Kortom, ook gebed voor Ds Mulder dan....Oorspronkelijk gepost door Jongereniemand dan.Oorspronkelijk gepost door jacob
Dat soort rare fratsen hoort een ds niet uit te halen.
Bidden voor de GerGem!
- Miscanthus
Ik denk dat appie wel een klein beetje gelijk heeft, maar het is ontzettend moeilijk om een plaats waarin je geboren en getogen bent te verlaten.Oorspronkelijk gepost door appie
Voor de goede orde: ik ben geen GG maar HHK. Ben dus vrij onbevooroordeeld.
Ik denk dat de gebeds-site er nooit was gekomen als er geen kritiek zou zijn.
Ik vraag me af of de initiatiefnemers/de GG forumleden hun kerk zien tegen de achtergrond van haar ontstaansgeschiedenis: uit het gezelschapsleven. Mijns inziens zijn de behoudende predikanten op hetzelfde spoor gebleven van Kersten cs. Het lijkt mij eerlijk dit te beamen en een ander kerkverband te zoeken. Van harte welkom
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
nee je hebt gelijk. Dit mag niemand doen. Maar een ds geeft het goede voorbeeld. Daarom moet een ds heel goed nadenken wanneer hij zulke dingen schrijft. Als hij zich alleen maar kan bazeren op een vaag gevoel wat hem benauwd, dan is het beter om eerst eens met deze mensen te praten. En dan kan hij ze alsnog op deze wijze terrecht stellen.Oorspronkelijk gepost door Jongereniemand dan.Oorspronkelijk gepost door jacob
Dat soort rare fratsen hoort een ds niet uit te halen.
[font=Tahoma]Vind zijn artikel niet gemeen. Hij maakt zich zorgen over bepaalde ontwikkelingen in de Ger gem. Daar kan ik me wel in vinden. Is dat het enige wat jullie in dat artikel kunnen proeven? Trouwens Ds Silfhoudt heeft ook een artikle geschreven over het boek afwachten en verwachten. Heeft iemand dat gezien en wat vinden jullie er van???[/font]
Ik ben het eens met wat Jacob zegt. Wat er nu gebeurt mag niet.
Enkele opmerkingen met betrekking tot Timo’s bijdragen:
Eerlijk gezegd vind ik dit een gevaarlijke redenering. Immers, God roept zelf om te komen. Hij zegt zelfs: eist van Mij vrijmoedig! Dit overbekende versje lijkt zijn betekenis te hebben verloren zo langzamerhand ben ik bang. Uiteraard moeten we dit evenwichtig zien en Johannes 4:23 en 24 niet uit het oog verliezen: Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden. God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid. Ik wil maar zeggen: zijn artikel is nogal eenzijdig….
Wat ik trouwens ook ongepast vind is de opmerking zo van: je kunt er eenmaal toch niets aan doen, dat kerkverband is nu eenmaal zo, en als je het niet aanstaat zoek je maar een andere kerk. Liever kwijt dan rijk is de gedachte. Dat vind ik geen goede opvatting van het ambt aller gelovigen en doet onrecht aan het verband in zijn geheel. We dienen in het kerkverband waar God ons geplaatst heeft te werken en niet zomaar weg te gaan!
Ten slotte: Silfhouts artikel ken ik, maar ook dit artikel is uiteindelijk negatief. Wél moet ik er aan toevoegen dat de toon mij beduidend meer aan staat dan die van ds. De Wit! Toch is ook Silfhout niet mild in zijn eindoordeel en schrijft hij zelfs onjuistheden:
- Van der Zwaag zou niets schrijven over de totale doodsstaat van de mens en de noodzakelijkheid van het werk van de Heilige Geest en het zelfonderzoek. Dat is echt onzin
- Van der Zwaag citeert eenzijdig J.W. Kersten en Boston
- Wisse wordt volgens van Silfhout door Van der Zwaag wel aangehaald als het gaat om de roepstem tot geloof maar niet als het gaat om de bespreking van de leer van de standen
- Vindt dat er al genoeg over geschreven is en dit boek voegt volgens hem niets toe, de verwarring wordt daarentegen alleen maar groter.
- Twijfelt aan de wetenschappelijke status van het boek
- Hij noemt slechts één positief punt: hij vindt de uiteenzetting van het hypercalvinisme leerzaam
Hartelijke groet,
Leonius
Enkele opmerkingen met betrekking tot Timo’s bijdragen:
Hij heeft gelijk dat als wij bidden wij eigenlijk zwijgen moeten vanwege Gods Heiligheid. Wie kan bestaan voor Gods aangezicht?
Eerlijk gezegd vind ik dit een gevaarlijke redenering. Immers, God roept zelf om te komen. Hij zegt zelfs: eist van Mij vrijmoedig! Dit overbekende versje lijkt zijn betekenis te hebben verloren zo langzamerhand ben ik bang. Uiteraard moeten we dit evenwichtig zien en Johannes 4:23 en 24 niet uit het oog verliezen: Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden. God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid. Ik wil maar zeggen: zijn artikel is nogal eenzijdig….
Dit vind ik dus niet kunnen. Hiermee plaats je de jongeren in de verdachtenhoek…Daarnaast is zijn vraag Wat hebben de jongeren, die deze site hebben opgezet, voor ogen? Wat is hun ideaalbeeld? Welk referentiekader hanteren ze?
Dit vind ik eerlijk gezegd beledigend: je behandeld jongeren op deze manier niet serieus. Immers, je trekt hun competentie in geestelijke zaken in twijfel. Moet je toch echt voorzichtig mee zijn. Bovendien kunnen jongeren soms geestelijk verder zijn dan ouderen en het daarom ook scherper de problemen zien. Trouwens, wat doe je dan met Handelingen 2:17: En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.Als ze bijvoorbeeld schrijven dat "het kerkverband wegzinkt in verwarring of verstarring", weten ze dan wel goed waar ze het over hebben? Want voor welke problemen moeten we bidden.
Zeker, dat is mogelijk. Maar…dan verwacht ik een gesprek, een dialoog. En dat is niet wat er gebeurd. Integendeel, de jongeren en de initiatiefnemers worden direct afgeserveerd. Overigens is dit het slechtste wat je kunt doen, want de jongeren worden dit echt zát. Immers: de jeugd heeft het altijd gedaan. Het is om moedeloos van te worden….Misschien bekijkt hij de problematieke wel anders als de Jongeren. Er zijn er veel tegenwoordig die weten hoe het vroeger was en dat de Ger-gem nu een andere leer verkondigt.
Wat ik trouwens ook ongepast vind is de opmerking zo van: je kunt er eenmaal toch niets aan doen, dat kerkverband is nu eenmaal zo, en als je het niet aanstaat zoek je maar een andere kerk. Liever kwijt dan rijk is de gedachte. Dat vind ik geen goede opvatting van het ambt aller gelovigen en doet onrecht aan het verband in zijn geheel. We dienen in het kerkverband waar God ons geplaatst heeft te werken en niet zomaar weg te gaan!
Ten slotte: Silfhouts artikel ken ik, maar ook dit artikel is uiteindelijk negatief. Wél moet ik er aan toevoegen dat de toon mij beduidend meer aan staat dan die van ds. De Wit! Toch is ook Silfhout niet mild in zijn eindoordeel en schrijft hij zelfs onjuistheden:
- Van der Zwaag zou niets schrijven over de totale doodsstaat van de mens en de noodzakelijkheid van het werk van de Heilige Geest en het zelfonderzoek. Dat is echt onzin
- Van der Zwaag citeert eenzijdig J.W. Kersten en Boston
- Wisse wordt volgens van Silfhout door Van der Zwaag wel aangehaald als het gaat om de roepstem tot geloof maar niet als het gaat om de bespreking van de leer van de standen
- Vindt dat er al genoeg over geschreven is en dit boek voegt volgens hem niets toe, de verwarring wordt daarentegen alleen maar groter.
- Twijfelt aan de wetenschappelijke status van het boek
- Hij noemt slechts één positief punt: hij vindt de uiteenzetting van het hypercalvinisme leerzaam
Hartelijke groet,
Leonius
We moeten niet vergeten dat er bij onze gezindten mensen blijven die hier huiverig van zijn zoals ds Mulder. Die willen alles bij het oude houden en ergens willen ze niet met de tijd mee en kunnen ze niet aanvaarden dat er mensen zijn die wat meer saamhorigheid willen. Dat is ook wel een beetje de bedoeling van de gebedspunten denk. Laten we blij zijn met het initiatief van deze mensen die moeite hebben met starheid die ik ook wel tegenkom in de GerGem. Het wordt nu allemaal wel een beetje negatief zo langzamerhand. Als je er moeite mee hebt dan doe je niet aan mee. We kunnen msschien niet bidden zoals het behoort, maar het blijft de eis en we moeten ook vragen of Hij ons bidden wilt leren.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Maar dat heeft de dominee ook niet erkentOorspronkelijk gepost door Lizzy
We moeten niet vergeten dat er bij onze gezindten mensen blijven die hier huiverig van zijn zoals ds Mulder. Die willen alles bij het oude houden en ergens willen ze niet met de tijd mee en kunnen ze niet aanvaarden dat er mensen zijn die wat meer saamhorigheid willen. Dat is ook wel een beetje de bedoeling van de gebedspunten denk. Laten we blij zijn met het initiatief van deze mensen die moeite hebben met starheid die ik ook wel tegenkom in de GerGem. Het wordt nu allemaal wel een beetje negatief zo langzamerhand. Als je er moeite mee hebt dan doe je niet aan mee. We kunnen msschien niet bidden zoals het behoort, maar het blijft de eis en we moeten ook vragen of Hij ons bidden wilt leren.
Oorspronkelijk gepost door timo
Ben het niet mee eens maar vind het een heiloze discussie. Omdat ik vind dat de dominee het idee niet geheel afwijst
hij kan kwalijk bidden afwijzen. Maar laten we eerlijk zijn Timo. Ds Mulder vind het gewoon helemaal niks. En hij moet het van zijn gevoel hebben want argumenten geeft hij niet.
"Uit de vele vanaf deze site gekopieerde bladzijden die ik gelezen heb", (aldus ds Mulder in het artikel).Oorspronkelijk gepost door timoIk vraag me af of hij die site wel eens beken heeft?????Oorspronkelijk gepost door timo
Nee ben het niet met je eens dat hij er totaal mee onees is. waarom zzecht hij dan met schroom wil ik er wat kantekeningen bij plaatsen. Hij zecht niet met vroom...
-
Dit is m.i. ook een gevoelsmatig gebeuren zolang je dit niet letterlijk uit de tekst kunt opmaken. Ds. Mulder wordt verweten een gevoel te hebben t.a.v. deze site en geen argumenten. Hoe kan je iemand op een gevoel veroordelen?Oorspronkelijk gepost door jacobOorspronkelijk gepost door timo
Ben het niet mee eens maar vind het een heiloze discussie. Omdat ik vind dat de dominee het idee niet geheel afwijst
hij kan kwalijk bidden afwijzen. Maar laten we eerlijk zijn Timo. Ds Mulder vind het gewoon helemaal niks. En hij moet het van zijn gevoel hebben want argumenten geeft hij niet.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Als je het gevoel een sterk argument vindt kan dat niet nee.Oorspronkelijk gepost door BarryvrouwDit is m.i. ook een gevoelsmatig gebeuren zolang je dit niet letterlijk uit de tekst kunt opmaken. Ds. Mulder wordt verweten een gevoel te hebben t.a.v. deze site en geen argumenten. Hoe kan je iemand op een gevoel veroordelen?Oorspronkelijk gepost door jacobOorspronkelijk gepost door timo
Ik denk dat dat het hele probleem is in de gergem. Gevoel gaat voor de waarheid, oftewel wat goed voelt (vertrouwd) is waar. Snap je waar het fout gaat?