Vakantie

Zeeuw

Re: Vakantie

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef:
refo schreef:Geef dan minstens hetzelfde bedrag aan goede doelen of arme mensen.
Ja dat doe ik, maar soms voelt dat een beetje als het geweten/schuldgevoel afkopen. Als je nooit op je rekening hoeft te kijken of er genoeg geld op staat, dan is een gift van een paar duizend geen offer. De weduwe in de tempel die bracht een offer.
Dan geef je toch alles wat op je rekening staat? Dan doe je als de weduwe.
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:
Als je zoals @bezorgd hard moet sparen om een keer op vakantie te kunnen, kan ik mij de verbazing voorstellen over het gemak waarmee anderen geld uitgeven. Alleen mensen die makkelijk geld overhouden noemen het ontspannen aspect en de noodzaak daarvan ;)
Ik vermoed dat de geestelijke belasting van het werk van bezorgd net wat minder is.
De geestelijke belasting van geldzorgen en continu moeten schuiven met geld schijnt nog meer belastend te zijn.

Ik gun jou van harte jouw vakantie hoor, daar niet van. Alleen begrijp ik de opmerking van @bezorgd wel. Daarentegen snap ik dan niet gezocht wordt naar een goedkopere vakantie. Die zijn er wel degelijk.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

merel schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef:
Als je zoals @bezorgd hard moet sparen om een keer op vakantie te kunnen, kan ik mij de verbazing voorstellen over het gemak waarmee anderen geld uitgeven. Alleen mensen die makkelijk geld overhouden noemen het ontspannen aspect en de noodzaak daarvan ;)
Ik vermoed dat de geestelijke belasting van het werk van bezorgd net wat minder is.
De geestelijke belasting van geldzorgen en continu moeten schuiven met geld schijnt nog meer belastend te zijn.

Ik gun jou van harte jouw vakantie hoor, daar niet van. Alleen begrijp ik de opmerking van @bezorgd wel. Daarentegen snap ik dan niet gezocht wordt naar een goedkopere vakantie. Die zijn er wel degelijk.
Ja, met wat puzzelen kun je een eind komen. Ooit kochten we een oude bungalowtent, een jaar later een oude vouwwachten en weer een jaar later een oude caravan. En dan na de vakantie weer verkopen. Een camping net over de grens in België want dat was een stuk goedkoper dan aan deze kant van de grens. Zo kende men daar geen toeristenbelasting. Als je met weinig tevreden bent, is er veel mogelijk.
MGG

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef:
MGG schreef:
refo schreef:Geef dan minstens hetzelfde bedrag aan goede doelen of arme mensen.
Ja dat doe ik, maar soms voelt dat een beetje als het geweten/schuldgevoel afkopen. Als je nooit op je rekening hoeft te kijken of er genoeg geld op staat, dan is een gift van een paar duizend geen offer. De weduwe in de tempel die bracht een offer.
Ja ik geef 3k uit aan vakantie en ja ik denk er over na hoe we met Gods gaven om mogen gaan. Als ik alles weg geef dan is het nog uit de overvloed en dus niet als de weduwe. Elke maand komt er meer dan genoeg binnen om de vaste lasten en eten te betalen. Het gaat er mij niet om dat mensen geen bezit mogen hebben, maar wordt 1 korinthe 7 vers 30 en 31 nog beleefd? Ik weet niet meer wie het was, maar op de zendingsdag van een jaar of 8 terug sprak er iemand (volgens mij uit Nigeria) over het grote materialisme van de christenen in West-Europa. Dat heeft mijn toen aan het denken gezet en niet meer los gelaten. Het is heel vreemd, maar sinds die woorden denk ik bewust na over hoe ik met geld om ga.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ditbenik schreef:
Ja, met wat puzzelen kun je een eind komen. Ooit kochten we een oude bungalowtent, een jaar later een oude vouwwachten en weer een jaar later een oude caravan. En dan na de vakantie weer verkopen. Een camping net over de grens in België want dat was een stuk goedkoper dan aan deze kant van de grens. Zo kende men daar geen toeristenbelasting. Als je met weinig tevreden bent, is er veel mogelijk.
Mooie post. Helemaal mee eens, er is veel mogelijk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef:
Zeeuw schreef:
MGG schreef:
Ja ik geef 3k uit aan vakantie en ja ik denk er over na hoe we met Gods gaven om mogen gaan. Als ik alles weg geef dan is het nog uit de overvloed en dus niet als de weduwe. Elke maand komt er meer dan genoeg binnen om de vaste lasten en eten te betalen. Het gaat er mij niet om dat mensen geen bezit mogen hebben, maar wordt 1 korinthe 7 vers 30 en 31 nog beleefd? Ik weet niet meer wie het was, maar op de zendingsdag van een jaar of 8 terug sprak er iemand (volgens mij uit Nigeria) over het grote materialisme van de christenen in West-Europa. Dat heeft mijn toen aan het denken gezet en niet meer los gelaten. Het is heel vreemd, maar sinds die woorden denk ik bewust na over hoe ik met geld om ga.
Ik denk dat het ook goed is je overvloed te zien als zegen en niet als vloek. De Heere geeft het ook gewoon aan je. En dan is inderdaad het bewust ermee omgaan een hele goede zaak. Ik geloof niet dat de Heere vind dat je alles dan weer moet teruggeven.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:
Dit soort opmerkingen..
Geen behoefte om daarop in te gaan of me te verdedigen.

Maar snap je echt niet dat reacties als deze heel hooghartig en hautain overkomen?

(Los van het feit dat ik meer in zijn algemeenheid sprak. Ik zie vaak om me heen dat veel mensen zich niet in kunnen leven in gezinnen die serieus de eindjes aan elkaar moeten knopen. Men begrijpt het echt niet. )
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 03 aug 2022, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Soberheid, low budget, back to basic, beleving van eenvoud kan een nieuwe wet worden. Daar is dan niets christelijks meer aan.

Wij kiezen voor onze kinderen bewust voor een christelijke camping of straks wellicht Vakanz.

En ja, ik erger me ook aan de dikke auto's, ook hier. En de grote boten. Met ons eenvoudige tentje en 16 jarige niet zo sjieke auto zijn we wel iets bijzonder hier. Maar ja, dat kan de Farizeeër in mijn hart ook weer wakker maken. Ik vind dat allemaal wat ingewikkeld.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef:
Dit soort opmerkingen..

Maar snap je echt niet dat reacties als deze heel hooghartig en hautain overkomen?
Inderdaad, ik schrok ook van deze post.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:Soberheid, low budget, back to basic, beleving van eenvoud kan een nieuwe wet worden. Daar is dan niets christelijks meer aan.

Wij kiezen voor onze kinderen bewust voor een christelijke camping of straks wellicht Vakanz.

En ja, ik erger me ook aan de dikke auto's, ook hier. En de grote boten. Met ons eenvoudige tentje en 16 jarige niet zo sjieke auto zijn we wel iets bijzonder hier. Maar ja, dat kan de Farizeeër in mijn hart ook weer wakker maken. Ik vind dat allemaal wat ingewikkeld.
Precies. Uiteindelijk is het vooral buitenkant en daar moeten we geen nieuwe wet van maken. Laat ieder maar gewoon de eigen keuze maken.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef:
Dit soort opmerkingen..

Inderdaad, ik schrok ook van deze post.
Ja? Ik vond het niet verrassend in het licht van post-geschiedenis.
DDD

Bericht door DDD »

merel schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef:

Dat al ten eerste, inderdaad. Geldzorgen verminderen het IQ met tientallen punten, blijkt uit onderzoek, en verminderen de levensduur.

Verder is het los daarvan zo dat de opmerking van Ambtenaar wel wereldvreemd is. Want praktijkhoudende huisartsen hebben heus een geestelijk belastende baan, maar al enkele jaren wel veel geldzorgen. En logopedisten en gerechtelijke tolk-vertalers hebben ook een minimaal inkomen en best grote verantwoordelijkheden. Wat dacht je van een logopedist die arme mensen geen optimale behandeling kan geven? Bij een tandarts is dat egoïsme, maar bij een logopedist niet, want de vergoedingen zijn zo laag dat je niet een groot deel van het werk gratis kunt doen.

Sociaal advocaten moeten soms (bijvoorbeeld in personen en familierecht, sociaal zekerheidsrecht) voor een full-time baan ook met 2500,- bruto per maand genoegen nemen. En dat is al 1000 euro meer dan een jaar geleden. Oftewel: vanuit een bevoorrechte positie moet je niet te snel oordelen.

Ik ben het dus met Bezorgd eens. Zulke domme opvattingen zijn één van de oorzaken van de opkomst van de FvD.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
merel schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef:

Dat al ten eerste, inderdaad. Geldzorgen verminderen het IQ met tientallen punten, blijkt uit onderzoek, en verminderen de levensduur.
? Dus van 105 naar 70?
DDD

Bericht door DDD »

Dat kan denk ik heel goed. Mensen die zich zorgen maken, kunnen vaak niet meer normaal nadenken.

Waarmee ik niet zeg dat iemand met een iq van 70 niet normaal kan nadenken, maar je bent dan wel relatief dom.

En stressbestendigheid verschilt nogal per persoon natuurlijk. Ik heb de onderzoeken niet helemaal op mijn netvlies, maar via google kom je een heel eind.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Dat kan denk ik heel goed. Mensen die zich zorgen maken, kunnen vaak niet meer normaal nadenken.

Waarmee ik niet zeg dat iemand met een iq van 70 niet normaal kan nadenken, maar je bent dan wel relatief dom.

En stressbestendigheid verschilt nogal per persoon natuurlijk. Ik heb de onderzoeken niet helemaal op mijn netvlies, maar via google kom je een heel eind.
Ik zie graag een link naar dat onderzoek. Ik geloof nl niet dat geldzorgen voor zo een daling zorgen. Ik denk zelfs dat het IQ niet veranderd, maar wel het vermogen om goed na te kunnen denken vertroebeld onder invloed van stress.
Plaats reactie