MGG schreef:Hoewel het erg lastig is, schijnt het wel mogelijk te zijn. Ik vrees echter dat de VS haar spullen die niet te koop zijn al helemaal niet zal delen met Oekraïne. Het ministerie van defensie zegt dat ons patriot systeem ook ballistische raketten kan uitschakelen.Ambtenaar schreef:Een ballistische raket met meerdere kernkoppen is niet tegen te houden.MGG schreef:
En de steun van China die zich duidelijk tegen het inzetten van kernwapens is?
Nog los van het feit dat een kernwapen inzetten een stuk complexer is dan de media vaak doen voorkomen. Om er zeker van te zijn dat de rakket niet uit de lucht gehaald worrdt, moet Rusland een hypersonische raket gebruik als ze Kiev willen raken. Gezien de hoeveelheid materiaal wat faalt of tegenvalt betwijfel ik sterk of Rusland dit aandurft. Als ze überhaupt al een hypersonische raket hebben waarmee een kernkop kan worden afgevuurd. (Mede gezien het enorme gezichtsverlies als het mislukt.)
Overigens kan Poetin zelf geen kernwapens inzetten. Als de opdracht gegeven wordt, moeten er heel wat topfunctionarissen eraan meewerken. Dat Poetin er voor openstaat geloof ik wel, maar dat een flink deel van de elite zo'n gok wil nemen betwijfel ik.
https://www.defensie.nl/onderwerpen/mat ... ngssysteem
Jullie verwisselen tactische kernwapens met strategische kernwapens. De inzet van strategische kernwapens leidt onherroepelijk tot een armageddon. Dit weet Poetin en zijn legertop ook en ik acht het uitgesloten dat Poetin dit wapen gaat inzetten.
Tactische kernwapens kun je o.a. gewoon afschieten met artillerie of als bom met een gevechtsvliegtuig afwerpen. Tijdens de koude oorlog had ook ons land deze capaciteit. Zie link.
https://www.militairespectator.nl/thema ... -1953-1968
Ook nu wordt er gefluisterd dat er kernbommen onder onze F16’s kunnen en dat ze opgeslagen liggen op ……De F16 heeft in ieder geval ook een nucleaire taak. Ik heb zelf weleens een dummy nucleaire bom (B61) gezien tijdens een oefening ergens op NAVO grondgebied.