Groen lampje in de kerkzaal

Hendrikus

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:Vlak voor een stil gebed past geen lawaai...
En als je nu voor de dienst een bewerking speelt van een lofpsalm? Moet je die dan ook heel zacht laten eindigen?
Psalm 150 eindigen op een holpijpje is ook niet echt de bedoeling lijkt me?
Of kun je dan het orgelspel voor de dienst niet eindigen met een lofpsalm?
In DIA's beleving kennelijk niet. En nogmaals, dat mág hij zo beleven, maar hopelijk mogen anderen daar ook anders over denken.
In principe vind ik dat het inleidend orgelspel niet boven mezzoforte uit hoeft te komen, dus erg luid zal het nooit zijn - en lawaai zal het al helemaal niet zijn. Maar het ís wel iets, 't is geen geluidsbehangetje dat je naar believen kunt wegfaden. Er wordt een verhaal verteld. Dat verhaal mag gehoord worden en dat verhaal heeft ook een einde.
Na de dienst hoeft het voor mij ook niet zo luid, een enkele keer kan dat wel gebeuren, maar in de regel ga ik ook dan niet verder dan mezzoforte. Uiteindelijk heeft het kerkelijk orgelspel toch een dienende functie en hoeft het niet opdringerig of overstemmend te zijn. Maar het heeft wel profiel, het is geen breiwerkje zonder kop of staart.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef:
En als je nu voor de dienst een bewerking speelt van een lofpsalm? Moet je die dan ook heel zacht laten eindigen?
In DIA's beleving kennelijk niet. En nogmaals, dat mág hij zo beleven, maar hopelijk mogen anderen daar ook anders over denken.
In principe vind ik dat het inleidend orgelspel niet boven mezzoforte uit hoeft te komen, dus erg luid zal het nooit zijn - en lawaai zal het al helemaal niet zijn. Maar het ís wel iets, 't is geen geluidsbehangetje dat je naar believen kunt wegfaden. Er wordt een verhaal verteld. Dat verhaal mag gehoord worden en dat verhaal heeft ook een einde.
Na de dienst hoeft het voor mij ook niet zo luid, een enkele keer kan dat wel gebeuren, maar in de regel ga ik ook dan niet verder dan mezzoforte. Uiteindelijk heeft het kerkelijk orgelspel toch een dienende functie en hoeft het niet opdringerig of overstemmend te zijn. Maar het heeft wel profiel, het is geen breiwerkje zonder kop of staart.
Kijk, daar kan ik me nou helemaal in vinden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef: Maar het heeft wel profiel, het is geen breiwerkje zonder kop of staart.
Bij ons wel hoor...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marieke

Re: Groen lampje in de kerkzaal

Bericht door Marieke »

eilander schreef:
ejvl schreef:
Een beetje lastig: zoals Hendrikus en ejvl het beargumenteren, daar kan ik mij wel in vinden. Daar ben ik het mee eens. Maar toch voel ik met DIA mee: net voor aanvang van de dienst is het (ook ivm consistoriegebed, of is dat te ver gezocht?) minder gewenst om een lofpsalm met het volle werk te spelen.

Om zoiets lawaai te noemen, gaat mij veel te ver. Ook dat moet muziek op niveau zijn, en dus per definitie geen lawaai. Maar je kunt je wel afvragen wat de functie van een inleidend orgelspel is. Eigenlijk heeft dat ook al iets weg van een gebed. En natuurlijk, in een gebed hoort ook lofprijzing thuis...

Even praktisch: ik denk dat in veel gevallen het uitleidend orgelspel wat meer decibellen oplevert dan het inleidend orgelspel. Of heb ik dat mis?

En ik voel weer een stuk met Eilander mee. Het valt me wel eens op hoe rustiger/zachter er gespeeld wordt, hoe rustiger het ook in de kerk is. Het gepraat en het geschuifel verstomt. Wat dat betreft vind ik het ook wel mooi als er "afgebouwd" wordt naar het moment dat de kerkenraad binnenkomt en het stil gebed plaatsvindt.
Het is echter totaal geen must, en ik vind het ook niet nodig bij een lofpsalm. Sowieso vind ik het persoonlijk vrij storend als er hard gespeeld wordt voor de dienst. Een lofpsalm voor de dienst vind ik prima, maar niet met het volle werk.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Luther schreef:
Hendrikus schreef: Maar het heeft wel profiel, het is geen breiwerkje zonder kop of staart.
Heeft dat ook te maken met de situatie waar we het eerder over hadden? Dat de kerkenraad bepaalt wanneer de organist moet stoppen, zodat hij rond 10.00 uur wat breiwerk moet toepassen om binnen 10 seconden te kunnen stoppen?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:
In sommige kerken is dat ook precies wat ze willen horen. :OO3
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Luther schreef:
Wie is "ze"?
ejvl

Bericht door ejvl »

Marieke schreef: En ik voel weer een stuk met Eilander mee. Het valt me wel eens op hoe rustiger/zachter er gespeeld wordt, hoe rustiger het ook in de kerk is. Het gepraat en het geschuifel verstomt.
In de PKN waar ik wel eens speel is het na de dienst altijd heel rumoerig, praten, kletsen en weet ik wat allemaal.
Totdat je daar "aus tiefer not schrei ich zu dir" van Bach gaat spelen na de dienst met enkel een holpijp, dan kan het ineens wel muisstil zijn :haha
eilander schreef: Wie is "ze"?
Bepaalde groepering van het kerkvolk die een stem heeft en die goed kan "schreeuwen".
De rest van de mensen houd z'n mond of kan het niets schelen.
Voorbeeld bij ons in de kerk.
Laatst gewijzigd door ejvl op 11 jan 2012, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Luther schreef:
Wie is "ze"?
kerkenraad, kerkgangers...
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:
Hendrikus schreef: In sommige kerken is dat ook precies wat ze willen horen. :OO3
Wie is "ze"?
Lastig om al deze mensen niet ter wille te kunnen zijn met een eenvoudig breiwerk :langue
Hoe graag je het ook zou willen natuurlijk! ;)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
eilander schreef:
Hendrikus schreef: In sommige kerken is dat ook precies wat ze willen horen. :OO3
Wie is "ze"?
Lastig om al deze mensen niet ter wille te kunnen zijn met een eenvoudig breiwerk :langue
Hoe graag je het ook zou willen natuurlijk! ;)
:nananere
~~Soli Deo Gloria~~
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Luther schreef:
Heeft dat ook te maken met de situatie waar we het eerder over hadden? Dat de kerkenraad bepaalt wanneer de organist moet stoppen, zodat hij rond 10.00 uur wat breiwerk moet toepassen om binnen 10 seconden te kunnen stoppen?
Het probleem is dat de meeste organisten al 15 minuten van tevoren beginnen met hun breiwerk...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:
Luther schreef:
2 Tim. 4: 3 - HSV schreef:Want er zal een tijd zijn, wanneer zij het gezonde spel niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven speelmannen opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
ejvl

Bericht door ejvl »

Luther schreef: Het probleem is dat de meeste organisten al 15 minuten van tevoren beginnen met hun breiwerk...:)
Tjonge, zit ik bij jou in de kerk Luther?
2 Tim. 4: 3 - HSV schreef:Want er zal een tijd zijn, wanneer zij het gezonde spel niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven speelmannen opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
:haha
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:
Luther schreef: Het probleem is dat de meeste organisten al 15 minuten van tevoren beginnen met hun breiwerk...:)
Tjonge, zit ik bij jou in de kerk Luther?
:haha
Voor de volgende verzen kan ik ook wel een herziene versie bedenken, maar die zal ik jullie maar besparen ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie