Herziene psalmberijming.

Upquark

Re: Herziene psalmberijming.

Bericht door Upquark »

Een beetje offtopic vraagje tussendoor: hoe zit het eigenlijk op de reformatorische basisscholen, worden daar de kinderen de psalmen ritmisch of niet-ritmisch aangeleerd? 'k Hoop stiekum het eerste, maar heb geen idee..?!
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Auto

Bericht door Auto »

Upquark schreef:Een beetje offtopic vraagje tussendoor: hoe zit het eigenlijk op de reformatorische basisscholen, worden daar de kinderen de psalmen ritmisch of niet-ritmisch aangeleerd? 'k Hoop stiekum het eerste, maar heb geen idee..?!
Op onze school gelukkig niet-ritmisch en de kleintjes pakken het in de kerk juist mooi op. Kort geleden hadden we een belijdenisdienst waar de predikant heel veel psalmen liet zingen die de kleine kinderen op school hebben geleerd. En onze dochter zong uit volle borst mee. Heerlijk om die kinderstemmen te horen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Upquark schreef:Een beetje offtopic vraagje tussendoor: hoe zit het eigenlijk op de reformatorische basisscholen, worden daar de kinderen de psalmen ritmisch of niet-ritmisch aangeleerd? 'k Hoop stiekum het eerste, maar heb geen idee..?!
Daar zal vast niet overal dezelfde lijn gevolgd worden, maar bij ons is het in elk geval: niet-ritmisch.
En dat is goed ook: eenheid tussen kerk, gezin en school is belangrijk. Thuis speel ik vaak ritmisch, maar zingen doen we niet-ritmisch.
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

Bij ons was het niet-ritmisch.
Neeltje Jans, moeder van 4
huisman

Bericht door huisman »

Waarom hoop je op het eerste? In verreweg de meeste kerken die de kinderen "leveren" voor deze scholen wordt niet-ritmisch gezongen. Lijkt mij verwarrend voor de kinderen om dan op school ritmisch te leren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
henriët

Bericht door henriët »

Over het algemeen worden op de reformatorische scholen de kinderen niet ritmisch aangeleerd.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
refo

Bericht door refo »

huisman schreef:
Waarom hoop je op het eerste? In verreweg de meeste kerken die de kinderen "leveren" voor deze scholen wordt niet-ritmisch gezongen. Lijkt mij verwarrend voor de kinderen om dan op school ritmisch te leren.
De kindergeest is flexibel genoeg als het om zingen gaat...
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
henriët

Bericht door henriët »

refo schreef:
huisman schreef:
De kindergeest is flexibel genoeg als het om zingen gaat...
zo is dat!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Op reformatorische basisscholen hebben in het bestuur de GG en de GGiN het voor het zeggen. Daar wordt dus niet-ritmisch gezongen. We hebben het hier op het forum zelfs meegemaakt dat iemand beweerde: bij ons op school zingen ze met kerst wel het Ere zij God, maar dan niet-ritmisch. :humhihi

Op protestants-christelijke scholen worden de psalmen ritmisch aangeleerd. Logisch, want de doelgroep is overwegend PKN en daar worden de psalmen overwegend gezongen zoals ze bedoeld zijn, ritmisch dus. Lastig is dan nog wel dat de bonders vaak nog 1773 zingen en de vroegere gereformeerden meestal 1968. Maar nu de GB een onderzoek start naar de zingbaarheid van de berijming 1773 zou het best eens kunnen zijn dat men uiteindelijk tot de conclusie komt dat de berijming 1968 een prima oplossing is voor én die verwarring én het feit dat sommige psalmen uit 1773 niet goed zingbaar zijn wanneer je ritmisch zingt.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Je vraagt je af waar de GB mee bezig is.
Ik begrijp dan ook de verzuchting van een insider als ds. Lam heel goed (in een ander topic geciteerd).
Het hoeft geen vraag te zijn... Het is toch zonneklaar? En dan bedoel ik echt niet alleem dat de GB schuift, nee, er is nog heel wat meer op drift...
Ik zou in de eerste plaats mezelf wel moeten toeroepen: WAAKT! En vanzelf, als je voor jezelf het gevaar ziet zul je ook wel eens een alarm naar je naaste afgeven. Het lijtk wel of er steeds meer naar de kwaliteit van het uiterlijke en het hier en nu wordt gezien, en dat de ernst van de eeuwigheid meer en meer uit beeld raakt.

Worden tegenstanders niet als een sta-in-de-weg gezien, hopeloos vastgeroest in een systeem?
Ik las van da week een voorwoord van A. Janse, een jaar na het overlijden van E. Fransen, en wat hij toen al zal zet juist deze tijd nog veel krachtiger door.

Ik weet dat dit niet met het oog op de psalmberijming is geschreven, maar wat we wel zien in dit verband kan dit wel wat verduidelijken. In zo verre men het nog wil aannemen en horen, is het nuttig hierop nacht te nemen

"Voor het arme, naakte, uitgeteerde volk des Heeren was in zijn prediking en zijn geschriften tot bemoediging en vertroosting, maar voor hen die niet recht arm van geest gemaakt zijn veelal tot een bespotting. Daarom werd hij door het wettisch christendom van dezen tijd in één woord gehaat.
Hij droeg het kenmerk van een ware Godsgezant en op hem was ten volle van toepassing, hetgeen de H. Geest door Paulus schrijft: "Wij worden gelasterd ende wij bidden, wij zijn geworden als uitvaagsels der wereld en aller afschrapsel tot nu toe, 1 Cor. 4 : 13

En in een ander boekje schrijft Ds. E. Fransen aangaande zichzelf:

Uitwendig ik ook het pad de verdrukking en kruis veel moeten bewandelen, en inwendig van zielsbestrijding.
- Wat aan het leeraarsambt verbonden is, nl. die het vrije Godswerk prediken van de souvereine toerekening van
Christus'gerechtigheid en de toepassing door God den H. Geest, kan een opmerkend onderzoeker in Gods Woord lezen.

De profeten zijn aan veel beoordelingen, haat vervolging onderworpen geweest.
Van de Zone Gods, de volmaakte Leraar ter gerechtigheid zeiden de Farizeeën, wet- en schriftgeleerden: Hij verleidt de schare. En van Zijne volgelingen luidde het: Maar deze schare, die de Wet niet kent en weet is vervloekt.

Hier heeft de H. Geest door Paulus de kenmerken laten beschrijven van de kenmerken van Gods ware dienstkenchten.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
boontje

Bericht door boontje »

Wat is er eigenlijk tegen de berijming van 1967?
albion

Bericht door albion »

boontje schreef:Wat is er eigenlijk tegen de berijming van 1967?
Dezelfde vraag kun je stellen bij : wat is er tegen de berijming van 1773 en wat is er tegen de berijming van Datheen. Het is, denk ik, vooral een persoonlijke kwestie van hoe je er tegenover staat.

Ikzelf heb geen problemen met die van Datheen of van 1773. Ik ben niet bekend met die van 1967. Bij Datheen speelt het een rol dat ook de martelaren deze gezongen hebben op de brandstapels (heb ik weleens gehoord) Bij de psalmen van 1773 zijn er sommige verzen die vlgs zeggen remonstrants 'zijn'.

Ik vind de hymns ook erg mooi en sommige wijzen van Johannes de Heer (ook in sommige gezindte afgekeurd) ook prachtig. En de gezangen (Ledeboer is toegestaan en Luther ook) van ??? (ik weet niet of die ook al niet aangepast zijn) ook mooi. (Ik heb op een prot.chr gezeten en iedere morgen werd er geopend en een gezang gezongen).
Vroeger zong het Leger des Heils op de hoeken van de straat (met een band) in de stad (ik weet niet of dat nu nog gebeurt). Prachtig vond ik dat.

Ik vermoed dat het niet zozeer de berijming is maar wie ze gedicht hebben. Dat daar de schoen wringt.

De gedichten van Martinus Nijhoff vind ik mooi, maar ik lees hier op het forum dat hij niet christelijk was. Nooit bij stilgestaan. Moet ik dan opeens de gedichten niet meer mooi vinden?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Upquark

Bericht door Upquark »

huisman schreef:
Wel, om te beginnen omdat in de gemeente waar wij kerken de psalmen ritmisch worden gezongen, en voorts omdat naar mijn mening het gewoon zo 'hoort'. De oorspronkelijke melodieën zijn nu eenmaal ritmisch, en dat is te horen ook! Zo rijk, en tegelijk zo eenvoudig... wat mij betreft een van de hoogtepunten van wat we aan muziek hebben mogen produceren tot Gods eer.

Bedankt voor de antwoorden overigens. :)
-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Je vraagt je af waar de GB mee bezig is.
Ik begrijp dan ook de verzuchting van een insider als ds. Lam heel goed (in een ander topic geciteerd).
Het hoeft geen vraag te zijn... Het is toch zonneklaar? En dan bedoel ik echt niet alleem dat de GB schuift, nee, er is nog heel wat meer op drift...
Ik zou in de eerste plaats mezelf wel moeten toeroepen: WAAKT! En vanzelf, als je voor jezelf het gevaar ziet zul je ook wel eens een alarm naar je naaste afgeven. Het lijtk wel of er steeds meer naar de kwaliteit van het uiterlijke en het hier en nu wordt gezien, en dat de ernst van de eeuwigheid meer en meer uit beeld raakt.
Stel dat dat laatste waar is, dan nog: wat heeft dat te maken met het nadenken over een nieuwe en/of herziene psalmberijming? Indien het in alle oprechtheid gebeurt, wat is er op tegen?
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
caprice

Bericht door caprice »

Bij ons werd iso-ritmisch gezongen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
ejvl

Bericht door ejvl »

Weet je wat mij mooi lijkt:
Zingen op de orginele Geneefse melodie in bijvoorbeeld de zetting van Goudimel.
Dan zijn we ook gelijk af van die rare verhogingen in bijvoorbeeld psalm 68 regel 1,2,3,4, psalm 27 regel 1,3 etc en nog veel meer psalmen.
Plaats reactie