Verwachte boeken theologie

Moderamen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Moderamen »

Hoho, ik heb het net even beluisterd (jij ook?). Het gaat om het eigen kerkverband/binnenuit. Het kan dus helaas niet om de PKN gaan, Wim.
Om met het boek verder te gaan = ik ben er zeer verblijd mee. Voluit reformatorisch.
Laatst gewijzigd door Moderamen op 17 mei 2017, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Moderamen schreef:Hoho, ik heb het net even beluisterd (jij ook?). Het gaat om het eigen kerkverband/binnenuit. Het kan dus helaas niet om de PKN gaan, Wim.
Wat baseer je dat op? Dat blijkt niet uit het stukje.
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Dan moet je eerder beginnen met luisteren. Of Tom moet heel de preek uittypen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Moderamen schreef:Dan moet je eerder beginnen met luisteren. Of Tom moet heel de preek uittypen.
Ik ga echt niet elke preek die ergens gedumpt is naluisteren of het mischien zo te interpreteren valt dat de predikant op RF als een ketter weggezet kan worden.
Maar ik heb het interview met ds. Haring gelezen in de krant en dat is niet in strijd met het geciteerde citaat.
keesjanm

Bericht door keesjanm »

Wim Anker schreef:
Moderamen schreef:Hoho, ik heb het net even beluisterd (jij ook?). Het gaat om het eigen kerkverband/binnenuit. Het kan dus helaas niet om de PKN gaan, Wim.
Wat baseer je dat op? Dat blijkt niet uit het stukje.
Ds Verschuure spreekt hier over de GG hoor ik. Verschuure is bang dat er alleen maar mensen overblijven die niet de standen leren en de drie stukken anders uitleggen. Dus met andere woorden , al degenen die binnen en buiten de GG het niet zo leren als hij zijn Syriers.... Heel beangstigend.
Alles wordt van binnenuit uitgehold. Ook de HSV wordt er weer even bij gehaald als list van de satan. Later maakt hij zich ook nog druk over de kleding kleur bij begrafenissen.
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Het gaat hier om het boek van ds. Harinck en reacties daarop, tot aan de kansel aan toe. Niet om de gehele preekanalyse.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Moderamen schreef:Het gaat hier om het boek van ds. Harinck en reacties daarop, tot aan de kansel aan toe. Niet om de gehele preekanalyse.
Nee, het gaat hier om een citaat waarvan men "denkt" dat het kritiek op het boek is.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Ik reageerde vooral op de reactie die ds. Verschuure wegzet als een prediker die onbijbelse taal spreekt en even zegt dat wat ds. Verschuure preekt "ronduit verschrikkelijk is."
Zeker, dat was ik. En ik houd het staande, ook als het niet over het boek gaat. Ik heb nog overwogen om uit De Wachter Sions een groot citaat van ds. J. Roos te geven ter onderstreping van dat wat ik zei.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tom

Bericht door Tom »

Wim Anker schreef: Nee, het gaat hier om een citaat waarvan men "denkt" dat het kritiek op het boek is.
Neehoor!! Het is sowieso kritiek op de inhoud van het boek. Ik heb het boek onlangs uitgelezen. Jij denkt door een interviewtje alles te weten en daardoor de discussie dood te slaan. Maarja.... Dan wordt het wel een lastige discussie hoor.
Luther schreef:Zeker, dat was ik. En ik houd het staande, ook als het niet over het boek gaat. Ik heb nog overwogen om uit De Wachter Sions een groot citaat van ds. J. Roos te geven ter onderstreping van dat wat ik zei.
Sinds kort ook op geabonneerd. In dat blad staan vaak mooie stukken Luther
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:Ik reageerde vooral op de reactie die ds. Verschuure wegzet als een prediker die onbijbelse taal spreekt en even zegt dat wat ds. Verschuure preekt "ronduit verschrikkelijk is."
Zeker, dat was ik. En ik houd het staande, ook als het niet over het boek gaat. Ik heb nog overwogen om uit De Wachter Sions een groot citaat van ds. J. Roos te geven ter onderstreping van dat wat ik zei.
Dat zou fijn zijn. Want ik krijg stellig de indruk dat er citaten / teksten worden geïnterpreteerd als zijnde met elkaar in strijd terwijl ze gewoon complementair, aanvullend zijn. En ik ben wel benieuwd naar een stuk van ds. Roos waarin staat dat. Verschuure onbijbels preekt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:Afbeelding
Ik heb het boek gelezen. Het is een uitgebreide studie die echt niet in contrast staat met de Gergemleer en de opvattingen van ds. Kersten, het is eerder een aanvulling.
Maar... Dit boek is deze week publiekelijk vanaf de kansel bekritiseerd door ds. A. Verschuure. Niet netjes. Hij sprak het volgende:
"Dan ontstaat er ook onder ons een geslacht, een prediking, ambtelijk onderwijs, waarin de diepte van de val, waarin de volmaaktheid van Gods deugden, waarin de eis van Gods recht en dat de mens alleen door recht met God verzoend wordt van lieverlee in zijn ernst en in zijn scherpte ontbreken gaat. Dan ontstaat er gemeente een godsdienst vanuit het broedervolk waarin een mens in zijn nood naar een belofte moet gaan zoeken. En in de Schrift met beloften werkzaam moet zijn die hij gevonden heeft. En het geheim dat in de nacht van mijn leven, een belofte van de hemel me geschonken wordt, wordt een vreemde taal. En dat er een Bijbel vol beloften is. Waar een arme, ongelukkige, onbekeerde ziel niet aan durft te komen. Want dat is voor 't volk. Dat wordt niet meer verstaan. (...) Dan komt er een geslacht op dat eigenlijk niet meer weet hoe God een mens bekeerd."

(en veel later nog in het algemeen: "Als dominee Kersten zou weten wat er in onze gemeenten gebeurd dan zou hij zich van schrik in zijn graf omdraaien)"

Dit zeggen onder meer ds. van D. ook publiek van de kansel hoor. Ik neem aan dat er zeker meer zijn. In ieder geval ook ds. P. Blok wel, die zei het al in de jaren 80 publiek.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:En ik ben wel benieuwd naar een stuk van ds. Roos waarin staat dat. Verschuure onbijbels preekt.
Lezen, Wim! Goed lezen! Het is altijd weer wonderlijk hoe jij teksten kunt interpreteren.
En ik hoef voor jou niets over te tikken, want je hebt de afgelopen nummers, 30-35 vast nog in huis. Zoek even de artikelen over de tabernakeldienst op. Ik dacht deze keer specifiek aan aflevering 172, in nummer 34. Lees ook het ontroerende slot van aflevering 173, in nummer 36.
Lees ook even voetnoot 2 bij aflevering 74 van het boek van John Flavel, in nummer 35.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:En ik ben wel benieuwd naar een stuk van ds. Roos waarin staat dat. Verschuure onbijbels preekt.
Lezen, Wim! Goed lezen! Het is altijd weer wonderlijk hoe jij teksten kunt interpreteren.
En ik hoef voor jou niets over te tikken, want je hebt de afgelopen nummers, 30-35 vast nog in huis. Zoek even de artikelen over de tabernakeldienst op. Ik dacht deze keer specifiek aan aflevering 172, in nummer 34. Lees ook het ontroerende slot van aflevering 173, in nummer 36.
Lees ook even voetnoot 2 bij aflevering 74 van het boek van John Flavel, in nummer 35.
Ik heb het allemaal wel gelezen. En ik lees/las daarin helemaal niets wat in strijd is met het geciteerde citaat van ds. Verschuure. Je gebruikt nogal grote woorden richting een predikant (ds. Verschuure) maar onderbouwen en concreet maken van de beschuldigingen is er niet bij. Dat is jammer.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:
Ik heb het allemaal wel gelezen. En ik lees/las daarin helemaal niets wat in strijd is met het geciteerde citaat van ds. Verschuure. Je gebruikt nogal grote woorden richting een predikant (ds. Verschuure) maar onderbouwen en concreet maken van de beschuldigingen is er niet bij. Dat is jammer.
Als jij daarin niets leest wat zo ingaat tegen wat ds. Verschuure in het gewraakte citaat zegt, dan kan ik je verder ook niet helpen. Ik hoop dat je ogen geopend worden.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:
Luther schreef:
Als jij daarin niets leest wat zo ingaat tegen wat ds. Verschuure in het gewraakte citaat zegt, dan kan ik je verder ook niet helpen. Ik hoop dat je ogen geopend worden.
Wat is dit nu weer voor een zwaktebod?

p.s. In het andere draadje wordt ds. Roos geciteerd die in de DWS een interview met ds. Verschuure over de doop als zeer lezenswaardig aanbeveelt. En tegelijk haal jij ds. Roos aan om te onderbouwen dat ds. Verschuure onbijbels preekt?
Plaats reactie