Wilhelm en Luther stellen dat er bij de "verwoording van bepaalde bevindingen" de indruk bij de hoorder ontstaat, dat ellendekennis een voorwaarde is. Ik kom dat niet zo tegen, integendeel: juist de bevinding is vrucht van en geen voorwaarde voor, dus zou ik daar graag voorbeelden van zien.Afgewezen schreef:Het woord 'beschuldiging' is hier niet op zijn plaats, denk ik. Wanneer Wilhelm meent dat er in de prediking te veel een accent op iets gelegd wordt, wat zijn tegenstanders echter niet vinden, dan is er geen sprake van een beschuldiging, maar van een meningsverschil. Waarom moet een discussie altijd in het schuldig-onschuldigscenario getrokken worden? Waarbij men dan het mes op de keel gezet krijgt: trek je beschuldiging in of onderbouw!Tiberius schreef:Ik zou hier wel graag wat voorbeelden van zien. Want dat is best wel een stevige beschuldiging, en tot nu toe zonder onderbouwing.
Waarop er vervolgens een hele welles-nietesdiscussie volgt, of er nu wel of niet beschuldigende opmerkingen en zijn gemaakt en of dat nu wel mag en of het niet op de persoon is. Een punthoofd krijg je ervan.
In die zin vind ik het een zware beschuldiging, dat het lijkt alsof de verwoording van bevinding de werkelijkheid omkeert.