Ik noem Nederland niet het Israël van het westen hoor, dat zijn jouw woorden.Luther schreef:Met alle respect, maar dit is echt een bijkleuring van de geschiedenis. Willem van Oranje heeft zeker een belangrijke rol gespeeld bij het verdrijven van de Spanjaarden, maar de reden dat hij Calvinst werd, was gelegen in het feit dat Calvijn hem de juiste argumenten aanreikte om in opstand te komen. Daar zat meer politiek en minder geloofsstrijd achter dan wij thans willen aanvaarden.
Overigens zeg ik daarmee niets over het persoonlijke geloof van WvO, maar het gaat historisch echt te ver om Nederland het Israël van het westen te noemen, omdat er een speciale trits zou bestaan 'God-NL-Oranje'.
Zeker zat er ook een politieke strijd achter, maar hoe werd die politieke strijd gevoerd? Vanuit het geloof! Lees eens hoe ook onze voorvaderen met diep respect en achting over ons koningshuis spreken.
jazeker, maar we hebben het in deze discussie toch over het koningshuis?Dat geldt evenzeer voor Mark Rutte en alle ministers en kamerleden die de eed afleggen.
Dat er speciaal alleen voor het koningshuis gebeden wordt?? Wie zegt dat dat gebeurt? Het gaat in deze discussie over het koningshuis en daarbij noem ik dat er zondags voor gebeden wordt. Dan snap jij heel goed dat er niet alleen voor ons koningshuis gebeden wordt. Bij ons wordt bijna iedere zondag gebeden voor degenen die in hoogheid gezeten zijn, en dan worden de regering, de koningin, de gemeenteraden, de wethouders en noem maar op ook nog vaak apart benoemd.Gebed is nodig voor heel Europa, en niet speciaal voor het koningshuis. Wel voor allen die in hoogheid zijn gezet, dat is dus de koningin, haar zoon, ons kabinet, de Europese Commissie, de Raad van regeringsleiders.
Vreemd genoeg hoor ik voor die laatste categorie nooit gebed.
Dus nee, ik ben het er niet zo mee eens dat er speciaal alleen voor het koningshuis gebeden wordt, en voor de rest niet.
Wat een bijzondere opmerking...dus als je zegt dat het koningshuis afgeschaft mag worden, dan bedoel je te zeggen dat je de mensverheerlijking rondom de koningin en familieleden af wilt schaffenVolgens mij bedoel je dan hetzelfde. Als Tiberius zegt dat het koningshuis afgeschaft mag worden, dan zegt hij toch niet dat de koningin afgeschaft moet worden