Hoed in eredienst?
Re: Hoed in eredienst?
Jammer dat in sommige gemeenten vrouwen geen hoofdbedekking meer dragen.
De Heere staat boven ons. De man is het hoofd van het gezin. En hoort hier op toe te zien.
Weetje wat je met die dingen ook krijgt. Dat de mens zelf alles wil invullen.
Nou denken sommige vrouwen dan. Dan pimp ik mijn haar ook een beetje op paars of donkerrood of iets dergelijks.
En van het 1 valt men in het ander. En op den duur is men de wereld gelijkvormig. Maar die zaken leven van nature in ieders hart.
Daarom moeten we eerst zelf ons onderzoeken. We leven ook juist in een tijd waar vrouwen steeds meer de boventoon voeren in het huisgezin. Alles moet aanvullend zijn van man tot vrouw en anderzom. Maar heel veel huwelijken sneuvelen ook. Als de man niet genoeg geld in het laatje brengt. Dan loopt de vrouw zo weg bij de man. In die tijd leven we.
De Heere staat boven ons. De man is het hoofd van het gezin. En hoort hier op toe te zien.
Nou denken sommige vrouwen dan. Dan pimp ik mijn haar ook een beetje op paars of donkerrood of iets dergelijks.
En van het 1 valt men in het ander. En op den duur is men de wereld gelijkvormig. Maar die zaken leven van nature in ieders hart.
Daarom moeten we eerst zelf ons onderzoeken. We leven ook juist in een tijd waar vrouwen steeds meer de boventoon voeren in het huisgezin. Alles moet aanvullend zijn van man tot vrouw en anderzom. Maar heel veel huwelijken sneuvelen ook. Als de man niet genoeg geld in het laatje brengt. Dan loopt de vrouw zo weg bij de man. In die tijd leven we.
Zeg maar gewoon Willem.
Wereldgelijkvormig vind ik een heel lastige. Als het verven van het haar wereldgelijkvormig is, is gel in je haar dat dan ook? Of de smallere broekspijp bij het kostuum voor de heren? Of enkellaarsjes voor de dames? Is je kleding en uiterlijk gelijk hebben aan wat niet-christenen ook hebben wereldgelijkvormig? Jurken voor de dames zijn nog steeds erg modieus (in tegenstelling tot mijn middelbareschooltijd, waar jurken en rokken alleen bij de refowinkels te krijgen waren). Zijn dat dan nu wereldgelijkvormige kledingstukken?Willem87 schreef:Jammer dat in sommige gemeenten vrouwen geen hoofdbedekking meer dragen.
Wat de hoed betreft: ik weet niet of hoeddragers zich altijd bewust zijn van de betekenis van de hoed. Het is in kerkelijke kring ook een modeaccessoire geworden. Maar ik heb nog nooit een preek over het dragen van een hoed gehoord. Zou in mijn gemeente overigens ook een lastige worden, want het aantal hoeddragers is in coronatijd danig afgenomen. Dat vind ik overigens voor gemeenten waar de hoed een vereiste is oprecht een lastige: het wel van wezenlijk belang vinden, maar dat niet uitleggen vanuit het Woord.
Dat veel huwelijken sneuvelen, en echtscheiding een aanvaardbare optie is geworden, zie ik om mij heen. Mijn generatie is volop aan het scheiden. Maar het is zelden vanwege het geld. Het is vooral omdat de koek op is, omdat de liefde over is, omdat de ergernissen over elkaar niet meer binnen de perken gehouden kunnen worden en soms omdat er een ander is. Meestal wordt één van beiden een narcist genoemd.
Maar er zullen er weinig zijn die een Bijbelse hoofdbedekking dragen. Het is de vraag of de intentie dan zoveel verschilt van dames die geen hoofdbedekking dragen. In mijn jonge jaren werd er schande van gesproken als iemand twee jaar lang dezelfde hoed droeg.Henk J schreef:Bij onze HHG dragen alle vrouwen en meisjes wel een hoed. In de GG's in onze omgeving draagt men vaak ook een hoed naar catechisatie.Bertiel schreef:Bij ons idemGeytenbeekje schreef:Bij ons zo'n 80-85 % ongeveer.
Voor een HHG nog wel aan de wat lage kant denk ik.
of het laat is durf ik niet te zeggen
Wanneer is een hoofdbedekking een Bijbelse hoofdbedekking en wanneer niet?Ditbenik schreef:Maar er zullen er weinig zijn die een Bijbelse hoofdbedekking dragen. Het is de vraag of de intentie dan zoveel verschilt van dames die geen hoofdbedekking dragen. In mijn jonge jaren werd er schande van gesproken als iemand twee jaar lang dezelfde hoed droeg.Henk J schreef:Bij onze HHG dragen alle vrouwen en meisjes wel een hoed. In de GG's in onze omgeving draagt men vaak ook een hoed naar catechisatie.Bertiel schreef:Bij ons idemGeytenbeekje schreef:Bij ons zo'n 80-85 % ongeveer.
-
Mooi betoog! Het is goed om uitleg te geven, maar als het goed is heb je als predikant de zielen van de mensen op het oog, dus dan mag en moet je denk ik ook wel als predikant zaken aansnijden die niet bij iedereen wellicht zullen bevallen.Zita schreef:Wereldgelijkvormig vind ik een heel lastige. Als het verven van het haar wereldgelijkvormig is, is gel in je haar dat dan ook? Of de smallere broekspijp bij het kostuum voor de heren? Of enkellaarsjes voor de dames? Is je kleding en uiterlijk gelijk hebben aan wat niet-christenen ook hebben wereldgelijkvormig? Jurken voor de dames zijn nog steeds erg modieus (in tegenstelling tot mijn middelbareschooltijd, waar jurken en rokken alleen bij de refowinkels te krijgen waren). Zijn dat dan nu wereldgelijkvormige kledingstukken?Willem87 schreef:Jammer dat in sommige gemeenten vrouwen geen hoofdbedekking meer dragen.
Wat de hoed betreft: ik weet niet of hoeddragers zich altijd bewust zijn van de betekenis van de hoed. Het is in kerkelijke kring ook een modeaccessoire geworden. Maar ik heb nog nooit een preek over het dragen van een hoed gehoord. Zou in mijn gemeente overigens ook een lastige worden, want het aantal hoeddragers is in coronatijd danig afgenomen. Dat vind ik overigens voor gemeenten waar de hoed een vereiste is oprecht een lastige: het wel van wezenlijk belang vinden, maar dat niet uitleggen vanuit het Woord.
Dat veel huwelijken sneuvelen, en echtscheiding een aanvaardbare optie is geworden, zie ik om mij heen. Mijn generatie is volop aan het scheiden. Maar het is zelden vanwege het geld. Het is vooral omdat de koek op is, omdat de liefde over is, omdat de ergernissen over elkaar niet meer binnen de perken gehouden kunnen worden en soms omdat er een ander is. Meestal wordt één van beiden een narcist genoemd.
Belachelijk. Zowel in de kerk waarin ik opgegroeid ben als in mijn eigen gemeente is de hoed geen mode-accessoire. Als er eens een bijzondere hoed is, dan is die van gastenDitbenik schreef:Maar er zullen er weinig zijn die een Bijbelse hoofdbedekking dragen. Het is de vraag of de intentie dan zoveel verschilt van dames die geen hoofdbedekking dragen. In mijn jonge jaren werd er schande van gesproken als iemand twee jaar lang dezelfde hoed droeg.Henk J schreef:Bij onze HHG dragen alle vrouwen en meisjes wel een hoed. In de GG's in onze omgeving draagt men vaak ook een hoed naar catechisatie.Bertiel schreef:Bij ons idemGeytenbeekje schreef:Bij ons zo'n 80-85 % ongeveer.

Wat gebeurt er eigenlijk geestelijk gezien met de man die met bedekt hoofd bidt en profeteert in de gemeente en de vrouw die met onbedekt hoofd bidt en profeteert in de gemeente?
Bidden en profeteren ze (on)bedekt zichzelf of anderen een oordeel?
Bidden en profeteren ze (on)bedekt zichzelf of anderen een oordeel?
Re: RE: Re: Hoed in eredienst?
Ja bij ons hebben er nog best wat vrouwen een hoofdbedekking, meisjes en kleine kinderen bijna niet meer.HersteldHervormd schreef:
Gewoon even een vraagje tussendoor, worden er in jullie gemeente nog hoeden gedragen door vrouwen/meisjes?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik inmiddels zelf vooral hoofdbedekking draag om sommige medebroeders en zusters niet te kwetsen.
Voor mijzelf is het al jaren een "ballast".
Ik ben toch een soort "bang".
(ik stel me nu héél kwetsbaar op)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
De intentie waarmee het gedragen wordt.Klavart schreef: Wanneer is een hoofdbedekking een Bijbelse hoofdbedekking en wanneer niet?
En mijns inziens eenvoudig, een hoofddoekje of baret. Geen slagschip of modeaccessoire.
Maar dat is relatief omdat "eenvoudig" voor velen wat anders betekent.
Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
-
Bij ons ben je een uitzondering als je nog een hoed draagt. Mijn moeder is nog één van die uitzonderingen. Het zijn nog vooral oudere dames die hem dragen. Of als men net uit een "zwaardere" kerk over komt. (En dan gaat meestal als eerste bij de dochters de hoed af en uiteindelijk volgt ook vaak al snel moeder. )
Toen ik 16 jaar geleden op mezelf ging wonen ben ik gestopt met een hoed te dragen. Tot die tijd deed ik het omdat mijn ouders het van me vroegen.
Toen ik 16 jaar geleden op mezelf ging wonen ben ik gestopt met een hoed te dragen. Tot die tijd deed ik het omdat mijn ouders het van me vroegen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-
Mag ik vragen waar je bang voor bent? Om mensen te kwetsen? Of bang dat je de verkeerde keuze maakt als je je hoed zou afdoen?Orchidee schreef:Ja bij ons hebben er nog best wat vrouwen een hoofdbedekking, meisjes en kleine kinderen bijna niet meer.HersteldHervormd schreef:
Gewoon even een vraagje tussendoor, worden er in jullie gemeente nog hoeden gedragen door vrouwen/meisjes?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik inmiddels zelf vooral hoofdbedekking draag om sommige medebroeders en zusters niet te kwetsen.
Bij ons de helft schat ik.
Daaronder zijn ook jonge meiden en meisjes die een hoed dragen. Het is niet gek als je een hoed draagt maar ook niet gek als je het niet doet.
Ik denk dat hoofdbedekking voor de vrouw bijbels is. Er is ook weleens over gepreekt bij ons. Ik heb er een boekje van ds Hogchem over gelezen om het er met mijn vrouw over te hebben maar dat vond ik helemaal niet zo'n duidelijk boekje..
Over dat de man het hoofd niet moet bedekken is mínder discussie:)
Daaronder zijn ook jonge meiden en meisjes die een hoed dragen. Het is niet gek als je een hoed draagt maar ook niet gek als je het niet doet.
Ik denk dat hoofdbedekking voor de vrouw bijbels is. Er is ook weleens over gepreekt bij ons. Ik heb er een boekje van ds Hogchem over gelezen om het er met mijn vrouw over te hebben maar dat vond ik helemaal niet zo'n duidelijk boekje..
Over dat de man het hoofd niet moet bedekken is mínder discussie:)
-
In onze vorige gemeente (GG) hadden alle vrouwen een hoed op. In onze huidige gemeente (PKN GB) vind ik het lastig om een percentage aan te geven, maar het is een kleine minderheid die nog een hoed draagt.
Vind het soms wel lastig om nu exact te weten hoe je deze "voorschriften" moet inkleuren. De 10 geboden zijn wat mij betreft universeel en heel duidelijk. Veel andere zaken lijken soms ook wel cultureel bepaald en contextueel. In de genoemde Bijbelteksten, lijkt het ook dat het lange haar tot een deksel kan zijn.
Enfin, ik ben denk ik neutraal.
Nog een vraag uit oprechte belangstelling aan de mensen die heel duidelijk "voor" het hoed dragen zijn: dragen jullie (of jullie vrouwen/dochters) ook en hoed als je thuis meeluistert en kijkt?
Vind het soms wel lastig om nu exact te weten hoe je deze "voorschriften" moet inkleuren. De 10 geboden zijn wat mij betreft universeel en heel duidelijk. Veel andere zaken lijken soms ook wel cultureel bepaald en contextueel. In de genoemde Bijbelteksten, lijkt het ook dat het lange haar tot een deksel kan zijn.
Enfin, ik ben denk ik neutraal.
Nog een vraag uit oprechte belangstelling aan de mensen die heel duidelijk "voor" het hoed dragen zijn: dragen jullie (of jullie vrouwen/dochters) ook en hoed als je thuis meeluistert en kijkt?
Re: RE: Re: RE: Re: Hoed in eredienst?
BeideAmstelodamense schreef:Mag ik vragen waar je bang voor bent? Om mensen te kwetsen? Of bang dat je de verkeerde keuze maakt als je je hoed zou afdoen?Orchidee schreef:Ja bij ons hebben er nog best wat vrouwen een hoofdbedekking, meisjes en kleine kinderen bijna niet meer.HersteldHervormd schreef:
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
Re: RE: Re: RE: Re: Hoed in eredienst?
Snap ik! Dan zou ik hem gewoon oplaten als ik jou was...anders krijg je wellicht andere ballast.Orchidee schreef:BeideAmstelodamense schreef:Mag ik vragen waar je bang voor bent? Om mensen te kwetsen? Of bang dat je de verkeerde keuze maakt als je je hoed zou afdoen?Orchidee schreef:Ja bij ons hebben er nog best wat vrouwen een hoofdbedekking, meisjes en kleine kinderen bijna niet meer.HersteldHervormd schreef: