Het lange stuk van Ralph Erskine staat er nog steeds hoor.KDD schreef: ↑
Misschien was dit in de stuk van dat preek Johann Gottfried Walther gepost heeft maar het was weggehaald voordat ik het kon lezen. Dus heeft het inmiddels opgezocht. Er zit veel onderwijs in.
Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5365
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5365
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Th. van der Groe:
Wij worden allen door het Evangelie als arme, blinde, naakte, doemwaardige en onmachtige zondaars tot Hem geroepen en genodigd; en het is het gebod en de raad Gods, dat wij tot Hem zullen komen en Hem als een vrij genadegeschenk van Gods eeuwige en oneindige liefde zullen aannemen, en dat wij ons door Hem wederom met God zullen laten verzoenen.Nu, al degenen onder ons, die dit nog niet gedaan hebben, die nog niet in waarheid en met hun ganse hart in de Middelaar Christus Jezus geloven, maar die nog buiten Zijn gemeenschap leven in zichzelf, die worden van ons, als dienaren Gods, ernstig vermaand en gebeden, dat zij toch in hun ongehoorzaamheid en ongelovigheid niet verder zullen voortgaan, en sluiten zichzelf voor eeuwig buiten de zaligheid en verlossing die daar is in Christus Jezus, maar dat zij toch eens willen ontwaken uit de slaap hunner zorgeloosheid en vleselijke gerustheid, en opstaan uit de dood der zonde, opdat Christus over hen moge lichten.
O! wij zijn van God gezonden om Christus Jezus hier onder u lieden te prediken en u lieden de zaligheid en verzoening met God in en door Hem te verkondigen. Wij zijn de getuigen en gezanten van onze Heere Jezus Christus, om Hem door het woord der prediking alle zondaren voor te dragen en aan te bieden tot een Middelaar en Verlosser, tot een Profeet om hem te leren, tot een Hogepriester om al hun zonden bij God te verzoenen, en tot een Koning om hen te heiligen en te bekeren.
Ach mensen! wie of hoedanig gij ook zijn mocht, veracht en verwerpt toch dit heerlijke geschenk van Gods vrije genade niet langer! Maar erkent toch eens uw geestelijke armoede, blindheid, naaktheid en doemwaardige machteloosheid! O! wordt er toch eens met ernst over verlegen en verslagen en gaat toch eens uit uzelf als uit een grondloze kuil van eeuwige rampzaligheid en ellende, en opent uw harten toch eens voor de grote en al- genoegzame Middelaar Christus Jezus, en laat u van Hem uit enkel vrije genade behouden en verlossen.
En gij gelovigen in onze Heere Jezus Christus! Wordt gij toch met deze uw Heiland en met Zijn zaligheid en genade nauwer en inniger in de geest van uw gemoed verenigd! Blijft in Hem en gebruikt Hem dagelijks tot wijsheid en wast alzo op in de genade en in de kennis van onze Heere Jezus Christus!
Hem zij de heerlijkheid, beide nu en in alle eeuwigheid! Amen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5365
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Ds. Brakel in zijn Redelijke Godsdienst Deel 1 hoofdstuk 30
Verklaring van Westminstercatechismus door Robert Shaw geciteerd door ds. G.H. Kersten in de Saambinder:
In de b e d i e n i n g van dit verbond „biedt God het leven en de zaligheid door Jezus Christus om niet aan zondaars aan, eischende van hen geloof in Hem, opdat ze behouden mogen worden". Ofschoon Christus, in dit verbond, slechts een bepaald aantal uit de menschheid vertegenwoordigde, die , , in Hem uitverkoren (waren) vóór de grondlegging der wereld", toch wordt, in de bediening van het verbond, de vrije aanbieding van genade door Jezus Christus gericht tot zondaars uit het menschengeslacht, zonder beperking en algemeen. Joh. 6 : 32, Jes. 55 : 1, Openb. 22 : 17. Deze aanbieding is niet beperkt tot bewuste zondaren, (zooals de Baxterianen beweren) of tot zulken, die overtuigd zijn van hun zonden en hun behoefte aan een Verlosser; want ze wordt gericiht aan personen, die in algeheele ongevoeligheid over hun eigen ellenden en nooden weggezonken zijn, Openb. 3 : 17, 18. Deze aanbieding wordt even welgemeend gericht tot dezulken, die haar ten slotte verwerpen, als tot zulken, die haar ten slotte aannemen; want, als dit niet het geval was, kon de eerste, soort van Evangeliehoorders niet om hun ongeloof geoordeeld worden. Joh. 3 : 18, 19.
Dat God „van zondaars het geloof in Christus eischt, opdat ze behouden mogen worden", kan niet tegengesproken worden. Het aandeel, toegeschreven aan het geloof, is echter veel bestreden. Vele uitnemende godgeleerden, kwamen er toe (als gevolg van de onderscheiding die ze maakten tusschen het verbond der verlossing en het verbond der genade) om te spreken over ''t geloof als de voorwaarde van het laatste verbond. Maar de term, zooals die door hen gebruikt wordt, beteekent niet een verdienende of verwervende oorzaak, maar eenvoudig iets dat voorafgaat en zonder hetwelk het andere niet verkregen kan worden. Zij beschouwden het geloof eenvoudig als een voorwaarde van orde of verbinding, zooals het genoemd werd, en als een instrument of middel om deel te krijgen aan de zaligheid, aangeboden in het Evangelie. Deze beschouwing verschilt grootelijks van de beteekenis, die door Arminianen en Neonomianen aan de term gehecht worden, welke het geloof voorstellen als een voorwaarde van welker vervulling de belofte afhangt.
Of God ook roept allen, die onder de bediening des Evangelies zijn, en niet zalig worden, dan of God alleen de uitverkorenen roept? Ik antwoord: God roept allen en een ieder, die onder de bediening des Evangelies leven. Dit dient wel opgemerkt, opdat men vrijmoedigheid heeft om Christus aan te nemen. 't welk men niet zou doen, indien 't Evangelie niet aangeboden werd, en opdat men erkent de rechtvaardigheid Gods in 't straffen van degenen, die op zo groot een zaligheid geen acht geven, en het Evangelie niet gehoorzaam zijn.
Opdat een iegelijk van deze zaak overtuigd worde, zo merkt:
1. Vergelijkt u met de wilde Indianen, die noch Christus, noch zaligheid kennen. Ziet u niet dat God aan u wat anders doet dan aan hen? Zoudt u met hun staat wel willen wisselen? Waarom niet? Is 't niet omdat hier meerder hoop is om zalig te worden als daar? Zal niet de verdoemenis degenen, die onder de bediening geleefd hebben, en onbekeerd gebleven zijn, zwaarder zijn dan van de woeste heidenen? En waarom toch, indien de zaligheid hun niet was aangeboden geweest? Waaruit dan blijkt, dat zij allen geroepen worden, die het Evangelie horen.
2. Een ieder, die onder de bediening is, hoort de stem van den leraar, lerende, vermanende en bestraffende, zo geschiedt het aan hem, die het hoort; en de leraar is een dienaar van Christus en uitdeler der verborgenheden Gods, 1 Kor. 4:1. Gezanten van Christus' wege, 2 Kor. 5:20. Zodat die hen hoort, die hoort Christus, en die hen verwerpt, die verwerpt Hem, Luk. 10:16. Hierbij, u hoort de eigene woorden Gods in de Schrift vervat; dewijl dan een ieder de stem der leraren en de woorden Gods in zijne oren hoort klinken, zo worden al die zaken tot hem gesproken, en hij wordt door het Evangelie geroepen.
3. De Schrift zegt duidelijk dat velen, die verloren gaan, geroepen waren:
Matth. 20:16 ... velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.
Luk. 14:16 18... . hij noodde er velen En hij zond zijn dienstknecht uit... om te zeggen: Komt, want alle dingen zijn nu gereed, en zij begonnen allen zich eendrachtelijk te ontschuldigen.
Matth. 22:3. En zond zijne dienstknechten uit om de genooden ter bruiloft te roepen; en zij wilden niet komen.
Was de gast zonder bruiloftskleed niet genodigd? Ja hij toch, dat was zijn misdaad niet dat hij kwam. maar dat hij niet recht kwam, zonder bruiloftskleed. Zo is het klaar dat een iegelijk, die onder de bediening is, tot Christus geroepen en genodigd wordt.
4. Daar is ene algemene uitroep tot allen, zonder enige bepaling. Die dorst heeft, die geen geld heeft, die wil, Jes. 55:1,2; Joh. 7:37; Openb. 22:17. Die niet wil, die geen dorst heeft, die late het; 't komt uit hem en 't zal op hem aankomen, hij was genodigd, hij hoorde die algemene stem.
5. Velen verstoten het Evangelie, dies was het hun aangeboden, want dat niet aangeboden wordt, kan men niet verstoten:
Hand. 13:46. ...Het was nodig dat eerst tot u het Woord Gods gesproken zou worden; doch nademaal u hetzelve verstoot, enz.
Velen zijn het Evangelie ongehoorzaam. 2 Thess. 1:8. En zijn den Zoon ongehoorzaam, Joh. 3:36. Dies werd hun Christus aangeboden, en hun werd gelast in Christus te geloven.
6. De vermaning tot bekering en geloof worden bij elkander gevoegd: dat de vermaning tot bekering een ieder raakt, zal niemand in twijfel trekken, zo zal hij dan ook erkennen moeten dat de vermaning tot geloof een ieder raakt, want zij staan in gelijke graad:
Mark. 1:15. ...bekeert u, en gelooft het Evangelie.
7. 't Ongeloof is een schrikkelijke zonde, ja zulk een zonde, dat hij God als een leugenaar acht:
1 Joh. 5:10 ...die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.
Joh. 16:8,9. En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde... omdat zij in Mij niet geloven.
Indien Christus aan de ongelovig blijvende niet aangeboden werd, zo ging het hem niet aan, hij had er niet mede te doen, 't was hem geen zonde, dat hij niet geloofde; maar nu het hem een zonde is, dat is een klaar blijk dat het hem aangeboden was.
8. Dewijl de ongelovigen een schrikkelijk oordeel te verwachten hebben, zo wordt het hun voorzeker aangeboden, en voorzeker zij waren geroepen. Ziet dit:
2 Thess. 1:8. Met vlammend vuur wrake doende over degenen ... die het Evangelie van onze Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.
Joh. 15:22 Indien Ik niet gekomen ware, en tot hen gesproken had, zij hadden geen zonde; maar nu hebben zij geen voorwendsel voor hun zonde.
Indien allen, die onder de bediening des Evangelies zijn, niet geroepen waren, en Christus hun niet aangeboden werd, hoe kunnen ze dan daarom gestraft worden, en hoe kan dan hun verdoemenis zwaarder zijn? Maar dewijl zij om het Evangelie niet te gehoorzamen gestraft, en zwaarder dan anderen gestraft worden, zo was het hun aangeboden.
Verklaring van Westminstercatechismus door Robert Shaw geciteerd door ds. G.H. Kersten in de Saambinder:
In de b e d i e n i n g van dit verbond „biedt God het leven en de zaligheid door Jezus Christus om niet aan zondaars aan, eischende van hen geloof in Hem, opdat ze behouden mogen worden". Ofschoon Christus, in dit verbond, slechts een bepaald aantal uit de menschheid vertegenwoordigde, die , , in Hem uitverkoren (waren) vóór de grondlegging der wereld", toch wordt, in de bediening van het verbond, de vrije aanbieding van genade door Jezus Christus gericht tot zondaars uit het menschengeslacht, zonder beperking en algemeen. Joh. 6 : 32, Jes. 55 : 1, Openb. 22 : 17. Deze aanbieding is niet beperkt tot bewuste zondaren, (zooals de Baxterianen beweren) of tot zulken, die overtuigd zijn van hun zonden en hun behoefte aan een Verlosser; want ze wordt gericiht aan personen, die in algeheele ongevoeligheid over hun eigen ellenden en nooden weggezonken zijn, Openb. 3 : 17, 18. Deze aanbieding wordt even welgemeend gericht tot dezulken, die haar ten slotte verwerpen, als tot zulken, die haar ten slotte aannemen; want, als dit niet het geval was, kon de eerste, soort van Evangeliehoorders niet om hun ongeloof geoordeeld worden. Joh. 3 : 18, 19.
Dat God „van zondaars het geloof in Christus eischt, opdat ze behouden mogen worden", kan niet tegengesproken worden. Het aandeel, toegeschreven aan het geloof, is echter veel bestreden. Vele uitnemende godgeleerden, kwamen er toe (als gevolg van de onderscheiding die ze maakten tusschen het verbond der verlossing en het verbond der genade) om te spreken over ''t geloof als de voorwaarde van het laatste verbond. Maar de term, zooals die door hen gebruikt wordt, beteekent niet een verdienende of verwervende oorzaak, maar eenvoudig iets dat voorafgaat en zonder hetwelk het andere niet verkregen kan worden. Zij beschouwden het geloof eenvoudig als een voorwaarde van orde of verbinding, zooals het genoemd werd, en als een instrument of middel om deel te krijgen aan de zaligheid, aangeboden in het Evangelie. Deze beschouwing verschilt grootelijks van de beteekenis, die door Arminianen en Neonomianen aan de term gehecht worden, welke het geloof voorstellen als een voorwaarde van welker vervulling de belofte afhangt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5365
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Alexander Comrie over het aanbod van genade
Uit: Thomas Sheppard, De gelijkenis der tien maagden, Deel I, p. 75-76. Door Comrie in het Nederlands vertaald en voorzien van voetnoten, waaronder deze twee.
Uit: Thomas Sheppard, De gelijkenis der tien maagden, Deel I, p. 75-76. Door Comrie in het Nederlands vertaald en voorzien van voetnoten, waaronder deze twee.
Thomas Sheppard: Ja; maar zult gij zeggen: zal Hij op zulk een ellendig schepsel acht geven? Zal Hij zulk een melaatse als ik ben, omhelzen? Neen zeker, zegt gij,hij zal het nooit doen.
Alexander Comrie:
Dit is een antwoord van een arme verlegen en overtuigde ziel, die enigszins de schoonheid van Jezus ziende, Hem gaarne zou willen hebben, maar Jezus niet durft aannemen, noch tot Hem komen, omdat zij een zo diep inzicht van haar mismaaktheid heeft. De mens wil toch eerst enige schoonheid in zichzelven vinden, eer hij tot Jezus wil komen. O daar is een uitnemende kracht Gods toe van node om ons te overreden, dat wij komen mogen, zo melaats als wij zijn. Waar weinig licht van het Evangelie is, houden de zonden de ziel terug, maar als God de ogen verlicht tot kennis der vrije genade, verstaat de ziel Davids drangredenen, die hij gebruikte om de vergeving der zonden te verkrijgen: Vergeef mij mijn zonden; want zij zijn groot. Daarom zeg ik tot antwoord op de vraag: Ja Jezus! ik wil U omhelzen. Al waart gij zo zwart als de duivel, als gij maar een mens en geen duivel zijt; al waart gij het ellendigste wanschepsel; al had gij honderduizendmaal meer zonden, als gij hebt; al had gij geen hart noch hand om Hem te omhelzen, zo gij maar wilt, het is gedaan, de scharlaken en karmozijnen zonden wil Hij uitdelgen, en let wel, om Zijns Naams wil, niet om uwentwil, noch om iets, dat in u is, of dat gij doen kunt; dit zij u bekend. O, redeneer dan niet langer tegen de vrije genade en u zelven; het komt er niet op aan, wat gij hebt of kunt doen. Is het niet genoeg dat Jezus alles heeft en alles doen wil voor u, die niets hebt, noch het allerminste doen kunt. Hij heeft rijkdom voor uw armoede, klederen voor uw naaktheid, schoonheid voor uw mismaaktheid en een almachtige arm voor uw machteloosheid. Zoek u dan maar in alles zoals gij zijt, op eeuwige en louter vrije genade, te werpen; ik kan en durf u verzekeren op het getuigenis van Gods Woord, dat al waart gij de grootste zondaar onder de zon, als gij maar komt Hij u geenszins zal uitwerpen.
Thomas Sheppard: Merk op dat Hij u ten huwelijk vraagt, niet één ziel, die dit leest, of de Heere Jezus doet een huwelijksaanzoek bij u.
Alexander Comrie:
Namelijk in de aanbieding van het Evangelie, want ofschoon de uitverkorenen alleen zalig worden, wordt het aanbod van genade echter aan allen gedaan, die het Woord horen. Het ware te wensen, dat men in elke leerrede dit aanbod hoorde; mogelijk zouden de predikatiën van meer kracht zijn voor arme overtuigde zielen. Hoezeer is het te beklagen, dat het slechts nu en dan gedaan wordt; dat het voorwaardelijk geschiedt, en met plichten en vereisten zozeer bezwachteld is, zodat in plaats dat de arme zondaars op de roepende stem zouden komen, zoals zij zijn, zij zolang moeten staan, totdat zij deze en gene vereiste dingen vinden. O hoe troebel zijn dikwerf de wateren van het heiligdom! Hoe weinigen zijn er die de banen verhogen en tot een arm ellendig volk roepen: neemt van de wateren des levens om niet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5365
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Zo duidelijk leren ook Van der Groe, á Brakel, Comrie en Ds. Kersten, het algemeen onvoorwaardelijk aanbod van genade.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
Refojongere
- Berichten: 1397
- Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Een deel van de gereformeerde gezindte mag op een gegeven moment toch wel ter harte nemen wat in Hebreeën 6 staat:Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 08:57 Zo duidelijk leren ook Van der Groe, á Brakel, Comrie en Ds. Kersten, het algemeen onvoorwaardelijk aanbod van genade.
1 Laten wij daarom het eerste onderwijs met betrekking tot Christus laten rusten, en doorgaan tot de volmaaktheid, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God, 2 van de leer van de dopen, van de handoplegging, van de opstanding van de doden en van het eeuwig oordeel. 3 En dat zullen wij ook doen, als God het toestaat.
Zolang er discussie is in dat deel over het aanbod van genade, dan zijn we nog niet toe aan de vaste spijs.
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Over de bekeringsgeschiedenis van Timotheus is geen boek te schrijven hoor. Geloof je dat wel ? Bovendien is een bekeringsgeschiedenis niet de maatstaf Gelukkig maar.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 02:19Klopt want als ik Bijbelteksten citeer neemt men het letterlijk in plaats van geestelijk.Geppie01 schreef:Bekeringsgeschiedenissen uit de Bijbel zijn blijkbaar tegenwoordig niet meer de leidraad.Geeske_1991 schreef:Jullie zouden eens bekeringsgeschiedenissen moeten lezen.
Vam Bunyan, Huntington, Warbuton, de Erskines.
Ik geloof zeker dat je er allemaal onbekeerd onderuit komt.
En zeg nou niet nee want. Maar lees ze nou. Leg je eigen bekering er naast.
Dan raak je werkelijk alles kwijt, dan alleen kan je zalig worden.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Men heeft liever een ruime prediking van een puritein dan een preek van een Kersten of van der Groe.
Wil je de puriteiners wel geloven? Geloof ook hun bekering dan
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
We weten niet of er over de bekeringsgeschiedenis van Timotheüs een boek te schrijven valt. Want er wordt niets over zijn bekering gezegd in de Bijbel.
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Gevonden. Ik vind de laatste stukje ook leerzaam. Hij zegt: 'dan hoop ik dat het blijken moge'. Hij legt er geen handen op. Dus hij is ook bewust dat het een schijngeloof kan zijn.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 08:41Het lange stuk van Ralph Erskine staat er nog steeds hoor.KDD schreef: ↑
Misschien was dit in de stuk van dat preek Johann Gottfried Walther gepost heeft maar het was weggehaald voordat ik het kon lezen. Dus heeft het inmiddels opgezocht. Er zit veel onderwijs in.
O, is het de taal van uw ziel: “Ik heb niets, maar laat Christus in mij wonen en alles voor mij zijn; ik kan niets, maar laat Christus tot mij inkomen en al mijn werk voor mij doen; ik heb een wereld vol eigenheid, vijandschap en ontelbare kwaden in mij, die Christus’ heerschappij betwisten en tegenstaan, maar laat Christus binnenkomen en al zijn vijanden uit mijn ziel verdrijven; ik zal Hem niet aannemen, maar laat Hij mij aannemen en mijn deel zijn tot in eeuwigheid!” Welnu, zo dit de taal van uw ziel is, dan hoop ik dat het blijken moge, dat het de uitwerking is van een verborgen werking des Geestes, die uw hart tot dusverre bewerkt en gewillig gemaakt heeft om de aanbieding Gods aan te nemen.
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
A: Sommigen worden schielijk, in korte tijd overgebracht.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 17:48 Geloof me, ik zit hier niet om je bekering af te pakken. Maar ik heb wel de puriteinen gelezen, en het moet zoals de oudjes zeiden, inderdaad verstaan worden in de tijd en aan wie het uitgesproken werd.
Wat de pinksterlingen te horen kregen betekend niet dat als wij datzelfde te horen kregen, wij daarvan bekeerd werden toch?
Wij moeten onszelf eerst kennen tegenover een Heilig God. En als je de (bekerings)geschiedenissen leest, zoeken zowel Bunyan als de Erskines een plaats (kelder, sloot etc,) om Gods toorn niet zo erg te voelen drukken. Men is bang dat God ter plekke hun adem weg neemt, en zij sterven.
En zij keuren Gods deugden zo goed, dat ze liever naar de hel gaan dan naar de hemel.
En met het eren van Gods deugden, schenkt God hen Christus.
En ze kunnen niet anders dan Hem omhelzen.
Lees het, beaam het. Weet wie je citeert als je een van de puriteiners citeert.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
B: Sommigen worden overgebracht door en met grote verschrikkingen en ontsteltenissen der wet, des doods en der verdoemenis.
C: Sommigen op evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van den Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de zoetigheden van de evangelische goederen vervullen zo hun zielen, dat ze geen tijd hebben om aan hun zonden en verschrikking te denken. Maar zij worden als verslonden door het evangelie, en zij ontvangen Jezus met blijdschap.
D: sommigen brengt de Heere over in vele bedaardheid, door het gezicht van waarheden: in bedaardheid zien zij hun zondige en ellendige staat buiten Christus. (...) Zij hebben niet vele smartelijke droefheid, ook geene verrukkende blijdschap, maar een genoegen in, een zoete goedkeuring van waarheden, zo ten opzichte van hun ellende, als ten opzichte van de zaligheid in Christus (...).
E: sommigen worden bekeerd met vele wisselingen van droefheid, blijdschap enz. (...).
Wilhelmus à Brakel
Leer toch onderscheiden acht geven op de wegen Gods. God leidt al Zijn kinderen
niet op dezelfde wijze. De één wordt door een bitter Mara, en de ander door een
lieflijk Elim naar Kanaän geleid. Ja, soms zal God wel zulken, die het meest
buitensporig in de zonden geweest zijn, op het lieflijkst lokken en nodigen tot Zijn
gemeenschap, en hun niet meer gezicht van hun zonden en overtuiging geven, dan
zij nodig hebben om hen tot Jezus te brengen; ja van het begin hunner overtuiging
af het oog op Jezus en Zijn algenoegzaamheid doen vestigen, waardoor alle
naarheid wordt weggenomen. En anderen, die burgerlijk hebben geleefd, ja
godsdienstigen zedig waren, worden wel eens door zo'n nare weg geleid, dat ze als
het ware de spranken van de hel in hun consciëntie gevoelen. Waardoor de Heere
hun wil leren, dat het steunen op eigen gerechtigheid even verfoeilijk voor Hem is
als openbaar in de zonde te leven. Leert dan tot uw bemoediging de verscheidene
wegen Gods kennen.
Petrus Immens
Meent ge, dat elk een op een en dezelfde wijze uit de natuurstaat in de genadestaat komt? Neen, dat geschiedt op verscheidene wijzen. Met de één gaat het bard toe, en het is een barre noorden wind die er waait; met de ander gaat het zacht toe, 't is als het suizen van een zachte stilte, een liefelijke zuidenwind die hen bewaait; de een wordt als voorbij en door de hel gesleept, de ander wordt als voorbij en door de hemel geleid; de een geschiedt het met vele verschrikkingen en vervaarnissen, de ander met veel vrijmoedigheid en blijdschap. De Heere is vrij in Zijn doen".
Bernardus Smytegelt
Heeft ieder die de droefheid naar God kent evenveel smart? Nee, er is diepe smart en minder diepe smart. Bij de wedergeboorte kent iedereen pijn, maar sommigen hebben erger pijn dan anderen.
Denk aan mensen die van nature onbuigzamer en hoogmoediger van aard zijn dan anderen. Zij vernederen zich niet zo gemakkelijk. Deze mensen moeten dieper verootmoedigd worden. Sommige mensen zijn groter overtreders geweest dan anderen. Hun droefheid zal groter zijn en in overeenstemming met de zonden die zij gedaan hebben.
In het dagelijks leven moet bij sommige mensen de pus verwijderd worden met een naald, bij anderen moet dat gebeuren met een lancet. Zeer verdorven zondaren moeten zelfs verwond worden met de hamer van de wet.
De Heere heeft sommige zondaren bestemd voor een hogere dienst. Daartoe worden zij ook bekwaam gemaakt. Om uitnemende dienstknechten van God te worden, moeten ze ook diep verootmoedìgd worden. Het is Gods gewone weg om degenen die Hij bestemt om pilaren in Zijn Kerk te worden meer te louteren dan anderen. Paulus, de prins der apostelen, kende drie dagen dat hij niet at en dronk. Hij moest als vaandeldrager Gods Naam dragen voor de heidenen. Daarom werd hij dieper doorboord met berouw.
Thomas Watson
U bent bevreesd, dat u nooit zulk een diep gevoel van uw zonde en schuld
gehad hebt als vereist wordt om tot Christus te kunnen komen.
Bedenk dan dat God niet iedereen dezelfde mate van werkingen schenkt. Sommigen geeft Hij een dieper gevoel van zonde en anderen minder, overeenkomstig de onderscheiden bezigheden, waartoe Hij hen roept.
Sommigen roept Hij tot het werk der ambtelijke bediening, en dezen behoeven een diepere bevinding. Want veel zielen zijn aan hun zorg toevertrouwd, van welke taak zij rekenschap zullen moeten afleggen. Zij moeten de twijfelingen van velen opklaren, en moeten geoefend worden teneinde bekwaam gemaakt te worden voor hun ambt.
Anderen kennen niet zo’n diep gevoel van hun zonden vanwege de omgeving, waarin zij leven. Werden sommigen even diep geoefend als anderen, dan zouden de mensen, die bij hen wonen, hen voor volslagen krankzinnig aanzien; zij zouden hen niet kunnen verdragen en Gods Naam zou door deze atheïsten ontheiligd worden. Maar wat het gevoel der zonde betreft, vraag ik u, of u er ooit zóveel van gevoeld hebt, dat het u bracht tot een vernedering en verfoeien van uzelf?
William Guthrie
Voorzover het ons geopenbaard is, bereidt God gewoonlijk de mensen voor door de wet en door enige voorafgaande gestalten, voordat zij tot Christus getrokken worden. Ik durf niet beslist zeggen, dat God geen gebruik maakt van Zijn koninklijk, soeverein recht, in de bekering van sommigen, wie God genade bewijst, zonder die zware, wettische overtuigingen, ja ik denk, dat Christus tot sommigen komt gelijk een ree of gelijk een welp der herten, springende op de bergen en huppelende op de heuvelen, met wie Hij zich niet houdt aan de regel, die Hijzelf gesteld heeft en die Hij uit de hel rukt, zonder die voorbereidingen, of dat Hij die tenminste plotseling werkt. Ik zie er niets bezwarends in, dat, evenals God in Zijn handelingen in de natuur vrij blijft in Zijn bedelingen, wij ook Zijn bedelingen in de genade niet kunnen navorsen. Dit is echter zeker, dat Hij nieuwe gebouwen opricht van ongeschikt en knoestig hout en het moet wel gering en onhandelbaar leem zijn, waarvan Christus, Die alle dingen nieuw maakt, geen vat der barmhartigheid formeren kan. De ene natuur of soort van schepsel in een ander te veranderen, zoals een leeuw in een lam, en te maken dat de wolf met het lam verkeert en de luipaard bij de geitenbok neerligt en het kalf en de jonge leeuw en het mestvee tezamen, en dat een klein jongske ze zal drijven, is het eigen werk van de Almacht, wat ook de voorbereidingen of de ongeschiktheid van zondaren is.
Samuel Rutherford
Vergelijk uw eigen gevoelens niet met die van andere mensen. Sta uzelf ook niet toe om ontmoedigd te worden, omdat u niet de intense droefheid of de levende vreugde bezit waar anderen van gewagen. God beveelt u niet te gevoelen zoals die en die. Hij smeekt dat u zich bekeert en gelooft. U moet zich richten naar Zijn Woord, en niet naar de verschillende gestalten en gevoelens van uw buurvrouw.
De Heilige Geest handelt met geen twee harten hetzelfde. Hij opent sommige harten met de zachtste aanraking van Zijn liefde. Anderen lijkt Hij open te rukken, als met een breekijzer of door opschrikkende oordelen.
Betwijfel niet de oprechtheid van wat in uw eigen hart leeft, omdat niemand anders precies hetzelfde heeft gehad. De Heere geeft geen voorschriften. Hij is soeverein. Hij zal u zalig maken zoals Hij verkiest. Weest dankbaar dat u zalig kúnt worden. Zie toe, dat u niet tegenspreekt en twijfelt, totdat de Heilige Geest u overgeeft om ‘ongevoelig te worden’.
Theodore L. Cuyler
‘Als de palmboom van Zeilan zijn vruchten voortbrengt, barst de bolster open met een knal die het bos doet schudden. Maar duizenden andere, gelijkwaardige bloemen, openen zich in de morgen zonder dat de dauwdruppels enig geluid horen. Even zovele zielen beginnen te bloeien in genade, en de wereld hoort noch wervelwind noch storm’.
Charles Spurgeon
Velen jammeren over hun zonden en ellenden, en betreuren, dat zij niet tot de zekerheid van hun zaligheid kunnen geraken. Nu, de Heere leid niet al de Zijnen op dezelfde wijze. Sommigen laat hij jarenlang in duistere nacht en donkerheid hun weg bewandelen. En men heeft het nog het gemakkelijkst bij zulk een leiding, als men in ootmoed en lijdzaamheid mag zeggen: Heere, Uw wil geschiede!
Bij anderen duurt deze duisternis maar een korte tijd en men ziet Hem in Zijn lieflijkheid en genade, eer men het vermoedt. Maar hoe dit zei, de kwaal, waarmee men zich zo voortdurend vermoeien moet en die aan de ziel zoveel angst en nood kan veroorzaken, is de bittere vijandschap, die in het hart ligt, tegen de Heere en Zijn vrije, soevereine genade. En dan blijft de duivel zijn heerschappij over ons uitoefenen, zodat de mens zich blijft verdiepen in allerlei somber gepeins en nooit buiten een zekere gedachtenkring, die hij zichzelf heeft gevormd.
Indien het er u echter van harte om te doen is, vrede met God te hebben door onze Heere Jezus Christus, dan zeg ik het u vrijmoedig in de naam des Heeren: het heil is voor u, niettegenstaande uw zonden, uw zielennood en soms onuitstaanbare ellende en angst des harten. Zo zeg ik u: zo en niet anders is de weg! Ja, al zag het er nog veel verschrikkelijker met u uit dan gij zelf weet, en al moet gij zeggen: het is maar ellende op ellende, en het wordt dagelijks erger, zo roep ik het u nochtans toe: nee, het gaat van dag tot dag beter met u, al ziet gij het niet, en het zal beter worden, totdat uw afgemat hoofd komt te liggen in de schoot van onze Heere Jezus Christus.
Hermann Friedrich Kohlbrugge
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Van jongs af aan. Lijkt me toch genoeg gezegd ?
Geen open hemel met een stem. Maar van jongs af aan de schriften geweten. Als er meer was dan had dat er vast gestaan.. En is zeker geen voorwaarde zoals Geeske ons wil laten geloven. Van mijn opa is ook een boekje geschreven maar het is eem boekje van 80 pagina's over een leven van 80 jaar. 1 pagina per jaar. 364 dagen per jaar was hij gewoon mens.
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Er staat niet dat Timotheüs van jongs af aan wedergeboren is geweest. Dat kán zo zijn, maar dat staat er niet. Ik weet overigens niet wat jij onder een 'voorwaarde' verstaat?GG links schreef: ↑Vandaag, 14:21Van jongs af aan. Lijkt me toch genoeg gezegd ?
Geen open hemel met een stem. Maar van jongs af aan de schriften geweten. Als er meer was dan had dat er vast gestaan.. En is zeker geen voorwaarde zoals Geeske ons wil laten geloven. Van mijn opa is ook een boekje geschreven maar het is eem boekje van 80 pagina's over een leven van 80 jaar. 1 pagina per jaar. 364 dagen per jaar was hij gewoon mens.
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Het staat er niet expliciet. Maar impliciet doet het mij wel dat geloven. Maar daar ga ik verder de discussie maar niet over aan.Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 15:15Er staat niet dat Timotheüs van jongs af aan wedergeboren is geweest. Dat kán zo zijn, maar dat staat er niet. Ik weet overigens niet wat jij onder een 'voorwaarde' verstaat?GG links schreef: ↑Vandaag, 14:21Van jongs af aan. Lijkt me toch genoeg gezegd ?
Geen open hemel met een stem. Maar van jongs af aan de schriften geweten. Als er meer was dan had dat er vast gestaan.. En is zeker geen voorwaarde zoals Geeske ons wil laten geloven. Van mijn opa is ook een boekje geschreven maar het is eem boekje van 80 pagina's over een leven van 80 jaar. 1 pagina per jaar. 364 dagen per jaar was hij gewoon mens.
Wat de voorwaarden van Geeske betreft: lees haar postings. Je moet zo wanhopig zijn dat je door de kelder kruipt schrijft zij ergens. Daar kun je vast een boek over schrijven voor wie daarin is geinteresseerd. Ik niet in iedergeval. Jij ?
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Je kunt de discussie erover aangaan, maar het blijft dan toch bij aannames. Als je de voorwaarden van Geeske bedoelt, die stelt het wel heel extreem. Zo kan het gaan, maar dat is niet altijd zo.GG links schreef: ↑Vandaag, 15:57Het staat er niet expliciet. Maar impliciet doet het mij wel dat geloven. Maar daar ga ik verder de discussie maar niet over aan.
Wat de voorwaarden van Geeske betreft: lees haar postings. Je moet zo wanhopig zijn dat je door de kelder kruipt schrijft zij ergens. Daar kun je vast een boek over schrijven voor wie daarin is geinteresseerd. Ik niet in iedergeval. Jij ?
