Wel attest, maar afgewezen door het curatorium

Ad Anker
Moderator

Re: Wel attest, maar afgewezen door het curatorium

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef: Het woordgebruik 'gaan lopen' veronderstelt dat mensen zelf die beslissing nemen, 'om dominee te worden' veronderstelt dat dit ook een eigen beslissing is van mensen. Als het goed is, zijn beide beslissingen genomen voor Gods aangezicht ná Zijn spreken.
Jaja, maar als ik de lijn van Wim Anker volg is het weggaan uit een kerkverband na een afwijzing wel een menselijke beslissing, omdat het tegen Gods Woord ingaat. Vandaar dit woordgebruik. Ik bedoel het niet direct negatief.
Voor het overige meen ik recht te doen aan de Bijbelse gegevens die onder de belijdenisvragen liggen en aan de kerkgeschiedenis op dit punt.
Mijn analyse van jouw uitleg klopt dus?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ad Anker schreef:
Luther schreef: Het woordgebruik 'gaan lopen' veronderstelt dat mensen zelf die beslissing nemen, 'om dominee te worden' veronderstelt dat dit ook een eigen beslissing is van mensen. Als het goed is, zijn beide beslissingen genomen voor Gods aangezicht ná Zijn spreken.
Jaja, maar als ik de lijn van Wim Anker volg is het weggaan uit een kerkverband na een afwijzing wel een menselijke beslissing, omdat het tegen Gods Woord ingaat. Vandaar dit woordgebruik. Ik bedoel het niet direct negatief.
Ja, maar ik volg de uitleg van @WimAnker dan ook niet.
AdAnker schreef:
Voor het overige meen ik recht te doen aan de Bijbelse gegevens die onder de belijdenisvragen liggen en aan de kerkgeschiedenis op dit punt.
Mijn analyse van jouw uitleg klopt dus?
Je kiest je eigen woorden, ik de mijne. Volgens mij heb ik deze keer niet echt onhelder geschreven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:Het onderwerp verbreedt zich enigszins, maar dat kan haast niet anders, want ik vermoed dat op RF geen mensen actief zijn voor wie de topictitel geldt en die vervolgens predikant zijn/worden in een ander kerkverband.

Het overgaan naar een andere gemeente, zonder dat er sprake is van een verhuizing, kan verschillende oorzaken hebben.
De stelling van @WimAnker is: bij je belijdenis heb je beloofd, je te onderwerpen aan de vermaning en tucht van de kerkenraad: elke overgang naar een andere gemeente is derhalve het breken van de belijdenis-eed en dus zonde. Hij heeft er steeds een 'tenzij' bij genoemd, namelijk (1) wanneer de gemeente de kentekenen vertoond van een valse kerk of (2) wanneer de kerkenraad toestemming/goedkeuring geeft voor een dergelijke stap.
Dit is een goede samenvatting van mijn standpunt.
Hiertegen wordt nu een eerste echt inhoudelijk argument ingebracht, ongeveer hetzelfde als wat @Afgewezen stelde - samengevat:
Luther schreef:Als je alle in omloop zijnde belijdenisvragen naast elkaar zet, dan blijkt dat met die vierde vraag de kerkelijke tucht bedoeld wordt. In feite wordt gevraagd, of je bereid bent om als volgeling van Christus je te onderwerpen aan de kerkelijke tucht. Het overgaan naar een andere gemeente waarin dezelfde zaken aan de orde zijn, is dus zeker niet gelijk aan het je onttrekken aan die kerkelijke tucht. Als ook daar de Bijbelse lijnen van de kerkelijke tucht worden gehandhaafd (zie HC31), dan blijf je je onderwerpen aan de kerkelijke tucht en vermaning, al is het dan van een andere kerkenraad. (Vermaning = bemoediging of onderwijzing)
De kerkelijke tucht staat helder beschreven in de Bijbel. O.a. Mattheüs 18:17. Zie ook de verwijsteksten bij dit vers.
Eenvoudiger verwoord staat hier dan dat men zich niet stelt bij de belijdenis onder het opzicht van een kerkenraad maar dat men bij de belijdenis beloofd zich niet te "onttrekken" aan de kerkelijke tucht maar wel vrij is zich te plaatsen onder elke kerkenraad binnen elk verband wat - laten we het afbakenen - de 3FvE onderschrijft. Daarom is het dan geen eed breken als een lid van mening verschilt met de kerkenraad en een kerkenraad op gaat zoeken (lees: elders lid wordt) die dezelfde mening als het lid is toegedaan.

De vraag is natuurlijk of dit argument valide is.

Het argument wordt verder onderbouwd door een beroep op de kerkgeschiedenis. Daar kunnen we m.i. kort over zijn. Het bewijs kan niet worden geleverd en kan derhalve ook geen onderbouwing geven.

p.s. Overigens mag dit idd wel breder worden getrokken. Het betreft dus ook b.v. het weggaan omdat er geen attest wordt verstrekt, of omdat men de TV niet uit huis wil doen enz. enz. Het betreft ook het shoppen binnen een kerkverband (dus b.v. van GG naar GG), het veranderen van kerkverband enz. enz.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik zie dat je mijn betoog (dat langer was dan wat je er nu uitpakt, o.a. de bijbelse gegevens) niet weerlegt. Dat mag uiteraard, maar het staat in een wat schril contrast met wat je hiervoor in het topic hebt gesteld.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:Ik zie dat je mijn betoog (dat langer was dan wat je er nu uitpakt, o.a. de bijbelse gegevens) niet weerlegt. Dat mag uiteraard, maar het staat in een wat schril contrast met wat je hiervoor in het topic hebt gesteld.
Ik moet er eens goed over nadenken, mijn samenvatting was bedoeld om de essentie van het argument te duiden. Daarnaast was/is deze uitleg dermate verrassend voor mij dat ik wel e e.a. na wil kijken.
Maar ik kom er nog wel op terug.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

@Luther: Voor wie staan de initialen "WP" in de door jouw geciteerde vragen over de volwassendoop?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:@Luther: Voor wie staan de initialen "WP" in de door jouw geciteerde vragen over de volwassendoop?
Ik heb de vragen gekopieerd van de website van de HHK Garderen. WP zal dus slaan op ds. W. Pieters.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:Het onderwerp verbreedt zich enigszins, maar dat kan haast niet anders, want ik vermoed dat op RF geen mensen actief zijn voor wie de topictitel geldt en die vervolgens predikant zijn/worden in een ander kerkverband.

Het overgaan naar een andere gemeente, zonder dat er sprake is van een verhuizing, kan verschillende oorzaken hebben.
De stelling van @WimAnker is: bij je belijdenis heb je beloofd, je te onderwerpen aan de vermaning en tucht van de kerkenraad: elke overgang naar een andere gemeente is derhalve het breken van de belijdenis-eed en dus zonde. Hij heeft er steeds een 'tenzij' bij genoemd, namelijk (1) wanneer de gemeente de kentekenen vertoond van een valse kerk of (2) wanneer de kerkenraad toestemming/goedkeuring geeft voor een dergelijke stap.

Verder spreken heeft weinig zin, als we niet eerst de bovenstaande stelling met elkaar delen. En wat mij betreft valt daar nog wel het e.e.a. aan toe te voegen.
In de eerste plaats moeten we het afleggen van openbare geloofsbelijdenis inhoudelijk op één lijn zien met de volwassendoop. De vragen bij de volwassendoop zijn feitelijk de basis voor de vragen bij de openbare geloofsbelijdenis. Onze openbare geloofsbelijdenis is namelijk in wezen gelijk aan de geloofsbelijdenis die wij moeten afleggen voor de doop als volwassenen. In dat formulier staat:
Vraag .1..t/m4...5. Ten vijfde, of u zich van harte voorgenomen hebt, altijd christelijk te wandelen [= te leven], en de wereld en haar kwade begeerlijkheden te verzaken, zoals het lidmaten van Christus en van Zijn gemeente betaamt; en of u zich aan alle christelijke vermaningen graag wilt onderwerpen?
Met name de vijfde vraag werpt licht op de vierde vraag van Voetius, of de derde vraag van het belijdenisformulier van de CGK:
Voetius schreef:4. Belooft u dat u zich aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien het zou gebeuren (wat God verhoede), dat u zich in leer of leven zou misgaan?
Belijdenisformulier CGK schreef:3. Belijdt gij dat het u een hartelijke behoefte is, door de kracht van de Heilige Geest, God de Heere lief te hebben en Hem te dienen naar Zijn Woord, u als getrouw lid van de gemeente van Christus te openbaren, mede te arbeiden aan de opbouw van Zijn gemeente, Zijn Naam te belijden in de wereld en u gewillig te onderwerpen aan het herderlijk opzicht en de tucht van de kerk?
Als je alle in omloop zijnde belijdenisvragen naast elkaar zet, dan blijkt dat met die vierde vraag de kerkelijke tucht bedoeld wordt.
Hieronder - puntsgewijs - de weerlegging van bovenstaande. Er zijn meerdere argumenten maar voor de duidelijkheid beperk ik me tot de voornaamste.

