GerGem Kruiningen

JCRyle

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door JCRyle »

Ambtenaar schreef:
Bona Fide schreef:Hij mag zijn gevoelen niet op heersende wijze opdringen aan de vergadering, maar zijn taak is goede leiding te geven en opvoedend werkzaam te zijn als iemand die in de theologie en in het kerkrecht onderlegd is en daarom tot herder en leraar is aangesteld over de gemeente. Heeft een gemeente geen predikant, dan wordt één der ouderlingen aangewezen om als praeses te fungeren."
Een heel vreemd uitgangspunt. Waarom zou een predikant goed in staat zijn om een vergadering te leiden? Laat iemand als voorzitter optreden die daarvoor de juiste competenties heeft. En ja, dat kan toevalligerwijs de predikant zijn.
En dat zijn juist de twee voorwaarden om leiding te kunnen geven aan een kerkenraad:
1. Een predikant heeft theologie gestudeerd
2. Een predikant heeft kennis van het kerkrecht (als het goed is)
Daardoor kan een predikant als voorzitter van de kerkenraad zich juist objectief opstellen ten opzichte van de kerkenraad/gemeente. En dat is ook de taak van de predikant die als dienaar van het Woord geroepen is om in de eerste plaats het Woord te bedienen in de gemeente. En in de tweede plaats (geestelijke) leiding te geven aan gemeente en kerkenraad. Dit zie je ook in de toelichting van Ds. De Gier.
keesjanm

Bericht door keesjanm »

pierre27 schreef:
eilander schreef:De fam. Jansen heeft echt geen enkel geduld, valt mij op. Ondanks het opstappen van ds. Bredeweg wil de kerkenraad nog steeds geen gesprek, zeggen ze nu.
Nee hè hè, dat is nog maar net gebeurd. Mag de kerkenraad zich ook eventjes bezinnen over hoe het nu allemaal verder moet?!
Helemaal mee eens, in plaats van een moment rust te nemen en geven wordt de hele boel maar vooruit gedreven. Kan absoluut aan de hele situatie geen goed doen.
Helemaal eens. Het zou goed zijn als de fam. Janse ook een toontje lager zingt en even rustig aan doet.

En misschien moet iedereen deze preek even beluisteren over "De praktijk in de gemeente van Korinthe": http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/21047

Weliswaar een andere context, maar zeer goed onderwijs.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

JCRyle schreef: En dat zijn juist de twee voorwaarden om leiding te kunnen geven aan een kerkenraad:
Daardoor kan een predikant als voorzitter van de kerkenraad zich juist objectief opstellen ten opzichte van de kerkenraad/gemeente. En dat is ook de taak van de predikant die als dienaar van het Woord geroepen is om in de eerste plaats het Woord te bedienen in de gemeente. En in de tweede plaats (geestelijke) leiding te geven aan gemeente en kerkenraad. Dit zie je ook in de toelichting van Ds. De Gier.
Nou zijn er in de GG niet zo heel veel predikanten die theologie hebben gestudeerd....
~~Soli Deo Gloria~~
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

JCRyle schreef: En dat zijn juist de twee voorwaarden om leiding te kunnen geven aan een kerkenraad:
Aan de eerste voorwaarde voldoet vrijwel geen enkele predikant in de GG. Daarnaast heeft geestelijk leiding geven niets te maken met voorzitterschap tijdens vergaderingen.
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Ambtenaar schreef:
Aan de eerste voorwaarde voldoet vrijwel geen enkele predikant in de GG. Daarnaast heeft geestelijk leiding geven niets te maken met voorzitterschap tijdens vergaderingen.
Ow oke.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Juist vanwege opleiding heeft een predikant overeicht. Daarom is hij de aangewezen man voorzitter te zijn. Dat is vaak ook kerkrechtelijk vastgesteld. De incidenten leiden m.i. af van het normale goede gebruik.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het niet eens met Herman, maar wel met Jan van Dooijeweert. Het is een treurige toestand. Ik begrijp sowieso niet hoe een kerkenraad van 1000 mensen kan functioneren met slechts vier ouderlingen. Dat is op zich al een recept voor ongeestelijke toestanden. Er zouden toch minstens tien ouderlingen moeten zijn.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Enkele offtopic berichten geknipt. Ontopic, aub.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Juist vanwege opleiding heeft een predikant overeicht. Daarom is hij de aangewezen man voorzitter te zijn. Dat is vaak ook kerkrechtelijk vastgesteld. De incidenten leiden m.i. af van het normale goede gebruik.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat de opleiding een MBO+ / HBO niveau heeft. Ik ziet niet in waarom hij dan overwicht zou hebben. Het voordeel van predikanten in de Gereformeerde Gemeente is wel dat ze vaak al een andere carriere achter de rug hebben, en dus al werkervaring hebben.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Juist vanwege opleiding heeft een predikant overeicht. Daarom is hij de aangewezen man voorzitter te zijn. Dat is vaak ook kerkrechtelijk vastgesteld. De incidenten leiden m.i. af van het normale goede gebruik.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat de opleiding een MBO+ / HBO niveau heeft. Ik ziet niet in waarom hij dan overwicht zou hebben. Het voordeel van predikanten in de Gereformeerde Gemeente is wel dat ze vaak al een andere carriere achter de rug hebben, en dus al werkervaring hebben.
... en de hoofdpersoon in die carrière júist criminele activiteiten moest onderzoeken en controleren of daar bewijs voor was... Dus, je vraagt je dan wel af waarom er nu niet meer 'gerechercheerd' is, voor men met beschuldigingen kwam.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
zwaluw

Bericht door zwaluw »

DDD schreef:Ik ben het niet eens met Herman, maar wel met Jan van Dooijeweert. Het is een treurige toestand. Ik begrijp sowieso niet hoe een kerkenraad van 1000 mensen kan functioneren met slechts vier ouderlingen. Dat is op zich al een recept voor ongeestelijke toestanden. Er zouden toch minstens tien ouderlingen moeten zijn.
Dit komt omdat er in totaal 5 ambtsdragers opgestapt zijn (we hadden 6 ouderlingen). Er is alleen na biddag een ledenvergadering geweest waarbij 2 nieuwe diakenen gekozen zijn, 1 daarvan had geen vrijmoedigheid om het ambt aan te nemen en de andere diaken is eind vorige week opgestapt. Daarna zijn er geen ledenvergaderingen meer geweest en gezien alle spanningen denk ik dat het sowieso niet verstandig was om nieuwe ambtsdragers aan te stellen.
DDD

Bericht door DDD »

Zes is ook weinig, maar dat scheelt toch de helft;-)

Het is een heel erge toestand, voor zover ik kan beoordelen. Het is voor ons mensen mijns inziens lastig te zien op welke wijze dit meewerkt ten goede.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Ik heb het niet specifiek over de GG.
refo

Bericht door refo »

De opleiding in Rotterdam is op maat. Een theoloog uit Leiden of Utrecht krijgt andere stof dan een ex-stoffeerder.
Plaats reactie