Refomeisje
Re: Refomeisje
Refomeisje is een milde terugblik. Ondanks de dingen waar ze tegen aanliep ( en die ook best herkenbaar zijn) ziet ze toch ook de zegeningen die haar opvoeding met zich meebracht. Eigenlijk vond ik het ook best ontroerend hóe ze haar boekje eindigt. Ze erkent in haar leven de 5 nieten van Schortinghuis maar daar tegenover mag ze het volgende weten en belijden: Uit U en door U en tot U zijn alle dingen, tot in eeuwigheid.
Als je dat mag overhouden heb je alles.
Als m/z dan.huisman schreef:Ik lees nooit zulke boeken nu ken ik ook niemand die is opgegroeid in "een streng gelovig milieu".Vorst schreef:Margriet van der Linden - dezelfde die de Mol was dit jaar? Zij was erg grappig vond ik. Ben benieuwd naar haar boek.
Refomeisje heb ik ook gelezen. Goed leesbaar, erg herkenbaar, genuanceerd. Prima.
Wat is een "een streng gelovig milieu" eigenlijk. Zijn dat ouders die in de opvoeding Gods Woord als richtsnoer gebruiken omdat zij beseffen dat dit aardse leven niet meer is als een gestadige dood ?
Deze vraag stellen is haar beantwoorden, overigens. En volgens mij weet je dat prima

Helemaal eens.helma schreef:Refomeisje is een milde terugblik. Ondanks de dingen waar ze tegen aanliep ( en die ook best herkenbaar zijn) ziet ze toch ook de zegeningen die haar opvoeding met zich meebracht. Eigenlijk vond ik het ook best ontroerend hóe ze haar boekje eindigt. Ze erkent in haar leven de 5 nieten van Schortinghuis maar daar tegenover mag ze het volgende weten en belijden: Uit U en door U en tot U zijn alle dingen, tot in eeuwigheid.
En @Huisman, je moet om je heen eens vragen hoeveel herkenning deze boeken oproepen. Ook bij trouw meelevende leden. Hoe zou dat dan komen?
Ik weet niet precies wat "een streng gelovig milieu" is.huisman schreef:Ik lees nooit zulke boeken nu ken ik ook niemand die is opgegroeid in "een streng gelovig milieu".Vorst schreef:Margriet van der Linden - dezelfde die de Mol was dit jaar? Zij was erg grappig vond ik. Ben benieuwd naar haar boek.
Refomeisje heb ik ook gelezen. Goed leesbaar, erg herkenbaar, genuanceerd. Prima.
Wat is een "een streng gelovig milieu" eigenlijk. Zijn dat ouders die in de opvoeding Gods Woord als richtsnoer gebruiken omdat zij beseffen dat dit aardse leven niet meer is als een gestadige dood ?
Misschien gaat het in veel van deze gevallen ook niet echt om geloof, maar om een godsdienst zonder liefde (tot God en de naaste).
Als kinderen iets meekrijgen van de liefde tot God, van de verwondering over de grote genade van God voor zondaren, dan zullen ze dit toch minder snel als "streng gelovig" zien?
Dus samengevat: leef je als ouders uit liefde en dankbaarheid of gaat het alleen om regeltjes.
Ja en dat verbaasde mij eerst ook.Wilhelm schreef: En @Huisman, je moet om je heen eens vragen hoeveel herkenning deze boeken oproepen. Ook bij trouw meelevende leden. Hoe zou dat dan komen?
Ik kijk met dankbaarheid en mildheid terug op mijn jeugd, maar lette iedereen niet ontzettend op elkaar en alle uiterlijke zaken?
En als je bij jezelf een sprankje geloof ontdekte, werd dat eigenlijk wel weer van je afgenomen, want zomaar toeëigenen gaat immers niet.
Er kwam door dit boek wel een gesprek op gang, vooral tussen de vrouwen onderling.
Waarbij ik niet één vrouw lelijk of boos heb gehoord over haar "strenge" opvoeding, maar meer: waarom moest dat nou zo? En het vervolgens wel in perspectief van die
tijd ook plaatste.
Ik heb eens een dominee horen zeggen dat we ook allemaal geestelijk volwassen moeten worden en niet klakkeloos in het spoor van de ouders moeten blijven lopen, zonder bij jezelf af te vragen, waarom doe ik dit of laat ik dat.
En gebeurt dit niet bij veel mensen, dat ze hun ouders kopiëren als het ware? (vandaar dat het wettiscisme dan overheerst?)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dat is gewoon diep triest, zo de Heilige Geest tegenstaan.Mara schreef:Wilhelm schreef: En als je bij jezelf een sprankje geloof ontdekte, werd dat eigenlijk wel weer van je afgenomen, want zomaar toeëigenen gaat immers niet.
Helemaal eens. In sommige gemeenten heerst een cultuur waarin geestelijk volwassen worden ook niet wordt aangemoedigd. Daar legt zo´n boekje vriendelijk de vinger bij.Mara schreef:Ja en dat verbaasde mij eerst ook.Wilhelm schreef: En @Huisman, je moet om je heen eens vragen hoeveel herkenning deze boeken oproepen. Ook bij trouw meelevende leden. Hoe zou dat dan komen?
Ik kijk met dankbaarheid en mildheid terug op mijn jeugd, maar lette iedereen niet ontzettend op elkaar en alle uiterlijke zaken?
En als je bij jezelf een sprankje geloof ontdekte, werd dat eigenlijk wel weer van je afgenomen, want zomaar toeëigenen gaat immers niet.
Er kwam door dit boek wel een gesprek op gang, vooral tussen de vrouwen onderling.
Waarbij ik niet één vrouw lelijk of boos heb gehoord over haar "strenge" opvoeding, maar meer: waarom moest dat nou zo? En het vervolgens wel in perspectief van die
tijd ook plaatste.
Ik heb eens een dominee horen zeggen dat we ook allemaal geestelijk volwassen moeten worden en niet klakkeloos in het spoor van de ouders moeten blijven lopen, zonder bij jezelf af te vragen, waarom doe ik dit of laat ik dat.
En gebeurt dit niet bij veel mensen, dat ze hun ouders kopiëren als het ware? (vandaar dat het wettiscisme dan overheerst?)
Een volwassen houding wordt -vooral als de kerkenraad (deels) bestaat uit mensen die ook niet volwassen en bovendien onzeker of rigide zijn, al snel als te kritisch of zelfstandig ervaren.
Dat hoeft niet persé, mits er maar een reden en goede grond voor is.DDD schreef:
Een volwassen houding wordt -vooral als de kerkenraad (deels) bestaat uit mensen die ook niet volwassen en bovendien onzeker of rigide zijn, al snel als te kritisch of zelfstandig ervaren.
Dat het niet automatisch: zo vader ~ zo zoon blijft. Want dat kweekt een starre houding.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Waarom toch altijd maar dat verzet tegen de rok? Dat begrijp ik niet zo goed. Wellicht omdat ik geen vrouw ben....helma schreef:http://www.puurvandaag.nl/annemarie-van ... efomeisje/
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Twee zinnen uit het interview:helma schreef:http://www.puurvandaag.nl/annemarie-van ... efomeisje/
Mooie woorden, zowel de alliteratie als de inhoud.Een beschermde opvoeding in een schermloos bestaan is helemaal zo gek nog niet. Ik heb een plezierige jeugd gehad.
Alliteratie?Pimpelmees schreef:Twee zinnen uit het interview:helma schreef:http://www.puurvandaag.nl/annemarie-van ... efomeisje/
Mooie woorden, zowel de alliteratie als de inhoud.Een beschermde opvoeding in een schermloos bestaan is helemaal zo gek nog niet. Ik heb een plezierige jeugd gehad.
Spitten en niet moe worden.
Ze noemt het 'razend onpraktisch' om een rok te dragen.Luther schreef:Waarom toch altijd maar dat verzet tegen de rok? Dat begrijp ik niet zo goed. Wellicht omdat ik geen vrouw ben....helma schreef:http://www.puurvandaag.nl/annemarie-van ... efomeisje/
Ik zal me niet "afzetten"
maar een rok is idd. "reuze onpraktisch"!

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Oh... vertel... (Ik hoor mijn vrouw er eigenlijk nooit over.)Orchidee schreef:Ik zal me niet "afzetten"maar een rok is idd. "reuze onpraktisch"!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)