverandering het recht op veiligheid van de mens in gevaar brengt moet de overheid daar dan meer tegen doen. Het is altijd nog discutabel wanneer de overheid dan genoeg doet.
huisman

Bericht door huisman »

Henk J schreef:
Job schreef:
Qua fatsoen heeft de CU de SGP wel ingehaald vind ik, maar de meeste partijen zijn erger ja.
Helaas zit mevr. Bikker in alles in mijn irritatiezone. Iemand die om de zin het woord ‘reflectie’ of ‘reflecteert’ gebruikt kan ik niet serieus nemen.
Dan heb ik liever rauw etende SGP’ers.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik zal opbiechten dat ik een keer FvD heb gestemd. Daarna had ik al weer snel spijt. Deze keer wordt het gewoon weer SGP, al hebben ze hier een combineerde lijst met de CU dacht ik.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bourdon16 schreef:Ik zal opbiechten dat ik een keer FvD heb gestemd.
De heksenjacht is bij dezen geopend: :barbare

:D :D
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef:Ik zal opbiechten dat ik een keer FvD heb gestemd. Daarna had ik al weer snel spijt. Deze keer wordt het gewoon weer SGP, al hebben ze hier een combineerde lijst met de CU dacht ik.
Interessant. Wat was jouw motivatie om het te doen?
Plaats reactie