Re: Gereformeerde Gemeenten
Geplaatst: 22 apr 2021, 07:24
Dat kan enkel op basis van kennismakingsgesprekken.KDD schreef: Je mag wel verwachten van de kerkraad dat ze hun huiswerk gedaan hebben als ze een tweetal maken.
Dat kan enkel op basis van kennismakingsgesprekken.KDD schreef: Je mag wel verwachten van de kerkraad dat ze hun huiswerk gedaan hebben als ze een tweetal maken.
Dat is een sprookje. Een predikant wordt niet losgemaakt op grond van een handtekeningenactie. Je koppelt twee dingen aan elkaar die niet te koppelen zijn.Ora et labora schreef:In de HHG is dat wel is gebeurt. Dan ging men om handtekeningen langs de deur.DDD schreef:Hoe gaat dat wegstemmen? In de GG is dat geen gebruikelijke procedure, maar daar zou wel wat voor te zeggen zijn.
Dan zie je ineens in de krant staan predikant losgemaakt van die en die gemeente.
En dat gegrond of ongegrond uiteraard.
In de GG zal het anders zijn.
Precies, de kerkenraad kan een verzoek tot losmaking indienen bij de classis. Maar er wordt geen predikant weggestuurd op basis van een handtekeningenactie. Kerkorderlijk is dat niet mogelijk in de HHK.Ditbenik schreef:Dat is een sprookje. Een predikant wordt niet losgemaakt op grond van een handtekeningenactie. Je koppelt twee dingen aan elkaar die niet te koppelen zijn.Ora et labora schreef:In de HHG is dat wel is gebeurt. Dan ging men om handtekeningen langs de deur.DDD schreef:Hoe gaat dat wegstemmen? In de GG is dat geen gebruikelijke procedure, maar daar zou wel wat voor te zeggen zijn.
Dan zie je ineens in de krant staan predikant losgemaakt van die en die gemeente.
En dat gegrond of ongegrond uiteraard.
In de GG zal het anders zijn.
Als je niet tevreden bent met de predikant zou ik eerst met de betreffende predikant in gesprek gaan. Daarna kun je je wenden tot de kerkenraad of anders de classis. Handtekeningenacties opzetten lijkt mij niet goed, een kerk is geen democratische instelling.DDD schreef:Wat is daar verkeerd aan, vooropgesteld dat er een goede reden is?
Het is immers: bidt én werkt.
Juist Henk, als het goed zit kan een dominee uitleggen dat hij een minister verbi divini is. Maar ook een zondaar blijft, dus indien nodig een kerkordelijke weg 'bewandelen' in plaats van demos cratie.Henk J schreef: Als je niet tevreden bent met de predikant zou ik eerst met de betreffende predikant in gesprek gaan. Daarna kun je je wenden tot de kerkenraad of anders de classis. Handtekeningenacties opzetten lijkt mij niet goed, een kerk is geen democratische instelling.
Heeft een kerk een toelatingsbeleid??Ambtenaar schreef:En misschien betekent het in geval van onderhavige kerk iets voor hun toelatingsbeleid.alepha schreef:
Ik denk dat dit tegenwoordig steeds meer belangrijk wordt. Het zou een hoop problemen kunnen voorkomen als je als KR goed nadenkt of een predikant en de gemeente bij elkaar passen. En dan niet alleen op het gebied van ligging!
Calvijn bracht een heel aantal democratische elementen aan. Dat is een belangrijke gereformeerde inbreng in het christendom. Ik denk dat dat wel wat meer doordenking verdient. Natuurlijk waren handtekeningenacties geen onderdeel van zijn maatregelen. Maar het zou interessant zijn als iemand eens een proefschrift schrijft over de anti-democratische visie van bijvoorbeeld na 1850 in orthodox-christelijke kringen in relatie tot de visie van Calvijn.Henk J schreef:Als je niet tevreden bent met de predikant zou ik eerst met de betreffende predikant in gesprek gaan. Daarna kun je je wenden tot de kerkenraad of anders de classis. Handtekeningenacties opzetten lijkt mij niet goed, een kerk is geen democratische instelling.DDD schreef:Wat is daar verkeerd aan, vooropgesteld dat er een goede reden is?
Het is immers: bidt én werkt.
Zou zeker interessant zijn. Democratische elementen zijn nodig zoals een ambtsdragersverkiezing. Maar een handtekeningenactie of iets dergelijks vind ik toch wat anders. Er zijn genoeg kerkelijke wegen om eventuele bezwaren tegen een predikant of kerkenraad te uiten.DDD schreef:Calvijn bracht een heel aantal democratische elementen aan. Dat is een belangrijke gereformeerde inbreng in het christendom. Ik denk dat dat wel wat meer doordenking verdient. Natuurlijk waren handtekeningenacties geen onderdeel van zijn maatregelen. Maar het zou interessant zijn als iemand eens een proefschrift schrijft over de anti-democratische visie van bijvoorbeeld na 1850 in orthodox-christelijke kringen in relatie tot de visie van Calvijn.Henk J schreef:Als je niet tevreden bent met de predikant zou ik eerst met de betreffende predikant in gesprek gaan. Daarna kun je je wenden tot de kerkenraad of anders de classis. Handtekeningenacties opzetten lijkt mij niet goed, een kerk is geen democratische instelling.DDD schreef:Wat is daar verkeerd aan, vooropgesteld dat er een goede reden is?
Het is immers: bidt én werkt.
Toelating tot de opleiding tot predikant.Chrisje72 schreef: Heeft een kerk een toelatingsbeleid??
Ik weet van mensen die handtekeningen vroegen om een predikant weg te krijgen.Henk J schreef:Precies, de kerkenraad kan een verzoek tot losmaking indienen bij de classis. Maar er wordt geen predikant weggestuurd op basis van een handtekeningenactie. Kerkorderlijk is dat niet mogelijk in de HHK.Ditbenik schreef:Dat is een sprookje. Een predikant wordt niet losgemaakt op grond van een handtekeningenactie. Je koppelt twee dingen aan elkaar die niet te koppelen zijn.Ora et labora schreef:In de HHG is dat wel is gebeurt. Dan ging men om handtekeningen langs de deur.DDD schreef:Hoe gaat dat wegstemmen? In de GG is dat geen gebruikelijke procedure, maar daar zou wel wat voor te zeggen zijn.
Dan zie je ineens in de krant staan predikant losgemaakt van die en die gemeente.
En dat gegrond of ongegrond uiteraard.
In de GG zal het anders zijn.
Wat vonden jullie van het stukje van ds. G.J. van Aalst in de laatste Saambinder over deze promotie?Amstelodamense schreef:Wat een mooi stuk, groot respect voor dominee Baan. Ga ook helemaal met hem mee dat we veel van Luther kunnen leren als het gaat om muziek in de eredienst. Ik vind dat we het kind met het badwater hebben weggegooid, we hebben de "wereld" de Mattheus Passion laten "stelen" en we zijn hem in onze kerkcultuur verloren. Doodzonde en een gemiste kans.Bezorgd schreef:Promotie ds. G. J. Baan: passie voor Bachs paasmuziek in de pastorie
https://www.rd.nl/artikel/922988-promot ... um=twitter
Ik houd zelf ook enorm veel van (klassieke) muziek, de Mattheus (of de Johannes) maken altijd onlosmakelijk deel uit van mijn voorbereiding op Goede Vrijdag en Pasen. Jammer dat het dit jaar niet live kon, maar gelukkig zijn er hele mooie uitvoeringen.
Gaaf dat dominee Baan promoveert, knap dat je dit naast je werk als predikant doet (tot midden in de nacht).....