Dat is zeker waar Terri!Terri schreef:Ik blijf het lastig vinden om me een beeld te vormen door wat de media me laat zien.Mara schreef:Karskens is geen cynicus. Hij heeft heel veel ervaring en kennis van diverse oorlogsgebieden.Luther schreef:Wat is eigenlijk nog het verschil tussen een vluchteling en een economische asielzoeker?
Ik bedoel: Waarom zouden we dat onderscheid nog maken? Logisch dat je weg wilt uit oorlogsgebied. En even logisch dat je dan naar West-Europa wilt. Daar is de veiligheid op dit moment zeer groot, daar is de welvaart zeer hoog, etc.
Het scherpe verschil dat cynicus Karskens ons wil meegeven, ligt in de praktijk veel genuanceerder.
De situatie in Syrië is dermate gecompliceerd, omdat er niet één partij tegen de andere vecht, maar wel 20 groeperingen die elkaar naar het leven staan. Dit komt echt nooit meer goed daar, die haat zit te diep geworteld.
Dus je kunt wel eindeloos vluchtelingen blijven opvangen, maar dat is uiteindelijk niet de oplossing.
En je kunt niet iedereen ongestraft uit zijn wortels rukken.
Dat er iets zeer ernstigs aan de hand is, blijft buiten kijf.
Maar net als de berichtgeving over b.v. Israël t.o.v. de Palestijnen is er vaak eenzijdige informatie, of verdraaid om op de emoties van de massa in te spelen.
Daarom is het goed dat er ook andere berichten gelezen worden, om zo tot een evenwichtig oordeel te komen en daar naar te handelen.
Je hoort nu wel vergelijkingen, we vingen toch ook mensen op na de watersnood in 53? Of vluchtelingen uit België?
Maar toch was dat anders, want men wist dat het toch tijdelijk zou zijn en men vocht tegen één gezamenlijke vijand.
In 1953 was het een natuurramp, alles zou herbouwd worden.
Maar vluchtelingen uit een gecompliceerd oorlogsgebied, heel andere cultuur. Er zijn mensen die goed Engels spreken, maar zij die dit niet doen, spreken een voor ons onverstaanbare taal. Je kunt dus niet communiceren.
En dat met zo'n getraumatiseerde achtergrond!
Wat wij in de kranten lezen of op televisie zien, is maar een deel van het verhaal.
Ik hoorde gisteren van een mevrouw, zij is Servische, ze was getrouwd met een Bosniër. Toen het oorlog werd, vlamde de haat op, zo hoog, dat haar man door haar eigen broers notabene! werd doodgeschoten, terwijl hij al jaren in hun familie was.
Dat is toch niet te bevatten? Maar het gebeurde.