Beroepingswerk discussie [7]

HersteldHervormd

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

SanderL schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
SanderL schreef:Ds. G. Pater naar Waardenburg? Hoor het van verschillende mensen maar nog niks bevestigd.
Ik hoor het ook. Van dichtbij. :)
Zeg nou eerlijk... Dat hadden we allemaal wel verwacht. Is 't niet?
Mijn voorgevoel klopte voor de 4e keer op rij...Ede, Kesteren, Hilversum en nu Waardenburg.
Even serieus, zo kan je toch niet omgaan met dit soort zaken?
Echt wat een gekwijl hier zeg...
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 19 apr 2022, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
pierre27

Bericht door pierre27 »

Blijkbaar wel;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Job

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

HersteldHervormd schreef:
SanderL schreef:
Ad Anker schreef: Ik hoor het ook. Van dichtbij. :)
Zeg nou eerlijk... Dat hadden we allemaal wel verwacht. Is 't niet?
Mijn voorgevoel klopte voor de 4e keer op rij...Ede, Kesteren, Hilversum en nu Waardenburg.
Even serieus, zo kan je toch niet omgaan met dit soort zaken?
Echt wat een gekwijl hier zeg...
Toch, ik zeg het met tegenzin en zonder kwijlen: sommige zaken zijn voorspelbaar. En jazeker, in het beroepingswerk. Nooit gedacht dat uit te spreken, want heb me er lang tegen verzet. Je moet er gewoon niet aan willen twijfelen want je geloof gaat ermee aan het wankelen. Maar één en andermaal zijn m'n hoofd en beide klompen gebroken afgelopen tijd.

Ik heb het by the way niet over Waardenburg en ds. Pater, want beide(n) ken ik nauwelijks.

Beroepingswerk is mijns erg late inziens veel menselijker dan ik ooit dacht. En ik begrijp eigenlijk niet waarom ik daar zo teleurgesteld over ben. Paulus ging ook erg zakelijk en nuchter met z'n 'beroepen' om. Dat hele mystieke hebben wij eromheen gemaakt. Waarmee ik niet uitsluit dat God duidelijk kan spreken en dat ook vaak doet in dit werk.
Job

Bericht door Job »

Job schreef:Men was bang dat tijdens de coronacrisis veel gemeenteleden zouden losweken van de eigen kerk. Ik krijg langzamerhand het gevoel dat er afgelopen periode vooral predikanten zijn losgeweekt van hun gemeente.
Over een week mag ik ook weer. Je zou extra hoop krijgen.

Ik zie tot mijn vreugde ook dat er op dinsdag 10 mei weer een bidstond wordt georganiseerd voor de vergaderdagen van het curatorium, de week erna. Ds. M. Karens hoopt voor te gaan. Vorig jaar is dat ook gedaan. Ik vind het een buitengewoon goed initiatief van onze kerkenraad.
Mooi!
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

pierre27 schreef:Blijkbaar wel;)
Het begint, hoe triest ook, een beetje te lijken op de werkzaamheden van die mevrouw te Endor.
Job

Bericht door Job »

Piet Puk schreef:
pierre27 schreef:Blijkbaar wel;)
Het begint, hoe triest ook, een beetje te lijken op de werkzaamheden van die mevrouw te Endor.
Misschien niet. Die vrouw deed juist ook iets mystieks. Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat een deel v/d besluiten inz. beroepingswerk verre van mystiek gemotiveerd zijn.
Ararat

Bericht door Ararat »

Ik vermoed dat het gesprek over beroepingswerk eigenlijk vooral bepaald wordt door niets anders dan marktwerking. Als er veel vraag en weinig aanbod is krijg je dit. Je zou maar predikant zijn in zo'n situatie...
CvdW

Bericht door CvdW »

Waardenburg ligt centraler.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

CvdW schreef:Waardenburg ligt centraler.
Dat is wel zo, maar even naar het strand gaan is in Ouddorp weer makkelijker.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ararat schreef:Ik vermoed dat het gesprek over beroepingswerk eigenlijk vooral bepaald wordt door niets anders dan marktwerking. Als er veel vraag en weinig aanbod is krijg je dit. Je zou maar predikant zijn in zo'n situatie...
Ik denk dat je een terecht punt hebt dat het gesprek over beroepingswerk bepaald wordt door onder andere marktwerking, bandbreedte en wat al niet meer. Het daadwerkelijke besluit van een predikant om naar een andere gemeente te gaan zal ongetwijfeld andere elementen in zich hebben.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
refo

Bericht door refo »

Ararat schreef:Ik vermoed dat het gesprek over beroepingswerk eigenlijk vooral bepaald wordt door niets anders dan marktwerking. Als er veel vraag en weinig aanbod is krijg je dit. Je zou maar predikant zijn in zo'n situatie...
Als er in de GG meer predikanten zouden zijn dan gemeenten, zou het allemaal ook anders voelen. Dan zou je kandidaten hebben die (lang) op een beroep moeten wachten (toch twijfel aan roeping, ondnaks toelating door curatorium?), dan zou je predikanten studieverlof kunnen geven (maar een dominee moet toch 24/7 paraat staan?), om maar een paar zaken te noemen. Nu wordt het allemaal bekeken als een rechtstreeks ingrijpen van God Zelf als een beroep aangenomen wordt. Zelfs DL 1.3 wordt er mee in verband gebracht, alsof vakante gemeenten niet van de zeer blijde boodschap op de hoogte zouden zijn.

Dia heeft vermoedelijk nog maar 6 keer mogen stemmen in 38 jaar tijd. Dan is te begrijpen dat hij dat wel weer eens wil meemaken. Maar als je in 10 jaar 60 keer hebt mogen/moeten stemmen, sla je graag een keertje over. En zoveel verschil maakt het allemaal niet. Je hebt maar keuze uit 2 en een beroep wordt sowieso uitgebracht.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

SanderL schreef:
En als je zo goed in speculeren bent, kunnen we de komende tijd nog meer mutaties verwachten? Wellicht geeft dat dan iets rust onder onze GG-forummers, dan zijn ze niet zo verrast :quoi
mark1985

Bericht door mark1985 »

---knip--- geen speculaties
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

We gaan hier eens een dagje of twee uitrusten van al de uitgestorte vermoeienissen. In de tussentijd kunt u over de vraag nadenken "wat is mijn taak en roeping in de kerk?". :lock
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

We gaan met frisse moed weer verder.
Houd het fatsoenlijk. Speculaties en voorspellingen vallen buiten de grenzen van het fatsoenlijke.
Plaats reactie