In DIA's beleving kennelijk niet. En nogmaals, dat mág hij zo beleven, maar hopelijk mogen anderen daar ook anders over denken.ejvl schreef:En als je nu voor de dienst een bewerking speelt van een lofpsalm? Moet je die dan ook heel zacht laten eindigen?-DIA- schreef:Vlak voor een stil gebed past geen lawaai...
Psalm 150 eindigen op een holpijpje is ook niet echt de bedoeling lijkt me?
Of kun je dan het orgelspel voor de dienst niet eindigen met een lofpsalm?
In principe vind ik dat het inleidend orgelspel niet boven mezzoforte uit hoeft te komen, dus erg luid zal het nooit zijn - en lawaai zal het al helemaal niet zijn. Maar het ís wel iets, 't is geen geluidsbehangetje dat je naar believen kunt wegfaden. Er wordt een verhaal verteld. Dat verhaal mag gehoord worden en dat verhaal heeft ook een einde.
Na de dienst hoeft het voor mij ook niet zo luid, een enkele keer kan dat wel gebeuren, maar in de regel ga ik ook dan niet verder dan mezzoforte. Uiteindelijk heeft het kerkelijk orgelspel toch een dienende functie en hoeft het niet opdringerig of overstemmend te zijn. Maar het heeft wel profiel, het is geen breiwerkje zonder kop of staart.