Klopt helemaal Bezorgd, we hoeven niet te doen alsof het 50 of 100 jaar geleden beter was. Wel meen ik heel voorzichtig te stellen dat er in vroegere tijden meer geoefende mensen waren die iets hadden waar je gewoon jaloers om kunt zijn, om gelijk ook te stellen dat God anno 2022 nog steeds werkt.Bezorgd schreef:Heb je de serie "Predikanten en Oefenaars" weleens gelezen GGL ?
Ik meen 6 delen. Maar daar lees je zoveel kerkelijke narigheid dat je al lezend denkt, het valt tegenwoordig nog wel mee.
Dat is natuurlijk niet zo, maar het is ook niet zo dat het 50 of 100 jaar geleden beter was.
Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Ontwikkelingen HHK
Ik denk dat je met dit laatste veel mensen tekort doet. Ik heb diverse mensen om mij heen waar ik qua geloofsleven jaloers op ben. God werkt nog steeds bij ouderen en jongeren.pierre27 schreef:Klopt helemaal Bezorgd, we hoeven niet te doen alsof het 50 of 100 jaar geleden beter was. Wel meen ik heel voorzichtig te stellen dat er in vroegere tijden meer geoefende mensen waren die iets hadden waar je gewoon jaloers om kunt zijn, om gelijk ook te stellen dat God anno 2022 nog steeds werkt.Bezorgd schreef:Heb je de serie "Predikanten en Oefenaars" weleens gelezen GGL ?
Ik meen 6 delen. Maar daar lees je zoveel kerkelijke narigheid dat je al lezend denkt, het valt tegenwoordig nog wel mee.
Dat is natuurlijk niet zo, maar het is ook niet zo dat het 50 of 100 jaar geleden beter was.
Re: Ontwikkelingen HHK
Dit bewijst dat je de post van Pierre niet begrijpt. Ik denk dat Pierre doelt op een Leen Potappel, Mientje Vrijdag, Pleun Klein, Jan Geense etc. Waar vind je zulke mensen nog? Horen we er nog van?merel schreef:Ik denk dat je met dit laatste veel mensen tekort doet. Ik heb diverse mensen om mij heen waar ik qua geloofsleven jaloers op ben. God werkt nog steeds bij ouderen en jongeren.pierre27 schreef:Klopt helemaal Bezorgd, we hoeven niet te doen alsof het 50 of 100 jaar geleden beter was. Wel meen ik heel voorzichtig te stellen dat er in vroegere tijden meer geoefende mensen waren die iets hadden waar je gewoon jaloers om kunt zijn, om gelijk ook te stellen dat God anno 2022 nog steeds werkt.Bezorgd schreef:Heb je de serie "Predikanten en Oefenaars" weleens gelezen GGL ?
Ik meen 6 delen. Maar daar lees je zoveel kerkelijke narigheid dat je al lezend denkt, het valt tegenwoordig nog wel mee.
Dat is natuurlijk niet zo, maar het is ook niet zo dat het 50 of 100 jaar geleden beter was.
Re: Ontwikkelingen HHK
Ik begrijp de post van Pierre heel goed, maar heb weinig met mythische verhalen rondom zondige mensen. Ik heb altijd de indruk dat de verhalen rondom deze mensen steeds groter worden. Ik zie Gods werk in diverse mensen om mij heen en dat is iets om dankbaar voor te zijn.
Re: Ontwikkelingen HHK
Wat een onzin. Die verhalen staan namelijk gewoon opgetekend in boekjes en levensbeschrijvingen die al jaren oud zijn. Ben benieuwd of je een voorbeeld kan noemen van een groter wordend verhaal.merel schreef:Ik begrijp de post van Pierre heel goed, maar heb weinig met mythische verhalen rondom zondige mensen. Ik heb altijd de indruk dat de verhalen rondom deze mensen steeds groter worden. Ik zie Gods werk in diverse mensen om mij heen en dat is iets om dankbaar voor te zijn.
