freek schreef:Ik denk dat Belder wel een punt heeft.
Anderzijds zijn preken vaak zo weinig vernieuwend en zo veel voorspelbaar dat je na afloop van de dienst uit pure armoe maar over iets anders begint.
Ik denk dat ds. Belder helemaal geen punt heeft, of althans, dat hij zijn punt met totaal ongepaste voorbeelden wil maken. Waarom zouden twee vaders niet even lol mogen hebben? Soms doen kinderen wel eens wat raars in de kerk, en ik zie echt het probleem niet, en zeker niet op een Pinksterdienst. Als het nu Goede Vrijdag was kon ik me er nog wat bij voorstellen. Het is toch werkelijk ten hemel schreiend dat deze dominee daarin de duivel in eigen persoon meent te mogen zien. Dat zegt meer over een eigen gebrek aan relativeringsvermogen dan over de betreffende vaders, die kennelijk met enige ontspanning in het leven staan, wat een grote zegen is.
Daarnaast zijn er heus heel wat mensen die napraten over de preek, maar het komt ook inderdaad regelmatig voor dat je zo bent uitgepraat omdat er feitelijk weinig gezegd is.
De gekozen psalm is ook een beetje raar voor Pinksteren, maar misschien is de titel van de column net zo ongelukkig gekozen als de voorbeelden erin.
Maar het grootste punt blijft toch dat het vooral aan de dominee zelf ligt wat de indruk is die zijn preek achterlaat, het werk van de heilige Geest niet te na gesproken. Het gaat niet aan dat allemaal maar bij de hoorders te leggen.