Gereformeerde Gemeenten

Valcke

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Even een vraag: Kan iemand aangeven wat de reden is dat bij een begrafenis geen psalmen gezongen worden? Of is dat alleen een plaatselijk gebruik? Ook dan ben ik wel benieuwd naar de reden daarvan.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik heb nog weinig zo'n duidelijk stemadvies gehoord vanaf een GG kansel:

https://youtu.be/uhLvtIqXTOM?t=1205

;)
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:
Bezorgd schreef:Onbegrijpelijk dat zo'n helder bijbels punt , wat je over de hele wereld in kerken ziet, zo makkelijk aan de kant wordt gezet.
Het kan niet anders of dit zijn de gevolgen van feministische invloeden.

Gelukkig ze je in sommige, wat meer evangelisch gekleurde, kringen , als bv Heartcry een omgekeerde beweging, en komt er weer meer aandacht voor de verschillen tussen man en vrouw en de daarbij behorende 'macht op het hoofd'
Klopt, bij mijn schoonmoeder in de RK bisschopskerk zien wij ook veel sluiers.
Is dat een gewone RKK ?
Mooi, in de jaren 50 liepen nog veel katholieken met een hoed op. En in het buitenland zie je nog veel sluiers in RK kerken.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Ik heb nog weinig zo'n duidelijk stemadvies gehoord vanaf een GG kansel:

;)
Práchtig!!!

Jammer voor @DDD. Hij had vast verwacht dat de dominee CU zou stemmen...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Ik heb nog weinig zo'n duidelijk stemadvies gehoord vanaf een GG kansel:

;)
Práchtig!!!

Jammer voor @DDD. Hij had vast verwacht dat de dominee CU zou stemmen...
Ik vond het ook leuk om te horen. Zeker op deze wijze.
Al kun je je afvragen of de preekstoel bedoeld is voor stemadvies. Ook al is het voor de SGP .
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Valcke schreef:Even een vraag: Kan iemand aangeven wat de reden is dat bij een begrafenis geen psalmen gezongen worden? Of is dat alleen een plaatselijk gebruik? Ook dan ben ik wel benieuwd naar de reden daarvan.
Nauwkeuriger: we wordt wel gezongen als de kerkenraad / de dominee ervan overtuigd is dat het om een kind van God gaat.
Argumentatie voor deze werkwijze heb ik nooit kunnen ontdekken, wel dat familieleden die niet tot de GG behoren er niets van begrijpen.
Alsof het aan de kerkenraad of de dominee is om te oordelen over de eeuwige staat van de overledene en op basis van dat oordeel te bepalen of er wel of niet gezongen wordt.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Valcke schreef:Even een vraag: Kan iemand aangeven wat de reden is dat bij een begrafenis geen psalmen gezongen worden? Of is dat alleen een plaatselijk gebruik? Ook dan ben ik wel benieuwd naar de reden daarvan.
Nauwkeuriger: we wordt wel gezongen als de kerkenraad / de dominee ervan overtuigd is dat het om een kind van God gaat.
Argumentatie voor deze werkwijze heb ik nooit kunnen ontdekken, wel dat familieleden die niet tot de GG behoren er niets van begrijpen.
Alsof het aan de kerkenraad of de dominee is om te oordelen over de eeuwige staat van de overledene en op basis van dat oordeel te bepalen of er wel of niet gezongen wordt.
Er werd steeds vaker gezongen. Vroeger werd er gezongen als een kind de Heeren begraven werd. Er kwam steeds meer druk vanuit de gemeente om meer te zingen. En om daar paal en perk aan te stellen is destijds besloten om niet meer te zingen.
Evenwel hoor ik de de laatste weken weer begrafenissen met orgelspel en zang. Ik vermoed, maar dat is slechts een vermoeden, dat die vanuit de aula bij de begraafplaats worden uitgezonden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Het is geen landelijk beleid maar in verschillende plaatsen wel het beleid. De reden weet niemand.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Erskinees schreef:
Het is geen landelijk beleid maar in verschillende plaatsen wel het beleid. De reden weet niemand.
Het is vooral streek en cultuur gebonden.
In het Westen wordt altijd gezongen, tot in de meest rechtse gemeenten aan toe.
Orchidee

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef: Vroeger werd er gezongen als een kind des Heeren begraven werd.
En wie of wat bepaald dat dan?
In mijn families (hervormd/cgk) is niet zingen nooit aan de orde geweest maar hoorde er pas via mijn man en anderen (veel ogg en gezelschapsfamilies) van dat er idd alleen maar gezongen werd als iemand "echt bekeerd" was.
En zelfs dan nog maar mondjesmaat...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:
Het is vooral streek en cultuur gebonden.
In het Westen wordt altijd gezongen, tot in de meest rechtse gemeenten aan toe.
Nee hoor!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Jawel. Hier op Walcheren wordt er in alle GG's gezongen tijdens een rouwdienst.

Op Zuid-Beveland is dat dan weer niet overal zo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef: Vroeger werd er gezongen als een kind des Heeren begraven werd.
En wie of wat bepaald dat dan?
In mijn families (hervormd/cgk) is niet zingen nooit aan de orde geweest maar hoorde er pas via mijn man en anderen (veel ogg en gezelschapsfamilies) van dat er idd alleen maar gezongen werd als iemand "echt bekeerd" was.
En zelfs dan nog maar mondjesmaat...
De kerenraad kwam voor situaties te staan dat men niet wist hoe er mee om te gaan. Door het zingen en orgelspel kan de ernst van de dood werden gecamoufleerd. Daarom moest er paal en perk gesteld worden. Er wordt ook op gewezen als familieleden van alleen overgeblevenen de rouwdienst willen invullen. dan kan de kerkenraad voor zaken komen te staan die ze niet kan verantwoorden. Bijvoorbeeld als ook in een dankwoord tot de gestorvene wordt gesproken.

Dan moet ik nog wat rechtzetten wat hiervoor is opgemerkt. Niet de kerkenraad of dominee beslist of iemand een kind van God is. Dat is een verdraaiing van de feiten.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 11 mar 2021, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hollander

Bericht door Hollander »

-DIA- schreef:De kerenraad kwam voor situaties te staan dat men niet wist hoe er mee om te gaan. Door het zingen en orgelspel kan de ernst van de dood werden gecamoufleerd. Daarom moest er paal en perk gesteld worden. Er wordt ook op gewezen als familieleden van alleen overgeblevenen de rouwdienst willen invullen. dan kan de kerkenraad voor zaken komen te staan die ze niet kan verantwoorden. Bijvoorbeeld als ook in een dankwoord tot de gestorvene wordt gesproken.
Wat een armoe als de psalmen weg worden geschoven uit een rouwdienst. Diepe, diepe armoe.
Valcke

Bericht door Valcke »

Het lijkt me duidelijk dat predikant of kerkenraad bepaalde uitwassen niet kan goedkeuren.

Maar psalmen zingen kan mi nooit worden afgekeurd, al is het natuurlijk zo dat ook de te zingen psalmverzen enige gepastheid behoren te hebben. Het lijkt mij beter dat er overleg is over wat gezongen dan dat het zingen achterwege blijft.

De ernst van de dood wordt natuurlijk echt niet gecamoufleerd door het zingen van psalmen. Als dat de reden zou zijn, dan kun je ook zeggen dat de ernst van de Evangelieprediking het zingen van psalmen niet toelaat - wat natuurlijk volstrekt ongerijmd is.
Laatst gewijzigd door Valcke op 11 mar 2021, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie