Oorlog in Oekraine

huisman

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

MGG schreef:
Ambtenaar schreef:
MGG schreef:
En de steun van China die zich duidelijk tegen het inzetten van kernwapens is?
Nog los van het feit dat een kernwapen inzetten een stuk complexer is dan de media vaak doen voorkomen. Om er zeker van te zijn dat de rakket niet uit de lucht gehaald worrdt, moet Rusland een hypersonische raket gebruik als ze Kiev willen raken. Gezien de hoeveelheid materiaal wat faalt of tegenvalt betwijfel ik sterk of Rusland dit aandurft. Als ze überhaupt al een hypersonische raket hebben waarmee een kernkop kan worden afgevuurd. (Mede gezien het enorme gezichtsverlies als het mislukt.)

Overigens kan Poetin zelf geen kernwapens inzetten. Als de opdracht gegeven wordt, moeten er heel wat topfunctionarissen eraan meewerken. Dat Poetin er voor openstaat geloof ik wel, maar dat een flink deel van de elite zo'n gok wil nemen betwijfel ik.
Een ballistische raket met meerdere kernkoppen is niet tegen te houden.
Hoewel het erg lastig is, schijnt het wel mogelijk te zijn. Ik vrees echter dat de VS haar spullen die niet te koop zijn al helemaal niet zal delen met Oekraïne. Het ministerie van defensie zegt dat ons patriot systeem ook ballistische raketten kan uitschakelen.
https://www.defensie.nl/onderwerpen/mat ... ngssysteem

Jullie verwisselen tactische kernwapens met strategische kernwapens. De inzet van strategische kernwapens leidt onherroepelijk tot een armageddon. Dit weet Poetin en zijn legertop ook en ik acht het uitgesloten dat Poetin dit wapen gaat inzetten.

Tactische kernwapens kun je o.a. gewoon afschieten met artillerie of als bom met een gevechtsvliegtuig afwerpen. Tijdens de koude oorlog had ook ons land deze capaciteit. Zie link.

https://www.militairespectator.nl/thema ... -1953-1968

Ook nu wordt er gefluisterd dat er kernbommen onder onze F16’s kunnen en dat ze opgeslagen liggen op ……De F16 heeft in ieder geval ook een nucleaire taak. Ik heb zelf weleens een dummy nucleaire bom (B61) gezien tijdens een oefening ergens op NAVO grondgebied.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Jullie verwisselen tactische kernwapens met strategische kernwapens. De inzet van strategische kernwapens leidt onherroepelijk tot een armageddon. Dit weet Poetin en zijn legertop ook en ik acht het uitgesloten dat Poetin dit wapen gaat inzetten.
Ik verwissel helemaal niets. Ik reageer louter op de opmerking dat je een hypersonische raket nodig zou hebben.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Ik verwissel helemaal niets. Ik reageer louter op de opmerking dat je een hypersonische raket nodig zou hebben.
MGG

Bericht door MGG »

huisman schreef:
MGG schreef:
Ambtenaar schreef:
MGG schreef:
En de steun van China die zich duidelijk tegen het inzetten van kernwapens is?
Nog los van het feit dat een kernwapen inzetten een stuk complexer is dan de media vaak doen voorkomen. Om er zeker van te zijn dat de rakket niet uit de lucht gehaald worrdt, moet Rusland een hypersonische raket gebruik als ze Kiev willen raken. Gezien de hoeveelheid materiaal wat faalt of tegenvalt betwijfel ik sterk of Rusland dit aandurft. Als ze überhaupt al een hypersonische raket hebben waarmee een kernkop kan worden afgevuurd. (Mede gezien het enorme gezichtsverlies als het mislukt.)

Overigens kan Poetin zelf geen kernwapens inzetten. Als de opdracht gegeven wordt, moeten er heel wat topfunctionarissen eraan meewerken. Dat Poetin er voor openstaat geloof ik wel, maar dat een flink deel van de elite zo'n gok wil nemen betwijfel ik.
Een ballistische raket met meerdere kernkoppen is niet tegen te houden.
Hoewel het erg lastig is, schijnt het wel mogelijk te zijn. Ik vrees echter dat de VS haar spullen die niet te koop zijn al helemaal niet zal delen met Oekraïne. Het ministerie van defensie zegt dat ons patriot systeem ook ballistische raketten kan uitschakelen.
https://www.defensie.nl/onderwerpen/mat ... ngssysteem

Tactische kernwapens kun je o.a. gewoon afschieten met artillerie of als bom met een gevechtsvliegtuig afwerpen. Tijdens de koude oorlog had ook ons land deze capaciteit. Zie link.

https://www.militairespectator.nl/thema ... -1953-1968

Ook nu wordt er gefluisterd dat er kernbommen onder onze F16’s kunnen en dat ze opgeslagen liggen op ……De F16 heeft in ieder geval ook een nucleaire taak. Ik heb zelf weleens een dummy nucleaire bom (B61) gezien tijdens een oefening ergens op NAVO grondgebied.
Ik stel de mogelijkheid om ze af te schieten niet ter discussie. Overigens kun je zowel tactische als strategische inzetten vanuit een vliegtuig. Het gaat er mij om dat ze 100% zeker willen weten dat het in een keer goed gaat. Als je naar Kiev vliegt heb je een aanzienlijk risico dat je missie faalt. Hetzelfde telt bij een 'normale' rakketaanval. Bij ballistische raketten is de kans op onderscheppen minimaal, maar bij hypersonische is die 0,00001 ofzo.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Natuurlijk kun je kernwapens gebruiken. De vraag is: op welk doel ?

Rusland (excuus: Poerin) heeft eerder deze week enkele provincies van Oekraïne geannexeerd. Geheel terzijde: op de vraag waar de grens ligt wist hij geen antwoord.

Dus als Poetin nu kernwapens in de "geannexeerde gebieden" gebruikt gaat hij de geschiedenis in als de eerste leider ooit die kernwapens tegen zijn eigen bevolking gebruikt.
Zelfs Poetin wil dat niet.

Dan blijft over om een kernbom op zeg Kiev re gooien. Het gevolg is wel dat omgekeerd een atoombom op Moskou valt. Aangezien Amerikanen moeite hebben met het bepalen van de juiste positie van zo'n kernwapen exploseerdt die toevallig niet boven het Kremlin. Maar wel precies boven het hoofdverblijf van Poetin ergens net buiten Moskou.
TSD

Bericht door TSD »

Geen kernwapens vooralsnog, maar grootschalige bombardementen op meerdere steden incl. Kiev en incl. tegen Zelensky zelf, zo lijkt het (inslagen heel dicht bij het presidentieel kantoor), president is geëvacueerd. Veel burgerslachtoffers, volgens eerste berichten.

Wat een leed...
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Delftenaar schreef:Natuurlijk kun je kernwapens gebruiken. De vraag is: op welk doel ?
Ik heb nog geen deskundige gehoord die van mening is dat kernwapens voor Poetin op militair nut hebben. Luister o.a. de podcast De Strateeg met Dick Berlijn en Peter Osinga over dit onderwerp.
Dan blijft over om een kernbom op zeg Kiev re gooien. Het gevolg is wel dat omgekeerd een atoombom op Moskou valt. Aangezien Amerikanen moeite hebben met het bepalen van de juiste positie van zo'n kernwapen exploseerdt die toevallig niet boven het Kremlin. Maar wel precies boven het hoofdverblijf van Poetin ergens net buiten Moskou.
De Amerikanen hebben geen enkele verplichting of incentive om een Russische inzet van kernwapens te vergelden met de inzet van een nucleair wapen.
DDD

Bericht door DDD »

Hoe kom je erbij dat ze daar geen incentive voor hebben? (niet dat er enig bezwaar tegen zou zijn om je in helder Nederlands uit te drukken :) ).
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Hoe kom je erbij dat ze daar geen incentive voor hebben? (niet dat er enig bezwaar tegen zou zijn om je in helder Nederlands uit te drukken :) ).
Omdat een nucleaire aanval op Rusland betekent dat Amerikaanse steden vernietigd worden.
DDD

Bericht door DDD »

Dat lijkt mij eerder een zwaarwegend bezwaar dan het (geheel) ontbreken van een incentive.
refo

Bericht door refo »

Het lijkt me overigens ook niet zo handig om alle luchtafweer naar Oekraïne te verplaatsen. Wie beschermt ons luchtruim?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Dat lijkt mij eerder een zwaarwegend bezwaar dan het (geheel) ontbreken van een incentive.
Er valt niets mee te winnen. Dus is er geen incentive.
Philip

Bericht door Philip »

refo schreef:Het lijkt me overigens ook niet zo handig om alle luchtafweer naar Oekraïne te verplaatsen. Wie beschermt ons luchtruim?
Vanzelfsprekend wordt lang niet alle luchtafweergeschut naar Oekraïne verplaatst. En de fabrieken zullen ook wel op volle toeren draaien.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Dat lijkt mij eerder een zwaarwegend bezwaar dan het (geheel) ontbreken van een incentive.
Er valt niets mee te winnen. Dus is er geen incentive.
Door dit aan te kondigen verlies je alles natuurlijk. Geen harde consequenties verbinden aan wrede acties van wereldleiders is ook weer zo wat. In Speltheorie is het zo af en toe goed om niet voor je eigen optimum te kiezen, maar ook gevolgen te verbinden aan anti-cooperatief gedrag van de andere spelers. Er is veel voor te zeggen dat de koude oorlog geen derde wereldoorlog werd doordat Rusland en VS wisten dat de ander "zou straffen" bij verkeerd gedrag.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

Philip schreef:
refo schreef:Het lijkt me overigens ook niet zo handig om alle luchtafweer naar Oekraïne te verplaatsen. Wie beschermt ons luchtruim?
Vanzelfsprekend wordt lang niet alle luchtafweergeschut naar Oekraïne verplaatst. En de fabrieken zullen ook wel op volle toeren draaien.

Die fabrieken draaien op volle toeren in vredestijd. Dat is ruim onvoldoende om de voorraden aan te vullen. Dan moet je opschalen naar een oorlogseconomie. De meeste landen bereiken hun grenzen wat ze nog kunnen leveren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie