Vakantie

DDD

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

O, dat bedoel ik ook. Het gaat om gemeten iq, of prestaties. Ik zal eens kijken of ik dat kan vinden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Alle vooroordelen staan weer netjes op groen. :super
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ad Anker schreef:Soberheid, low budget, back to basic, beleving van eenvoud kan een nieuwe wet worden. Daar is dan niets christelijks meer aan.

Wij kiezen voor onze kinderen bewust voor een christelijke camping of straks wellicht Vakanz.

En ja, ik erger me ook aan de dikke auto's, ook hier. En de grote boten. Met ons eenvoudige tentje en 16 jarige niet zo sjieke auto zijn we wel iets bijzonder hier. Maar ja, dat kan de Farizeeër in mijn hart ook weer wakker maken. Ik vind dat allemaal wat ingewikkeld.
nog maar weinig zo van een vakantie genoten als in onze 24 jaar oude vouwwagen, was heerlijk!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Zeeuw schreef:Ik zie graag een link naar dat onderzoek. Ik geloof nl niet dat geldzorgen voor zo een daling zorgen. Ik denk zelfs dat het IQ niet veranderd, maar wel het vermogen om goed na te kunnen denken vertroebeld onder invloed van stress.
Voor deze vraag onderbreek ik graag mijn winterslaap... https://www.wijzeringeldzaken.nl/platfo ... ger_IQ.pdf

Het gaat verder prima hier ;-) Heb genoten van mijn wandelvakantie in Spanje. Een glas wijn met een smakelijke pincho... voor € 1,35... waar vind je dat nog?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Erik1960 op 03 aug 2022, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:O, dat bedoel ik ook. Het gaat om gemeten iq, of prestaties.
Dat lijkt me toch ook. Als iemand hoogbegaafd is, verdampt die hoogbegaafdheid niet door (geld)zorgen. Dus "Geldzorgen verminderen het IQ met tientallen punten" klinkt niet erg geloofwaardig. Het zal om de effectiviteit gaan, dat geloof ik graag.

En een daling van "tientallen punten" is toch echt iets anders dan de daling van 13 punten waarover we lezen in de samenvatting van het artikel uit de link van Erik.
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 03 aug 2022, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
merel

Bericht door merel »

DDD schreef:
merel schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef:
Als je zoals @bezorgd hard moet sparen om een keer op vakantie te kunnen, kan ik mij de verbazing voorstellen over het gemak waarmee anderen geld uitgeven. Alleen mensen die makkelijk geld overhouden noemen het ontspannen aspect en de noodzaak daarvan ;)
Ik vermoed dat de geestelijke belasting van het werk van bezorgd net wat minder is.
De geestelijke belasting van geldzorgen en continu moeten schuiven met geld schijnt nog meer belastend te zijn.

Ik gun jou van harte jouw vakantie hoor, daar niet van. Alleen begrijp ik de opmerking van @bezorgd wel. Daarentegen snap ik dan niet gezocht wordt naar een goedkopere vakantie. Die zijn er wel degelijk.
Dat al ten eerste, inderdaad. Geldzorgen verminderen het IQ met tientallen punten, blijkt uit onderzoek, en verminderen de levensduur.

Verder is het los daarvan zo dat de opmerking van Ambtenaar wel wereldvreemd is. Want praktijkhoudende huisartsen hebben heus een geestelijk belastende baan, maar al enkele jaren wel veel geldzorgen. En logopedisten en gerechtelijke tolk-vertalers hebben ook een minimaal inkomen en best grote verantwoordelijkheden. Wat dacht je van een logopedist die arme mensen geen optimale behandeling kan geven? Bij een tandarts is dat egoïsme, maar bij een logopedist niet, want de vergoedingen zijn zo laag dat je niet een groot deel van het werk gratis kunt doen.

Sociaal advocaten moeten soms (bijvoorbeeld in personen en familierecht, sociaal zekerheidsrecht) voor een full-time baan ook met 2500,- bruto per maand genoegen nemen. En dat is al 1000 euro meer dan een jaar geleden. Oftewel: vanuit een bevoorrechte positie moet je niet te snel oordelen.

Ik ben het dus met Bezorgd eens. Zulke domme opvattingen zijn één van de oorzaken van de opkomst van de FvD.
Daar sla je behoorlijk de plank mis. Het inkomen van een prakijktijkhoudende huisarts ligt op anderhalve ton. https://www.nationaleberoepengids.nl/sa ... %20rekenen. Ook logopedisten verdienen heel gemiddeld. https://www.nationaleberoepengids.nl/salaris/logopedist
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:O, dat bedoel ik ook. Het gaat om gemeten iq, of prestaties.
Dat lijkt me toch ook. Als iemand hoogbegaafd is, verdampt die hoogbegaafdheid niet door (geld)zorgen. Dus "Geldzorgen verminderen het IQ met tientallen punten" klinkt niet erg geloofwaardig. Het zal om de effectiviteit gaan, dat geloof ik graag.
Ja, dat was ook mijn gedachte, maar dat is ook wat DDD bevestigd.
DDD

Bericht door DDD »

Overigens: iq-meting is natuurlijk altijd een momentopname. En het is nog maar de vraag of geldzorgen geen blijvende schade aan het iq opleveren. Ik denk zelf van wel, als ik het in mijn omgeving zo bekijk.

Het gaat in het geciteerde onderzoek helaas nog maar om 13 iq-punten. Maar ik zal zelf ook nog wel even zoeken. Het zou jammer zijn als ik overdreef, maar dat sluit ik niet uit. :)

De stelling van merel moet ik nog even nader bestuderen. Dan heeft de Trouw mij vorige week niet goed geinformeerd.
merel

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef:
Als je zoals @bezorgd hard moet sparen om een keer op vakantie te kunnen, kan ik mij de verbazing voorstellen over het gemak waarmee anderen geld uitgeven. Alleen mensen die makkelijk geld overhouden noemen het ontspannen aspect en de noodzaak daarvan ;)
Ik vermoed dat de geestelijke belasting van het werk van bezorgd net wat minder is.
Dit soort opmerkingen..
Geen behoefte om daarop in te gaan of me te verdedigen.

Maar snap je echt niet dat reacties als deze heel hooghartig en hautain overkomen?

(Los van het feit dat ik meer in zijn algemeenheid sprak. Ik zie vaak om me heen dat veel mensen zich niet in kunnen leven in gezinnen die serieus de eindjes aan elkaar moeten knopen. Men begrijpt het echt niet. )
Ik denk dat het probleem eerder is dat men het niet wil begrijpen.
DDD

Bericht door DDD »

merel schreef: Daar sla je behoorlijk de plank mis. Het inkomen van een prakijktijkhoudende huisarts ligt op anderhalve ton. https://www.nationaleberoepengids.nl/sa ... %20rekenen. Ook logopedisten verdienen heel gemiddeld. https://www.nationaleberoepengids.nl/salaris/logopedist
Deze lijst klopt niet. Dat kan ik gewoon uit mijn persoonlijke deskundigheid al zien. Ik ben bestuurslid van een beroepsvereniging én geef voor mijn werk geregeld intervisies. Daarbij komt dit punt geregeld aan de orde, en de bedragen in deze gids komen daarmee niet overeen, in de verste verten niet.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef:
Dit soort opmerkingen..
Geen behoefte om daarop in te gaan of me te verdedigen.

Maar snap je echt niet dat reacties als deze heel hooghartig en hautain overkomen?
Het betreft niet zozeer mijzelf, als wel mijn echtgenote. En mensen mogen mijn opmerkingen hautain vinden. Ze hebben (vaak) geen idee van de druk waaronder mensen moeten presteren.

Dat anderen geen geld hebben om niet op vakantie te gaan is daarom geen enkele reden om zelf daarvan af te zien, omdat je een aantal keer per jaar even afstand moet nemen.
Ik zie vaak om me heen dat veel mensen zich niet in kunnen leven in gezinnen die serieus de eindjes aan elkaar moeten knopen. Men begrijpt het echt niet. )
Ik heb jarenlang een vriend van mij bijgestaan die diaken was in een van de armste wijken van de stad. Ik heb daarom goed zicht op armoede en wat dit met mensen doet. Betekent niet dat ik daarom af zie van het uitgeven van geld.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Inderdaad, ik schrok ook van deze post.
Misschien moet je een jaartje in de directe omgeving van een minister werken. Dan praat je wel anders.
merel

Bericht door merel »

Ad Anker schreef:Soberheid, low budget, back to basic, beleving van eenvoud kan een nieuwe wet worden. Daar is dan niets christelijks meer aan.

Wij kiezen voor onze kinderen bewust voor een christelijke camping of straks wellicht Vakanz.

En ja, ik erger me ook aan de dikke auto's, ook hier. En de grote boten. Met ons eenvoudige tentje en 16 jarige niet zo sjieke auto zijn we wel iets bijzonder hier. Maar ja, dat kan de Farizeeër in mijn hart ook weer wakker maken. Ik vind dat allemaal wat ingewikkeld.
Het klopt dat eenvoud en basic leven niet tot een wet gemaakt moet worden. Een ieder kan/mag inderdaad zijn eigen keuzes maken op dit vlak. Wel ben ik van mening dat als je moet sappelen om op vakantie te kunnen er veel meer andere mogelijkheden zijn dan verblijven op een duur (reformatorisch)park waar je gemiddeld €1000,00 betaald voor een week.
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Misschien moet je een jaartje in de directe omgeving van een minister werken. Dan praat je wel anders.
Ik ben het zeer vaak met je eens, maar ik denk nu dat je eerlijk gezegd overdrijft. Mijn man verkeert namelijk in dezelfde situatie als jij ;)
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:
Ga je je opmerking nu nog serieus verdedigen ook?
Tip: https://www.sn.nl/opleidingen/traininge ... KVEALw_wcB
Plaats reactie