Gele-hesjes protesten
Re: Gele-hesjes protesten
Als iedereen voorzichtig zou zijn in uitspraken zou er al veel gewonnen zijn.
Het lijkt er nu wel een beetje op dat men van Huisman verwacht dat hij gaat opnoemen wat hij allemaal doet tegen armoede in Nederland. Maar als hij de tekst serieus neemt van 'de linkerhand die niet moet weten wat de rechterhand doet' dan wil hij geen lijstje posten van wat hij doet. En mag dat ook niet gevraagd worden.
Aan de andere kant moeten meer bedeelde mensen inderdaad voorzichtig zijn om armoede te bagatelliseren. Dat kan erg pijnlijk zijn.
Ik denk zelf niet dat Huisman dat bedoelt, maar het kan idd zo overkomen; zeker als je zelf te maken hebt met armoede.
Ik weet nog van onze 'magere jaren' dat opmerkingen hard aan kunnen komen. Toen mijn man op zaterdagen door moest werken als eigen baas omdat het anders echt niet uitkwam in de budgettering van ons snelgroeiende gezin kwam er eens een ouderling in de werkplaats. Het ging over de nieuw te bouwen kerk en mijn man gaf aan dat hij het best moeilijk vond dat er bedragen bijgedragen moesten worden die voor ons als groot gezin niet haalbaar leken. De ouderling gaf mijn man een schouderklopje en zei dat we dankbaar mogen zijn dat we kunnen geven van onze overvloed. En hij liet mijn man verbouwereerd achter..
Het lijkt er nu wel een beetje op dat men van Huisman verwacht dat hij gaat opnoemen wat hij allemaal doet tegen armoede in Nederland. Maar als hij de tekst serieus neemt van 'de linkerhand die niet moet weten wat de rechterhand doet' dan wil hij geen lijstje posten van wat hij doet. En mag dat ook niet gevraagd worden.
Aan de andere kant moeten meer bedeelde mensen inderdaad voorzichtig zijn om armoede te bagatelliseren. Dat kan erg pijnlijk zijn.
Ik denk zelf niet dat Huisman dat bedoelt, maar het kan idd zo overkomen; zeker als je zelf te maken hebt met armoede.
Ik weet nog van onze 'magere jaren' dat opmerkingen hard aan kunnen komen. Toen mijn man op zaterdagen door moest werken als eigen baas omdat het anders echt niet uitkwam in de budgettering van ons snelgroeiende gezin kwam er eens een ouderling in de werkplaats. Het ging over de nieuw te bouwen kerk en mijn man gaf aan dat hij het best moeilijk vond dat er bedragen bijgedragen moesten worden die voor ons als groot gezin niet haalbaar leken. De ouderling gaf mijn man een schouderklopje en zei dat we dankbaar mogen zijn dat we kunnen geven van onze overvloed. En hij liet mijn man verbouwereerd achter..
Ik begrijp het wel Helma... ik heb die ervaringen evenzo, maar ik zei op d gele hesjes toestanden dat we welvaart hebben... en dat de mensen die daar staan het niet slecht hebben, dat was niet goed, ik moet het zelf maar eens slecht hebben ( nou zo als ik schreef hebben we hele magere jaren gehad, met een groot gezin) als ik zeg dat er mensen zijn die het wel slecht hebben, is het ook niet goed, ik word zo zachtjes aan geshuffeld van al die meningen... het is niet zwart of wit, er is een groot grijs gebied, die mensen staan niet met gele hesjes aan.helma schreef:Als iedereen voorzichtig zou zijn in uitspraken zou er al veel gewonnen zijn.
Ik kap met deze discussie.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ik denk dat de gele hesjes in Frankrijk (in het bijzonder buiten de grote steden) best wel iets te klagen hebben. Men is daar vaak aangewezen op de auto en het wordt moeilijker voor sommige mensen in hun levensonderhoud te voorzien. Geweld, schade aanrichten of economie ontwrichten (wat in Frankrijk blijkbaar vaak samen lijkt te gaan met protesten) lijkt me echter geen goede oplossing.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Niet alle goede hesjes staan er met de juiste bedoelingen. Zoals bij elke rel, komen er lieden opdraven die wel zin hebben in wat sensatie, knokken met de politie, schreeuwen.liz boer schreef: Ik begrijp het wel Helma... ik heb die ervaringen evenzo, maar ik zei op d gele hesjes toestanden dat we welvaart hebben... en dat de mensen die daar staan het niet slecht hebben, dat was niet goed, ik moet het zelf maar eens slecht hebben ( nou zo als ik schreef hebben we hele magere jaren gehad, met een groot gezin) als ik zeg dat er mensen zijn die het wel slecht hebben, is het ook niet goed, ik word zo zachtjes aan geshuffeld van al die meningen... het is niet zwart of wit, er is een groot grijs gebied, die mensen staan niet met gele hesjes aan.
Er is veel verborgen armoede. Mensen zich zich heel erg schamen voor het feit dat ze diep in de schulden zitten.
De onbetaalde rekeningen stapelen zich op en dan wordt het een onoverkomelijke rijstebrijberg van schulden.
Het wordt vaak gezien als dom en a sociaal.
Maar ik denk dat het ons allemaal kan overkomen, als we in een bepaalde verkeerde situatie terecht komen.
Je hoort de schrijnende verhalen weleens.
Daar tegenover staat dat er veel mensen nog een paar keer per jaar met vakantie kunnen, vaak uit eten gaan, als je de foto's op de social media kunt geloven.
Ik was met mijn oudste zoon bij de opticiën, hij moest een nieuwe bril uitzoeken en dat was best even slikken toen de rekening opgemaakt werd.
De verkoper vertelde nog tijdens het passen, veel jonge mannen van jouw leeftijd dragen zomaar een bril, als hip accessoire of met die bril laten zien waar zij voor staan.
Serieus?? De winkel verkocht ook zonnebrillen en horloges en niet bepaald voor een actionprijsje.
Dus er is zeker nog een grote groep (ook jongeren) die het breed kunnen laten hangen.
Maar er worden weer veel pakketten gevraagd bij de voedselbank.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geweld, schade aanrichten of economie ontwrichten wordt niet door de gele hesjes gedaan. Dat zijn vooral de illegalen in de banlieus (die de linkse gutmenschen hebben veroorzaakt en waar ze nu niet meer tegen durven optreden) die dit veroorzaken.parsifal schreef:Ik denk dat de gele hesjes in Frankrijk (in het bijzonder buiten de grote steden) best wel iets te klagen hebben. Men is daar vaak aangewezen op de auto en het wordt moeilijker voor sommige mensen in hun levensonderhoud te voorzien. Geweld, schade aanrichten of economie ontwrichten (wat in Frankrijk blijkbaar vaak samen lijkt te gaan met protesten) lijkt me echter geen goede oplossing.
Ieder kan dit weten maar het komt de elite wel goed uit om dit op het conto van de gele hesjes te schrijven.
-
- Verbannen
Onzin. Pertinente onzin. Ik heb het zelf gezien op de beelden van de NOS. Ze hadden allemaal gele hesjes aan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Werkelijk?Wim Anker schreef:Geweld, schade aanrichten of economie ontwrichten wordt niet door de gele hesjes gedaan. Dat zijn vooral de illegalen in de banlieus (die de linkse gutmenschen hebben veroorzaakt en waar ze nu niet meer tegen durven optreden) die dit veroorzaken.parsifal schreef:Ik denk dat de gele hesjes in Frankrijk (in het bijzonder buiten de grote steden) best wel iets te klagen hebben. Men is daar vaak aangewezen op de auto en het wordt moeilijker voor sommige mensen in hun levensonderhoud te voorzien. Geweld, schade aanrichten of economie ontwrichten (wat in Frankrijk blijkbaar vaak samen lijkt te gaan met protesten) lijkt me echter geen goede oplossing.
Ieder kan dit weten maar het komt de elite wel goed uit om dit op het conto van de gele hesjes te schrijven.
Ik geloof best dat er veel mensen die tegen geweld zijn onder de gele hesjes en dat er relschoppers zijn die een geel hesje aantrekken om eens lekker tekeer te gaan.
Maar wie zijn de illegalen in de banlieus? En wanneer zijn de Banlieus ontstaan? Was dat allemaal tijdens de regering van Mitterand? Of was er al aardig wat aan de gang onder de Gaulle, Pompidou en Giscard d'Estaing (of waren dat allemaal linkse politici?)
Het is wel tekenend voor je dat je "gutmenschen" gebruikt.
En natuurlijk is "de elite" de grote vijand, want we kunnen het land regeren beter overlaten aan anti-elitaire mensen dat zien we overal op de wereld.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Misschien zijn die jongeren de toekomstige voedselbankgebruikers, helaas zijn er vele die niet met geld om kunnen gaan en zo in de problemen komen, vaak met onderliggende oorzaken.Mara schreef:Niet alle goede hesjes staan er met de juiste bedoelingen. Zoals bij elke rel, komen er lieden opdraven die wel zin hebben in wat sensatie, knokken met de politie, schreeuwen.liz boer schreef: Ik begrijp het wel Helma... ik heb die ervaringen evenzo, maar ik zei op d gele hesjes toestanden dat we welvaart hebben... en dat de mensen die daar staan het niet slecht hebben, dat was niet goed, ik moet het zelf maar eens slecht hebben ( nou zo als ik schreef hebben we hele magere jaren gehad, met een groot gezin) als ik zeg dat er mensen zijn die het wel slecht hebben, is het ook niet goed, ik word zo zachtjes aan geshuffeld van al die meningen... het is niet zwart of wit, er is een groot grijs gebied, die mensen staan niet met gele hesjes aan.
Er is veel verborgen armoede. Mensen zich zich heel erg schamen voor het feit dat ze diep in de schulden zitten.
De onbetaalde rekeningen stapelen zich op en dan wordt het een onoverkomelijke rijstebrijberg van schulden.
Het wordt vaak gezien als dom en a sociaal.
Maar ik denk dat het ons allemaal kan overkomen, als we in een bepaalde verkeerde situatie terecht komen.
Je hoort de schrijnende verhalen weleens.
Daar tegenover staat dat er veel mensen nog een paar keer per jaar met vakantie kunnen, vaak uit eten gaan, als je de foto's op de social media kunt geloven.
Ik was met mijn oudste zoon bij de opticiën, hij moest een nieuwe bril uitzoeken en dat was best even slikken toen de rekening opgemaakt werd.
De verkoper vertelde nog tijdens het passen, veel jonge mannen van jouw leeftijd dragen zomaar een bril, als hip accessoire of met die bril laten zien waar zij voor staan.
Serieus?? De winkel verkocht ook zonnebrillen en horloges en niet bepaald voor een actionprijsje.
Dus er is zeker nog een grote groep (ook jongeren) die het breed kunnen laten hangen.
Maar er worden weer veel pakketten gevraagd bij de voedselbank.
In Trouw las ik nog een artikel dat de mensen die in sociale woningen wonen, oudere slecht geïsoleerde flats, enkel glas, niet geïsoleerde leidingen waarin de warmte die rondgepompt wordt voor een deel weer verloren gaat, per maand wel 300 euro kwijt zijn aan gas en elektriciteit. De rijkeren in hun comfortabele woningen die zich zonnepanelen kunnen veroorloven, zorgen toch voor extra milieuvervuiling omdat ze meerdere malen per jaar het vliegtuig kunnen nemen, maar betalen 100 euro of minder per maand aan de energieleverancier.
De armen komen daar nooit meer aan toe, het is nu een uitzichtloze cirkel.
Ook dat is een voedingsbodem voor de gele hesjes.
Bij Pauw gisteravond zag je een filmpje hoe er op aardgas werd overgegaan destijds. Het enthousiasme, ook van de regering, is dan zo opvallend. Het fornuis werd meegenomen, maar "moeder de vrouw" kreeg een tweepitskookplaat tijdelijk, zodat ze toch de maaltijd kon koken voor haar gezin.
Nu wordt iedereen in het onzekere gelaten w.b. aardgas en alternatieven daarvoor.
Weinig of geen subsidie, een onzeker beleid.
En groeiende ergernis over de premier die alles weglacht...
De armen komen daar nooit meer aan toe, het is nu een uitzichtloze cirkel.
Ook dat is een voedingsbodem voor de gele hesjes.
Bij Pauw gisteravond zag je een filmpje hoe er op aardgas werd overgegaan destijds. Het enthousiasme, ook van de regering, is dan zo opvallend. Het fornuis werd meegenomen, maar "moeder de vrouw" kreeg een tweepitskookplaat tijdelijk, zodat ze toch de maaltijd kon koken voor haar gezin.
Nu wordt iedereen in het onzekere gelaten w.b. aardgas en alternatieven daarvoor.
Weinig of geen subsidie, een onzeker beleid.
En groeiende ergernis over de premier die alles weglacht...
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nou, volgens mij verwacht niemand van Huisman dat hij op gaat noemen wat hij allemaal doet tegen armoede. Integendeel, hij stelt dat hij en zijn collega's hun leven geven voor anderen. Dan stelt alles wat wij hier in Nederland doen niets voor. Die suggestie roept (felle) reacties op. Iets met #appelsenperen.helma schreef:Als iedereen voorzichtig zou zijn in uitspraken zou er al veel gewonnen zijn.
Dat gevoel kreeg ik hierdoor:
Maar ik had niet voor Huisman hoeven te spreken die kan zichzelf prima verdedigen.
En wat doe je daadwerkelijk tegen armoede in en buiten ons land?
