Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:De naam heb ik ook weggehaald.
Dan nog blijft het voor bepaalde mensen duidelijk wie er bedoelt wordt. Er geven ook niet heel erg veel predikanten les aan de Theologische School ofzo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ds Knip. Ik vind het wel een mooie naam nu.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:
Ds Knip. Ik vind het wel een mooie naam nu.
Dan kan je hem een wijzigingsvoorstel doen. Wellicht via de kerkelijke weg.
merel

Bericht door merel »

Jantje schreef:
Dan nog blijft het voor bepaalde mensen duidelijk wie er bedoelt wordt. Er geven ook niet heel erg veel predikanten les aan de Theologische School ofzo.
Voor mij niet hoor! Nu ik de naam gelezen heb, verbaas ik mij niet over deze stelling.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Forummer schreef:
Mara schreef:
Forummer schreef:Als een vooraanstaande predikant, die les geeft aan de opleiding, eigenlijk nauwelijks in de grootheid van God gelooft, hoe moeten de predikanten die nu opgeleid worden, deze grootheid van God dan overbrengen naar de hoorders? Ik bedoel dan in de zin van dat wij een God hebben die grote daden doen kan, zowel algemeen als ook voor een zondaar. Ik maak mij daar steeds meer zorgen over. Het is toch een soort Godsbeeld wat ons voorgehouden wordt.
Hoe kan dat nou? En ben jij dan de enige die dit opmerkt? Alhoewel ik het wel voor een deel herken.
Ik heb ook wel in diensten gezeten en kreeg het gevoel dat ik er niet bij hoorde.
Ik ben daar voorzichtig mee, want het kan ook aan de luisteraar liggen, dus aan mijzelf.
Ik ben blij dat er een ruim aanbod van Genade wordt gepredikt, in de CGK en in de HHK.

Ik luister tegenwoordig als extra naar ds Koppelaar. Wat een fijne dominee is dit. Zou je dan ook eens moeten doen Forummer.
Ik weet niet of ik de enige ben die dat opmerkt. In het algemeen in ieder geval niet, je ziet dit breder opgemerkt worden in de GerGem bij meerdere predikanten. Of er meerderen in onze gemeente dit gisteren opgevallen is weet ik niet. Wel weet ik van een gemeentelid dat dit hem ook zorgen baart, en van 2 ex-gemeenteleden ook.
Mij baart dit ook zorgen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Forummer schreef:
Mannetje schreef:
Forummer schreef:Dit was nav preek gisteren. Heeft dus geen link met voorgaande postings, maar is geheel on-topic.
Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe je onderbouwt dat de ds. van gisteren niet in Gods grootheid gelooft. Ergens vind ik het jammer dat de predikant al te herleiden is, dan krijg je dat de persoon in de discussie mee gaat wegen en dat moet niet de bedoeling zijn.
Ik onderbouw dat door zijn manier van spreken. Als het in gebed en prediking niet verder komt dan (even in mijn eigen woorden) dat de zoekenden er nog iets van mogen leren kennen, dan denkt hij toch wel erg klein van God. En juist in deze lijdenstijd is er zoveel reden om te linken naar Gods grootheid. Als dan in ruim een uur slechts 1 of 2 zinnen de grootheid en genade van God is af te leiden, verdriet mij dat zeer.
Even een zinnetje vetgedrukt. Daar ben ik het niet mee eens. Een mens kán ook maar iets van Gods grootheid zien. Zie Job 26:14: "Ziet, dit zijn maar uiterste einden Zijner wegen; en wat een klein stukje der zaak hebben wij van Hem gehoord? Wie zou dan den donder Zijner mogendheden verstaan?"
Forummer schreef:Ik weet niet of ik de enige ben die dat opmerkt. In het algemeen in ieder geval niet, je ziet dit breder opgemerkt worden in de GerGem bij meerdere predikanten. Of er meerderen in onze gemeente dit gisteren opgevallen is weet ik niet. Wel weet ik van een gemeentelid dat dit hem ook zorgen baart, en van 2 ex-gemeenteleden ook.
Zo lijkt het meer op stemmingmakerij dan de uiting van zorg die verdriet geeft.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Forummer schreef:Ik weet niet of ik de enige ben die dat opmerkt. In het algemeen in ieder geval niet, je ziet dit breder opgemerkt worden in de GerGem bij meerdere predikanten. Of er meerderen in onze gemeente dit gisteren opgevallen is weet ik niet. Wel weet ik van een gemeentelid dat dit hem ook zorgen baart, en van 2 ex-gemeenteleden ook.
Je moet niet vergeten dat de dominee ook maar een mens is en soms ook in een geestelijke gesteldheid zit, waardoor de ene keer de prediking anders over kan komen dan de andere keer.

Ik ben het daarom helemaal eens met wat @Herman zegt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
KB_

Bericht door KB_ »

Door de Covid crisis en de streamingmogelijkheden zijn wij hier vaak verbonden met andere kerken als extra naast de eigen gemeente (NRC/Gerefgemeenten).
Er is veel schriftuurlijke en bevindelijke prediking te vinden ook juist Engelstalig. Het is me tot verwondering dat er nog reformatorische prediking te vinden is in het Verenigd Koninkrijk (Free CHurch Continuing, Free presbyterian Church of Scotland, Strict Baptists, Free Presbyterian Church of Ulster). En in Canada en de VS heb je nog de FRC en HRC, daarvan verschilt de prediking wel per gemeente maar ook veel is nog behoudend. Nu ben ik heel blij met de eigen gemeente maar viel me op:

nu valt me op dat daar de diensten vaak korter duren dan bij ons, of dat de lengte per dienst erg verschilt. Terwijl de prediking niet armer is. In de NRC (en ook in Holland) wordt de 1:30 tijd echt strak en nauw gehanteerd alsof het verplicht of aangeleerd is.
Weet iemand waar deze traditie vandaan komt? Mijn oudste zoon noemt het autistisch, dat zou ik niet zeggen maar het is wel opvallend. Ik ben geen voorstander van kortere diensten maar er zou wel relaxter om gegaan mogen worden met de tijd. Het lijkt net een soort magische tijdsgrens en ik vraag me af waar dit vandaan komt
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Ora et labora

Bericht door Ora et labora »

Het valt me wel op dat in de GG(in) echte stadse gemeenten wel een andere mentaliteit hebben dan
dorpsgemeenten althans dat is wel de ervaring in mijn regio. Met acceptatie en haantjesgedrag etc.
Priveplaatsen familiebanken etc die eigenlijk niet eens is altijd gereserveerd mogen zijn.
In de Hervormde kerken heb je niet zo te doen met gereserveerde plekken.
Maar dit is mijn bescheiden mening en van een aantal kennissen van mij! Maar de algemene banden onderling zijn wel goed!
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
John Galt

Bericht door John Galt »

KB_ schreef:Door de Covid crisis en de streamingmogelijkheden zijn wij hier vaak verbonden met andere kerken als extra naast de eigen gemeente (NRC/Gerefgemeenten).
Er is veel schriftuurlijke en bevindelijke prediking te vinden ook juist Engelstalig. Het is me tot verwondering dat er nog reformatorische prediking te vinden is in het Verenigd Koninkrijk (Free CHurch Continuing, Free presbyterian Church of Scotland, Strict Baptists, Free Presbyterian Church of Ulster). En in Canada en de VS heb je nog de FRC en HRC, daarvan verschilt de prediking wel per gemeente maar ook veel is nog behoudend. Nu ben ik heel blij met de eigen gemeente maar viel me op:

nu valt me op dat daar de diensten vaak korter duren dan bij ons, of dat de lengte per dienst erg verschilt. Terwijl de prediking niet armer is. In de NRC (en ook in Holland) wordt de 1:30 tijd echt strak en nauw gehanteerd alsof het verplicht of aangeleerd is.
Weet iemand waar deze traditie vandaan komt? Mijn oudste zoon noemt het autistisch, dat zou ik niet zeggen maar het is wel opvallend. Ik ben geen voorstander van kortere diensten maar er zou wel relaxter om gegaan mogen worden met de tijd. Het lijkt net een soort magische tijdsgrens en ik vraag me af waar dit vandaan komt
Dat herken ik wel. Het grappige is dat het ook niet zo hoeft te zijn dat een kerkdienst die 1,5 duurt meer inhoud heeft dan een dienst die een uur duurt. Zondag hadden wij een voorganger die na 1:05 klaar was met zijn preek. Geen probleem, hij bad de tijd wel vol. Sommige dominees/ ouderlingen hebben ook 3 of 4 zinnen nodig om aan te kondigen dat ze gaan bidden of welk Bijbelgedeelte ze gaan lezen. Terwijl ze in principe kunnen volstaan met "We gaan bidden" of "We lezen Lukas 23 vers 1 tot 10".
Over de tijd heen gaan vindt men trouwens meestal niet zo'n probleem. Toen ds L. Blok in Nunspeet stond, had men het over een "blokuur", een dienst van 2 uur was daar standaard.
Who is John Galt? :quoi
Erskinees

Bericht door Erskinees »

De studenten krijgen het binnen de GG wel mee in de opleiding. Het hoort zo. Of het een Nederlandse traditie is? Ik denk eerder dat het probleem zit in het labelen en indelen in de GG. Er zijn vast genoeg predikanten die soms wat eerder zouden willen en/of kunnen stoppen, maar wanneer je dan gelijk in een hokje wordt ingedeeld laat je dat wel. Dat legt m.i. het soms ongeestelijke 'indeelklimaat' bloot. In naburige kerkverbanden zoals HHK en de panders binden de CGK kan men er beter mee omgaan.

Ik heb nooit zoveel probleem met de lengte van 1,5 uur. Het is soms wel wat geknutseld. Nu in de coronacrisis merk ik bovendien dat het achter een beeldscherm veel te lang is voor de jeugd.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Soms heb je predikanten die eerder klaar zijn met wat zij te zeggen hebben en dan toch geen amen durven te zeggen. Het gevolg is dat er heel veel herhalingen komen.
Dan zou het toch mogelijk moeten zijn om na een half uur amen te zeggen. De boodschap hangt niet van de lengte van de preek af.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb anders ook in de GG wel meegemaakt dat een dominee na een uur en vijf minuten de zegen oplegde. Het is maar net hoe zelfstandig zo'n predikant kan denken.

Ik vind zelf de preken van de nieuwe dominees gemiddeld erg lang. Oudere predikanten zijn vaak wat korter van stof, een enkele uitzondering daargelaten, maar die gebruiken meestal meer tussenzangen.

Het zou best kunnen zijn dat er inderdaad karaktereigenschappen meespelen, zoals de oudste zoon van KB_ denkt. Dat zou mij niets verbazen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Erskinees schreef:Ik heb nooit zoveel probleem met de lengte van 1,5 uur. Het is soms wel wat geknutseld. Nu in de coronacrisis merk ik bovendien dat het achter een beeldscherm veel te lang is voor de jeugd.
... gekunsteld... ;)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Posthoorn schreef:
Erskinees schreef:Ik heb nooit zoveel probleem met de lengte van 1,5 uur. Het is soms wel wat geknutseld. Nu in de coronacrisis merk ik bovendien dat het achter een beeldscherm veel te lang is voor de jeugd.
... gekunsteld... ;)
Soms is dat bijna hetzelfde als geknutseld. In elk geval duurt het lang. ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie