Pagina 90 van 402
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Geplaatst: 21 jan 2015, 19:37
door Zita
Ik meende dat ik in mijn vorige bericht Kerk met een Hoofdletter had getypt. Da's volgens mij wat anders dan kerk met een kleine letter. En dat is ook precies wat ik bedoelde.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Geplaatst: 21 jan 2015, 20:10
door Jongere
Zita schreef:Ik meende dat ik in mijn vorige bericht Kerk met een Hoofdletter had getypt. Da's volgens mij wat anders dan kerk met een kleine letter. En dat is ook precies wat ik bedoelde.
De Heidelbergse Catechismus legt het artikel over de 'algemene christelijke kerk' uit als de uitverkorenen die uit alle geslachten 'bijeen worden vergaderd'. In dat geval valt de kerk dus wel samen met de gemeenschap der heiligen. Of het ook hetzelfde betekent, is weer een andere vraag.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Geplaatst: 21 jan 2015, 20:30
door Posthoorn
Jongere schreef:Zita schreef:Ik meende dat ik in mijn vorige bericht Kerk met een Hoofdletter had getypt. Da's volgens mij wat anders dan kerk met een kleine letter. En dat is ook precies wat ik bedoelde.
De Heidelbergse Catechismus legt het artikel over de 'algemene christelijke kerk' uit als de uitverkorenen die uit alle geslachten 'bijeen worden vergaderd'. In dat geval valt de kerk dus wel samen met de gemeenschap der heiligen. Of het ook hetzelfde betekent, is weer een andere vraag.
Ik vat het woord 'gemeenschap' hier niet op als een gemeenschap zoals in een dorp bijv., maar als het begrip voor 'gemeenschap met elkaar hebben'. Zie ook HC vr.+ antw. 50. Dat geldt uiteraard alleen de ware kerk.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Geplaatst: 21 jan 2015, 23:02
door Jongere
Posthoorn schreef:Jongere schreef:Zita schreef:Ik meende dat ik in mijn vorige bericht Kerk met een Hoofdletter had getypt. Da's volgens mij wat anders dan kerk met een kleine letter. En dat is ook precies wat ik bedoelde.
De Heidelbergse Catechismus legt het artikel over de 'algemene christelijke kerk' uit als de uitverkorenen die uit alle geslachten 'bijeen worden vergaderd'. In dat geval valt de kerk dus wel samen met de gemeenschap der heiligen. Of het ook hetzelfde betekent, is weer een andere vraag.
Ik vat het woord 'gemeenschap' hier niet op als een gemeenschap zoals in een dorp bijv., maar als het begrip voor 'gemeenschap met elkaar hebben'. Zie ook HC vr.+ antw. 50. Dat geldt uiteraard alleen de ware kerk.
Dat denk ik persoonlijk ook. Daarom denk ik niet dat het goed is om "dat is" in te voegen in de geloofsbelijdenis. Maar het betreft geen twee verschillende groepen.
Alsof iemand die "dat is" toevoegt hier bewust de hele 'uiterlijke kerk' als gelovigen ziet, of iets dergelijks. Als ik het goed begrijp is dat het verwijt van DIA, maar dat heeft m.i. geen grond.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Geplaatst: 22 jan 2015, 10:09
door -DIA-
Jongere schreef:Posthoorn schreef:Jongere schreef:Zita schreef:Ik meende dat ik in mijn vorige bericht Kerk met een Hoofdletter had getypt. Da's volgens mij wat anders dan kerk met een kleine letter. En dat is ook precies wat ik bedoelde.
De Heidelbergse Catechismus legt het artikel over de 'algemene christelijke kerk' uit als de uitverkorenen die uit alle geslachten 'bijeen worden vergaderd'. In dat geval valt de kerk dus wel samen met de gemeenschap der heiligen. Of het ook hetzelfde betekent, is weer een andere vraag.
Ik vat het woord 'gemeenschap' hier niet op als een gemeenschap zoals in een dorp bijv., maar als het begrip voor 'gemeenschap met elkaar hebben'. Zie ook HC vr.+ antw. 50. Dat geldt uiteraard alleen de ware kerk.
Dat denk ik persoonlijk ook. Daarom denk ik niet dat het goed is om "dat is" in te voegen in de geloofsbelijdenis. Maar het betreft geen twee verschillende groepen.
Alsof iemand die "dat is" toevoegt hier bewust de hele 'uiterlijke kerk' als gelovigen ziet, of iets dergelijks. Als ik het goed begrijp is dat het verwijt van DIA, maar dat heeft m.i. geen grond.
Of ik zozeer van een verwijt heb gesproken, ik dacht het niet, maar het was wel iets wat mijn opmerkend maakte. De invoeging 'dat is' is namelijk in onze gemeenten, en de andere behoudende reformatorische kerken voor zover ik weet, niet gebruikelijk.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Geplaatst: 29 jan 2015, 12:21
door Posthoorn
Gisteren de scanner van mijn moeder gekaapt en thuis een preek van ds. A. Verschuure gehoord (GBS).
Heb vandaag de scanner netjes teruggebracht bij de koster.

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Geplaatst: 29 jan 2015, 12:30
door Curatorium
En waar ging die over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Geplaatst: 29 jan 2015, 12:31
door Posthoorn
Curatorium schreef:En waar ging die over?
De bekendmaking van zichzelf door Jozef aan zijn broers.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Geplaatst: 29 jan 2015, 13:29
door Wilhelm
Posthoorn schreef:Gisteren de scanner van mijn moeder gekaapt en thuis een preek van ds. A. Verschuure gehoord (GBS).
Heb vandaag de scanner netjes teruggebracht bij de koster.

Dus je moeder heeft geen scanner meer?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Geplaatst: 29 jan 2015, 13:33
door Posthoorn
Wilhelm schreef:Posthoorn schreef:Gisteren de scanner van mijn moeder gekaapt en thuis een preek van ds. A. Verschuure gehoord (GBS).
Heb vandaag de scanner netjes teruggebracht bij de koster.

Dus je moeder heeft geen scanner meer?
Klopt, die heeft kerktelefoon via het bejaardenhuis. We konden dus allebei luisteren.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Geplaatst: 29 jan 2015, 13:34
door Wilhelm
Posthoorn schreef:Wilhelm schreef:Posthoorn schreef:Gisteren de scanner van mijn moeder gekaapt en thuis een preek van ds. A. Verschuure gehoord (GBS).
Heb vandaag de scanner netjes teruggebracht bij de koster.

Dus je moeder heeft geen scanner meer?
Klopt, die heeft kerktelefoon via het bejaardenhuis. We konden dus allebei luisteren.
Konden

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Geplaatst: 19 feb 2015, 21:11
door Charles
Daniel 9 vers 26a
En na die twee en zestig weken zal de Messias uitgeroeid worden, maar het zal niet voor Hemzelven zijn
Het sterven van de Messias
1. De tijd van Zijn sterven
2. De wijze van Zijn sterven
3. Het doel van Zijn sterven
1. De tijd van Zijn sterven
Van David staan diverse zonden in de Bijbel, van Daniel geen. In zijn gebed echter zien we een zondaar voor God. Daniel is als balling weggevoerd. Daar in ballingschap is hij elke dag biddend naar Jeruzalem, vanwege heimwee naar de tempel, de plaats waar het bloed vloeide. We lezen (in vers 2) dat Daniel in de boeken las, in de Bijbel en dat hij zijn aangezicht stelde tot God. Als het Woord onderzocht wordt geeft dat gebed en als er gebed is wordt het Woord onderzocht. Hij leest Jeremia 29 en leest daar dat de ballingschap 70 jaar zal duren. Dat grijpt hem aan. Daniel is al 67 jaar in ballingschap. En nu die belofte dat de ballingschap 70 jaar zal duren. Daniel krijgt er werkzaamheden mee. Dat is nog zo. Het echte geloof redeneert niet: hier staat de belofte dus het zal wel gebeuren. Nee, het echte geloof geeft werkzaamheden met de belofte. Daniel worstelt, van de kant van het volk is er geen enkele reden tot terugkeer. Terwijl Daniel nog aan het bidden is verschijnt daar de engel Gabriel. Het antwoord is: Daniel, dat zál gebeuren! Maar... het zal voor een korte tijd zijn en er zal een tijd komen dat Jeruzalem weer verwoest zal worden. Is dat nou troost voor Daniel? Ja, want Daniel krijgt meer dan hij vraagt. Hij krijgt herstel en de Messias toegezegd. 'Daniël had maar gebeden om de verlossing van zijn volk uit Babel, de Heere geeft hem dat niet alleen, maar oneindig meer, want Hij openbaart hem daarenboven den tijd, wanneer niet alleen de Joden, maar ook zijn ganse volk uit de macht des duivels en der eeuwige verdoemenis door den Messias zou verlost worden'. Daniel mag als eerste in het Oude Testament ook de tijd van de komst van de Messias horen. Eerst 7 weken van benauwdheid, dan 62 betrekkelijk rustige weken, de 400 jaar tussen Maleachi en de komst van de Heere Jezus. Die weken zijn profetische beeldtaal. Het wil zeggen: het zal niet lang meer duren. Nog 70 weken en dan zal de Messias komen.
2. De wijze van Zijn sterven
Na 70 weken zal de Messias komen, dat is de gezalfde, Zijn Hebreeuwse naam. Toen Jakob ging sterven sprak hij: op Uw zaligheid (= Messias) wacht ik. Met gebroken ogen heeft hij geblikt op de komende Messias. In het Oude Testemant heeft men bevindelijk geleerd dat er buiten de komende Messias geen zaligheid is. Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien, en geloofd, en omhelsd. Ook de kerk van het Nieuwe Testament verwacht buiten deze Messias geen zaligheid. Alle profeten hebben gesproken over Zijn komst. Ook Gabriel zegt hier: Hij komt. Terwijl Daniel leest in het Woord en bidt krijgt hij een openbaring van de Christus. Weet u waar u Hem kunt vinden? In Woord en gebed. Dat zijn de middelen hoe de Christus geopenbaard wordt, zuchtend en worstelend.
Toch is er iets ontzettends in deze boodschap van Gabriel. Na die 62 weken zal die Messias uitgeroeid worden. Zo'n heerlijke belofte en dan dit woord: uitgeroeid. In het Hebreeuws staat er: geexecuteerd als een misdadiger. Dit woord wordt ook gebruikt bij de zondvloed. Ergens in het boek Daniel staat dat Daniel ziek was als de Heere sprak, zo ingrijpend was die booschap. Dat zal zo ook hier geweest kunnen zijn. Het is geen adventsbelofte maar een lijdensprofetie. In het leven van Gods kinderen kan het adventstijd zijn, van die zoete momenten als het gaat om de komende Koning. Maar als de noodzaak wordt gepreekt wordt van het lijden van de Christus dan zijn we daar zo blind voor, dat geeft raadsels in de ziel. Kijk ook naar de discipelen, er kwam ergernis als het ging over Zijn lijden. Ze hadden geen erg in Gods recht. De Heere moet plaats maken in het hart voor een lijdende en stervende Messias. Dat er niet anders betaald kan worden dan door de dood van de Zoon van God. Hij werd geexecuteerd tussen hemel en aarde. Is deze Christus, deze Messias u al dierbaar geworden? Hij wordt dierbaar voor mensen die het niet verder kunnen brengen dan een misdadiger, die het inleven dat de aarde verstoot en de hemel zich sluit. Dan is dat woord groot: Hij zal uitgeroeid worden. Dan gaat men het uitroepen: Hij voor mij daar ik anders een eeuwige dood had moeten sterven.
3. Het doel van Zijn sterven
Gabriel heeft gezegd dat de Messias zal komen maar dat Hij uitgeroeid zal worden. Maar... weer komt er wat achteraan: maar het zal niet voor Hemzelven zijn. In het Hebreeuws staat er: niets voor Hem. 'Dat is, niet tot Zijn profijt, maar tot profijt van Zijn uitverkorenen'. Is dat geen wonder? Weet u wat uw grootste zonden is? Dat alles draait om het eigen ik. Dat kan met de ellebogen vooruit in de maatschappij. Dat kan ook vroom in de godsdienst waarbij het dan toch draait om het eigen ik. Dat was de daad van Adam: het was voor hemzelf. Weer een vraag: bent u daar al achter gekomen bij uzelf? Als de Heilige Geest dat laat zien breken we. Nu de tweede Adam: het zal niet voor Hemzelven zijn. In die 33 jaar op aarde: niets voor Hemzelf. Wie had Hij op het oog? Zijn kinderen. Ja, maar in de eerste plaats Zijn Vader. In de eerste plaats niet om ons, niet om de vraag 'hoe kom ik er?'. Maar het gaat er om: hoe krijgt God de eer. Dat zocht ook de Heere Jezus: de eer van Zijn Vader. Zo wordt de Heere Jezus Zijn kinderen zo dierbaar. Niet alleen omdat Hij voor hen stierf maar omdat Hij God verheerlijkt heeft. Niet voor Zichzelven maar in het sterven gaf Hij de Vader de glorie. Allen die genade kennen kunnen daar amen op zeggen. Gabriel zegt: het zal niet voor Hemzelven zijn. Waarom dan wel? Om velen het verbond te verzegelen. Hij zal er duizenden, miljoenen opnemen in Zijn genadeverbond. In de helft der week zal Hij het slachtoffer en het spijsoffer doen ophouden. Op de helft van de week is Christus gestorven, toen is het slachtoffer opgehouden. Daniel, je verlangt naar herstel van de tempel maar alle ceremonien zullen bij Zijn dood ophouden. Het zal niet voor Hemzelven zijn. Wel voor u? Niemand kan zeggen; het zal voor mij niet kunnen. Hij staat met uitgebreide armen voor u en zegt: wendt u naar Mij toe, wordt behouden, verhardt u niet maar laat u leiden. Amen
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Geplaatst: 19 feb 2015, 21:41
door -DIA-
Posthoorn schreef:Curatorium schreef:En waar ging die over?
De bekendmaking van zichzelf door Jozef aan zijn broers.
Daar heb ik op 5 september 1979 een preek over gehoord in Enter, door wijlen ds. J. Koster.
Een dienst die ik niet snel vergeet. De dienst duurde 2 uur, maar dat had ik beslist niet in de gaten.
Ik denk ook, als de preek je iets doet, als de Geest in de raderen is, dat het niet snel te lang zal duren.
Ik zou de preek wel eens woordelijk willen overschrijven.
Aan het einde van de dienst begon de dominee zijn dankgebed: Gij deed Uw Woord open, Gij deed de mond open, Gij deed ons hart open. Dat was ook kennelijk te merken.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Geplaatst: 24 feb 2015, 00:28
door huisman
Onze dominee houdt een prekenserie over de 7 gemeenten uit Openbaring 2 en 3.
Steeds dezelfde 5 punten.
1. Hoe kondigt Christus zich aan.
2. Wat de HEERE prijst in de gemeente
3. Wat de HEERE laakt in de gemeente
4. Waar de HEERE toe oproept
5. Wat de HEERE beloofd.
Gisteren over Pergamus
12 En schrijf aan den engel der Gemeente, die in Pergamus is: Dit zegt Hij, Die het tweesnijdend scherp zwaard heeft:
13 Ik weet uw werken, en waar gij woont; namelijk daar de troon des satans is, en gij houdt Mijn Naam, en hebt Mijn geloof niet verloochend, ook in die dagen, in welke Antipas, Mijn getrouwe getuige was, welke gedood is bij ulieden, daar de satan woont.
14 Maar Ik heb enige weinige dingen tegen u, dat gij aldaar hebt, die de lering van Balaäm houden, die Balak leerde den kinderen Israëls een aanstoot voor te werpen, opdat zij zouden afgodenoffer eten en hoereren.
15 Alzo hebt ook gij, die de lering der Nikolaieten houden; hetwelk Ik haat.
16 Bekeer u; en zo niet, Ik zal u haastelijk bij komen, en zal tegen hen krijg voeren met het zwaard Mijns monds.
17 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van het manna, dat verborgen is, en Ik zal hem geven een witten keursteen, en op den keursteen een nieuwen naam geschreven, welken niemand kent, dan die hem ontvangt.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Geplaatst: 24 feb 2015, 00:33
door -DIA-
huisman schreef:Onze dominee houdt een prekenserie over de 7 gemeenten uit Openbaring 2 en 3.
Steeds dezelfde 5 punten.
1. Hoe kondigt Christus zich aan.
2. Wat de HEERE prijst in de gemeente
3. Wat de HEERE laakt in de gemeente
4. Waar de HEERE toe oproept
5. Wat de HEERE beloofd.
Gisteren over Pergamus
12 En schrijf aan den engel der Gemeente, die in Pergamus is: Dit zegt Hij, Die het tweesnijdend scherp zwaard heeft:
13 Ik weet uw werken, en waar gij woont; namelijk daar de troon des satans is, en gij houdt Mijn Naam, en hebt Mijn geloof niet verloochend, ook in die dagen, in welke Antipas, Mijn getrouwe getuige was, welke gedood is bij ulieden, daar de satan woont.
14 Maar Ik heb enige weinige dingen tegen u, dat gij aldaar hebt, die de lering van Balaäm houden, die Balak leerde den kinderen Israëls een aanstoot voor te werpen, opdat zij zouden afgodenoffer eten en hoereren.
15 Alzo hebt ook gij, die de lering der Nikolaieten houden; hetwelk Ik haat.
16 Bekeer u; en zo niet, Ik zal u haastelijk bij komen, en zal tegen hen krijg voeren met het zwaard Mijns monds.
17 Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van het manna, dat verborgen is, en Ik zal hem geven een witten keursteen, en op den keursteen een nieuwen naam geschreven, welken niemand kent, dan die hem ontvangt.
Dominee J. Karels heeft hier (alweer jaren geleden) ook Bijbellezingen over gehouden.
Volgens mij heb ik de preken nog ergens op casettebandjes (als ze het nog doen)