Vluchtelingen in Europa

Mara

Re: Vluchtelingen in Europa (voorheen: Razzia in Duitsland)

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Mara schreef:
Luther schreef:
Wat is eigenlijk nog het verschil tussen een vluchteling en een economische asielzoeker?
Ik bedoel: Waarom zouden we dat onderscheid nog maken? Logisch dat je weg wilt uit oorlogsgebied. En even logisch dat je dan naar West-Europa wilt. Daar is de veiligheid op dit moment zeer groot, daar is de welvaart zeer hoog, etc.
Het scherpe verschil dat cynicus Karskens ons wil meegeven, ligt in de praktijk veel genuanceerder.
Karskens is geen cynicus. Hij heeft heel veel ervaring en kennis van diverse oorlogsgebieden.
De situatie in Syrië is dermate gecompliceerd, omdat er niet één partij tegen de andere vecht, maar wel 20 groeperingen die elkaar naar het leven staan. Dit komt echt nooit meer goed daar, die haat zit te diep geworteld.
Dus je kunt wel eindeloos vluchtelingen blijven opvangen, maar dat is uiteindelijk niet de oplossing.
En je kunt niet iedereen ongestraft uit zijn wortels rukken.
Ik blijf het lastig vinden om me een beeld te vormen door wat de media me laat zien.
Dat er iets zeer ernstigs aan de hand is, blijft buiten kijf.
Maar net als de berichtgeving over b.v. Israël t.o.v. de Palestijnen is er vaak eenzijdige informatie, of verdraaid om op de emoties van de massa in te spelen.
Daarom is het goed dat er ook andere berichten gelezen worden, om zo tot een evenwichtig oordeel te komen en daar naar te handelen.
Dat is zeker waar Terri!
Je hoort nu wel vergelijkingen, we vingen toch ook mensen op na de watersnood in 53? Of vluchtelingen uit België?
Maar toch was dat anders, want men wist dat het toch tijdelijk zou zijn en men vocht tegen één gezamenlijke vijand.
In 1953 was het een natuurramp, alles zou herbouwd worden.
Maar vluchtelingen uit een gecompliceerd oorlogsgebied, heel andere cultuur. Er zijn mensen die goed Engels spreken, maar zij die dit niet doen, spreken een voor ons onverstaanbare taal. Je kunt dus niet communiceren.
En dat met zo'n getraumatiseerde achtergrond!
Wat wij in de kranten lezen of op televisie zien, is maar een deel van het verhaal.

Ik hoorde gisteren van een mevrouw, zij is Servische, ze was getrouwd met een Bosniër. Toen het oorlog werd, vlamde de haat op, zo hoog, dat haar man door haar eigen broers notabene! werd doodgeschoten, terwijl hij al jaren in hun familie was.
Dat is toch niet te bevatten? Maar het gebeurde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
alexv

Bericht door alexv »

Luther doet in dit topic een "frans timmermannetje" dat nog meer emoties oproept. Misschien verhelderend om deze opmerking even te lezen http://www.geennieuws.com/2015/09/veel- ... -de-vader/ en kijk dan ook even het Canadese televisie interview met de zus van de getroffen vader via de link in de comments van Fred.

Al deze vluchtelingen problemen zijn veroorzaakt door 13 jaar Amerikaanse rotzooi schoppen in het Midden Oosten. O nee, ik vergis me, ik bedoel democratie brengen.
En natuurlijk de vluchtelingen uit Libie en de Christenvervolging daar, mede met dank aan de SGP http://www.europa-nu.nl/id/vitqsnz4z7xn ... der_staaij
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

alexv schreef:Luther doet in dit topic een "frans timmermannetje" dat nog meer emoties oproept.
Bedankt voor dit compliment! :super
alexv schreef:Misschien verhelderend om deze opmerking even te lezen http://www.geennieuws.com/2015/09/veel- ... -de-vader/ en kijk dan ook even het Canadese televisie interview met de zus van de getroffen vader via de link in de comments van Fred.

Al deze vluchtelingen problemen zijn veroorzaakt door 13 jaar Amerikaanse rotzooi schoppen in het Midden Oosten. O nee, ik vergis me, ik bedoel democratie brengen.
En natuurlijk de vluchtelingen uit Libie en de Christenvervolging daar, mede met dank aan de SGP http://www.europa-nu.nl/id/vitqsnz4z7xn ... der_staaij
Dank voor de nieuwe links met complotten.

Feit blijft dat er een jochie verdronken is.
Feit is dat het gezin uit Syrië kwam.
Feit is dat daar een gruwelijke burgeroorlog aan de gang is.
Al met al blijft het dan zeer te begrijpen dat deze ouders daar weggaan, en alle wegen, legaal en illegaal om weg te komen en te vertrekken naar een veel betere omgeving voor jezelf en de kinderen. Eén foto heeft ons met de neus op het feit gedrukt dat al onze grote-mensen-politiek dagelijks tot dit soort drama's leidt. Daarom zijn we nu ook gehouden om deze mensen hier op te vangen en desnoods een definitief verblijf te geven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
alexv

Bericht door alexv »

Luther schreef:
alexv schreef:Luther doet in dit topic een "frans timmermannetje" dat nog meer emoties oproept.
Bedankt voor dit compliment! :super
alexv schreef:Misschien verhelderend om deze opmerking even te lezen http://www.geennieuws.com/2015/09/veel- ... -de-vader/ en kijk dan ook even het Canadese televisie interview met de zus van de getroffen vader via de link in de comments van Fred.

Dank voor de nieuwe links met complotten.

Feit blijft dat er een jochie verdronken is.
Feit is dat het gezin uit Syrië kwam.
Feit is dat daar een gruwelijke burgeroorlog aan de gang is.
Al met al blijft het dan zeer te begrijpen dat deze ouders daar weggaan, en alle wegen, legaal en illegaal om weg te komen en te vertrekken naar een veel betere omgeving voor jezelf en de kinderen. Eén foto heeft ons met de neus op het feit gedrukt dat al onze grote-mensen-politiek dagelijks tot dit soort drama's leidt. Daarom zijn we nu ook gehouden om deze mensen hier op te vangen en desnoods een definitief verblijf te geven.
Bij jou is alles complot. En zelf wel de NOS citeren, dat is geen complot! Lekker goedkoop dan hoef je nergens op in te gaan. Maar ik kan je wel even uitleggen wat de zus van deze vader op de TV zegt. Deze meneer wilde een nieuw gebit. Ongeloofelijk toch? Kijk zelf! En ook in het stuk legt iemand uit dat als jij 12 uur of meer in de zee hebt gedreven dat je er dan niet meer zo fris uitziet. Daarom heb ik wat vragen bij deze gebeurtenis. Maar dat vindt jij verdacht.

En wat ga je nu doen met al je feiten? Ook 500 vluchtelingen uitnodigen in je gemeente? Na vele pagina's wauwelen doet hier niemand iets. Waarom huur je niet een gebouw en zorg voor deze mensen? Of laat je het ook aan de overheid over? Of sus je je geweten met een kleine donatie?
Deze volksverhuizing gaat Europa nog lelijk opbreken.
refo

Bericht door refo »

Als je alles nauwkeurig analyseert zijn de problemen terug te voeren op de vete tussen de familie Bush en de familie Hussein.

De foto van het jongetje lijkt mij ook wel in scene gezet. In Bodrum is het altijd mooi weer. De foto's zijn erg somber van weer. Inderdaad is uren in zee liggen (hoge golven spreekt de vader van) slecht voor een menselijk lichaam. Niet veel van te zien. Ook de kleding is nog mooi.
De vader spreekt nogal vrfeemd voor iemand die net vrouw en twee kinderen heeft verloren.

Wat er van zij: wat er allemaal gebeurt is erg voor die mensen, dus mogen we ze helpen. Ik zie echter niet hoe we ze als samenleving op lange termijn gelukkiger kunnen maken. Niets doen is in dergelijke landen een teken van welstand. Logisch, het is er snikheet. Hier is het koeler, maar de gewoonten zijn er in een generatie niet uit.
Ik heb sinds kort wat connecties met migranten. En wat me opvalt is dat ze allemaal grootverbruikers zijn in het ziekenhuis. Dus mogelijk speelt onze gratis gezondheidzorg ook wel een grote rol.

Waarom doet Amerika zo weinig? Chicago schijnt compleet leeg te staan.
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

refo schreef: Waarom doet Amerika zo weinig? Chicago schijnt compleet leeg te staan.
Chicago compleet leeg?
Waarschijnlijk bedoel je Detroit, Michigan.
Governor Rick Snyder van Michigan heeft voorgesteld om 50.000 migranten op te nemen in Detroit om de krimpende stad te redden.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Laat het feitelijk blijven. Diverse reacties lijken eerder dit drama te willen gebruiken om eigen morele superioriteit te etaleren - never waste een goede foto? - dan dat het is gericht op analyse en discussie, waarvoor dit forum is bedoeld.