Punt 1.

Allereerst de definitie van "kerkelijke tucht". In bovengenoemde vragen (zowel van de doop, vragen Voetius als de vragen in de CGK) wordt gevraagd: A. zich te onderwerpen aan de vermaning of herderlijk opzicht (=onderwijzing, bemoediging), B. Aan terechtwijzing (wat nodig kan zijn of door onwetendheid of omdat de onderwijzing wordt genegeerd). Deze aspecten behoren tot het ambt van de leraars en ouderlingen. (de kerkenraad die het opzicht heeft over leer en leven). Zie hiervoor o.a. Calvijn en Brakel.
Onder "tucht" (=trekken) kan dan begrepen worden het "sanctionerende" aspect wat nodig kan zijn - tot behoud! - indien de vermaning en terechtwijzing geen verbetering geeft.
Nu kunnen we onder kerkelijke tucht wel enkel de "sanctionerende" maatregelen verstaan, het lijkt erop dat @Luther deze vragen tot dat onderdeel beperkt. Toch geven de vragen aanleiding om zich niet hiertoe te beperken maar er wordt gehoorzaamheid en onderwerping gevraagd ook voor de vermaning en herderlijk opzicht.

Dit betekent m.i. dat iemand die zijn lidmaatschap opvraagt en vertrekt zonder instemming of toestemming (attestatie) van de kerkenraad zich niet onderwerpt aan deze vermaning (=onderwijzing) en terechtwijzing (in casu, als wordt gezegd: "doe het niet!") wat wel is beloofd. Daarmee is het een overtreding van het 5e gebod. Er wordt niet gehoorzaamd. Omdat ook nog met eed is beloofd deze gehoorzaamheid wel te betrachten is het ook een overtreding van het 3e gebod.

Hierbij moet worden opgemerkt - om bij deze casus te blijven - dat door het afwijzen van het het curatorium er uiteraard nog geen enkele overtreding is begaan. Legt de persoon zich echter - tegen de wens van de kerkenraad in - zich niet neer bij deze beslissing en vertrekt, zonder instemming en goedkeuring van de kerkenraad, dan wordt - zoals hierboven vermeld - het 3e en 5e gebod overtreden.

Punt 2.

Maar wat is nu eigenlijk het "opvragen van het lidmaatschap"? Calvijn, Brakel (en ook Voetius) kennen het verschijnsel niet. (Zoals ook @Afgewezen opmerkte toen ze schreef (vetgedrukte van mij):
Afgewezen schreef:Voor mij geldt het gezag van een kerkenraad zolang ik lid ben in een gemeente. Ben ik geen lid meer, dan geldt ook het gezag over mij niet meer, terwijl ik nog steeds lid van 'de' kerk ben. Dat was in de tijd van Voetius waarschijnlijk niet mogelijk, maar nu wel.
.
Ten tijde van de reformatie en gedurende het ontstaan van deze formulieren kende men slechts 2 varianten in de christelijke kerk:
1. Men scheidde zich zelf af van de ware kerk.
2. Men werd door de ban of afsnijding van de ware kerk afgesneden.

@Afgewezen heeft gelijk als ze stelt dat het opzicht niet meer geld als het lidmaatschap is opgevraagd. Daarmee heeft de persoon zich zelf (met het opvragen van het lidmaatschap) afgesneden van de ware kerk. Dit is hetzelfde als dat iemand zou zijn afgesneden van de ware kerk door de christelijke ban. Calvijn zegt hierover: Zonder de kerk als moeder kan men God niet als Vader hebben. Het tussenzinnetje in de quote van @Afgewezen, "terwijl ik nog steeds lid van 'de' kerk ben" is dus wel onjuist.

Het opzeggen van het lidmaatschap (indien het geen valse kerk is en zonder toestemming is gedaan van de kerkenraad) houdt in dat men zelf afscheid neemt van de ware kerk. Opzeggen van lidmaatschap is een afscheiden van de ware kerk. Men roept op dat moment zelf de ban of afsnijding van de christelijke gemeente over zich af. In concreto is herstel alleen mogelijk door terugkeer/wederkeer en schuldbelijdenis zodat een wederopneming in de gemeente mogelijk wordt.
Luther schreef:In feite wordt gevraagd, of je bereid bent om als volgeling van Christus je te onderwerpen aan de kerkelijke tucht. Het overgaan naar een andere gemeente waarin dezelfde zaken aan de orde zijn, is dus zeker niet gelijk aan het je onttrekken aan die kerkelijke tucht. Als ook daar de Bijbelse lijnen van de kerkelijke tucht worden gehandhaafd (zie HC31), dan blijf je je onderwerpen aan de kerkelijke tucht en vermaning, al is het dan van een andere kerkenraad. (Vermaning = bemoediging of onderwijzing)
Zie bovenstaande weerlegging. Deze conclusie is dus niet valide.
Overigens kan men ook op internet - b.v. digibron, refoweb - meerdere artikelen (van meerdere predikanten) vinden die de uitleg van @Luther afwijzen en aangeven dat het opzeggen van het lidmaatschap "niet in overeenstemming is met het doen van belijdenis in de gemeente waartoe men behoort" (ds. Paul, RefoWeb)."

Over het "scantionele" deel van de "tucht" is geen verschil van mening.
Luther schreef:Kortom: iemand die niet in openbare zonde leeft, en zich blijft aansluiten bij een kerk van gereformeerd belijden, breekt zijn eed niet, wanneer hij/zij overgaat naar een gemeente waar op bovenstaande wijze gehandeld wordt. (Uiteraard mag men zich niet onderwerpen aan de ambten, wanneer zij iets vragen/eisen wat tegen Gods Woord ingaat, maar volgens mij staat dat hier niet ter discussie.)
De conclusie is dat iemand met het opzeggen van het lidmaatschap en vertrekken naar een andere gemeente - zonder toestemming of zonder dat de gemeente die verlaten wordt een valse kerk is - zondigt tegen het 3e gebod, (eedbreken), 5e gebod, (niet gehoorzamen aan het door God ingestelde gezag) en zich tenslotte, door het vertrek, verwijderd uit de christelijke gemeente. Alsof de persoon door de afsnijding of christelijke ban is verwijderd uit de christelijke gemeente. Zonder wederkeer is er, zoals de HC zegt, geen zaligheid meer mogelijk.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

@Wim Anker, je breidt de 4e vraag van Voetius ad libitum uit. Ik lees wat jij er allemaal bijhaalt niet in. Onderwerp je je aan de vermaning etc. indien ge u kwaamt te misgaan? Dus: indien wij ons niet misgaan, is er geen sprake van vermaning etc.
Bij wisselen van kerkverband onttrek je je aan het gezag van de ene kerkenraad om die van de andere kerkenraad te aanvaarden. Hoe je dit combineert met het afscheiden van de ware kerk, compleet met ban, is mij een raadsel.

Hoe dan ook, we zullen het niet eens worden. Dit is dan ook mijn laatste bijdrage aan deze discussie.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Afgewezen schreef:@Wim Anker, je breidt de 4e vraag van Voetius ad libitum uit. Ik lees wat jij er allemaal bijhaalt niet in. Onderwerp je je aan de vermaning etc. indien ge u kwaamt te misgaan? Dus: indien wij ons niet misgaan, is er geen sprake van vermaning etc.
Bij wisselen van kerkverband onttrek je je aan het gezag van de ene kerkenraad om die van de andere kerkenraad te aanvaarden. Hoe je dit combineert met het afscheiden van de ware kerk, compleet met ban, is mij een raadsel.
Hoe dan ook, we zullen het niet eens worden. Dit is dan ook mijn laatste bijdrage aan deze discussie.
Dat is/wordt een kip/ei discussie (Met het opvragen van het lidmaatschap wordt de misstap begaan). En wordt dus - bij vertrek - de vermaning en terechtwijzing terzijde geschoven.
Daarnaast pleit, in combinatie met de andere vragen, mijn stellingname. (....u gewillig te onderwerpen aan het herderlijk opzicht EN de tucht van de kerk?.....Belijdenisformulier CGK) of (.... alle christelijke vermaningen graag wilt onderwerpen.......uit het doopformulier).
Ik bestrijd dus het "ad libitum" en meen juist recht te doen aan de bedoeling. Dit wordt onderbouwd met - door @Luther aangereikte - soortgelijke formulieren.

En v.w.b.t de relatie tussen het opvragen van het lidmaatschap en het afscheiden van de ware kerk, ik zou zeggen, onderzoek het eens. Dan worden raadsels ontraadseld.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Als ik je goed begrijp, houd je je visie staande met een beroep op het feit dat bij de laatste belijdenisvraag veel meer beloofd wordt dan het zich onderwerpen aan de kerkelijke tucht.
De vierde vraag gaat echter over de tuchtoefening. Het gaat er niet om, dat je belooft het in alle dingen met de kerkenraad eens te zijn, maar dat je je niet zult onttrekken aan de tucht van de kerk. De kerkelijke vermaning en tucht, m.a.w. het herderlijk opzicht heeft betrekking op de leer en het leven van het belijdend lid. Beide of één van beide is in principe niet in het geding wanneer men overgaat naar een ander kerkverband van gereformeerd belijden.
Alle formuleringen die je aanhaalt, hebben 1 op 1 te maken met de tuchtoefening, en niet met adviezen of ontradingen van kerkenraadszijde. De gereformeerde ambtsleer kent geen ambtsdragers die bevoegd zijn om in gewetens van mensen te treden. Zij zijn wel bevoegd om de sleutels van het hemelrijk te bedienen. (Zie HC31)
Formulier volwassendoop schreef:Ten vijfde, of u zich van harte voorgenomen hebt, altijd christelijk te wandelen [= te leven], en de wereld en haar kwade begeerlijkheden te verzaken, zoals het lidmaten van Christus en van Zijn gemeente betaamt; en of u zich aan alle christelijke vermaningen graag wilt onderwerpen?
Belijdenisvragen Joh. à Lasco schreef:3.Of zij zich vrijwillig onderwerpen aan de kerkelijke tucht overeenkomstig Gods Woord.
Belijdenisvragen M. Micron schreef:En is het dat hij tevreden is, dan vraagt men hem, of hij zich heeft voorgenomen om (door Gods genade of door de hulp des Heeren) bij deze genoemde leer te blijven en de wereld te verzaken en een nieuw christelijk leven te leiden? Ten slotte vraagt men hem ook of hij zich gewillig aan de christelijke straf wil onderwerpen?
Belijdenisvragen Dordrecht 1576 schreef:4. Of zij aanvaarden voortaan op hun medebroeders en zusters acht te geven en de gevallenen broederlijk te vermanen en ook zichzelf aan de christelijke tucht van harte te onderwerpen?
Belijdenisvragen Voetius schreef:4. Belooft u dat u zich aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien het zou gebeuren (wat God verhoede), dat u zich in leer of leven zou misgaan?
Belijdenisvragen uit onze tijd schreef:3. Belooft u getrouw u te stellen onder de bediening van het Woord en van de sacramenten? Mee te werken aan de bloei van Gods Koninkrijk en dat in gemeenschap met onze kerk? En u te onderwerpen aan de kerkelijke vermaning en tucht als (wat God genadig moge verhoeden) u zich in leer of leven kwam te misgaan?

