Columns

Mannetje

Re: Columns

Bericht door Mannetje »

WimA schreef:
Mannetje schreef:Dat laatste is iets waar over te spreken valt. Maar het invullen dat bepaalde dingen als ze waar waren wel anders gezegd zouden worden, gaat echt te ver.
Ik denk dat de stijl van ds. Belder niet altijd iedereen aanspreekt.
Deze verwoording suggereert iets heel anders dan ik zeg. Het echter wel leer EN leven.
Je zegt zelf dat als.het gemeend is, dat dan het ik het heeft gedaan... Daarmee suggereer je echt dat ds. Belder en ik niet menen wat we zeggen...

Verder stelde ik een paar vragen of je dingen herkent, wil je daar ook nog op in gaan.

Dat mag ook per PB.
- Niet meer zo actief -
DDD

Bericht door DDD »

freek schreef:Ik denk dat Belder wel een punt heeft.

Anderzijds zijn preken vaak zo weinig vernieuwend en zo veel voorspelbaar dat je na afloop van de dienst uit pure armoe maar over iets anders begint.
Ik denk dat ds. Belder helemaal geen punt heeft, of althans, dat hij zijn punt met totaal ongepaste voorbeelden wil maken. Waarom zouden twee vaders niet even lol mogen hebben? Soms doen kinderen wel eens wat raars in de kerk, en ik zie echt het probleem niet, en zeker niet op een Pinksterdienst. Als het nu Goede Vrijdag was kon ik me er nog wat bij voorstellen. Het is toch werkelijk ten hemel schreiend dat deze dominee daarin de duivel in eigen persoon meent te mogen zien. Dat zegt meer over een eigen gebrek aan relativeringsvermogen dan over de betreffende vaders, die kennelijk met enige ontspanning in het leven staan, wat een grote zegen is.

Daarnaast zijn er heus heel wat mensen die napraten over de preek, maar het komt ook inderdaad regelmatig voor dat je zo bent uitgepraat omdat er feitelijk weinig gezegd is.

De gekozen psalm is ook een beetje raar voor Pinksteren, maar misschien is de titel van de column net zo ongelukkig gekozen als de voorbeelden erin.

Maar het grootste punt blijft toch dat het vooral aan de dominee zelf ligt wat de indruk is die zijn preek achterlaat, het werk van de heilige Geest niet te na gesproken. Het gaat niet aan dat allemaal maar bij de hoorders te leggen.
Isala

Bericht door Isala »

freek schreef:Ik denk dat Belder wel een punt heeft.
Ik denk ook dat ds Belder wel een punt heeft. Merkt niemand bij zichzelf dat de aandacht wel eens verslapt? Dat je opeens met je gedachten bij het eten koken zit? Of dat je zelf voor een ander zit te luisteren? Ik wel. Veel te vaak. Wiens werk is dat? Waarom gebeurt dat? Waarom moet er zo veel gekletst worden vooraf? Waarom moet er zoveel gesnaaid worden onder de preek?
Een biddende voorbereiding op de kerkdienst is zo ontzettend belangrijk. Om de dominee, de gemeente en jezelf op te dragen aan de Heere, en te vragen om alle stoorzenders weg te nemen. Vragen om honger en dorst, en dat de hemelse spijze gezegend wordt aan ons hart.
DDD schreef:Daarnaast zijn er heus heel wat mensen die napraten over de preek, maar het komt ook inderdaad regelmatig voor dat je zo bent uitgepraat omdat er feitelijk weinig gezegd is.
Is dat zo? Het ligt er maar aan waar het hart vol van is.
Hora est!
DDD

Bericht door DDD »

Dat speelt een rol. Maar eerlijk gezegd heb ik meer het idee dat de kwaliteit van de prediking een groter zorgpunt is. Er wordt heel welwillend en gemotiveerd geluisterd. Het gaat ook om gewichtige zaken.

Maar daarbij doet een snoepje heus geen afbreuk hoor, zeker niet bij dominees die na drie kwartier nog niet uitgepraat zijn.
WimA

Bericht door WimA »

Mannetje schreef:
WimA schreef:
Mannetje schreef:Dat laatste is iets waar over te spreken valt. Maar het invullen dat bepaalde dingen als ze waar waren wel anders gezegd zouden worden, gaat echt te ver.
Deze verwoording suggereert iets heel anders dan ik zeg. Het echter wel leer EN leven.
Je zegt zelf dat als.het gemeend is, dat dan het ik het heeft gedaan... Daarmee suggereer je echt dat ds. Belder en ik niet menen wat we zeggen...
Nee, dat zei ik niet. Ik zei dat leer en leven niet met elkaar in overeenstemming zijn.
Mannetje schreef:Verder stelde ik een paar vragen of je dingen herkent, wil je daar ook nog op in gaan.
Dat mag ook per PB.
Nee, dat wil ik niet.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

WimA schreef:
Mannetje schreef:
WimA schreef:
Nee, dat zei ik niet. Ik zei dat leer en leven niet met elkaar in overeenstemming zijn.
Dit zei je:
Als het allemaal gemeend wordt in de column - of in de reactie's - dan is de stijlvorm niet de 3e persoon enkelvoud of meervoud. Dan is de stijlvorm in de 1e persoon enkelvoud. Het woordeke "Ik" wat altijd wel wordt gebruikt als het gaat om aan te geven hoe bijbels men zelf wel leeft.

Dan is het de "ik" die na de kerk praat over auto's of vakantie en het Woord terzijde legt (of het is de ik die erover spreekt dat een ander dat doet) en heeft de preek de "ander" gebracht aan de voeten van Hem.
Mannetje schreef:Verder stelde ik een paar vragen of je dingen herkent, wil je daar ook nog op in gaan.
Dat mag ook per PB.
Nee, dat wil ik niet.
Ook goed, het hoeft niet.
- Niet meer zo actief -
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Isala schreef:Een biddende voorbereiding op de kerkdienst is zo ontzettend belangrijk. Om de dominee, de gemeente en jezelf op te dragen aan de Heere, en te vragen om alle stoorzenders weg te nemen. Vragen om honger en dorst, en dat de hemelse spijze gezegend wordt aan ons hart.
Maar met een biddende voorbereiding, vragen om honger en dorst kom je er ook niet.
Inderdaad vind ik de opmerking wel goed dat er wel wat na te praten moet zijn. Wat geeft zo'n dominee mee?
Beetje nuchterheid is ook wel lekker, overigens.
Isala

Bericht door Isala »

Anker schreef:Beetje nuchterheid is ook wel lekker, overigens
Op welke manier bedoel je dat?
Hora est!
Isala

Bericht door Isala »

Anker schreef:Maar met een biddende voorbereiding, vragen om honger en dorst kom je er ook niet.
Mijn zin was een stukje langer he?
Beter om de biddende voorbereiding achterwege te laten?
Hora est!
Panny

Bericht door Panny »

Isala schreef:
Anker schreef:Maar met een biddende voorbereiding, vragen om honger en dorst kom je er ook niet.
Mijn zin was een stukje langer he?
Beter om de biddende voorbereiding achterwege te laten?
Ik snap ook niet wat Anker precies bedoeld.
Natuurlijk is de Heilige Geest niet afhankelijk van ons voorbereidende gebeden.
Maar als je zonder voorbereidend gebed naar de kerk gaat kun je je wel afvragen of je wel met honger en dorst naar de kerk gekomen bent.
Dodo

Bericht door Dodo »

Vandaag in het RD een goed stuk van een domineesdochter: geef me mijn vader terug!

Heel terecht geschreven dit. Een dominee wordt vaak zo geclaimd door de gemeente, en er zijn geen grenzen (er is altijd werk te doen). Maar zijn gezin heeft hem ook nodig.
Al denk ik dat in afgescheiden kerken dit probleem groter is dan in de PKN.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Vandaag in het RD een goed stuk van een domineesdochter: geef me mijn vader terug!

Heel terecht geschreven dit. Een dominee wordt vaak zo geclaimd door de gemeente, en er zijn geen grenzen (er is altijd werk te doen). Maar zijn gezin heeft hem ook nodig.
Dat is wel een erg dramatische titel.
Hoe oud is deze dochter?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Ja, laten we dit maar meteen gaan ontkennen. :bobo
Dodo

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef:Vandaag in het RD een goed stuk van een domineesdochter: geef me mijn vader terug!

Hoe oud is deze dochter?
Het is anoniem.
De dochter kan schrijven, dus ze is boven de zes.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Mara schreef:

Hoe oud is deze dochter?
Het is anoniem.
De dochter kan schrijven, dus ze is boven de zes.
Ah, maar je kunt niet aan de wijze van schrijven zien of het bijv een puber is, of een basisschoolkind?
En dit betreft een dominee aan de (uiterst)rechterflank?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie