Hartenkreet!

huisman

Re: Hartenkreet!

Bericht door huisman »

Floppy schreef:
huisman schreef:...

Dat het niet tot het RF beperkt is zal waar zijn maar waar ligt de keus van het RF "bestuur" . Moet het RF een vrijplaats zijn of een veilige plaats voor de bevindelijke stroming in de reformatorische gezindte.

...
Misschien zou dit een juiste beschrijving van een soort van grondslag kunnen zijn; maar laten we dan wel heel helder zijn over de status van de belijdenissen - die hebben daar maar weinig mee te maken.
Laat ik hier een oproep plaatsen voor de meelezers die zich innig verbonden voelen met de bevindelijke stroming in de gereformeerde gezindte. Als er 10 van zulke meelezers regelmatige posters zouden worden kon het tij nog wel eens keren. Dan zou ik mijn weggaan ook heroverwegen.

Dus meld je aan
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Van Ewijk schreef:Ik , hoewel niet reformatorisch opgevoed, verklaar hierbij dat ik de drie formulieren van éénheid volledig onderschrijf.
Dank. Wat mij betreft
- volledige binding aan de gereformeerde belijdenisgeschriften (zonder de doop-bunyan-en-spurgeon richting uit te sluiten)
- behorende tot de bevindelijk gereformeerde richting
- in de praktijk van de postings in volledige overeenstemming met bovenstaande.

Als dit het refoforum zou kunnen worden (incl handhaving!) dan denk ik dat vele afgehaakte deelnemers op hun schreden zouden willen terugkeren. Ook zouden nieuwe deelnemers met deze achtergrond kunnen toetreden die nu door de content worden afgeschrikt.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

@Huisman:
1. Mannetje
Laatst gewijzigd door Mannetje op 06 okt 2015, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niet meer zo actief -
freek

Bericht door freek »

Ik verbaas me er toch een beetje over dat hier nu gesuggereerd wordt dat de moderatie op RF steeds minder streng wordt. Volgens mij heb ik geregeld gemopperd over het strenge modereerbeleid (wat dan netjes weer verwijderd werd door de mods :humhihi ) en ik heb absoluut niet het gevoel dat het beleid nu minder streng is.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Zonderling schreef: Dank. Wat mij betreft
- volledige binding aan de gereformeerde belijdenisgeschriften (zonder de doop-bunyan-en-spurgeon richting uit te sluiten)
Maar dan krijg je nog steeds hoedjes, rokjes en curatoriumdiscussies. Of is dat je probleem niet?
Verder krijg je dan, daar ben ik 100% zeker van, toch weer volwassendoopdiscussies, want daar leven echt veel vragen over. Hetzelfde voor het homohuwelijk.
Zonderling

Zonderling schreef:
Van Ewijk schreef:Ik , hoewel niet reformatorisch opgevoed, verklaar hierbij dat ik de drie formulieren van éénheid volledig onderschrijf.
Dank. Wat mij betreft

Als dit het refoforum zou kunnen worden (incl handhaving!) dan denk ik dat vele afgehaakte deelnemers op hun schreden zouden willen terugkeren. Ook zouden nieuwe deelnemers met deze achtergrond kunnen toetreden die nu door de content worden afgeschrikt.
Huisman, ik meld mij aan, maar alleen als de verankering van het gereformeerd belijden en de bevindelijk gereformeerde richting in de grondslag en de praktijk van het modereren wordt versterkt
Mara

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Laat ik hier een oproep plaatsen voor de meelezers die zich innig verbonden voelen met de bevindelijke stroming in de gereformeerde gezindte. Als er 10 van zulke meelezers regelmatige posters zouden worden kon het tij nog wel eens keren. Dan zou ik mijn weggaan ook heroverwegen.

