Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Erasmiaan

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:Israëls Wachter sluimert niet.
Staande aan het aanrecht.
Zoiets ja. Want ik heb het zelf niet gekocht ;).
dennis

Bericht door dennis »

Publieke werken, van Thomas Rosenboom.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

J.C. Philpot schreef:L.J.Van. Valen - Van Kolendrager Tot Predikant. Het Leven Van William Huntington (1745-1813)
Ik heb hem uit. Prachtige levensbeschrijving. Ooit las ik van Huntington het prachtige boekje: "GOD DE KASSIER VAN DE ARMEN & DE GELOOFSBANK", aanbevolen. Te lezen op de website De Woeste Weg: http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... -armen.pdf

Nu lees ik even tussendoor:
Bill Hybels - Zo word je een aanstekelijk christen
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Anker schreef:Heb met de kerst 'Eredienst aan huis' gelezen van Huib de Vries. Wat een geweldig mooi boek! Wat een goede verhalen van thuislezers en hun motieven.
Beste Anker,
U schreef: wat een geweldig mooi boek. -- Wat een goede verhalen van thuislezers.
Kunt u dat verklaren waarom u dat zo aansprak ?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

SecorDabar schreef:
Anker schreef:Heb met de kerst 'Eredienst aan huis' gelezen van Huib de Vries. Wat een geweldig mooi boek! Wat een goede verhalen van thuislezers en hun motieven.
Beste Anker,
U schreef: wat een geweldig mooi boek. -- Wat een goede verhalen van thuislezers.
Kunt u dat verklaren waarom u dat zo aansprak ?
Die vraag had ik ook nog open staan. :livre
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ik heb momenteel twee lezenswaardige boeken onder handen van prof.dr. W(im) Verboom:
a. `Het bevindelijke nest`waarin hij zijn kinder- en jeugdervaringen beschrijft in het Friese Kollum, waar zijn vader
godsdienstonderwijzer en voorganger van de evangelisatie van Kollum was en hij vertelt over het gezin waarin hij opgroeide, over de plaats van de Evangelisatie in zijn leven en over de ontwikkeling van zijn eigen geloofsbeleving. Het is vooral uit diepe dankbaarheid voor de positieve kant van het bevindelijke leven dat de auteur deze verhalen schreef.
b. `Vrees en vreugde`
`Je ken het of je ken het niet`. Met deze goedbedoelde woorden van een ouder gemeentelid beging ik aan mijn eerste catechesatie-avond in Benschop. Een groep jongens en meiden, met de jas nog aan, zit voor me. Mijn laatste sprankje moed zakt weg. Kan ik het wel?
Dominee Verboom was van 1978 tot 1983 predikant van de hervormde gemeente van Benschop. Het was de eerste gemeente waar hij dienaar van het woord mocht zijn. in dit boek blikt hij terug op deze kwetsbare periode. Hij is voor het eerst weer even in het dorp, zit aan ziekbedden, staat op de preekstoel en is in gesprek met catechisanten en met de zondagavondkring.
Hij schetst het beeld van een jonge dominee die midden in de volkskerk wil staan met alle spanningen van dien. Zijn verhaal is bedoeld om in gesprek te gaan over het gemeente-zijn en het predikant-zijn toen en nu. Naast de zwaarte van het ambt beschrijft hij op bijzondere wijze de diepe vreugde dat God hem wilde gebruiken in Zijn dienst.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Eppo Gremdaat schreef:Ik heb momenteel twee lezenswaardige boeken onder handen van prof.dr. W(im) Verboom:
a. `Het bevindelijke nest`waarin hij zijn kinder- en jeugdervaringen beschrijft in het Friese Kollum, waar zijn vader
godsdienstonderwijzer en voorganger van de evangelisatie van Kollum was en hij vertelt over het gezin waarin hij opgroeide, over de plaats van de Evangelisatie in zijn leven en over de ontwikkeling van zijn eigen geloofsbeleving. Het is vooral uit diepe dankbaarheid voor de positieve kant van het bevindelijke leven dat de auteur deze verhalen schreef.
b. `Vrees en vreugde`
`Je ken het of je ken het niet`. Met deze goedbedoelde woorden van een ouder gemeentelid beging ik aan mijn eerste catechesatie-avond in Benschop. Een groep jongens en meiden, met de jas nog aan, zit voor me. Mijn laatste sprankje moed zakt weg. Kan ik het wel?
Dominee Verboom was van 1978 tot 1983 predikant van de hervormde gemeente van Benschop. Het was de eerste gemeente waar hij dienaar van het woord mocht zijn. in dit boek blikt hij terug op deze kwetsbare periode. Hij is voor het eerst weer even in het dorp, zit aan ziekbedden, staat op de preekstoel en is in gesprek met catechisanten en met de zondagavondkring.
Hij schetst het beeld van een jonge dominee die midden in de volkskerk wil staan met alle spanningen van dien. Zijn verhaal is bedoeld om in gesprek te gaan over het gemeente-zijn en het predikant-zijn toen en nu. Naast de zwaarte van het ambt beschrijft hij op bijzondere wijze de diepe vreugde dat God hem wilde gebruiken in Zijn dienst.
Het doet me goed dit van ds. Verboom te horen:
Het is vooral uit diepe dankbaarheid voor de positieve kant van het bevindelijke leven dat de auteur deze verhalen schreef.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mara

Bericht door Mara »

De weg naar Damascus, David Bunn & Janet Oke.
Het verhaal op zich is wel boeiend, ik ben alleen niet enthousiast over de stijl van deze auteurs.
Maar dat kan natuurlijk ook door de vertaling komen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis

Bericht door dennis »

De levensbeschrijving van Grietje van Dijk.
Mara

Bericht door Mara »

dennis schreef:De levensbeschrijving van Grietje van Dijk.
Die naam zegt me niets, ligt dat aan mij?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Antinomiaan en remonstrant: http://www.historici.nl/Onderzoek/Proje ... /data/dijk
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Antinomiaan en remonstrant: http://www.historici.nl/Onderzoek/Proje ... /data/dijk
Dank je, interessant.
Eén der eerste geëmancipeerde vrouwen, buiten verband. ;)
Ik zie een nieuwe roman aankomen :livre klopt dat Dennis?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ivan Toergenjev: Vaders en zonen (uit 1862). De eerste vijftig bladzijden waren niet om door te komen, daarna werd het zowaar nog vermakelijk. Ik ga nog es een ander boek van Toergenjev lezen. Sowieso wil ik dit jaar wat Russische literatuur tot mij zien te nemen. Wat is aanbevelenswaardig?
Ik las pas ook weer Margaret Mitchell: Gejaagd door de wind. En het vervolg: Alexandra Ripley: Scarlett. De eerste is geweldig geschreven, de tweede op zich best aardig, maar ongeloofwaardig als vervolg.
Tussendoor las ik nog eventjes Thea Beckman: Hasse Simonsdochter. Brrrr, ik kan niet tegen boeken waarin de hoofdpersoon zich verzet tegen de tijd en de sociale regels waarin hij/zij leeft. Ze zijn zelden geloofwaardig. Ik vind een auteur pas knap werk afleveren als hij ervoor zorgt dat de lezer zich kan identificeren met een hoofdpersoon die leeft in een tijd en volgens sociale regels die niet passen bij de sociale regels van de tijd van de lezer.
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik weet niet of het literatuur is, maar ik vind het boek "Vergeef mij, Natasja!" van Sergei Kourdakov een mooi boek, dat ging over de christenvervolgingen in Rusland, hoe hij hieraan ontsnapt is en zelf gelovig is geworden, en hoe hij (zeer waarschijnlijk) vermoord is.

Afbeelding
Mara

Bericht door Mara »

Dat is al een oud boek, we hadden het thuis in de boekenkast staan.
Boris Pasternak en Solzjenitsin heb ik gelezen, maar ik vind het nogal "zware kost".
Gesloten