Gereformeerde Gemeenten

Ambtenaar

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Zita schreef: Het hoeft toch ook niet persé organisatorische eenheid te zijn? Zolang je elkaar maar erkent en herkent mogen er best wel culturele verschillen zijn. Vind ik.
In mijn ogen zijn die culturele verschillen te groot om heel veel herkenning te voelen. Ik zie ook weinig herkenning in kerkelijke bladen.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

RD: "Onbedoeld was de laatste zin van het Saambinder artikel weggevallen"
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: Ik begrijp je, maar denk dat je aan de verkeerde kan van de wagen begint. Eenheid begint m.i. bottom-up.
Bottom-up of top down, eenheid zal er nooit zijn. Daarvoor zijn met name de culturele verschillen te groot.
Ik verwacht dat die eenheid er in de toekomst sneller zal zijn dan je nu kunt voorstellen. Als de verdrukking begint en er gezeefd gaat worden, vallen de culturele verschillen weg, evenals de schijngelovigen en zal de eenheid in Christus zichtbaar worden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ditbenik schreef:
Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: Ik begrijp je, maar denk dat je aan de verkeerde kan van de wagen begint. Eenheid begint m.i. bottom-up.
Bottom-up of top down, eenheid zal er nooit zijn. Daarvoor zijn met name de culturele verschillen te groot.
Ik verwacht dat die eenheid er in de toekomst sneller zal zijn dan je nu kunt voorstellen. Als de verdrukking begint en er gezeefd gaat worden, vallen de culturele verschillen weg, evenals de schijngelovigen en zal de eenheid in Christus zichtbaar worden.
Dat denk ik ook ja.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ditbenik schreef:
Ik geloof daar helemaal niets van, dat verdrukking leidt tot eenheid? Welke argumenten heb je daar voor dan? Is er uit de historie aannemelijk te maken dat vervolging leidt tot eensgezindheid?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik niet. Zelfs rond de huidige aanpak van de crisis is geen greintje inspanning voor eenheid te bespeuren.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wim Anker schreef:
Hoopvol schreef:
-DIA- schreef: Dat kan ja, maar dan moet er sprake zijn van een valse leer. Dan zou je mogen vertrekken, dacht ik. Een kerk verlaten doe je niet lichtvaardig.
En als je geen voedsel voor je ziel krijgt?
Dan is er dus per definitie een valse leer.
Dat is vrijwel overal in alle kerkverbanden. In feite, als we het echt heel nauw nemen is alles wat afwijkt vals. Toch is zijn er nog bekeerde dominees. Dan zeg ik voor mezelf: Ik kan de kerk niet verlaten. Er zijn er ook die thuis gaan lezen, en ik begrijp die mensen ook goed. Ik denk dat dit heel persoonlijk ligt en een iets wat je nooit met jezelf mag doen. Alleen als je dat kunt met een oprecht hart tussen God en je ziel.
Een voorbeeld: Een predikant die niet de zielsgangen van zijn gemeente kan verklaren kan op de preekstoel op zich een rechte leer brengen. Dan zegt hij wel hoe het moet, maar verklaard hij niet hoe het in het hart kan zijn. Het gaat er dan niet over wat hij zegt, maar wat hij niet zegt. Wat moet je dan? Mag je dan de kerk verlaten? Ik zou willen vragen: Waar moet je dan in deze tijd nog naartoe? Er zijn nog wel predikers die er wat van weten, en ook wel bekeerde leraren. En toch is er een achteruitgang in de kennis van de zuivere leer. Ieder kent hier wel de verwarring die hierop het forum openbaar komt over, laat ik zeggen, het verschil