Ik brn blij met de vele links van geplaatste initatieven, columns en artikelen zodat ik kan proberen een beeld te vormen. Ik verwacht nadere duiding van wat hier nu gebeurd is, de vele vraagtekens zijn terecht zoals reeds eerder aangegeven.

Het afslachten van de zonen van Zedekia was in de eerste plaats de schuld van Zedekia zelf.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Is het verhaal op pagina 1, 8 en 9 van het RD van vandaag ook allemaal complot en in scène gezet?

Dat soort opmerkingen lijken me meer bedoeld als rechtvaardiging om zelfs niets te hoeven doen en de grenzen op slot te gooien.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

alexv schreef:
En wat ga je nu doen met al je feiten? Ook 500 vluchtelingen uitnodigen in je gemeente? Na vele pagina's wauwelen doet hier niemand iets. Waarom huur je niet een gebouw en zorg voor deze mensen? Of laat je het ook aan de overheid over? Of sus je je geweten met een kleine donatie?
Hoe hard dit ook klinkt, het is waar.
Mede daarom wordt ook met klem afgeraden om een vluchteling in huis te nemen, je kunt er niet meer vanaf! Althans, op een fatsoenlijke manier. Want wanneer zet je iemand er weer uit? Hij heeft geen juridische status als vluchteling meer, dus de instanties doen niets meer voor hem. En dan krijg je straks tienduizenden "Mauro's".
Niet elke vluchteling heeft de intentie om de vrede te zoeken. Er zitten er ook onder die zelf eveneens gevochten hebben.
Deze kanttekeningen maken mensen als Karskens en Ebru Umar bijvoorbeeld.
Of lees eens een boek van reisjournalist Jelle Brandt Corstius, Reisgids voor moeilijke landen.

En wat als hier diverse groeperingen in een AZC zitten? Hoe houd je hen uit elkaar als de haat zo diep geworteld zit?
Zelfs in het Achterhuis was de romantiek en vrede soms ver te zoeken. Dat krijg je als je lang met zoveel mensen in één ruimte, onder allerlei spanningen moet blijven.

Nog een bericht uit de krant, het AD:

Moskeeën weren radicale moslims uit hun gebedshuizen. Verdachte figuren krijgen uit voorzorg een 'moskeeverbod' uit angst dat er in de moskeeën wordt geronseld voor de gewapende jihad, meldt NRC Handelsblad.

De moskee hoopt maar dat het wegebt, en als dat niet gebeurt wordt zo iemand meestal de deur gewezen

Een moskeeverbod is in strijd met de islamitische beginselen, die stellen dat elke moslim moet kunnen bidden in een moskee. Toch gebeurt het, zegt Rasit Bal, de voorzitter van het Contactorgaan Moslims en Overheid tegen de krant.

Ook verdacht gedrag kan je een verbod opleveren. Zo stuurt moskee El Islam jongeren weg die in een hoekje met elkaar staan te smoezen. Ze krijgen wel eerst een aantal waarschuwinge
huisman

Bericht door huisman »

Klavart schreef:
huisman schreef:Opvang in de regio gebeurt dus al in hoge mate.
Daar is nog behoorlijk wat op af te dingen...
(http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/golfstaten_bekommeren_zich_niet_om_vluchtelingen_1_936686) schreef: Golfstaten bekommeren zich niet om vluchtelingen
In de Arabische wereld groeit de verontwaardiging over de golfstaten die weigeren ook maar één vluchteling uit Syrië op te nemen.
"In de regio" is de aanpalende landen (Turkije,Irak,Jordanie en Libanon) en in deze landen zitten de vluchtelingen dan ook bijna allemaal.

Bv.
Elsevier schreef:Turkije heeft in totaal 2 miljoen vluchtelingen uit Syrië en Irak opgenomen. Mevlut Cavusoglu, de Turkse minister van Buitenlandse Zaken, heeft op een bijeenkomst met de Raad van Europa op zondag, Europese landen opnieuw gevraagd te helpen met de massale toestroom van vluchtelingen. Turkije zou tot nu toe zes miljard dollar aan vluchtelingen hebben uitgegeven, schrijft de krant
De Golfstaten zijn geen "opvang in de regio" bv afstand Damaskus-Dubai is 2290 Km Damaskus Wenen is maar 700 km verder.
Oostenrijk behoort dan zeker ook onder opvang in de regio. :bobo