Bron: Lessen Belijdeniscatechisatie Ds W. Pieters

De tweedeling die je aanbrengt tussen enerzijds het herdelijk opzicht en anderzijds - zoals je dat noemt - sanctionerende tucht (dat begrip is wezensvreemd aan de gereformeerde tucht, maar dat terzijde) is er niet op die manier. Wat de gereformeerde ambtsopvatting en kerkvisie wel kent is het bedienen van de sleutelen van het hemelrijk. Daar zie je de beide aspecten die je benoemt wel terug. De laatste belijdenisvraag heeft echter betrekking op de tweede sleutel, namelijk de tucht. De eerste sleutel is reeds in de andere belijdenisvragen aan de orde geweest. (Het is overbodig om op te merken dat de ambten in de gereformeerde theologie nooit boven de Schrift staan, zoasl bij Rome het geval was en is. De Reformatie betekende nu juist ook op dit punt een radicale ommekeer, namelijk dat ook de gemeente vanuit de Schrift corrigerend op mocht treden richting de ambtsdragers.)
WimAnker schreef:Ten tijde van de reformatie en gedurende het ontstaan van deze formulieren kende men slechts twee varianten in de christelijke kerk:
Klopt.
Afscheiding en ban betekende per definitie dat men zich ofwel nergens bij aansloot, ofwel bij een valse kerk, een ongereformeerde sekte, o.i.d. Maar vanuit ditzelfde perspectief moeten we helaas constateren dat die 'kerk van de Reformatie op dit moment in Nederland (deels) voortbestaat in zo'n 12 kerkverbanden. Dat betekent dat ofwel dat slechts één van die twaalf verbanden de bovengenoemde ware kerk is, (Welke dan?) ofwel dat het overgaan naar één van die twaalf verbanden gewoon binnen het ja-woord van je belijdenis valt. Zoals @Afgewezen ook al zei: Je blijft je dan stellen onder de uitoefening van de tweede sleutel van het Koninkrijk der hemelen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:De kerkelijke vermaning en tucht, m.a.w. het herderlijk opzicht heeft betrekking op de leer en het leven van het belijdend lid. Beide of één van beide is in principe niet in het geding wanneer men overgaat naar een ander kerkverband van gereformeerd belijden.
Deze komt in het geding indien iemand - zonder toestemming - vertrekt. Want dit vertrekken wordt "afgeraden" of niet "goed gevonden" door de kerkenraad. Anders zou er een attestatie zijn verstrekt. En de vermaning (onderwijs) van de kerkenraad hierin moet gehoorzaamd worden.
voor wat betreft de reikwijdte van het zich onderwerpen aan het door God gegeven gezag heb ik reeds geantwoord, ook richting @Afgewezen. Ook hierin zijn Calvijn, Brakel e.e.a niet onduidelijk overigens.
Luther schreef:
WimAnker schreef:Ten tijde van de reformatie en gedurende het ontstaan van deze formulieren kende men slechts twee varianten in de christelijke kerk:
Klopt.
Afscheiding en ban betekende per definitie dat men zich ofwel nergens bij aansloot, ofwel bij een valse kerk, een ongereformeerde sekte, o.i.d. Maar vanuit ditzelfde perspectief moeten we helaas constateren dat die 'kerk van de Reformatie op dit moment in Nederland (deels) voortbestaat in zo'n 12 kerkverbanden. Dat betekent dat ofwel dat slechts één van die twaalf verbanden de bovengenoemde ware kerk is, (Welke dan?) ofwel dat het overgaan naar één van die twaalf verbanden gewoon binnen het ja-woord van je belijdenis valt. Zoals @Afgewezen ook al zei: Je blijft je dan stellen onder de uitoefening van de tweede sleutel van het Koninkrijk der hemelen.
De discussie over welk kerkverband de ware kerk is, is voor dit topic irrelevant. Ga er - voor deze discussie - maar vanuit dat ze ALLE 12 tot de ware kerk behoren.

Er worden een paar grote denkfouten gemaakt:

1. Niemand stelt dat iedereen het eens moet zijn met kerkenraad. Wel wordt beloofd - aan die specifieke kerkenraad - zich te onderwerpen. (Zie hiervoor uitleg ds. W. Pieters over de belijdenis vraag, eerder ook reeds gequoted).
4. Belooft u dat u zich aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult
zijn, indien het zou gebeuren (wat God verhoede), dat u zich in leer of leven zou misgaan?
Hiermee belijd je je te onderwerpen aan de vermaning of onderwijzing en aansporing van de kerkenraad. Dit houdt niet in
dat je het in alles met het beleid en met de standpunten van de kerkenraad / gemeente eens moet zijn, maar wel dat je
belooft je te schikken naar het beleid van de kerkenraad. Het geweten blijft echter altijd vrij om ergens mee eens te zijn of
niet (en geen kerkenraad mag iemands geweten binden), maar in de praktijk kan het betekenen dat je je aanpast aan dingen
die de kerkenraad anders ziet dan jij. Let wel: altijd onder het voorbehoud dat het niet tegen Gods Woord in gaat
Had ds. Pieters hier niet moeten schrijven: ".... aanpast aan dingen die de kerkenraad anders ziet dan jij OF zoek een gemeente - binnen of buiten het verband - waarbij de kerkenraad die dezelfde opvattingen heeft en ga daarnaar toe........" Of toch niet?

2. De tweede grote fout die wordt gemaakt is dat er wordt gedacht dat er binnen de "kerken van de Reformatie" een soort "Schengen" akkoord is, een vrij verkeer van personen die - zonder toestemming van de kerkenraad van de eigen gemeente - naar elkaars gemeente kunnen vertrekken zonder toestemming. Dat is eveneens onjuist. De uitleg die jij hier geeft wordt ontkend door ds. A. Moerkerken, ds. W. Pieters, ds. Paul e.a.
Ook in vroegere tijden bestond deze uitleg niet. Men kon enkel met attestatie (lees: instemming en toestemming van de kerkenraad waar men lid is) over naar een andere gemeente. (Uiteraard was dat binnen hetzelfde verband, want er bestonden geen meerdere kerkverbanden). Gaf de kerkenraad geen toestemming, bijvoorbeeld omdat de kerkenraad van mening was de reden niet goed was, dan ging de overgang niet door. Een tussenweg was er niet. Vroeg iemand zijn lidmaatschap op dan werd zo'n persoon nergens elders als lid geaccepteerd (in de ware kerk, dat zouden de "ware" kerken nu ook moeten doen, het oordeel komt hierin letterlijk van binnenuit) en bleef dus buiten de kerk staan.

Daarom is het opzeggen van het lidmaatschap een zich afscheiden van de ware kerk. Of men nu lid wil worden bij een gemeente in hetzelfde verband of in een ander verband doet er niet toe. De "ontvangende" gemeente zondigt ook door een dergelijk lid te accepteren. Als vroeger een dergelijke overgang niet was toegestaan BINNEN het verband (ten tijde van Voetius) waarom wordt dan gedacht dat het nu wel kan, binnen of buiten het eigen verband?
Het daarna zich opnieuw ergens aanmelden doet deze afscheiding niet teniet. Het levert hoogstens een stukje comfort op waardoor het lijkt of alles koek en ei is en - ten onrechte - wordt gedacht toch binnen de kerk te zijn.

3. De derde fout is dat wordt gedacht dat er een soort algemene belijdenis wordt gedaan en dat de vragen niet zozeer betrekking hebben op de kerkenraad van de gemeente waar de belijdenis wordt gedaan maar meer generiek is. Ook dat is niet juist, de gemeente is zelfstandig en belijdenis wordt gedaan aan desbetreffende kerkenraad net zoals de kerkenraad wordt gekozen door de eigen leden. Zomin een landelijk verband een kerkenraad iets kan opleggen vanwege hun autonomie evenzo hebben ze autonomie in het opzicht over hun eigen leden en de leden hebben hun als het bevoegd gezag te gehoorzamen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

En last but not least, Ik zou wel graag van @Luther wat onderbouwing zien van de stellingname die hier wordt geponeerd. Het quoten van zinnen uit artikelen en daar de eigen interpretatie aan geven is geen onderbouwing, laat staan dat het als bewijs kan gelden.