tussen Zondag 7 en Zondag 23. Op dit punt merk ik dat er weinig predikanten meer zijn die dit recht kunnen verklaren, zielsbevindelijk bedoel ik. Dat kunnen ook bekeerde predikers zijn, maar die hier geen licht in hebben, en zelf moeten zeggen dit niet te kennen. Toch denk ik niet dat het dan een reden is om af te haken. Laat dan het gebed voor de prediker in de gemeenten vermenigvuldigen. Ik heb zo wel een het gevoel dat men dat maar te veel vergeet. En ja, dan krijgen we ook leraars die we verdienen. Ik kan zelf ongeveer 60 jaren heel bewust terugkijken. Dan zie je die steunpilaren in de kerk een voor een wegvallen. Er komen er nog wel bij, maar ik merk dat de echt diepe bevindelijke kennis minder wordt. Dan kun je met zielenvragen lopen die niet verklaard worden. En reken er dan ook op dat we de predikant krijgen die we verdienen. Wij zijn als land en volk en als kerk zeer ver weg, en weinigen die hierop merken. Ik denk dat je de breuk moet beleven om dit te zien. We kunnen er wel van een afstandje naar kijken en zeggen: Het gaat niet niet goed. Maar als we daar niet verbroken onder worden zal de nood niet echt diep zijn. Ik merk nog wel eens wat. Zo bijvoorbeeld het boekje van ds. Hoogerland. Maar als ik de praktijk zie, en de reacties op dat boekjes dan is dat ook moed benemend.
Ik wil hier niet voor de zoveelste keer over discussiëren want ik heb vaak gemerkt dat er op die forum ook weinig zijn die hier iets van begrijpen. Daar heb ik hier al teveel onbegrip over beleefd. Meest krijg je dan alles en iedereen tegen. Een absolute waarheidsclaim is iets wat in deze tijd niet meer wordt geaccepteerd. Dan wordt je door velen al als sektarisch bestempeld. En ja, het is ook een sekte die overal tegengesproken wordt. Dat is het altijd al geweest. We kunnen ook niet als we wijzen op de Drie Formulieren van Enigheid, want dan blijkt dat ieder die op zijn eigen wijze interpreteert. Iedereen kan weten wat ik bedoel. Dan wordt je eenvoudig niet meer begrepen. En dan komen er vragen. Moeilijke vragen die je in feite niet kunt bespreken want dan kruipt ons verstand (de rede) er weer tussen en gaat er een onverkwikkelijke en ongeestelijke discussie ontstaan.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 26 apr 2021, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Zita schreef: Het hoeft toch ook niet persé organisatorische eenheid te zijn? Zolang je elkaar maar erkent en herkent mogen er best wel culturele verschillen zijn. Vind ik.
In mijn ogen zijn die culturele verschillen te groot om heel veel herkenning te voelen. Ik zie ook weinig herkenning in kerkelijke bladen.
Het valt mij altijd op dat de herkenning en erkenning altijd 1 kant op werkt.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:Ik niet. Zelfs rond de huidige aanpak van de crisis is geen greintje inspanning voor eenheid te bespeuren.
De crisis heeft ook niets van doen met de grote verdrukking die nog komen gaat.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Ambtenaar schreef:
Ditbenik schreef:
Ik geloof daar helemaal niets van, dat verdrukking leidt tot eenheid? Welke argumenten heb je daar voor dan? Is er uit de historie aannemelijk te maken dat vervolging leidt tot eensgezindheid?
Omdat er dan niets anders meer overblijft om je mee overeind te houden. Het draait dan alleen nog om de vraag of je in Christus bent of niet. Alleen degenen die in Christus geborgen zijn, zullen staande blijven en zullen in Hem verbonden zijn. Dan valt alle traditie en cultuur weg.
KDD

