Beroepingswerk discussie

Ad Anker
Moderator

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Ad Anker »

WimA schreef:
Anker schreef:
Wilhelm schreef:Hoewel ik de discussie begrijp, en de flanken binnen de GG echt wel besproken mogen worden.
Verbaasd het me dat, net zoals de clara's richting de SGP, hier de mensen van buiten de GG, de grootste problemen lijken te zien.
:tilt
Het zal waar zijn maar waar leidt die discussie toe? Het lijkt me nogal logisch.......
Mensen buiten de islam zien ook meer gevaren in deze religie dan aanhangers van de islam.
Lekkere vergelijking.
Ik sluit me aan bij Tiberius waarvan ik weet dat hij weet wat hij zegt en ook recht van spreken heeft, betreffende dit onderwerp.
Marieke heeft een analyse gegeven van een preek. Die is volgens mij duidelijk. Wat huisman dan zegt over predikanten op de veluwe is volgens mij onzin. Hij mag hier best een preekcitaat neerzetten om zijn gelijk te bewijzen. Helaas zie ik dit niet.
Overigens is de preek die Marieke analyseerde in het geheel niet afgekraakt, afgekeurd, integendeel.
WimA

Bericht door WimA »

Anker schreef:
WimA schreef:
Anker schreef:
Wilhelm schreef:Hoewel ik de discussie begrijp, en de flanken binnen de GG echt wel besproken mogen worden.
Verbaasd het me dat, net zoals de clara's richting de SGP, hier de mensen van buiten de GG, de grootste problemen lijken te zien.
Het zal waar zijn maar waar leidt die discussie toe? Het lijkt me nogal logisch.......
Mensen buiten de islam zien ook meer gevaren in deze religie dan aanhangers van de islam.
Lekkere vergelijking.
Ik sluit me aan bij Tiberius waarvan ik weet dat hij weet wat hij zegt en ook recht van spreken heeft, betreffende dit onderwerp.
Marieke heeft een analyse gegeven van een preek. Die is volgens mij duidelijk. Wat huisman dan zegt over predikanten op de veluwe is volgens mij onzin. Hij mag hier best een preekcitaat neerzetten om zijn gelijk te bewijzen. Helaas zie ik dit niet.
Overigens is de preek die Marieke analyseerde in het geheel niet afgekraakt, afgekeurd, integendeel.
Rustig maar, ik reageerde enkel op de open deur die Wilhelm aangaf :humhihi Wat ook nog een verkapt ad hominem argument is. ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat is ook logisch, denk ik.
Mensen van buiten de GG bevinden zich al links van de GG (of rechts, maar daar kom ik zo op). In de linkerflank van de GG herkennen ze zich dan nog wel, maar in de midden- en rechterflank niet meer.
Neem bijvoorbeeld het verschil tussen Huisman en mij. De afstand tot de linkerflank van de GG is voor ons beiden ongeveer even groot (relatief gezien dan, absoluut is het verschil marginaal). Dus wij respecteren predikanten uit die flank. Maar hoe verder naar rechts, hoe minder waardering Huisman (c.s.) heeft voor die predikanten. Terwijl voor mij die afstand ongeveer even groot is als tot de linkerflank.
Andersom geldt ook voor mensen die zich rechts van de GG bevinden. Die herkennen zich nog wel in de rechterflank van de GG, maar ook niet in het midden- en rechterflank. Dat maakt samengaan met de GGiN ook zo moeilijk, zo niet onmogelijk.
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Mensen van buiten de GG bevinden zich al links van de GG. In de linkerflank van de GG herkennen ze zich dan nog wel, maar in de midden- en rechterflank niet meer.
Neem bijvoorbeeld het verschil tussen Huisman en mij. De afstand tot de linkerflank van de GG is voor ons beiden ongeveer even groot (relatief gezien dan, absoluut is het verschil marginaal). Dus wij respecteren predikanten uit die flank. Maar hoe verder naar rechts, hoe minder waardering Huisman (c.s.) heeft voor die predikanten. Terwijl voor mij die afstand ongeveer even groot is als tot de linkerflank.
Andersom geldt ook voor mensen die zich rechts van de GG bevinden. Die herkennen zich nog wel in de rechterflank van de GG, maar ook niet in het midden- en rechterflank.
Niet alle mensen Tiberius. Als CGKer kan ik me uitstekend vinden in de rechterflank van de GG. En zelfs nog "rechtser". De prediking is zeer aangenaam, alleen bepaalde "randverschijnselen" niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat geldt andersom uiteraard ook, hoe ik ten opzichte van de CGK sta.
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:
WimA schreef:
Anker schreef:
Lekkere vergelijking.
Oké mijn geliefde GG broeders: Er is geen verschil tussen ds A.T. Vergunst en ds van Boven
Er is geen verschil tussen ds Vreugdenhil en ds Mondria
Er is geen verschil tussen ds van der Net en ds Beens
Er is geen verschil tussen ds Tuinier en ds Verschuure
Er is geen verschil tussen ds Baan en ds van Belzen
Alleen een beetje anders in bewoordingen maar deze predikanten zitten op één lijn......slaap kindje slaap. :baille
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef: Mensen van buiten de GG bevinden zich al links van de GG. In de linkerflank van de GG herkennen ze zich dan nog wel, maar in de midden- en rechterflank niet meer.
Andersom geldt ook voor mensen die zich rechts van de GG bevinden. Die herkennen zich nog wel in de rechterflank van de GG, maar ook niet in het midden- en rechterflank.
Niet alle mensen Tiberius. Als CGKer kan ik me uitstekend vinden in de rechterflank van de GG. En zelfs nog "rechtser". De prediking is zeer aangenaam, alleen bepaalde "randverschijnselen" niet.
Ok, niet alle uitzonderingen ontkennen de regel. :)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Oké mijn geliefde GG broeders: Er is geen verschil tussen ds A.T. Vergunst en ds van Boven
Alleen een beetje anders in bewoordingen maar deze predikanten zitten op één lijn......slaap kindje slaap. :baille
Zoals ik al eerder typte, broeder Huisman:
Verder is het zo: er zijn wel verschillen in accenten, en zeker ook in stijl van preken, maar de grondslag van de prediking is hetzelfde; altijd binnen de grenzen van Schrift en belijdenis.
WimA

Bericht door WimA »

huisman schreef:Oké mijn geliefde GG broeders: Er is geen verschil tussen ds A.T. Vergunst en ds van Boven
Zo langzamerhand krijg ik het gevoel dat ook christenen besmet worden met de seculiere drang naar eenheidsworst zoals D66 die promoot. Gij zult allemaal hetzelfde zeggen, denken en vinden!
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Nee broeder, zo niet.
Natuurlijk is dat zo, en zal ik ook niet ontkennen. Hoewel ik namen noemen op een openbaar forum niet echt netjes vindt.

Waar het mij om gaat. Ik zie genoeg in de CGK dat mij grote zorgen baart. Maar ik zwijg daarover. Ik ken de ins en outs niet en heb genoeg aan mijn eigen kerkverband waar ik ook grote zorgen over heb. Dat is het punt wat ik wilde maken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zo is het.
Wat mij betreft, broeders: er zijn niet zo heel veel predikanten in de GerGem, eigenlijk te weinig, en ik wil naar allen onbevangen kunnen luisteren. Van A tot Z, om maar eens namen te noemen: van ds. Van Aalst tot ds. Zippro.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik herken me wel in wat Wilhelm opmerkt: ik zie allerlei dingen die vragen oproepen en bijvoorbeeld verschillen. Ik wil daar ook met iedereen graag over praten - maar ik hoef dat niet voortdurend voor de voeten geworpen te krijgen door iemand van een ander kerkverband. Zeker niet aan de hand van allerlei namenlijstjes.

Waarom niet?
Niet omdat ik heel kerkistisch wil denken, o.i.d. Maar lid zijn van een kerkverband maakt wel een belangrijk verschil met geen lid zijn: namelijk je er op een bijzondere manier aan verbonden weten. Problemen veroorzaken dan altijd pijn en het gevoel daarvan mis ik nog wel eens in een namenlijstje 'van buiten'.
Dan blijft het toch familie - en hoeveel verkeerd je daarin ook kan zien (en dat kun je bespreken met je broers en zussen); als iemand van buiten het zegt word je boos. Omdat je voor het echte bespreken én oplossen(!) van de problemen binnen de familie moet zijn.
En die ander doorgaans genoeg aan zijn eigen familie heeft.

Dan moet je natuurlijk niet van de weeromstuit wel lelijk gaan doen over de kerk van de ander. Maar als je zo blijft denken ('hij doet het ook') kom je in een eindeloze cirkel. Het is aan onszelf die te doorbreken.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Dat is ook logisch, denk ik.
Mensen van buiten de GG bevinden zich al links van de GG (of rechts, maar daar kom ik zo op). In de linkerflank van de GG herkennen ze zich dan nog wel, maar in de midden- en rechterflank niet meer.
Andersom geldt ook voor mensen die zich rechts van de GG bevinden. Die herkennen zich nog wel in de rechterflank van de GG, maar ook niet in het midden- en rechterflank. Dat maakt samengaan met de GGiN ook zo moeilijk, zo niet onmogelijk.

Foute conclusie omdat jij er nu van uitgaat dat de gehele CGK inclusief de BhP deel zich ter linkerzijde van de linkerzijde van de GG bevind. Ik heb mij altijd prima thuis kunnen voelen bij de vele GG weekdiensten die ik vroeger bezocht als CGK'er
Predikanten als ds R Boogaard,ds A. Bac,ds Hakkenberg,ds Golverdingen stonden volgens mij toen midden in de GG en naar deze predikanten mocht ik graag gaan luisteren. Maar om maar met het veel gewraakte citaat ds C. Harinck te eindigen.
er in de Gereformeerde Gemeenten, en ook wel daarbuiten, een verstarring optrad. Ds. A. F. Honkoop, bij wie ik gebakerd ben, zei vaak: „Gemeente, in Christus is alles; buiten Hem niets.” Maar in reactie op een oppervlakkig geloven dat Jezus mijn Zaligmaker is, zag je met name bij jonge predikanten dat zij de weg tot Hem gingen blokkeren met allerlei voorwaarden.
Dit is mijn ervaring ook.
Het is idd juist dat de bevreemding met de rechterflank van de GG bij mij steeds groter wordt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:Zo is het.
Wat mij betreft, broeders: er zijn niet zo heel veel predikanten in de GerGem, eigenlijk te weinig, en ik wil naar allen onbevangen kunnen luisteren. Van A tot Z, om maar eens namen te noemen: van ds. Van Aalst tot ds. Zippro.
Van harte mee eens!

Wat wordt er trouwens opeens gebroedert op het forum, dat is ook niet van alledag. ;)
Kislev

Bericht door Kislev »

Ach, als ze normaal Nederlands praten vind ik het al heel wat. Heb een keer onkerkelijke collega meegenomen naar ds. v/d Net. Later vroeg ze of ze weer een keer meemocht. Toen hadden we een middenbroeder die ik zelf nog nooit gehoord had. Helaas zeer ouderwets taalgebruik en vele standaarduitdrukkingen. Het zweet brak me letterlijk al uit tijdens het gebed ("dat we op deze naar Uw Naam genoemde dag nog in dit uw bedehuis tesaam vergaderd mogen zijn"). Voor mn collega was het een enorme afknapper, ze snapte er echt hélemaal niks van (ondanks universitair niveau). Jammer, want de inhoud van de preek was an sich prima en sloot ook goed aan op de gesprekken die ik met haar gevoerd had.

Bijzondere was dat die ds. het er in zn preken over had of je wel eens met je collega over deze dingen sprak. "Ja man, ze zit naast me!"
Gesloten