Op het Arabisch schiereiland zitten zonder uitzondering allemaal fundamentalistische sounitiche regeringen daar wil je als christen of sjiitische vluchteling helemaal niet zitten. Ze financieren IS/ Al-Qa'ida/Jabhat al-Nusra en zijn onze vrienden! De buitenlandse politiek is bizar!
Laatst gewijzigd door huisman op 05 sep 2015, 11:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:
alexv schreef:
Hoe hard dit ook klinkt, het is waar.
Mede daarom wordt ook met klem afgeraden om een vluchteling in huis te nemen, je kunt er niet meer vanaf! Althans, op een fatsoenlijke manier. Want wanneer zet je iemand er weer uit? Hij heeft geen juridische status als vluchteling meer, dus de instanties doen niets meer voor hem. En dan krijg je straks tienduizenden "Mauro's".
Niet elke vluchteling heeft de intentie om de vrede te zoeken. Er zitten er ook onder die zelf eveneens gevochten hebben.
Deze kanttekeningen maken mensen als Karskens en Ebru Umar bijvoorbeeld.
Of lees eens een boek van reisjournalist Jelle Brandt Corstius, Reisgids voor moeilijke landen.

En wat als hier diverse groeperingen in een AZC zitten? Hoe houd je hen uit elkaar als de haat zo diep geworteld zit?
Zelfs in het Achterhuis was de romantiek en vrede soms ver te zoeken. Dat krijg je als je lang met zoveel mensen in één ruimte, onder allerlei spanningen moet blijven.
Natuurlijk moet je ook je verstand gebruiken. Maar verder lees ik vooral veel angst in bovenstaande post.
Ik pleit er ook niet voor om zomaar zelf vluchtelingen op te nemen in huis. Maar enig vrijwilligerswerk in een azc moet mogelijk zijn.
Moeten wij elke vluchteling altijd eerst onderzoeken op de juiste intenties?

Nogmaals: een economische vluchteling is ook een vluchteling, die het gewoon een beetje beter wil hebben in het leven.
DDD

Bericht door DDD »

Dat commentaar op die foto is ook niet zo betrouwbaar.

Niemand heeft kunnen uitleggen wat vader er voor belang bij zou hebben zijn vrouw en kinderen te verdrinken ten bate van de media. Ik zou nog geloven als iemand zegt dat het jongetje wat mooier is neergelegd voor de foto, maar die zogenaamde tegenstrijdigheden in het verhaal van een in verdriet verwarde vader lijken me niet bepaald een argument.

En het is wel degelijk soms bewolkt in Bodrum. Dat kun je zo op weeronline.nl nakijken, zoals op ontelbare andere weerwebsites.

En niemand maakt mij wijs dat iemand voor zijn plezier zo'n boottochtje maakt. Dat iets een onoplosbaar probleem is, betekent niet dat er niets moet gebeuren.

Ik blijf voorstander van een pendeldienst, maar nog meer van militair ingrijpen in de regio.

Gelukkig besteedt het RD ineens ook aandacht aan het nieuws.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zojuist gelezen in een regionaal dagblad, zelfde interview.
Ik zie Van der Staaij zeggen dat teveel vluchtelingen opnemen ontwrichtend werkt.
Maar hij legt niet uit waar die ontwrichting precies uit bestaat en waardoor deze wordt gevormd.
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Natuurlijk moet je ook je verstand gebruiken. Maar verder lees ik vooral veel angst in bovenstaande post.
Ik pleit er ook niet voor om zomaar zelf vluchtelingen op te nemen in huis. Maar enig vrijwilligerswerk in een azc moet mogelijk zijn.
Moeten wij elke vluchteling altijd eerst onderzoeken op de juiste intenties?

Nogmaals: een economische vluchteling is ook een vluchteling, die het gewoon een beetje beter wil hebben in het leven.
Nee dat is geen angst, maar een kanttekening om een zekere nuchterheid te bewaren.
En hoe herken je een economische vluchteling?
Ik heb wel eens een docufilm gezien over een uitzettingscentrum op het vliegveld.
Deze
Afbeelding

De moeite waard om die eens te bekijken, want die is gebaseerd op de realiteit.
(Hoofdrolspeelster kreeg een Emmy voor haar rol)

En deze film gaat over een mislukte uitzetting.
http://www.npo.nl/artikelen/het-waargeb ... l-van-exit

Ik zou je aanraden beide eens te bekijken, want dan zie je een andere kant plus de enorme problematiek die hier achter schuil gaat.
Hoe moeilijk het is om iemand echt te beoordelen of het wel of niet terecht een vluchteling is.
Plaats reactie