Wat doen we vandaag?

DDD

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door DDD »

Dat neemt niet weg dat het wat onrechtvaardig is om hierin geen tijd en wijze te weten. Als je een gesprek over dit onderwerp wilt voeren, kan dat ook een week later, en los van de verlieservaring.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Zeeuw schreef: 19 sep 2024, 09:17 Afscheid nemen komt voor dat dood gaan toch? .....
Deze zinssnede betekent hier dat het diertje dood is toch? Tenminste, dit is hoe dit in het algemeen wordt opgevat.
Of is het, dat kan natuurlijk ook, naar de slacht gebracht of via marktplaats verkocht?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 19 sep 2024, 10:20 Dat neemt niet weg dat het wat onrechtvaardig is om hierin geen tijd en wijze te weten. Als je een gesprek over dit onderwerp wilt voeren, kan dat ook een week later, en los van de verlieservaring.
Mischien dan na een weekje posten op een discussie forum? Of helemaal niet, nog beter.
CvdW

Bericht door CvdW »

@Wim Anker, graag verwijs ik je naar de volgende link.
https://www.hetkoninkrijkderhemelen.nl/ ... biografie/
Deze dominee heeft veel aandacht gehad voor de dieren. Niet om ze gelijk stellen met mensen, maar wel dat we er de zorg over hebben.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

CvdW schreef: 19 sep 2024, 10:26 @Wim Anker, graag verwijs ik je naar de volgende link.
https://www.hetkoninkrijkderhemelen.nl/ ... biografie/
Deze dominee heeft veel aandacht gehad voor de dieren. Niet om ze gelijk stellen met mensen, maar wel dat we er de zorg over hebben.
Meestal betekent het wat snel plaatsen van een linkje dat wat er gezegd/gehoord/gelezen is niet eigen is gemaakt en kernachtig verwoord kan worden. Ik ga daar verder niet op klikken om e.e.a. te destilleren.
Maar help me even, wat staat erin wat zorg voor dieren inhoudt? En specifiek, wat wordt er gezegd over het plaatsen op een forum na het "afscheid"" nemen? En het bijplaatsen van emo emoticons? En welke deelnemingswoorden gepast zijn voor een hond, een kat, een vis, een mug, een vlieg, een schaap, een wolf en allerlei ander gewemelte?
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Wim Anker schreef: 19 sep 2024, 10:23
DDD schreef: 19 sep 2024, 10:20 Dat neemt niet weg dat het wat onrechtvaardig is om hierin geen tijd en wijze te weten. Als je een gesprek over dit onderwerp wilt voeren, kan dat ook een week later, en los van de verlieservaring.
Mischien dan na een weekje posten op een discussie forum? Of helemaal niet, nog beter.
Of, een derde optie, kiezen om het geplaatste bericht te negeren en er niet op in te gaan.

Heb jij zelf huisdieren, Wim?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Edelweiss schreef: 19 sep 2024, 10:39
Wim Anker schreef: 19 sep 2024, 10:23
Of, een derde optie, kiezen om het geplaatste bericht te negeren en er niet op in te gaan.

Heb jij zelf huisdieren, Wim?
Yep! Een hond. En in het land lopen 40+ schapen (al zijn ze van een ander, en worden de dode nu regelmatig afgevoerd (blauwtong en andere perikelen). En het kippenhok is af, volgend jaar scharrelkippen hoop ik. En de jongens zeuren om konijnen. Vissen hebben we ook. En spinnen. Ik breng ze naar buiten, die beesten willen ook leven tenslotte.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Orchidee heeft verdriet. Dat lijkt me legitiem, ook bij een huisdier.
En ik vind het niet zo fijnzinnig om de verwoording van haar verdriet even ter discussie te gaan stellen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Zita schreef: 19 sep 2024, 10:51 Orchidee heeft verdriet. Dat lijkt me legitiem, ook bij een huisdier.
En ik vind het niet zo fijnzinnig om de verwoording van haar verdriet even ter discussie te gaan stellen.
Dat mag. Vrijheid van discussie.

Overigens is dit wel wat er altijd gebeurd, de emotie overheerst de ratio bij discussies. Zodra de emotiekaart wordt getrokken is het gesprek onmogelijk geworden.
Voor mijn part verwijder je deze discussie maar dan wel vanaf de topic starter.
het wel hebben van fijnzinnigheid inzetten als wapen tegen - vermeende - niet fijnzinnigen is wel ironisch overigens.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 19 sep 2024, 11:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Wat mij - o.a. - wel bezig houdt is de kosten van z'n beest. Een hond kost best wel wat, aanschaf, inentingen, (soms) dierenarts, voer.
In hoeverre is het gelegitimeerd om hieraan geld uit te geven als er zoveel nood is in de wereld?
helma

Bericht door helma »

Ik herken het spanningsveld wat Wim aankaart. We leven in een tijd waarin dieren haast meer waarde hebben dan een mensenleven. Zwangere herten worden niet afgeschoten; kievietseieren zijn beschermd; maar abortus is geen probleem.
Daarom stuit overmatige dierenliefde mij ook tegen de borst.
Maar dat betekent niet dat je iemand geen sterkte mag wensen als een geliefd huisdier dood is gegaan. Want je hecht je enorm aan een huisdier. Het is een gemis van een 'trouwe makker'
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

helma schreef: 19 sep 2024, 10:57 Ik herken het spanningsveld wat Wim aankaart. We leven in een tijd waarin dieren haast meer waarde hebben dan een mensenleven. Zwangere herten worden niet afgeschoten; kievietseieren zijn beschermd; maar abortus is geen probleem.
Daarom stuit overmatige dierenliefde mij ook tegen de borst.
Maar dat betekent niet dat je iemand geen sterkte mag wensen als een geliefd huisdier dood is gegaan. Want je hecht je enorm aan een huisdier. Het is een gemis van een 'trouwe makker'
Dit zijn - politieke - bijdragen ;-). De discussie (dit is een discussie forum! geen condoleance register of praatgroep!) gaat uiteraard over het woordeke "overmatig". Wat is overmatig hier?
En van mij mag iedereen elkaar overal om sterkte wensen. Ik behoud mij wel het recht voor om - op een discussieforum - aan te kaarten of dit een "way to go" is.

Maar ik ga gewoon niet meedoen met "discussies" als er erom gaat verwoordingen te vinden waarin iedereen zich wel kan vinden. Daar komen we geen stap verder mee.
helma

Bericht door helma »

Soms is het ook een beetje 'uitlaadklep' forum. Gezien de topics ergernissen en vreugdes enz
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

helma schreef: 19 sep 2024, 11:06 Soms is het ook een beetje 'uitlaadklep' forum. Gezien de topics ergernissen en vreugdes enz
Prima. Maar bezint eer ge begint.

En ja, dit aankaarten levert direct! allerlei termen op in de range (botterik, "zegt wat over jouw", enz. enz."). De "beschaafde" variant is dan "Niet fijngevoelig". Alsof dat zo'n beetje het ultieme afserveercriterium is.
Dit is - denk ik - een reden waarom mannen beter zijn geschikt op de ratio te analyseren, te duiden en te overleggen. (en nee, dat is een algemene opmerkingen waarmee ik niemand! wil (ver)oordelen). Maar grosso modo lijdt de hele samenleving hieraan.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

We kunnen ook bepaalde topics in een categorie "niet voor discussie" plaatsen. Zoals b.v. al met het memoriam en beroepingswerk wordt gedaan. Dan is dat ook weer helder.
Plaats reactie