Ik heb even een quote bij naar welke muziek luister je hier geplaatst want anders was ik zo erg off-topic...
Marnix schreef:
We kunnen bijvoorbeeld inderdaad met enige zekerheid zeggen dat er geen computers waren in die tijd. Dan kunnen we tegenwerpen dat we van een heleboel volken en culturen weinig afweten, maar dat doet aan bovenstaande uitspraak nog niets af

Er is niets nieuws onder de zon. Is toch een bijbelse tekst, maar die moeten we maar niet al te serieus opnemen, begrijp ik.
Wij hebben alle wijsheid in pacht. Salomo had zijn gelijke niet.
De koningin van Sheba was de helft nog niet aangezegd, zo onder de indruk was ze na de ontmoeting met Koning Salomo. Zou dat alleen over zijn rijkdom gegaan zijn of ook over zijn wijsheid?
Wat wéten wij, eigenlijk? Wij matigen ons zovéél aan.
Ik zag een DVD over het Engelse landschap aan de hand van schilderijen en dichters. Erg mooi. Daarin kwam een voorbeeld hoe de toeristen in 1800 het landschap bekeken. Ze hadden een soort laptop, een scherm die je zo in elkaar klapt als een laptop. Je moet met je rug naar hetgene gaan staan wat je wilt bekijken. De laptop houd je ter hoogte van je schouder. Door naar het scherm (een soort spiegel) te kijken zie je het landschap heel anders dan als je er gewoon naar kijkt. Ze hadden ze ook in kleuren, dat leek dan meer op een loep, en dan kon je het landschap zien of het in het maanlicht lag (blauw), of een zonsondergang (rood) en met (geel) leek het of het ging schemeren. Erg leuk. Wat nog leuker was, als het glas bol stond dan leek het of je in een dal keek. Maar het verbaasde me dat ze toen al een soort laptop hadden. Zo hadden ze ook al een stappenmeter. Die werd met een draad vastgemaakt aan de zoom van broek of rok en het hing aan je middel en bij iedere stap die je maakte kon je aan het eind van de dag zien hoeveel km je gelopen had. Dus niets nieuws onder de zon, als ik denk aan de stappenmeters die er nu in de handel zijn. Dacht je iets nieuws uitgevogeld te hebben, dus niet...