Bericht door KDD »

Ditbenik schreef:
Herman schreef:Ik niet. Zelfs rond de huidige aanpak van de crisis is geen greintje inspanning voor eenheid te bespeuren.
Wat voor een soort eenheid verwachten we?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

KDD schreef:
Ditbenik schreef:
Wat voor een soort eenheid verwachten we?
Ik verwacht geen organisatorische eenheid. Dat is een eenheid die mensen vorm moeten geven en daar komt over het algemeen maar weinig van terecht. Wel vind ik dat we daar naar hebben te staan omdat de kerk van Jezus Christus niet verdeeld mag zijn.
De eenheid die ik verwacht is de eenheid die God Zelf gaat werken wanneer de grote verdrukking over de aarde gaat komen en culturele verschillen of verschillende tradities er niet meer toe doen. Iedereen die alleen christen is in naam, zal afvallen en de kinderen van God zullen elkaar opzoeken en bijstaan en met elkaar verbonden door het geloof in de Heere Jezus Christus. Omwille van de uitverkorenen zal die verdrukking maar een korte tijd duren. Maar een korte periode van 3,5 jaar is een lange voor degenen die het mee gaan maken.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

In organisatorische eenheid geloof ik nog niet zo.
Wel zie ik een ontwikkeling onder kinderen en jongeren die me positief stemt.
In mijn kinderjaren speelde je met kinderen uit je eigen kerkverband.
Maakte een gezin een kerkelijke overstap, dan betekende dat vaak ook wat voor de kinderen. Ze werden minder gevraagd, beetje raar aangekeken. Etc.
Zowel naar recht als naar links. En als men al met elkaar omgingen was de kerk niet iets waar je over sprak. 'Dat leverde spanningen op'

Dat lijkt nu helemaal over.
Mijn kinderen gaan net zo makkelijk om met een PKN er als met een OGG'er en alles wat er tussen in zit en worden overal gevraagd.
En de pubers hebben onderling hele gesprekken over de verschillen en de overeenkomsten. Het wij - zij verschil zit hem niet meer in kerkverbanden onderling, maar veel meer in de wereld tov kerkelijke jeugd.
Dat vind ik wel mooi.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Wim Anker schreef:
Hoopvol schreef:
-DIA- schreef: Dat kan ja, maar dan moet er sprake zijn van een valse leer. Dan zou je mogen vertrekken, dacht ik. Een kerk verlaten doe je niet lichtvaardig.
En als je geen voedsel voor je ziel krijgt?
Dan is er dus per definitie een valse leer.
Dat is vrijwel overal in alle kerkverbanden. In feite, als we het echt heel nauw nemen is alles wat afwijkt vals. Toch is zijn er nog bekeerde dominees. Dan zeg ik voor mezelf: Ik kan de kerk niet verlaten. Er zijn er ook die thuis gaan lezen, en ik begrijp die mensen ook goed. Ik denk dat dit heel persoonlijk ligt en een iets wat je nooit met jezelf mag doen. Alleen als je dat kunt met een oprecht hart tussen God en je ziel.
Een voorbeeld: Een predikant die niet de zielsgangen van zijn gemeente kan verklaren kan op de preekstoel op zich een rechte leer brengen. Dan zegt hij wel hoe het moet, maar verklaard hij niet hoe het in het hart kan zijn. Het gaat er dan niet over wat hij zegt, maar wat hij niet zegt. Wat moet je dan? Mag je dan de kerk verlaten? Ik zou willen vragen: Waar moet je dan in deze tijd nog naartoe? Er zijn nog wel predikers die er wat van weten, en ook wel bekeerde leraren. En toch is er een achteruitgang in de kennis van de zuivere leer. Ieder kent hier wel de verwarring die hierop het forum openbaar komt over, laat ik zeggen, het verschil tussen Zondag 7 en Zondag 23. Op dit punt merk ik dat er weinig predikanten meer zijn die dit recht kunnen verklaren, zielsbevindelijk bedoel ik. Dat kunnen ook bekeerde predikers zijn, maar die hier geen licht in hebben, en zelf moeten zeggen dit niet te kennen. Toch denk ik niet dat het dan een reden is om af te haken. Laat dan het gebed voor de prediker in de gemeenten vermenigvuldigen. Ik heb zo wel een het gevoel dat men dat maar te veel vergeet. En ja, dan krijgen we ook leraars die we verdienen. Ik kan zelf ongeveer 60 jaren heel bewust terugkijken. Dan zie je die steunpilaren in de kerk een voor een wegvallen. Er komen er nog wel bij, maar ik merk dat de echt diepe bevindelijke kennis minder wordt. Dan kun je met zielenvragen lopen die niet verklaard worden. En reken er dan ook op dat we de predikant krijgen die we verdienen. Wij zijn als land en volk en als kerk zeer ver weg, en weinigen die hierop merken. Ik denk dat je de breuk moet beleven om dit te zien. We kunnen er wel van een afstandje naar kijken en zeggen: Het gaat niet niet goed. Maar als we daar niet verbroken onder worden zal de nood niet echt diep zijn. Ik merk nog wel eens wat. Zo bijvoorbeeld het boekje van ds. Hoogerland. Maar als ik de praktijk zie, en de reacties op dat boekjes dan is dat ook moed benemend.
Ik wil hier niet voor de zoveelste keer over discussiëren want ik heb vaak gemerkt dat er op die forum ook weinig zijn die hier iets van begrijpen. Daar heb ik hier al teveel onbegrip over beleefd. Meest krijg je dan alles en iedereen tegen. Een absolute waarheidsclaim is iets wat in deze tijd niet meer wordt geaccepteerd. Dan wordt je door velen al als sektarisch bestempeld. En ja, het is ook een sekte die overal tegengesproken wordt. Dat is het altijd al geweest. We kunnen ook niet als we wijzen op de Drie Formulieren van Enigheid, want dan blijkt dat ieder die op zijn eigen wijze interpreteert. Iedereen kan weten wat ik bedoel. Dan wordt je eenvoudig niet meer begrepen. En dan komen er vragen. Moeilijke vragen die je in feite niet kunt bespreken want dan kruipt ons verstand (de rede) er weer tussen en gaat er een onverkwikkelijke en ongeestelijke discussie ontstaan.
De vraag is waar God een verkondiger van het evangelie toe geroepen heeft. Paulus wilde niemand anders verkondigen dan Jezus alleen. De preek van Petrus op de eerste Pinksterdag komt ook niet door je criteria heen. Als ik het eerste deel van je bericht lees, zijn er in jouw visie maar weinig predikanten over die werkelijk verkondigen wat ze volgens jou moeten verkondigen. Daarbij jij ook nog eens van de weinigen die dat kan beoordelen. Anderen worden al op voorhand bestempeld tot mensen die het niet begrijpen of tegenstanders zijn. Je oordeel omvat predikanten en luisteraars. En vervolgens noem je je veroordeling een waarheidsclaim. En inderdaad, dat is een claim die ik niet accepteer. Een 'absolute waarheidsclaim' geldt voor mij alleen voor het Woord van God. Dat is ook de enige norm als het gaat om de prediking. Het is al helemaal niet aan mij om te oordelen over het hart van een voorganger. Ook niet over de harten van de hoorders. Voor ik het weet zou ik iemand er buiten rekenen die de Heere er binnen rekent. En het gaat niet om wat er niet gezegd wordt, maar om wat er wel gezegd wordt. De verkondiging van het Woord van God. Daar moet ik met mijn bevindingen niet in middelpunt staan. Dan zo ik er nog iets mee kunnen worden ook. Maar dat moet Jezus in het middelpunt staan. Hij wordt verkondigd als de Zaligmaker voor zondige mensen. En daarom worden de hoorders opgeroepen tot geloof en bekering. Dan is de eerste vraag of de hoorders Hem in geloof aanvaarden of afwijzen. Geloven is niet alles weten en precies weten te vertellen, maar ook je vertrouwen stellen op Jezus alleen. Dat is wat de Heilige Geest wil werken door de prediking van het Woord. Natuurlijk is er veel meer over te zeggen. Over de heiliging, over het onderwijs daarover. Maar altijd vanuit de Schrift. Voorgangers zijn verkondigers van het Woord van God.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

@Bezorgd, dat zegt misschien wat eerder over je woonplaats
Plaats reactie