Dodenherdenking

Maanenschijn

Re: Dodenherdenking

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:Het mag toch wel bijzonder heten dat het volmaakte gebed op dit moment (zij het in de HSV-versie) op de Nederlandse televisie wordt gezongen.
Inderdaad bijzonder. Klonk ook prachtig. Ook het Joodse gebed daarvoor was bijzonder.

Overigens een tip: zoek een keer de tekst van het gebed op in de HSV, dan hoef je een oprechte post niet in het frame van wel of niet HSV cq. rechtzinnigheid te plaatsen en sneeuwt de oorspronkelijke boodschap niet onder.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

De koning was kritisch over zijn overgrootmoeder. Wat zou hij precies bedoeld hebben? Ik las recent in “De eeuw van mijn vader” dat ze nooit opriep om het op te nemen voor de Joden. Zou hij o.a. dit bedoeld kunnen hebben?
margrietha

Bericht door margrietha »

Nathanaël schreef:
Jantje schreef:
Nathanaël schreef:
Jantje schreef:Het mag toch wel bijzonder heten dat het volmaakte gebed op dit moment (zij het in de HSV-versie) op de Nederlandse televisie wordt gezongen.
Nu neem ik je al helemaal niet meer serieus als je het over de HSV hebt.
Waarom niet?
Omdat je blijkbaar niet eens kennis hebt genomen van de inhoud. De tekst die gezongen werd is nergens terug te vinden in de HSV, het is namelijk gebaseerd op de (vroegere) Roomse vertaling van het Onze Vader.
Ik dacht te zien dat er stond: het Indonesische Onze Vader
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Nathanaël schreef:
Jantje schreef:
Nathanaël schreef:
Nu neem ik je al helemaal niet meer serieus als je het over de HSV hebt.
Waarom niet?
Omdat je blijkbaar niet eens kennis hebt genomen van de inhoud. De tekst die gezongen werd is nergens terug te vinden in de HSV, het is namelijk gebaseerd op de (vroegere) Roomse vertaling van het Onze Vader.
O. Dat is dan heel gelukkig. Het was in ieder geval geen Statenvertaling. Dat was mijn punt. Verder zal ik bij een opmerkzaam iets hier niet meer de nadruk op leggen.

Verder begrijp ik niet waarom mijn vermeende onnozele rechtzinnigheid treffend is wanneer we herdenken. Kan @Ad Anker zich hier nog nader over verklaren?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel

Bericht door merel »

Hendrien schreef:De koning was kritisch over zijn overgrootmoeder. Wat zou hij precies bedoeld hebben? Ik las recent in “De eeuw van mijn vader” dat ze nooit opriep om het op te nemen voor de Joden. Zou hij o.a. dit bedoeld kunnen hebben?
Het wegvluchten vd complete koninklijke familie, terwijl in omliggende landen de koningen bleven. Het is bekend dat bijvoorbeeld de koning van Denemarken elke dag op zijn paard Kopenhagen inging om de bevolking te ondersteunen. Wat heeft Wilhelmina gedaan? Weinig! Zij heeft gezwegen over de vernietiging en vervolging van miljoenen Joden. En Juliana deed helemaal niets.
En als je het boek" Bernhard " gelezen hebt, weet je dat zijn motivatie om de oorlog in te gaan ook niet zuiver was.

Ik vond het heel dapper dat hij daarnaar verwees in zijn speech.
En het Indische " Onze Vader " was ook ontroerend.
Laatst gewijzigd door merel op 04 mei 2020, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Onnozele rechtzinnigheid. Dat is inderdaad een goede verwoording van hoe Jantje van tijd tot tijd acteert. 'Het was geen SV, wel Nederlands, dus HSV, in elk geval jammer'.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Verder begrijp ik niet waarom mijn vermeende onnozele rechtzinnigheid treffend is wanneer we herdenken. Kan @Ad Anker zich hier nog nader over verklaren?
Onbedachtzame domheid zou ook een goede verwoording zijn. Dit doe je toch niet Jantje, als reactie op een bijdrage in een dodenherdenking. Snap je dat echt niet? Als je herdenkt en op je in laat werken wat we herdenken gaan we niet zemelen over een futiliteit als HSV/SV.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Dat kwam vandaag in het RD nog behoorlijk naar voren dat er onder christenen (refo's) weinig gedaan werd.
Hoe actiever de plaatselijke predikant was hoe actiever de bevolking.
DDD

Bericht door DDD »

Het valt mij inderdaad op dat in mijn dorp veel oud-gereformeerden niet vlaggen.

Normaal gesproken ben ik eigenlijk nooit thuis met dodenherdenking maar nu viel het op.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Het valt mij inderdaad op dat in mijn dorp veel oud-gereformeerden niet vlaggen.

Normaal gesproken ben ik eigenlijk nooit thuis met dodenherdenking maar nu viel het op.
Misschien zien zij dat hetzelfde als bloemen neerleggen op het graf.
DDD

Bericht door DDD »

Misschien wel. Ik denk eerder dat het conservatisme is, want de dodenherdenking is natuurlijk nog maar 75 jaar oud en is ook nog lang een beperkt particulier initiatief geweest. En eens in de 7 jaar op zondag. Dat doet de goede naam ervan ook geen goed denk ik.

En daarnaast wellicht een angst voor rituelen. Het komt ook geregeld voor dat mensen geen kaarsen in huis branden, omdat dat in Roomse kerken ook gebeurt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Zoiets vind ik dan weer rieken naar onnozele rechtzinnigheid. Zou de dominee ook de vlag niet hebben uitgehangen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Nou dat zou ik toch wel heel interessant vinden. Ik kan mij niet voorstellen dat onze oude predikant niet de vlag zou uithangen. Misschien niet op zondag, om geen ergernis te geven.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Nou dat zou ik toch wel heel interessant vinden. Ik kan mij niet voorstellen dat onze oude predikant niet de vlag zou uithangen. Misschien niet op zondag, om geen ergernis te geven.
Je weet op welke dominee ik doel? Maar ik heb geen idee hoor. Ik weet niet of dominees wel vlaggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Nou ik mag hopen dat de meeste dominees gewoon een vlag uithangen. Bij de plaatselijke hervormde pastorie hing er in ieder geval een flink model, en dat is toch echt een degelijke dominee.
Plaats reactie