-
- Berichten: 8645
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Ontwikkelingen HHK
Je zei pas nog dat we voor zulke verhalen moeten oppassenSimon0612 schreef:Wat een onzin. Die verhalen staan namelijk gewoon opgetekend in boekjes en levensbeschrijvingen die al jaren oud zijn. Ben benieuwd of je een voorbeeld kan noemen van een groter wordend verhaal.merel schreef:Ik begrijp de post van Pierre heel goed, maar heb weinig met mythische verhalen rondom zondige mensen. Ik heb altijd de indruk dat de verhalen rondom deze mensen steeds groter worden. Ik zie Gods werk in diverse mensen om mij heen en dat is iets om dankbaar voor te zijn.

En je hebt ze niet persoonlijk gekend natuurlijk.
Re: Ontwikkelingen HHK
Goed lezen Merel, goed lezen!merel schreef:Ik denk dat je met dit laatste veel mensen tekort doet. Ik heb diverse mensen om mij heen waar ik qua geloofsleven jaloers op ben. God werkt nog steeds bij ouderen en jongeren.pierre27 schreef:Klopt helemaal Bezorgd, we hoeven niet te doen alsof het 50 of 100 jaar geleden beter was. Wel meen ik heel voorzichtig te stellen dat er in vroegere tijden meer geoefende mensen waren die iets hadden waar je gewoon jaloers om kunt zijn, om gelijk ook te stellen dat God anno 2022 nog steeds werkt.Bezorgd schreef:Heb je de serie "Predikanten en Oefenaars" weleens gelezen GGL ?
Ik meen 6 delen. Maar daar lees je zoveel kerkelijke narigheid dat je al lezend denkt, het valt tegenwoordig nog wel mee.
Dat is natuurlijk niet zo, maar het is ook niet zo dat het 50 of 100 jaar geleden beter was.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Ontwikkelingen HHK
Klopt, we moeten ze niet tot maatstaf verheffen. Ik heb ze niet gekend. Van een wel van dichtbij gehoord. En ik kan niet zeggen dat daar dingen worden bij verzonnen, jij wel?Geytenbeekje schreef:Je zei pas nog dat we voor zulke verhalen moeten oppassenSimon0612 schreef:Wat een onzin. Die verhalen staan namelijk gewoon opgetekend in boekjes en levensbeschrijvingen die al jaren oud zijn. Ben benieuwd of je een voorbeeld kan noemen van een groter wordend verhaal.merel schreef:Ik begrijp de post van Pierre heel goed, maar heb weinig met mythische verhalen rondom zondige mensen. Ik heb altijd de indruk dat de verhalen rondom deze mensen steeds groter worden. Ik zie Gods werk in diverse mensen om mij heen en dat is iets om dankbaar voor te zijn.![]()
En je hebt ze niet persoonlijk gekend natuurlijk.
Re: Ontwikkelingen HHK
De vraag van Bertiel -behorend onder dit topic- is inmiddels al beantwoord hoorEvangelist schreef:Hendrik-Ido-AmbachtBertiel schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... verhoring/
waar gaat er een nieuwe HHK komen?

Re: Ontwikkelingen HHK
Ik denk ook dat deze mensen groter gemaakt zijn/worden dan dat ze waren. Tegen hun eigen zin in.Simon0612 schreef:Wat een onzin. Die verhalen staan namelijk gewoon opgetekend in boekjes en levensbeschrijvingen die al jaren oud zijn. Ben benieuwd of je een voorbeeld kan noemen van een groter wordend verhaal.merel schreef:Ik begrijp de post van Pierre heel goed, maar heb weinig met mythische verhalen rondom zondige mensen. Ik heb altijd de indruk dat de verhalen rondom deze mensen steeds groter worden. Ik zie Gods werk in diverse mensen om mij heen en dat is iets om dankbaar voor te zijn.
Een vorm van reformatorische heiligenverering.
Dit artikel geeft aardig aan hoe zoiets kan ontstaan. Artikel uit 2005:
( Artikel gevonden in een oud topic : https://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=1141 )ND schreef:
Gereformeerde heiligen leven voort
UTRECHT - Protestanten hebben altijd hun heiligen gekend, ontdekte John Exalto. Zelfs tot op dit moment. [/b]
Heiligenverering onder protestanten. In de geschiedschrijving is dat een onderbelicht thema, vindt John Exalto (28). Bij protestanten leeft veelal het idee dat de heiligen van de Rooms-Katholieke Kerk bij de Reformatie opzij zijn gezet. Niets is minder waar, ontdekte Exalto tijdens zijn vier jaar durende promotieonderzoek. Vandaag hoopt hij aan de Vrije Universiteit in Amsterdam te promoveren op Gereformeerde heiligen. De religieuze exempeltraditie in vroegmodern Nederland (Uitgeverij Vantilt, Nijmegen).
Het fenomeen 'heiligen' komt in de belijdenisformulieren voor, onder meer in de Drie Formulieren en in de Augsburgse Confessie, vertelt Exalto. ,,In de belijdenisgeschriften functioneren heiligen als mensen met een voorbeeldfunctie. De praktijk ging echter verder.'' Predikanten gebruikten martelaren bijvoorbeeld voor ,,confessionele propaganda'', ontdekte hij. ,,Deze mensen hadden hun leven over voor de reformatorische leer, dus dan moet het wel de ware leer zijn, was de redenering.''
Exalto merkte dat mensen steeds volgens een standaardmanier heilig zijn verklaard, in de lijn van de zogenaamde religieuze exempel(voorbeeld)traditie. Vanaf 1620 kwam de 'heiligverklaring' op. Predikanten die eerst tegen 'heiligen' waren, gingen nu zelf mensen heilig verklaren. Het ging vooral om predikanten en stadhouders. ,,De stadhouders van Nederland leidden niet allemaal zo'n fraai leven. Toch werden ze officieus heilig verklaard om te dienen als rolmodel en te worden ingezet voor de propaganda.''
Heilig verklaren gebeurde vooral door middel van 'lijkpreken', preken die bij of een paar dagen na de begrafenis werden gehouden. ,,Vlak na de Reformatie waren predikanten terughoudend met het houden van lijkpreken, uit angst mensen eer te bewijzen. In de loop van de zeventiende eeuw nam het aantal preken flink toe. Ik kwam een verhaal tegen van een predikant die door de classis (regionale kerkvergadering, red.) werd gemaand te stoppen met heiligverklaringen. Hij wees erop dat de lutheranen in zijn dorp zich daar ook mee bezighielden. Het kerkvolk was er dus zo aan gehecht, dat het niet viel uit te roeien.''
Lijkpreken
In de lijkpreken kwamen steeds vaste elementen terug. ,,Allerlei algemene deugden als vroomheid, zachtmoedigheid en de ware leer verdedigen, somden predikanten in zo'n preek op. Ook de laatste woorden op het sterfbed waren erg belangrijk.'' Om vaste patronen in de levens terug te laten komen, kwamen de verhalen vaak niet precies overeen met de werkelijkheid. Exalto heeft niet kunnen ontdekken hoe predikanten dat rijmden met de Bijbel.
De bedoeling was - behalve het voeren van propaganda - om de gemeente op te wekken tot een vroom leven. ,,Je kunt je afvragen hoe het uitwerkte. Daarover is weinig bekend. Ik heb niet meer kunnen vinden dan wat losse uitlatingen.'' In zijn boek noemt Exalto het voorbeeld van de achttiende-eeuwse predikant Johannes Hofstede die opschreef dat het zien van het graf van de 'heilige man' Theodorus à Brakel veel emoties bij hem losmaakte.
Mensen hebben behoefte aan heiligen, denkt Exalto, tot en met 2006 verbonden aan ReLiC, Centrum voor Nederlandse Religiegeschiedenis. ,,Ook nu hebben christenen voorbeelden nodig. Mensen aan wie je kunt zien dat het christendom geen buitenwereldlijke godsdienst is, maar tot uiting komt in mensen.'' Hoewel hij daarnaar geen onderzoek heeft gedaan, ziet hij wel dat de exempeltraditie tot zeker begin twintigste eeuw heeft voortgeduurd en soms nog steeds is aan te wijzen. Exalto heeft vooral zicht op de bevindelijk-gereformeerde wereld, doordat hij als lid van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland dit protestantse smaldeel het beste kent.
Een van de sprekendste recente voorbeelden is volgens hem ds. G.H. Kersten (1882-1948), voorman van de Gereformeerde Gemeenten. ,,Hij was de Abraham Kuyper onder de bevindelijk-gereformeerden.'' Hoewel de stroming steeds benadrukt niet aan mensverheerlijking te doen, was Kersten volgens een lijkpreek ,,een man van grote betekenis, wiens vaste en vaderlijke leiding wij nu helaas moeten missen. Hij werd getypeerd als een man van groot formaat, een vader en een vriend.'' ,,Als strijder was hij onversaagd, als docent onvermoeid, als leraar ongeëvenaard, als vader, zowel in het geestelijke als in het natuurlijke, hoogst geliefd en onwaardeerbaar'', zei een van de sprekers tijdens zijn begrafenis. Dominee L. Rijksen noemde Kersten een profeet en vergeleek hem met eerdere heiligen als Brakel en Hellenbroek. Anderen wezen op de overeenkomst met oudtestamentische helden. Teruggrijpen op het verleden gebeurde in de zeventiende eeuw ook veelvuldig bij 'heiligverklaringen', aldus Exalto. ,,De aanhangers van de exempeltraditie wilden heiligen in een lange traditie zetten, die begon in het Oude Testament.'' Ook kwamen bij recente 'heiligverklaringen' weer de opsomming van deugden en het belang van laatste woorden terug.
Oude Paden
Na het begin van de twintigste eeuw zijn er steeds minder heiligen aangewezen, zegt Exalto. In in-memoriams van predikanten komen weinig van de bekende kenmerken meer voor. Wat sinds een jaar of tien wel populair is, zijn de beschrijvingen van 'mannen en vrouwen Gods' door amateur-historici als J.M. Vermeulen en L. Vogelaar. Zij beschrijven in boeken of in een tijdschrift als Oude Paden de levens van 'bijzondere vromen uit vroeger tijd'. ,,Het zijn vrome verhalen vol met sappige anekdotes die mooier zijn gemaakt dan de werkelijkheid'', oordeelt Exalto. ,,In geijkte taal creëren ze heiligen met als doel te laten zien dat vroeger alles beter was.''
De bevindelijke wereld - en naar Exalto's inschatting ook de evangelische - is vatbaar voor het creëren van heiligen omdat niet het instituut maar het werk van de Heilige Geest centraal staat. ,,Binnen de bevindelijk-gereformeerde stroming hebben de ware christenen een uitzonderingspositie, waardoor ze al snel op een schild worden geheven, zeker predikanten.'' Waar het predikantentekort het grootst is, neemt de heiligenverheerlijking navenant toe. Toch is bij de Gereformeerde Gemeenten de heiligverklaring de laatste twintig jaar sterk afgenomen doordat het kerkverband echt een instituut is geworden. ,,Daardoor zijn charismatische predikanten minder belangrijk. Het gaat erom dat iemand de groepsnorm vertegenwoordigt.'' Een individu krijgt minder de kans zich te profileren. ,,Er is daarom niet zo'n groot gevaar dat bijvoorbeeld dominee Moerkerken (rector van de Theologische School en vooraanstaand predikant, red.) een heilige wordt.''
Bij de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en de Oud Gereformeerde Gemeenten is dat meer aanwezig. Toch denkt Exalto dat een predikant als F. Mallan bij de Gereformeerde Gemeenten in Nederland wel de laatste is. ,,De nieuwe predikanten hebben toch eerder met kritiek te maken. En kritiek past niet bij de heiligencultus.'' Door de emancipatie in deze kerkverbanden - steeds meer mensen hebben gestudeerd - is er veelal geen slaafs volgen meer zoals in het verleden. Maar in de Gereformeerde Gemeenten blijft Kersten een heilige. ,,Als een predikant zegt: 'Kersten heeft al gezegd', dan is dat een echt machtswoord.''
Re: Ontwikkelingen HHK
Sorry maar ik kan hier weinig mee. Heb je al eens een boekje van de genoemden gelezen? Vertel maar waarin ze groot gemaakt worden dan. Volgens mij gaat het juist om Gods eer, verheerlijkt in het leven van die mensen. Daar was weinig van henzelf bij. En als je naar hun weg kijkt dan begeren wij diep van binnen al helemaal niet. Het moet makkelijker kunnen. Is het niet zo dat we juist die wegen niet meer kennen? Ze misschien daarom verketteren als heiligen?Bezorgd schreef:Ik denk ook dat deze mensen groter gemaakt zijn/worden dan dat ze waren. Tegen hun eigen zin in.Simon0612 schreef:Wat een onzin. Die verhalen staan namelijk gewoon opgetekend in boekjes en levensbeschrijvingen die al jaren oud zijn. Ben benieuwd of je een voorbeeld kan noemen van een groter wordend verhaal.merel schreef:Ik begrijp de post van Pierre heel goed, maar heb weinig met mythische verhalen rondom zondige mensen. Ik heb altijd de indruk dat de verhalen rondom deze mensen steeds groter worden. Ik zie Gods werk in diverse mensen om mij heen en dat is iets om dankbaar voor te zijn.
Een vorm van reformatorische heiligenverering.
Dit artikel geeft aardig aan hoe zoiets kan ontstaan. Artikel uit 2005:
( Artikel gevonden in een oud topic : https://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=1141 )ND schreef:
Gereformeerde heiligen leven voort
UTRECHT - Protestanten hebben altijd hun heiligen gekend, ontdekte John Exalto. Zelfs tot op dit moment. [/b]
Heiligenverering onder protestanten. In de geschiedschrijving is dat een onderbelicht thema, vindt John Exalto (28). Bij protestanten leeft veelal het idee dat de heiligen van de Rooms-Katholieke Kerk bij de Reformatie opzij zijn gezet. Niets is minder waar, ontdekte Exalto tijdens zijn vier jaar durende promotieonderzoek. Vandaag hoopt hij aan de Vrije Universiteit in Amsterdam te promoveren op Gereformeerde heiligen. De religieuze exempeltraditie in vroegmodern Nederland (Uitgeverij Vantilt, Nijmegen).
Het fenomeen 'heiligen' komt in de belijdenisformulieren voor, onder meer in de Drie Formulieren en in de Augsburgse Confessie, vertelt Exalto. ,,In de belijdenisgeschriften functioneren heiligen als mensen met een voorbeeldfunctie. De praktijk ging echter verder.'' Predikanten gebruikten martelaren bijvoorbeeld voor ,,confessionele propaganda'', ontdekte hij. ,,Deze mensen hadden hun leven over voor de reformatorische leer, dus dan moet het wel de ware leer zijn, was de redenering.''
Exalto merkte dat mensen steeds volgens een standaardmanier heilig zijn verklaard, in de lijn van de zogenaamde religieuze exempel(voorbeeld)traditie. Vanaf 1620 kwam de 'heiligverklaring' op. Predikanten die eerst tegen 'heiligen' waren, gingen nu zelf mensen heilig verklaren. Het ging vooral om predikanten en stadhouders. ,,De stadhouders van Nederland leidden niet allemaal zo'n fraai leven. Toch werden ze officieus heilig verklaard om te dienen als rolmodel en te worden ingezet voor de propaganda.''
Heilig verklaren gebeurde vooral door middel van 'lijkpreken', preken die bij of een paar dagen na de begrafenis werden gehouden. ,,Vlak na de Reformatie waren predikanten terughoudend met het houden van lijkpreken, uit angst mensen eer te bewijzen. In de loop van de zeventiende eeuw nam het aantal preken flink toe. Ik kwam een verhaal tegen van een predikant die door de classis (regionale kerkvergadering, red.) werd gemaand te stoppen met heiligverklaringen. Hij wees erop dat de lutheranen in zijn dorp zich daar ook mee bezighielden. Het kerkvolk was er dus zo aan gehecht, dat het niet viel uit te roeien.''
Lijkpreken
In de lijkpreken kwamen steeds vaste elementen terug. ,,Allerlei algemene deugden als vroomheid, zachtmoedigheid en de ware leer verdedigen, somden predikanten in zo'n preek op. Ook de laatste woorden op het sterfbed waren erg belangrijk.'' Om vaste patronen in de levens terug te laten komen, kwamen de verhalen vaak niet precies overeen met de werkelijkheid. Exalto heeft niet kunnen ontdekken hoe predikanten dat rijmden met de Bijbel.
De bedoeling was - behalve het voeren van propaganda - om de gemeente op te wekken tot een vroom leven. ,,Je kunt je afvragen hoe het uitwerkte. Daarover is weinig bekend. Ik heb niet meer kunnen vinden dan wat losse uitlatingen.'' In zijn boek noemt Exalto het voorbeeld van de achttiende-eeuwse predikant Johannes Hofstede die opschreef dat het zien van het graf van de 'heilige man' Theodorus à Brakel veel emoties bij hem losmaakte.
Mensen hebben behoefte aan heiligen, denkt Exalto, tot en met 2006 verbonden aan ReLiC, Centrum voor Nederlandse Religiegeschiedenis. ,,Ook nu hebben christenen voorbeelden nodig. Mensen aan wie je kunt zien dat het christendom geen buitenwereldlijke godsdienst is, maar tot uiting komt in mensen.'' Hoewel hij daarnaar geen onderzoek heeft gedaan, ziet hij wel dat de exempeltraditie tot zeker begin twintigste eeuw heeft voortgeduurd en soms nog steeds is aan te wijzen. Exalto heeft vooral zicht op de bevindelijk-gereformeerde wereld, doordat hij als lid van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland dit protestantse smaldeel het beste kent.
Een van de sprekendste recente voorbeelden is volgens hem ds. G.H. Kersten (1882-1948), voorman van de Gereformeerde Gemeenten. ,,Hij was de Abraham Kuyper onder de bevindelijk-gereformeerden.'' Hoewel de stroming steeds benadrukt niet aan mensverheerlijking te doen, was Kersten volgens een lijkpreek ,,een man van grote betekenis, wiens vaste en vaderlijke leiding wij nu helaas moeten missen. Hij werd getypeerd als een man van groot formaat, een vader en een vriend.'' ,,Als strijder was hij onversaagd, als docent onvermoeid, als leraar ongeëvenaard, als vader, zowel in het geestelijke als in het natuurlijke, hoogst geliefd en onwaardeerbaar'', zei een van de sprekers tijdens zijn begrafenis. Dominee L. Rijksen noemde Kersten een profeet en vergeleek hem met eerdere heiligen als Brakel en Hellenbroek. Anderen wezen op de overeenkomst met oudtestamentische helden. Teruggrijpen op het verleden gebeurde in de zeventiende eeuw ook veelvuldig bij 'heiligverklaringen', aldus Exalto. ,,De aanhangers van de exempeltraditie wilden heiligen in een lange traditie zetten, die begon in het Oude Testament.'' Ook kwamen bij recente 'heiligverklaringen' weer de opsomming van deugden en het belang van laatste woorden terug.
Oude Paden
Na het begin van de twintigste eeuw zijn er steeds minder heiligen aangewezen, zegt Exalto. In in-memoriams van predikanten komen weinig van de bekende kenmerken meer voor. Wat sinds een jaar of tien wel populair is, zijn de beschrijvingen van 'mannen en vrouwen Gods' door amateur-historici als J.M. Vermeulen en L. Vogelaar. Zij beschrijven in boeken of in een tijdschrift als Oude Paden de levens van 'bijzondere vromen uit vroeger tijd'. ,,Het zijn vrome verhalen vol met sappige anekdotes die mooier zijn gemaakt dan de werkelijkheid'', oordeelt Exalto. ,,In geijkte taal creëren ze heiligen met als doel te laten zien dat vroeger alles beter was.''
De bevindelijke wereld - en naar Exalto's inschatting ook de evangelische - is vatbaar voor het creëren van heiligen omdat niet het instituut maar het werk van de Heilige Geest centraal staat. ,,Binnen de bevindelijk-gereformeerde stroming hebben de ware christenen een uitzonderingspositie, waardoor ze al snel op een schild worden geheven, zeker predikanten.'' Waar het predikantentekort het grootst is, neemt de heiligenverheerlijking navenant toe. Toch is bij de Gereformeerde Gemeenten de heiligverklaring de laatste twintig jaar sterk afgenomen doordat het kerkverband echt een instituut is geworden. ,,Daardoor zijn charismatische predikanten minder belangrijk. Het gaat erom dat iemand de groepsnorm vertegenwoordigt.'' Een individu krijgt minder de kans zich te profileren. ,,Er is daarom niet zo'n groot gevaar dat bijvoorbeeld dominee Moerkerken (rector van de Theologische School en vooraanstaand predikant, red.) een heilige wordt.''
Bij de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en de Oud Gereformeerde Gemeenten is dat meer aanwezig. Toch denkt Exalto dat een predikant als F. Mallan bij de Gereformeerde Gemeenten in Nederland wel de laatste is. ,,De nieuwe predikanten hebben toch eerder met kritiek te maken. En kritiek past niet bij de heiligencultus.'' Door de emancipatie in deze kerkverbanden - steeds meer mensen hebben gestudeerd - is er veelal geen slaafs volgen meer zoals in het verleden. Maar in de Gereformeerde Gemeenten blijft Kersten een heilige. ,,Als een predikant zegt: 'Kersten heeft al gezegd', dan is dat een echt machtswoord.''
Re: Ontwikkelingen HHK
Er wordt genoeg gewaarschuwd voor dat soort boekjes, ook vanaf kansels. Juist omdat het een vertekend beeld geeft.
Een aantal hoogtepunten uit een heel leven worden beschreven, en dan lijkt het ontzettend bijzonder. Ik denk dat dit een vertekend beeld geeft.
En opvallend. Zulke "Reformatische heiligen" zijn er blijkbaar alleen de laatste 150 jaar geweest.
Vanuit die tijd daarvoor heb je dat helemaal niet dat er een kind van God wordt beschreven in een boekje. (Op levensbeschrijvingen van predikanten na)
Het is echt iets dat opgekomen is vanuit de gezelschapskringen. Heeft toch wel een mystiek randje.
En er zijn nu ook mensen die zo dicht bij God leven dat het boekje ook de sfeer zou ademen van Mientje Vrijdag of van Pleun Klein.
Geloof me, als er een boekje zou verschijnen over het leven van Henk Binnendijk zie je heel veel gelijke trekken als het zou gaan om stille tijd, uitreddingen, het worstelen met God, het onderwijs uit het Woord etc etc.
Alleen weet ik bij voorbaat al dat binnen een deel van bevindelijke kring het niet overgenomen zou worden. Misschien over 100 jaar.
Dat geeft al iets aan van de vooringenomenheid.
Een aantal hoogtepunten uit een heel leven worden beschreven, en dan lijkt het ontzettend bijzonder. Ik denk dat dit een vertekend beeld geeft.
En opvallend. Zulke "Reformatische heiligen" zijn er blijkbaar alleen de laatste 150 jaar geweest.
Vanuit die tijd daarvoor heb je dat helemaal niet dat er een kind van God wordt beschreven in een boekje. (Op levensbeschrijvingen van predikanten na)
Het is echt iets dat opgekomen is vanuit de gezelschapskringen. Heeft toch wel een mystiek randje.
En er zijn nu ook mensen die zo dicht bij God leven dat het boekje ook de sfeer zou ademen van Mientje Vrijdag of van Pleun Klein.
Geloof me, als er een boekje zou verschijnen over het leven van Henk Binnendijk zie je heel veel gelijke trekken als het zou gaan om stille tijd, uitreddingen, het worstelen met God, het onderwijs uit het Woord etc etc.
Alleen weet ik bij voorbaat al dat binnen een deel van bevindelijke kring het niet overgenomen zou worden. Misschien over 100 jaar.
Dat geeft al iets aan van de vooringenomenheid.
-
- Berichten: 7006
- Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20
Re: Ontwikkelingen HHK
Het is gewoon een algemene ontwikkeling van deze tijd.
De wereld is steeds onrustiger, voor zowel kerkganger als predikant is dit helaas de realiteit. We leven in een samenleving die gefocust is op het individu. Daardoor is iedereen heel erg bezig met zijn/haar eigen rechten. Je zou het ook kunnen zien als een teken van de eindtijd, alhoewel ruzie en onenigheid ook al van alle eeuwen en plaatsen is.
De wereld is steeds onrustiger, voor zowel kerkganger als predikant is dit helaas de realiteit. We leven in een samenleving die gefocust is op het individu. Daardoor is iedereen heel erg bezig met zijn/haar eigen rechten. Je zou het ook kunnen zien als een teken van de eindtijd, alhoewel ruzie en onenigheid ook al van alle eeuwen en plaatsen is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Re: Ontwikkelingen HHK
wat dat laatste betreft helemaal eens. Mijn Bijbelcitaat van de dag is vandaag uit Spreuken: ‘betweters maken ruzie, wie goede raad ter harte neemt is wijs’.HersteldHervormd schreef:Het is gewoon een algemene ontwikkeling van deze tijd.
De wereld is steeds onrustiger, voor zowel kerkganger als predikant is dit helaas de realiteit. We leven in een samenleving die gefocust is op het individu. Daardoor is iedereen heel erg bezig met zijn/haar eigen rechten. Je zou het ook kunnen zien als een teken van de eindtijd, alhoewel ruzie en onenigheid ook al van alle eeuwen en plaatsen is.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
-
- Berichten: 7006
- Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20
Re: Ontwikkelingen HHK
Helaas willen we allemaal de beste zijn, dat zit in ons hart.Erik1960 schreef:wat dat laatste betreft helemaal eens. Mijn Bijbelcitaat van de dag is vandaag uit Spreuken: ‘betweters maken ruzie, wie goede raad ter harte neemt is wijs’.HersteldHervormd schreef:Het is gewoon een algemene ontwikkeling van deze tijd.
De wereld is steeds onrustiger, voor zowel kerkganger als predikant is dit helaas de realiteit. We leven in een samenleving die gefocust is op het individu. Daardoor is iedereen heel erg bezig met zijn/haar eigen rechten. Je zou het ook kunnen zien als een teken van de eindtijd, alhoewel ruzie en onenigheid ook al van alle eeuwen en plaatsen is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com