Dat rode shirt daar is eveneens traditie!Jantje schreef: Dus dat is voor mij een teken dat het púúr op traditie is gebaseerd...
En met traditie is dus helemaal niets mis.
Flauw argument.
Dat rode shirt daar is eveneens traditie!Jantje schreef: Dus dat is voor mij een teken dat het púúr op traditie is gebaseerd...
Best een gezonde reactie.Alhoewel blijft staan,dat wij slechts zien wat voor ogen is(de buitenkant,en dat is dikwijls bedrieglijk) Maar de Heere ziet het hart aan.Mara schreef:In de volksmond werd onze kerk ook het zwartekousenkerkje genoemd. Behalve een oud opoetje heeft er nooit iemand zwarte kousen gedragen. Als een kerk iets zwaarder is dan gemiddeld, wordt het al zo genoemd.Zeker als die kerk in een goddeloze stad staat.Johannes van Dijk schreef:Vroeger noemden ze niet voor niets de Ger.gemeente het "zwartekousenkerkje". Wat is daar nog van over?Dat zit m niet persé in zwarte kleding. Ik had een bekeerde moeder, maar zij liep echt niet alle dagen in het zwart.En ja, dat de kerkgang niet altijd te zien is aan kleding, is verdrietig. Net zoals Harry eerder ook opmerkte, sommige mensen zien eruit alsof ze naar het strand gaan ipv naar God's Huis.Maar waar ligt dat aan, altijd aan de prediking? Aan het feit dat het "oude volk" verbrokkeld is?Een dominee waarvan je niet ziet dat het een dominee is, vindt het in de regel niet bezwaarlijk als je hem meneer noemt of tutoyeert.Onze predikanten vonden het destijds juist een voordeel hebben dat ze in zwart kostuum liepen, ze mochten altijd buiten de bezoektijden naar binnen in instellingen. Nu kan de verpleging dat vaak niet zien.Johannes van Dijk schreef:Maar wie merkt het nog op?
Ja daaraan kun je dus duidelijk zien,dat het dragen van zwarte kleding bij velen meer modegevoelig ligt,of zo je wilt seizoens gebonden.Dan dat de kleur van de kleding bepaalt dat de zondenlast op het hart gebonden is. begrijp je?Moderamen schreef:Vreselijk he.Johannes van Dijk schreef:Maar bij de seizoenwisseling werden veel zwarte hoeden,dikwijls witte hoeden
Dat ben ik absoluut met je eens. In sommige gevallen stond meer de mens in het middelpunt,(en wat hij of zij allemaal beleefd had),dan de Middelaar.Bovendien bleek soms ook daar wel, dat er twisting onder hen was,wie van hen SCHEEN de meeste te zijn.Posthoorn schreef:Ik niet, de Heere Jezus zegt dat. En er is een verschil in 'uitkomen voor je geloof' én het aan de buitenkant tonen van je gemoedsgesteldheid tegenover God. @Johannes van Dijk, ik ken de foto's, ik ken ook de mensen die jij bedoelt uit de boeken. Ik heb veel achting voor deze personen, maar dat betekent niet dat ik alles goedkeur c.q. overneem wat zij deden.eilander schreef:Dan begrijp ik het verschil niet. 'Om er iets mee te worden', dat keurt iedereen af. Maar jij gaat verder: jij keurt het in alle gevallen af.
Bedoel je dat door die witte kleding de mensen zonder zondelast openbaar kwamen?Johannes van Dijk schreef:Ja daaraan kun je dus duidelijk zien,dat het dragen van zwarte kleding bij velen meer modegevoelig ligt,of zo je wilt seizoens gebonden.Dan dat de kleur van de kleding bepaalt dat de zondenlast op het hart gebonden is. begrijp je?Moderamen schreef:Vreselijk he.Johannes van Dijk schreef:Maar bij de seizoenwisseling werden veel zwarte hoeden,dikwijls witte hoeden
In een cultuur zoals in onze gemeente, waarin donkere kleding meer gebruikelijk is, geeft iemand die gewoon tot deze gemeente behoort wel een statement af met zijn/haar gedrag. Dat waardeer ik zonder meer negatief.Refoforum2017 schreef:Bedoel je dat door die witte kleding de mensen zonder zondelast openbaar kwamen?Johannes van Dijk schreef:Ja daaraan kun je dus duidelijk zien,dat het dragen van zwarte kleding bij velen meer modegevoelig ligt,of zo je wilt seizoens gebonden.Dan dat de kleur van de kleding bepaalt dat de zondenlast op het hart gebonden is. begrijp je?Moderamen schreef:Vreselijk he.Johannes van Dijk schreef:Maar bij de seizoenwisseling werden veel zwarte hoeden,dikwijls witte hoeden
Ik bedoel niks.Ik geef aan dat de wisseling van kleur in kleding en hoeden,dus meer een zaak is van seizoen en mode,dan van ware Godsvreze.Want er zijn er gelukkig ook die zomer en winter in het zwart gaan.Die dus niet met 30 graden of meer,in het overhemdje de eredienst bijwonen.Voel je het verschil? Ik ben geen kenner van het hart,maar wel een beetje van poppenkast.Refoforum2017 schreef:Bedoel je dat door die witte kleding de mensen zonder zondelast openbaar kwamen?Johannes van Dijk schreef:Ja daaraan kun je dus duidelijk zien,dat het dragen van zwarte kleding bij velen meer modegevoelig ligt,of zo je wilt seizoens gebonden.Dan dat de kleur van de kleding bepaalt dat de zondenlast op het hart gebonden is. begrijp je?Moderamen schreef:Vreselijk he.Johannes van Dijk schreef:Maar bij de seizoenwisseling werden veel zwarte hoeden,dikwijls witte hoeden
Dat zou inderdaad niet verkeerd zijn,maar dat is geen"must have" hoor.Maar van je genoemde Toga,s ben ik een tegenstander.ejvl schreef:Voor mij persoonlijk vind ik het een goede zaak als ambtsdragers te herkennen zijn aan ambtskleding. Een hoed (geen hoge begrafenishoed maar een gewone), vind ik daar prima bij passen. Net als de toga bijvoorbeeld. Ik zelf vind het mooi.Maar ik vind het absoluut geen must. Het is geen regel of iets dergelijks.@Johannus van Dijk, in principe zul je dus ook voorstander zijn om de kniebroek, steek en bef weer in te voeren zoals gebruikelijk onder het oude volk zoals ds Boone en ds Blaak?
Dan is het toch traditie als het daar wel goed is kan het hier toch niet opeens zondig zijn?Johannes van Dijk schreef:We zitten in Holland en niet in Nigeria.We gaan ook hier niet in 3 delig zwart onder de douche! Probeer het ene van het andere te onderscheiden indien mogelijk!Jantje schreef:Het betekent niet dat een oude zwart-wit foto uit een boek, dé richtlijn voor ons zou zijn qua kerkkleding...
Ik wijs u nogmaals op de foto's uit 'Wanneer ik voor U kniel', van de kerkenraden in de zendingsgebieden in Papua en in Nigeria...
Die zitten met een rood t-shirt aan op de foto... Dus dat is voor mij een teken dat het púúr op traditie is gebaseerd...
Nou, stel het eens voor aan ds. ZwartbolJohannes van Dijk schreef:Dat zou inderdaad niet verkeerd zijn,maar dat is geen"must have" hoor.ejvl schreef:Voor mij persoonlijk vind ik het een goede zaak als ambtsdragers te herkennen zijn aan ambtskleding. Een hoed (geen hoge begrafenishoed maar een gewone), vind ik daar prima bij passen. Net als de toga bijvoorbeeld. Ik zelf vind het mooi.Maar ik vind het absoluut geen must. Het is geen regel of iets dergelijks.@Johannus van Dijk, in principe zul je dus ook voorstander zijn om de kniebroek, steek en bef weer in te voeren zoals gebruikelijk onder het oude volk zoals ds Boone en ds Blaak?
Ik hoop Ds.Zwartbol vanavond in Stavenisse te beluisteren.Maar ik zal hem er ne de dienst maar niet mee vermoeien.eilander schreef:Nou, stel het eens voor aan ds. ZwartbolJohannes van Dijk schreef:Dat zou inderdaad niet verkeerd zijn,maar dat is geen"must have" hoor.ejvl schreef:Voor mij persoonlijk vind ik het een goede zaak als ambtsdragers te herkennen zijn aan ambtskleding. Een hoed (geen hoge begrafenishoed maar een gewone), vind ik daar prima bij passen. Net als de toga bijvoorbeeld. Ik zelf vind het mooi.Maar ik vind het absoluut geen must. Het is geen regel of iets dergelijks.@Johannus van Dijk, in principe zul je dus ook voorstander zijn om de kniebroek, steek en bef weer in te voeren zoals gebruikelijk onder het oude volk zoals ds Boone en ds Blaak?
Geheel mee eens! Als in een cultuur gebruikelijk is om bijv. in het zwart aan het Avondmaal te gaan, vind ik dat er enige aanpassing moet zijn van iemand die dat niet gewend is en daar ter Avondmaal gaat. Dat is overigens ook gewoon Bijbels.eilander schreef:In een cultuur zoals in onze gemeente, waarin donkere kleding meer gebruikelijk is, geeft iemand die gewoon tot deze gemeente behoort wel een statement af met zijn/haar gedrag. Dat waardeer ik zonder meer negatief.Refoforum2017 schreef:
Bedoel je dat door die witte kleding de mensen zonder zondelast openbaar kwamen?
Natuurlijk past een oordeel over het innerlijk van iemand niet, daar kun je je lelijk mee vergissen zoals ik met het voorbeeld van Pleun Kleijn al eens heb laten zien.