Plus wat antwoorden van voorbeelden wat er gedaan wordt tegen de armoede.Je doet niets voor mensen die het minder hebben in Nederland.
Maar ik had niet voor Huisman hoeven te spreken die kan zichzelf prima verdedigen.
Dat weet ik niet, het is hun werk, ze krijgen er voor betaald, in het werk wat ik vroeger deed is ook weleens een collega neergestoken, maar om nu te zeggen je doet liefdadigheid als je er een salaris voor krijgt, dat vind ik niet, een collega van mij zei eens doet wel aan alle mensen,maarhet meest aan de huisgenoten des gelooofs, daarom werkte ze bij ELEOS, nou dat ging en gaat er bij mij niet in, als je er een salaris voor krijgt.Ditbenik schreef:Nou, volgens mij verwacht niemand van Huisman dat hij op gaat noemen wat hij allemaal doet tegen armoede. Integendeel, hij stelt dat hij en zijn collega's hun leven geven voor anderen. Dan stelt alles wat wij hier in Nederland doen niets voor. Die suggestie roept (felle) reacties op. Iets met #appelsenperen.helma schreef:Als iedereen voorzichtig zou zijn in uitspraken zou er al veel gewonnen zijn.
krijg je dan niet zoiets?lukas 6 : 34 En indien gij leent dengenen van welke gij hoopt weder te ontvangen, wat dank hebt gij? Want ook de zondaars lenen den zondaars, opdat zij evengelijk weder mogen ontvangen.
Ik reageerde hier op toen ik zei dat bepaalde mensen net buiten de toeslagen vallen:
Je kunt namelijk makkelijk praten als je een goed salaris hebt, en wie kaats moet de bal verwachten, ik baal er echt van dat als ik zeg dat ik walg van die gele hesjes, mij verweten is dat ik anderen pijn doe en als ik opkom voor de mensen die het minder hebben ook.Huisman schreef: ....en zijn Bijbels gezien rijk....Geef ons heden ons dagelijks brood. Dus geen gele hesjes voor die verwende vetgemeste varkens.
Vr.125. Welke is de vierde bede?
Antw. Geef ons heden ons dagelijks brood. Dat is: Wil ons met alle nooddruft des lichaams verzorgen a, opdat wij daardoor erkennen dat Gij de enige Oorsprong alles goeds zijt b, en dat noch onze zorg en arbeid, noch Uw gaven, zonder Uw zegen ons gedijen c, en dat wij derhalve ons vertrouwen van alle schepselen aftrekken en op U alleen stellen .
Spreuken 30
8 IJdelheid en leugentaal doe verre van mij; armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels;
9 Opdat ik, zat zijnde, U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de HEERE? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste.
Ik ben het helemaal met Liz Boer eens.
Het is makkelijk praten als je een hoog inkomen hebt en twee keer op vakantie kunt (of nog meer).
Overigens lopen in dit gesprek voortdurend twee lijnen: over wat de protestanten in Frankrijk vinden, en de opmerkingen van Huisman, die wat elitair en zelfgenoegzaam overkomen. Alsof arme mensen hun ellende allemaal aan henzelf te wijten hebben en we in Nederland een uitstekende verzorgingsstaat hebben.
Dat is flauwekul, maar het is flauwekul waar veel rijken zich nog steeds graag mee in slaap sussen, en dat zie je ook op dit forum.
Het is makkelijk praten als je een hoog inkomen hebt en twee keer op vakantie kunt (of nog meer).
Overigens lopen in dit gesprek voortdurend twee lijnen: over wat de protestanten in Frankrijk vinden, en de opmerkingen van Huisman, die wat elitair en zelfgenoegzaam overkomen. Alsof arme mensen hun ellende allemaal aan henzelf te wijten hebben en we in Nederland een uitstekende verzorgingsstaat hebben.
Dat is flauwekul, maar het is flauwekul waar veel rijken zich nog steeds graag mee in slaap sussen, en dat zie je ook op dit forum.
Eens!DDD schreef: Alsof arme mensen hun ellende allemaal aan henzelf te wijten hebben en we in Nederland een uitstekende verzorgingsstaat hebben.
liz boer schreef: maar ik zei op d gele hesjes toestanden dat we welvaart hebben... en dat de mensen die daar staan het niet slecht hebben, dat was niet goed, ik moet het zelf maar eens slecht hebben ( nou zo als ik schreef hebben we hele magere jaren gehad, met een groot gezin) als ik zeg dat er mensen zijn die het wel slecht hebben, is het ook niet goed, ik word zo zachtjes aan geshuffeld van al die meningen... het is niet zwart of wit, er is een groot grijs gebied, die mensen staan niet met gele hesjes aan.