Zijn er bronnen, verklaringen van deze artikelen die jouw visie ondersteunen? Of predikanten die aangeven hoe deze artikelen gelezen moeten worden?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 28 sep 2015, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:De kerkelijke vermaning en tucht, m.a.w. het herderlijk opzicht heeft betrekking op de leer en het leven van het belijdend lid. Beide of één van beide is in principe niet in het geding wanneer men overgaat naar een ander kerkverband van gereformeerd belijden.
Deze komt in het geding indien iemand - zonder toestemming - vertrekt. Want dit vertrekken wordt "afgeraden" of niet "goed gevonden" door de kerkenraad. Anders zou er een attestatie zijn verstrekt. En de vermaning (onderwijs) van de kerkenraad hierin moet gehoorzaamd worden.
Nee, die is niet in het geding. De tucht kan namelijk alleen geoefend worden, indien bij volharding men uit het Koninkrijk der hemelen dreigt te vallen.
Wim Anker schreef:De discussie over welk kerkverband de ware kerk is, is voor dit topic irrelevant. Ga er - voor deze discussie - maar vanuit dat ze ALLE 12 tot de ware kerk behoren.
Die is wel relevant, althans als je je eigen argumenten serieus neemt. In je vorige post neemt het begrip 'ware kerk' namelijk een cruciale rol in.
WimAnker schreef:Er worden een paar grote denkfouten gemaakt:
Ik neem dat je niet per se een herhaling van de argumenten wilt zien.
Ad denkfout 1: Het gaat om de uitoefening van de tucht in de laatste belijdenisvraag.
Ad denkfout 2: Je maakt er nu wel een heel malle toestand van. Volgens mij was jij het die steeds om een bijbels bewijs vroeg. Ik kan dat even niet vinden in je verhaal.
Wat de kerk vroeger betreft: uiteraard stond iemand die z'n lidmaatschap opvroeg buiten de kerk: elke gemeente behoorde namelijk tot die ene kerk. Die situatie is tegenwoordig geheel anders. (En on-topic: de reden waarom dit topic bestaat, bestond toen helemaal nog niet.) (En over het afscheiden van de ware kerk betreft: zie NGB 29.)
WimAnker schreef:Daarom is het opzeggen van het lidmaatschap een zich afscheiden van de ware kerk. Of men nu lid wil worden bij een gemeente in hetzelfde verband of in een ander verband doet er niet toe. De "ontvangende" gemeente zondigt ook door een dergelijk lid te accepteren.
Oei, hiermee betekent elke afscheiding vanaf 1834 dat er stukken 'valse kerk' ontstaan. Gezien het feit dat je die conclusie niet trekt, mag je ook de situatie van voor 1834 niet zondermeer van toepassing verklaren.
Ad denkfout 3: Ja, ik denk inderdaad dat de belijdenis, maar ook de beantwoording van de doopvragen niet alleen betrekking hebben op die ene gemeente, en die ene dominee en kerkenraad, maar een zich verbinden aan de kerk van de Reformatie. Op onze belijdeniscatechisatie werd dat zelfs expliciet zo verwoord: gaan staan in de brede stroom van de kerk der Reformatie. Wat wij er met elkaar na 1834 van gemaakt hebben, doet daar niets aan af.

Wat de onderbouwing betreft: in mijn eerste lange post heb ik de bijbelse bewijzen gegeven.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:
Nee, die is niet in het geding. De tucht kan namelijk alleen geoefend worden, indien bij volharding men uit het Koninkrijk der hemelen dreigt te vallen.
Deze tuchtoefening, tot behoud, kan niet meer toegepast worden. Door het vertrek heeft men zichzelf al buiten het Koninkrijk der hemelen gezet. En denk nu niet: De kerkenraad KAN geen tucht oefenen en daarom heb ik mijn eed niet gebroken. De kerk doet niet aan "handigheidjes". En God nog minder.

En door een vloed aan woorden, wollig taalgebruik en andere retorische methodieken is door de mist de essentie van dit topic verdwenen.
Helaas. Want het is niet bijbels om het "ikke eerst" in de kerk zo gelegitimeerd te zien.
Plaats reactie