Dus meld je aan
Caprice, Oesterschelpje, TSD, Marieke, JvSlooten, Erasmiaan, Albion, Secor Dabar

Nou, nog 2. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zonderling

Curatorium schreef:
Zonderling schreef: Dank. Wat mij betreft
Maar dan krijg je nog steeds hoedjes, rokjes en curatoriumdiscussies. Of is dat je probleem niet?
Verder krijg je dan, daar ben ik 100% zeker van, toch weer volwassendoopdiscussies, want daar leven echt veel vragen over. Hetzelfde voor het homohuwelijk.
Nee, wat mij betreft geen discussies tegen het belijden inclusief doop en huwelijk. Maar iemand als Afgewezen zou zeker moeten kunnen blijven.

En mensen die het gereformeerd belijden van harte onderschrijven zullen geen enkele behoefte hebben om een schepping in zes dagen en de historiciteit van Adam en Eva ter discussie te stellen. Evenmin is er behoefte om het te hebben over kaarsen. En over kleding wordt met respect en voorzichtigheid gesproken....
Zonderling

En het gezag vd schrift wordt niet meer ter discussie gesteld met het argument van tijdgebondenheid, bv als het gaat om homorelaties, hoofdbedekking e.d. Mi zouden er dan direct ook een aantal leden verwijderd kunnen worden.
samanthi

Bericht door samanthi »

Ik voel me innig verbonden met de gereformeerde leer en onderschrijf de drie formulieren van harte, maar een discussie over hoedjes kleding en allerlei uiterlijk vertoon is voor mij niet weggelegd. Hoofdbedekking ja, kleding: kuis en verhullend, kleur kleding maakt niet uit en ook de rokken/leggingdiscussie is voor mij niet weggelegd, de Heere vraagt om kuisheid en eenvoud.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Floppy

Bericht door Floppy »

Zonderling schreef:
Dank. Wat mij betreft

...
Met alle respect - en dat meen ik - waarom zou dat deel van de belijdenis buiten werking gesteld kunnen worden dat over de kinderdoop gaat, om daarmee de "bunyan-en-spurgeon" richting niet uit te sluiten?
Lijkt me niet juist. En daarmee geef je anderen de argumenten in handen om een willekeurig ander deel van de belijdenisgeschriften op tweede rang te zetten.
Floppy

Bericht door Floppy »

Zonderling schreef:En het gezag vd schrift wordt niet meer ter discussie gesteld met het argument van tijdgebondenheid, bv als het gaat om homorelaties, hoofdbedekking e.d. Mi zouden er dan direct ook een aantal leden verwijderd kunnen worden.
Wat de hoofdbedekking betreft zouden de Kanttekenaren dan ook niet welkom zijn op dit forum.
huisman

Bericht door huisman »

Er zijn net een paar boeken uit die voor genoeg discussie kunnen zorgen in de bevindelijke doelgroep. Maar vaak worden zulke discussies vervuild door posters die afstand van het reformatorisch gedachtegoed hebben genomen.

Afbeelding
In het boek Maar wij hoorden niet! Het leven en de prediking van ds. Reinier Kok (1890-1982) in historisch perspectief gaat W. van der Zwaag (1926-2014) in op de kwestie van ds. R. Kok, de predikant van de Gereformeerde Gemeenten die in 1950 werd geschorst vanwege onder meer zijn vereenzelviging van het aanbod van genade (voor alle hoorders) en de belofte (alleen voor de uitverkorenen).
De schrijver geeft een overzicht van zijn leven en de achtergronden van de kritiek op de prediking van ds. Kok en de synodale ontwikkelingen daaromtrent. Hij was onder de indruk van deze voorganger, zijn geestelijke leven en zijn prediking, die enerzijds scherp was en ‘ontdekkend’ alles van de vrome mens afsneed, anderzijds ook onvoorwaardelijk het Evangelie verkondigde.
Deze leraar werd na ruim vijfendertig jarige getrouwe arbeid volgens de schrijver op ongenoegzame en onduidelijke gronden in zijn ambtelijke bediening geschorst. De schrijver is van oordeel dat de schorsing ook een negatieve impact had op de prediking van de kerk waartoe ds. Kok behoorde. “Het kerkelijke vonnis, dat destijds over ds. Kok werd uitgesproken, is inmiddels meer dan zestig jaar geleden. Heeft daar Gods onmisbare zegen op gerust? Heeft deze handelwijze zowel de kerkelijke eenheid als de broederlijke liefde versterkt en de liefde van de onbekeerde medemens opgewekt of aangemoedigd? Deze vragen blijven ook liggen voor Gods alwetend aangezicht!”
Het boek wordt ingeleid door A. de Visser uit Middelharnis en voorzien van een nawoord van twee nazaten van ds. R. Kok, te weten de dochter A. Hulsman-Kok uit Zeist en kleinzoon W. Kok uit Veenendaal.
Afbeelding
Het boek Beproeft de geesten, of: het dodelijk gevaar van de derde weg, met als ondertitel: Enkele vertrouwelijke gesprekken naar aanleiding van oude gereformeerde theologen als Theodorus van der Groe, Alexander Comrie en Wilhelmus à Brakel. Met een slotbeschouwing van Andrew Gray en Hermann Friedrich Kohlbrugge, van W. van der Zwaag (1926-2014) zet op levendige wijze –in de vorm van samenspraken tussen Kleinmoed, Doolaard en Ruimhart– de waarde en de kracht van het bijbels-reformatorische en puriteinse geloof uiteen en keert zich tegen het gevaar van de “derde weg”. Het christendom van de derde weg bestaat hierin dat men zalig wil worden buiten de zekere en bewuste kennis van Christus om. Het dodelijke gevaar van de derde weg is volgens hem dat veel gemoedsbewegingen als een vorm van zaligmakende overtuiging wordt beschouwd.

Rode draad van de samenspraken is “het juiste schriftuurlijke evenwicht tussen de Goddelijke soevereiniteit en de menselijke verantwoordelijkheid”. De schrijver keert zich in deze bundel tegen allerlei beperkende bepalingen waaraan een zogenaamd ‘ontdekte’ zondaar moet voldoen in zijn bekeringsweg.

Wat en hoe er ook volgens Kleinmoed, een van de samensprekers, over het geestelijke leven mag worden geschreven of gesproken, één ding moet ontwijfelbaar zeker voor ons zijn, namelijk dat het oprechte geloof in Christus onmisbaar en noodzakelijk is tot de zaligheid. Dat ware geloof is volgens Ruimhart de gezegende vrucht van de Heilige Geest. De schrijver bepleit een terugkeer naar de eenvoud van Schrift en belijdenis en de daarop gegronde oude schrijvers.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Floppy

Bericht door Floppy »

huisman schreef:Er zijn net een paar boeken uit die voor genoeg discussie kunnen zorgen in de bevindelijke doelgroep. Maar vaak worden zulke discussies vervuild door posters die afstand van het reformatorisch gedachtegoed hebben genomen.
...
Er zijn nog andere discussiepunten te bedenken dan de scheuring van '53, Huisman.
Zonderling

Floppy schreef:
Zonderling schreef:En het gezag vd schrift wordt niet meer ter discussie gesteld met het argument van tijdgebondenheid, bv als het gaat om homorelaties, hoofdbedekking e.d. Mi zouden er dan direct ook een aantal leden verwijderd kunnen worden.
Wat de hoofdbedekking betreft zouden de Kanttekenaren dan ook niet welkom zijn op dit forum.
Vonden de kanttekenaren dat de Schrift tijdgebonden opvattingen als norm oplegt, waaraan wij nu niet meer gehouden zijn?

En inderdaad, ik pleit niet voor ruimte voor afwijkende standpunten op het forum over de doop, ik pleit alleen over vrijheid van het geweten van een enkeling die daar anders over denkt. Omdat we het ook niet zouden kunnen verantwoorden om mannen als Bunyan te censureren als hij thans leefde (een onzinnige gedachte, maar ik noem het voor de duidelijkheid).

Dus inderdaad: de volledige belijdenis wordt ten volle op het forum gehandhaafd zonder ruimte voor afwijkingen hierop.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 06 okt 2015, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten