Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
We dringen geen Jezus op. Jezus zelf spreekt zo. Lees bv Joh.5:24, 6:40, 47 enz.
Aanprijzen, ofwel welmenend met bewogenheid aanbieden/voorstellen is iets anders dan opdringen. Als je zelf een reddingsboei moet grijpen heb je zelf een aandeel in je verlossing. Dat bedoelt ds. van Haaren.Panny schreef:Toch is dat in zekere zin wel de taak van de predikant!-DIA- schreef:We kunnen geen Jezus opdringen, zoals ds. van Haaren heel duidelijk zegt.
"Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof,...."
"Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen....."
En dat is geen werk van mensen maar het werk van de Heilige Geest door het Woord.
Het is waar dat de zondaar in zichzelf geen gerechtigheid over houdt. En dat is een pijnlijke weg. Als God een zondaar redt en tot Christus brengt zal deze nooit zeggen dat het was omdat hij zoveel geloof had.
Maar de zondaar wordt niet alleen tot Christus getrokken door de vloek van de Wet maar ook door de liefelijke nodigingen van het Evangelie en alles wat in Christus voor zondaren te vinden is.
En dit is geen nieuwerwetse leer, maar is Bijbels en te vinden bij reformatoren, puriteinen, nadere reformatoren...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zalig worden is ook een eenzijdig werk van God.Panny schreef:De meeste predikers wijzen zondaren toch wel de Weg ter behoud (Christus)?
En er wordt dan toch geen hopeloze zaak voor verloren zondaren gepredikt?
In dit stukje is wel te lezen dat een zondaar sterft aan zichzelf (en dat is Bijbels: we zullen steeds meer leren hoe zondig en ongelovig we zijn) maar daarnaast is er er in dit stukje niets te lezen dat de zondaar daardoor steeds meer de zaligheid alleen bij Christus gaat zoeken.
Ik wil niet ontkennen dat zondaren die tot geloof komen te maken hebben met twijfel, ongeloof, duisternis... maar dit stukje van dominee Van Haaren is toch wel heel eenzijdig?
Hij beantwoord de ene eenzijdigheid met een andere eenzijdigheid.
We moeten er niet een soort samenwerking van maken.
Als je in dit stukje niet leest dat Christus het behoud van zondaren zoekt en ook werkt, weet ik het ook niet meer.
Jezus wandelt op de zee
22 mEn terstond 18dwong Jezus Zijn discipelen in het schip te gaan en vóór Hem af te varen naar de andere zijde, terwijl Hij de scharen van Zich zou laten.
23 nEn als Hij nu de scharen van Zich gelaten had, klom Hij op den berg 19alleen, om te bidden. En als het nu avond was geworden, zo was Hij daar alleen.
24 En het schip was nu midden in de zee, 20zijnde in nood van de baren; want de wind was hun tegen.
25 Maar te vierde 21wake des nachts kwam Jezus af tot hen, wandelende op de zee.
26 En de discipelen ziende Hem op de zee wandelen, werden ontroerd, zeggende: Het is een 22spooksel. En zij schreeuwden van vrees.
27 Maar terstond sprak Jezus hen aan, zeggende: Zijt goedsmoeds, 23Ik ben het, vreest niet.
23 Namelijk in der waarheid, en het is geen schijnsel of spooksel.
28 En Petrus antwoordde Hem en zeide: Heere, indien Gij het zijt, zo gebied mij tot U te komen op het water.
29 En Hij zeide: Kom. En Petrus klom neder van het schip en wandelde op het water, om tot Jezus te komen.
30 Maar ziende den sterken wind, werd hij bevreesd, en als hij begon neder te zinken, riep hij, zeggende: Heere, behoud mij!
31 En Jezus terstond de hand uitstekende, greep hem aan en zeide tot hem: Gij kleingelovige, waarom hebt gij 24gewankeld?
32 En als zij in het schip geklommen waren, stilde de wind.
33 Die nu in het schip waren, kwamen en aanbaden Hem, zeggende: Waarlijk, Gij zijt Gods Zoon.
34 oEn overgevaren zijnde, kwamen zij in het land Gennésaret.
35 En als de mannen van die plaats Hem werden kennende, zonden zij in dat gehele omliggende land, en brachten tot Hem allen die kwalijk gesteld waren;
36 En baden Hem dat zij alleenlijk den 25zoom Zijns kleeds zouden mogen aanraken; en zovelen als 26Hem aanraakten, werden gezond.
22 mEn terstond 18dwong Jezus Zijn discipelen in het schip te gaan en vóór Hem af te varen naar de andere zijde, terwijl Hij de scharen van Zich zou laten.
23 nEn als Hij nu de scharen van Zich gelaten had, klom Hij op den berg 19alleen, om te bidden. En als het nu avond was geworden, zo was Hij daar alleen.
24 En het schip was nu midden in de zee, 20zijnde in nood van de baren; want de wind was hun tegen.
25 Maar te vierde 21wake des nachts kwam Jezus af tot hen, wandelende op de zee.
26 En de discipelen ziende Hem op de zee wandelen, werden ontroerd, zeggende: Het is een 22spooksel. En zij schreeuwden van vrees.
27 Maar terstond sprak Jezus hen aan, zeggende: Zijt goedsmoeds, 23Ik ben het, vreest niet.
28 En Petrus antwoordde Hem en zeide: Heere, indien Gij het zijt, zo gebied mij tot U te komen op het water.
29 En Hij zeide: Kom. En Petrus klom neder van het schip en wandelde op het water, om tot Jezus te komen.
30 Maar ziende den sterken wind, werd hij bevreesd, en als hij begon neder te zinken, riep hij, zeggende: Heere, behoud mij!
31 En Jezus terstond de hand uitstekende, greep hem aan en zeide tot hem: Gij kleingelovige, waarom hebt gij 24gewankeld?
33 Die nu in het schip waren, kwamen en aanbaden Hem, zeggende: Waarlijk, Gij zijt Gods Zoon.
35 En als de mannen van die plaats Hem werden kennende, zonden zij in dat gehele omliggende land, en brachten tot Hem allen die kwalijk gesteld waren;
36 En baden Hem dat zij alleenlijk den 25zoom Zijns kleeds zouden mogen aanraken; en zovelen als 26Hem aanraakten, werden gezond.
Misschien is het goed, ik raadt het te zeerste aan, om bij dit Schriftgedeelte de uitgebreide verklaring van Matthew Henry te lezen.CvdW schreef:Jezus wandelt op de zee
Een levendgemaakte zondaar is geen dood stuk hout die niets doet.eilander schreef:Zalig worden is ook een eenzijdig werk van God.Panny schreef:De meeste predikers wijzen zondaren toch wel de Weg ter behoud (Christus)?
En er wordt dan toch geen hopeloze zaak voor verloren zondaren gepredikt?
In dit stukje is wel te lezen dat een zondaar sterft aan zichzelf (en dat is Bijbels: we zullen steeds meer leren hoe zondig en ongelovig we zijn) maar daarnaast is er er in dit stukje niets te lezen dat de zondaar daardoor steeds meer de zaligheid alleen bij Christus gaat zoeken.
Ik wil niet ontkennen dat zondaren die tot geloof komen te maken hebben met twijfel, ongeloof, duisternis... maar dit stukje van dominee Van Haaren is toch wel heel eenzijdig?
Hij beantwoord de ene eenzijdigheid met een andere eenzijdigheid.
En ik zeg ook niet dat de werkzaamheden van het geloof het werk van de mens is. Het is een gave van God, het werk van de Heilige Geest.
Je laat een gedeelte van mijn reactie weg, nl.: "Als je in dit stukje niet leest dat Christus het behoud van zondaren zoekt en ook werkt, weet ik het ook niet meer." Maar goed...Panny schreef:Een levendgemaakte zondaar is geen dood stuk hout die niets doet.eilander schreef:Zalig worden is ook een eenzijdig werk van God.
En ik zeg ook niet dat de werkzaamheden van het geloof het werk van de mens is. Het is een gave van God, het werk van de Heilige Geest.
Er is een gedichtje waarin staat "de ziele die Hem zoekt, is reeds van Hem gevonden".
Ds. Van Haaren heeft het over het opzoeken van de zondaar door Christus, dus het begin ('is reeds van Hem gevonden').
Jij hebt het over het andere gedeelte ('de ziele die Hem zoekt').
We zouden nog vele citaten als die van ds. van Haaren kunnen aanhalen.
Hoe meer je er leest, hoe meer je ook beseft hoe weinig we in feite weten.
En dat we vanuit onszelf enkel duisterheid zijn.
Ik hoorde vaak dat als mensen tot bekering kwamen, ook zeer geleerde professoren,
dat ze alle boeken opnieuw moesten lezen.
Zoals ze het nu zagen hadden ze het nog nooit gezien.
Ze hadden het niet verstaan.
We merken hoe veel licht en genade predikanten hebben gehad.
En zulke predikanten zullen er ook blijven.
Gods Woord bestaat in eeuwigheid en zal geen duimbreed wijken.
Met dat laatste: 'duimbreed afwijken' zijn we over het algemeen niet onkundig.
We komen er meestal wel uit...
We nemen een naslagwerk, en... ja, we omarmen het
of... we werpen het van ons. Dat ligt eraan of het ons past.
Doorgaans...
We worden wel gewaar dat we levend moeten zijn om het levende Woord te kunnen verstaan.
Hoe meer je er leest, hoe meer je ook beseft hoe weinig we in feite weten.
En dat we vanuit onszelf enkel duisterheid zijn.
Ik hoorde vaak dat als mensen tot bekering kwamen, ook zeer geleerde professoren,
dat ze alle boeken opnieuw moesten lezen.
Zoals ze het nu zagen hadden ze het nog nooit gezien.
Ze hadden het niet verstaan.
We merken hoe veel licht en genade predikanten hebben gehad.
En zulke predikanten zullen er ook blijven.
Gods Woord bestaat in eeuwigheid en zal geen duimbreed wijken.
Met dat laatste: 'duimbreed afwijken' zijn we over het algemeen niet onkundig.
We komen er meestal wel uit...
We nemen een naslagwerk, en... ja, we omarmen het
of... we werpen het van ons. Dat ligt eraan of het ons past.
Doorgaans...
We worden wel gewaar dat we levend moeten zijn om het levende Woord te kunnen verstaan.
Nog 1 keer dan: ik vraag om Bijbelteksten die onderbouwen dat God niets doet tot je helemaal verzonken bent en denkt dat het niets meer wordt. Inderdaad zijn er citaten te vinden maar ik vraag om Bijbelteksten die dit ondersteunen.
Je maakt nu een soort karikatuur van de woorden van ds. Van Haaren. Daarvoor zijn inderdaad geen Bijbelteksten te vinden.Chrisje72 schreef:Nog 1 keer dan: ik vraag om Bijbelteksten die onderbouwen dat God niets doet tot je helemaal verzonken bent en denkt dat het niets meer wordt. Inderdaad zijn er citaten te vinden maar ik vraag om Bijbelteksten die dit ondersteunen.
Het ging er ds. Van Haaren om dat het niet een samenwerking van God en mens is: God stelt de weg van behoud voor, de mens moet die weg natuurlijk wel zelf inslaan.
Dat dit eenzijdige werk van God wáár is, daarvoor zijn vele Bijbelteksten te vinden. Wil je daar ook voorbeelden van?
Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
Ik maak geen karikatuur maar ik kreeg een heel naar gevoel toen ik dit las, vandaar mijn vraag: is dit wel Bijbels? Natuurlijk erken ik dat het een eenzijdig Godswerk is, hoe zou een dode naar God kunnen vluchten als God hem niet zelf levend gemaakt heeft? Maar een dode voelt zich ook niet verdrinken...eilander schreef:Je maakt nu een soort karikatuur van de woorden van ds. Van Haaren. Daarvoor zijn inderdaad geen Bijbelteksten te vinden.Chrisje72 schreef:Nog 1 keer dan: ik vraag om Bijbelteksten die onderbouwen dat God niets doet tot je helemaal verzonken bent en denkt dat het niets meer wordt. Inderdaad zijn er citaten te vinden maar ik vraag om Bijbelteksten die dit ondersteunen.
Het ging er ds. Van Haaren om dat het niet een samenwerking van God en mens is: God stelt de weg van behoud voor, de mens moet die weg natuurlijk wel zelf inslaan.
Dat dit eenzijdige werk van God wáár is, daarvoor zijn vele Bijbelteksten te vinden. Wil je daar ook voorbeelden van?
Dit gevoel wordt veroorzaakt doordat de prediking soms heel subtiel veranderd. Het zo klip en klaar stellen als bv. ds. van Haaren deed hoor ik ook weinig meer. Nu is het voor mij niet zo´n vreemd citaat, aangezien we nog onder dezelfde prediking verkeren. Daar zijn hier ook best veel mensen die zich daaraan stoten. Toch houdt men nog de mond dicht. Ze weten als men dat hardop zegt dat ze dan wel doorzien worden. Hoe meer de heldere boodschap gaat ontbreken, hoe mondiger de kerkmens wordt in zijn eigen visie. Dit is toch de praktijk die we zoveel hebben gezien. Men kan dus een prediking ontwennen. Vervolgens zich daar tegen afzetten. Dat kan. En het gebeurt ook helaas.Chrisje72 schreef:Ik maak geen karikatuur maar ik kreeg een heel naar gevoel toen ik dit las, vandaar mijn vraag: is dit wel Bijbels? Natuurlijk erken ik dat het een eenzijdig Godswerk is, hoe zou een dode naar God kunnen vluchten als God hem niet zelf levend gemaakt heeft? Maar een dode voelt zich ook niet verdrinken...eilander schreef:Je maakt nu een soort karikatuur van de woorden van ds. Van Haaren. Daarvoor zijn inderdaad geen Bijbelteksten te vinden.Chrisje72 schreef:Nog 1 keer dan: ik vraag om Bijbelteksten die onderbouwen dat God niets doet tot je helemaal verzonken bent en denkt dat het niets meer wordt. Inderdaad zijn er citaten te vinden maar ik vraag om Bijbelteksten die dit ondersteunen.
Dan zijn we het wel eens, denk ik.Chrisje72 schreef:Ik maak geen karikatuur maar ik kreeg een heel naar gevoel toen ik dit las, vandaar mijn vraag: is dit wel Bijbels? Natuurlijk erken ik dat het een eenzijdig Godswerk is, hoe zou een dode naar God kunnen vluchten als God hem niet zelf levend gemaakt heeft? Maar een dode voelt zich ook niet verdrinken...eilander schreef:Je maakt nu een soort karikatuur van de woorden van ds. Van Haaren. Daarvoor zijn inderdaad geen Bijbelteksten te vinden.Chrisje72 schreef:Nog 1 keer dan: ik vraag om Bijbelteksten die onderbouwen dat God niets doet tot je helemaal verzonken bent en denkt dat het niets meer wordt. Inderdaad zijn er citaten te vinden maar ik vraag om Bijbelteksten die dit ondersteunen.
Je schetst wel degelijk een karikatuur, als je stelt dat 'God niets doet tot je helemaal verzonken bent'. Dat zegt ds. Van Haaren absoluut niet. Integendeel.
Maar het lijkt me goed om de intentie van dit stukje vast te houden, zonder het verhaal te verabsoluteren.
DIA, deze prediking hoor je zelfs tot in de PKN en dat kun je weten want ik heb je er al vaker op gewezen.
Ik heb de PKN niet afgewezen toch? Wel een groot deel van de prediking die daar wordt gebracht. Datzelfde geldt ook andere kerkverbanden als bv. de Chr. Geref. Kerken en ik moet helaas zeggen dat de verschillen in eigen kerkverband ook steeds groter worden. Zonder voor een eenheidsworst te pleiten vindt k dit toch wel verontrustend: We (her)kennen elkaar steeds minder.eilander schreef:Dan zijn we het wel eens, denk ik.Chrisje72 schreef:Ik maak geen karikatuur maar ik kreeg een heel naar gevoel toen ik dit las, vandaar mijn vraag: is dit wel Bijbels? Natuurlijk erken ik dat het een eenzijdig Godswerk is, hoe zou een dode naar God kunnen vluchten als God hem niet zelf levend gemaakt heeft? Maar een dode voelt zich ook niet verdrinken...eilander schreef:Je maakt nu een soort karikatuur van de woorden van ds. Van Haaren. Daarvoor zijn inderdaad geen Bijbelteksten te vinden.Chrisje72 schreef:Nog 1 keer dan: ik vraag om Bijbelteksten die onderbouwen dat God niets doet tot je helemaal verzonken bent en denkt dat het niets meer wordt. Inderdaad zijn er citaten te vinden maar ik vraag om Bijbelteksten die dit ondersteunen.
Je schetst wel degelijk een karikatuur, als je stelt dat 'God niets doet tot je helemaal verzonken bent'. Dat zegt ds. Van Haaren absoluut niet. Integendeel.
Maar het lijkt me goed om de intentie van dit stukje vast te houden, zonder het verhaal te verabsoluteren.
DIA, deze prediking hoor je zelfs tot in de PKN en dat kun je weten want ik heb je er al vaker op gewezen.
Rechts wordt inderdaad steeds meer hyper en rechtser. Een gevaar dat ik ook bespeur!-DIA- schreef: en ik moet helaas zeggen dat de verschillen in eigen kerkverband ook steeds groter worden. Zonder voor een eenheidsworst te pleiten vindt k dit toch wel verontrustend: We (her)kennen elkaar steeds minder.
Ds. van Haaren praat hier erg evenwichtig. Anno 2017 zijn er wel allerlei theorien die de ronde doen over jezelf leren kennen, verdrinken, alles proberen maar niets kunnen en een God die daarna pas ingrijpt. De intentie achter deze prediking snap ik wel, we moeten niet over het stuk der ellende heenstappen en we moeten weten dat God degene is die alles doet en niet wij. Maar de uitwerking kan niet altijd in de schrift worden teruggevonden, het mag geen mystiek worden.eilander schreef:Dan zijn we het wel eens, denk ik.Chrisje72 schreef:Ik maak geen karikatuur maar ik kreeg een heel naar gevoel toen ik dit las, vandaar mijn vraag: is dit wel Bijbels? Natuurlijk erken ik dat het een eenzijdig Godswerk is, hoe zou een dode naar God kunnen vluchten als God hem niet zelf levend gemaakt heeft? Maar een dode voelt zich ook niet verdrinken...eilander schreef:Je maakt nu een soort karikatuur van de woorden van ds. Van Haaren. Daarvoor zijn inderdaad geen Bijbelteksten te vinden.Chrisje72 schreef:Nog 1 keer dan: ik vraag om Bijbelteksten die onderbouwen dat God niets doet tot je helemaal verzonken bent en denkt dat het niets meer wordt. Inderdaad zijn er citaten te vinden maar ik vraag om Bijbelteksten die dit ondersteunen.