-
Geeske_1991
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00
Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Het zijn bekende teksten die je citeert.Jeremiah schreef:A: Sommigen worden schielijk, in korte tijd overgebracht.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 17:48 Geloof me, ik zit hier niet om je bekering af te pakken. Maar ik heb wel de puriteinen gelezen, en het moet zoals de oudjes zeiden, inderdaad verstaan worden in de tijd en aan wie het uitgesproken werd.
Wat de pinksterlingen te horen kregen betekend niet dat als wij datzelfde te horen kregen, wij daarvan bekeerd werden toch?
Wij moeten onszelf eerst kennen tegenover een Heilig God. En als je de (bekerings)geschiedenissen leest, zoeken zowel Bunyan als de Erskines een plaats (kelder, sloot etc,) om Gods toorn niet zo erg te voelen drukken. Men is bang dat God ter plekke hun adem weg neemt, en zij sterven.
En zij keuren Gods deugden zo goed, dat ze liever naar de hel gaan dan naar de hemel.
En met het eren van Gods deugden, schenkt God hen Christus.
En ze kunnen niet anders dan Hem omhelzen.
Lees het, beaam het. Weet wie je citeert als je een van de puriteiners citeert.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
B: Sommigen worden overgebracht door en met grote verschrikkingen en ontsteltenissen der wet, des doods en der verdoemenis.
C: Sommigen op evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van den Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de zoetigheden van de evangelische goederen vervullen zo hun zielen, dat ze geen tijd hebben om aan hun zonden en verschrikking te denken. Maar zij worden als verslonden door het evangelie, en zij ontvangen Jezus met blijdschap.
D: sommigen brengt de Heere over in vele bedaardheid, door het gezicht van waarheden: in bedaardheid zien zij hun zondige en ellendige staat buiten Christus. (...) Zij hebben niet vele smartelijke droefheid, ook geene verrukkende blijdschap, maar een genoegen in, een zoete goedkeuring van waarheden, zo ten opzichte van hun ellende, als ten opzichte van de zaligheid in Christus (...).
E: sommigen worden bekeerd met vele wisselingen van droefheid, blijdschap enz. (...).
Wilhelmus à Brakel
Leer toch onderscheiden acht geven op de wegen Gods. God leidt al Zijn kinderen
niet op dezelfde wijze. De één wordt door een bitter Mara, en de ander door een
lieflijk Elim naar Kanaän geleid. Ja, soms zal God wel zulken, die het meest
buitensporig in de zonden geweest zijn, op het lieflijkst lokken en nodigen tot Zijn
gemeenschap, en hun niet meer gezicht van hun zonden en overtuiging geven, dan
zij nodig hebben om hen tot Jezus te brengen; ja van het begin hunner overtuiging
af het oog op Jezus en Zijn algenoegzaamheid doen vestigen, waardoor alle
naarheid wordt weggenomen. En anderen, die burgerlijk hebben geleefd, ja
godsdienstigen zedig waren, worden wel eens door zo'n nare weg geleid, dat ze als
het ware de spranken van de hel in hun consciëntie gevoelen. Waardoor de Heere
hun wil leren, dat het steunen op eigen gerechtigheid even verfoeilijk voor Hem is
als openbaar in de zonde te leven. Leert dan tot uw bemoediging de verscheidene
wegen Gods kennen.
Petrus Immens
Meent ge, dat elk een op een en dezelfde wijze uit de natuurstaat in de genadestaat komt? Neen, dat geschiedt op verscheidene wijzen. Met de één gaat het bard toe, en het is een barre noorden wind die er waait; met de ander gaat het zacht toe, 't is als het suizen van een zachte stilte, een liefelijke zuidenwind die hen bewaait; de een wordt als voorbij en door de hel gesleept, de ander wordt als voorbij en door de hemel geleid; de een geschiedt het met vele verschrikkingen en vervaarnissen, de ander met veel vrijmoedigheid en blijdschap. De Heere is vrij in Zijn doen".
Bernardus Smytegelt
Heeft ieder die de droefheid naar God kent evenveel smart? Nee, er is diepe smart en minder diepe smart. Bij de wedergeboorte kent iedereen pijn, maar sommigen hebben erger pijn dan anderen.
Denk aan mensen die van nature onbuigzamer en hoogmoediger van aard zijn dan anderen. Zij vernederen zich niet zo gemakkelijk. Deze mensen moeten dieper verootmoedigd worden. Sommige mensen zijn groter overtreders geweest dan anderen. Hun droefheid zal groter zijn en in overeenstemming met de zonden die zij gedaan hebben.
In het dagelijks leven moet bij sommige mensen de pus verwijderd worden met een naald, bij anderen moet dat gebeuren met een lancet. Zeer verdorven zondaren moeten zelfs verwond worden met de hamer van de wet.
De Heere heeft sommige zondaren bestemd voor een hogere dienst. Daartoe worden zij ook bekwaam gemaakt. Om uitnemende dienstknechten van God te worden, moeten ze ook diep verootmoedìgd worden. Het is Gods gewone weg om degenen die Hij bestemt om pilaren in Zijn Kerk te worden meer te louteren dan anderen. Paulus, de prins der apostelen, kende drie dagen dat hij niet at en dronk. Hij moest als vaandeldrager Gods Naam dragen voor de heidenen. Daarom werd hij dieper doorboord met berouw.
Thomas Watson
U bent bevreesd, dat u nooit zulk een diep gevoel van uw zonde en schuld
gehad hebt als vereist wordt om tot Christus te kunnen komen.
Bedenk dan dat God niet iedereen dezelfde mate van werkingen schenkt. Sommigen geeft Hij een dieper gevoel van zonde en anderen minder, overeenkomstig de onderscheiden bezigheden, waartoe Hij hen roept.
Sommigen roept Hij tot het werk der ambtelijke bediening, en dezen behoeven een diepere bevinding. Want veel zielen zijn aan hun zorg toevertrouwd, van welke taak zij rekenschap zullen moeten afleggen. Zij moeten de twijfelingen van velen opklaren, en moeten geoefend worden teneinde bekwaam gemaakt te worden voor hun ambt.
Anderen kennen niet zo’n diep gevoel van hun zonden vanwege de omgeving, waarin zij leven. Werden sommigen even diep geoefend als anderen, dan zouden de mensen, die bij hen wonen, hen voor volslagen krankzinnig aanzien; zij zouden hen niet kunnen verdragen en Gods Naam zou door deze atheïsten ontheiligd worden. Maar wat het gevoel der zonde betreft, vraag ik u, of u er ooit zóveel van gevoeld hebt, dat het u bracht tot een vernedering en verfoeien van uzelf?
William Guthrie
Voorzover het ons geopenbaard is, bereidt God gewoonlijk de mensen voor door de wet en door enige voorafgaande gestalten, voordat zij tot Christus getrokken worden. Ik durf niet beslist zeggen, dat God geen gebruik maakt van Zijn koninklijk, soeverein recht, in de bekering van sommigen, wie God genade bewijst, zonder die zware, wettische overtuigingen, ja ik denk, dat Christus tot sommigen komt gelijk een ree of gelijk een welp der herten, springende op de bergen en huppelende op de heuvelen, met wie Hij zich niet houdt aan de regel, die Hijzelf gesteld heeft en die Hij uit de hel rukt, zonder die voorbereidingen, of dat Hij die tenminste plotseling werkt. Ik zie er niets bezwarends in, dat, evenals God in Zijn handelingen in de natuur vrij blijft in Zijn bedelingen, wij ook Zijn bedelingen in de genade niet kunnen navorsen. Dit is echter zeker, dat Hij nieuwe gebouwen opricht van ongeschikt en knoestig hout en het moet wel gering en onhandelbaar leem zijn, waarvan Christus, Die alle dingen nieuw maakt, geen vat der barmhartigheid formeren kan. De ene natuur of soort van schepsel in een ander te veranderen, zoals een leeuw in een lam, en te maken dat de wolf met het lam verkeert en de luipaard bij de geitenbok neerligt en het kalf en de jonge leeuw en het mestvee tezamen, en dat een klein jongske ze zal drijven, is het eigen werk van de Almacht, wat ook de voorbereidingen of de ongeschiktheid van zondaren is.
Samuel Rutherford
Vergelijk uw eigen gevoelens niet met die van andere mensen. Sta uzelf ook niet toe om ontmoedigd te worden, omdat u niet de intense droefheid of de levende vreugde bezit waar anderen van gewagen. God beveelt u niet te gevoelen zoals die en die. Hij smeekt dat u zich bekeert en gelooft. U moet zich richten naar Zijn Woord, en niet naar de verschillende gestalten en gevoelens van uw buurvrouw.
De Heilige Geest handelt met geen twee harten hetzelfde. Hij opent sommige harten met de zachtste aanraking van Zijn liefde. Anderen lijkt Hij open te rukken, als met een breekijzer of door opschrikkende oordelen.
Betwijfel niet de oprechtheid van wat in uw eigen hart leeft, omdat niemand anders precies hetzelfde heeft gehad. De Heere geeft geen voorschriften. Hij is soeverein. Hij zal u zalig maken zoals Hij verkiest. Weest dankbaar dat u zalig kúnt worden. Zie toe, dat u niet tegenspreekt en twijfelt, totdat de Heilige Geest u overgeeft om ‘ongevoelig te worden’.
Theodore L. Cuyler
‘Als de palmboom van Zeilan zijn vruchten voortbrengt, barst de bolster open met een knal die het bos doet schudden. Maar duizenden andere, gelijkwaardige bloemen, openen zich in de morgen zonder dat de dauwdruppels enig geluid horen. Even zovele zielen beginnen te bloeien in genade, en de wereld hoort noch wervelwind noch storm’.
Charles Spurgeon
Velen jammeren over hun zonden en ellenden, en betreuren, dat zij niet tot de zekerheid van hun zaligheid kunnen geraken. Nu, de Heere leid niet al de Zijnen op dezelfde wijze. Sommigen laat hij jarenlang in duistere nacht en donkerheid hun weg bewandelen. En men heeft het nog het gemakkelijkst bij zulk een leiding, als men in ootmoed en lijdzaamheid mag zeggen: Heere, Uw wil geschiede!
Bij anderen duurt deze duisternis maar een korte tijd en men ziet Hem in Zijn lieflijkheid en genade, eer men het vermoedt. Maar hoe dit zei, de kwaal, waarmee men zich zo voortdurend vermoeien moet en die aan de ziel zoveel angst en nood kan veroorzaken, is de bittere vijandschap, die in het hart ligt, tegen de Heere en Zijn vrije, soevereine genade. En dan blijft de duivel zijn heerschappij over ons uitoefenen, zodat de mens zich blijft verdiepen in allerlei somber gepeins en nooit buiten een zekere gedachtenkring, die hij zichzelf heeft gevormd.
Indien het er u echter van harte om te doen is, vrede met God te hebben door onze Heere Jezus Christus, dan zeg ik het u vrijmoedig in de naam des Heeren: het heil is voor u, niettegenstaande uw zonden, uw zielennood en soms onuitstaanbare ellende en angst des harten. Zo zeg ik u: zo en niet anders is de weg! Ja, al zag het er nog veel verschrikkelijker met u uit dan gij zelf weet, en al moet gij zeggen: het is maar ellende op ellende, en het wordt dagelijks erger, zo roep ik het u nochtans toe: nee, het gaat van dag tot dag beter met u, al ziet gij het niet, en het zal beter worden, totdat uw afgemat hoofd komt te liggen in de schoot van onze Heere Jezus Christus.
Hermann Friedrich Kohlbrugge
Ik heb ze allemaal gelezen namelijk.
Het is wel even geleden. Maar dit komt overeen met hoe ik de leer geloof.
Enkel, dit moet geestelijk verstaan worden.
Wat de schrijvers vertellen, zal Gods Geest moeten uitleggen, wil je het kunnen verstaan.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk