Gereformeerde Gemeenten

Erskinees

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Charles schreef: Tsja waar begint en eindigt het? Hoed aflaten in de kerk. Vrouwen aan het avondmaal met meerdere gaatjes/oorbellen in de oren. Broek bij vrouwen is gebruikelijk bij alle activiteiten buiten de kerk maar nu komen de meisjes naar club in een broek etc.
Hoofdbedekking is Bijbels te onderbouwen. Die gemeenteleden kan je dus in liefde aanspreken, of aan je kerkenraad vragen of er is een themaavond of -preek over gehouden kan worden. Zodat het dragen van hoofdbedekking ook onderbouwd en begrepen wordt.
Maar oorbellen en broeken... Waarom zou je jezelf daar zo ontzettend druk om maken? Dat behoort ook tot de vrijheid die we elkaar moeten geven.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Charles schreef: Tsja waar begint en eindigt het? Hoed aflaten in de kerk. Vrouwen aan het avondmaal met meerdere gaatjes/oorbellen in de oren. Broek bij vrouwen is gebruikelijk bij alle activiteiten buiten de kerk maar nu komen de meisjes naar club in een broek etc.
Mijn schoonzus is in de GG opgegroeid en zij moest zelfs een hoedje op naar de catechisatie.
Dat was bij ons in de CGK niet.
Nu wordt er inmiddels geen hoed meer gedragen bij rouwdiensten, daar was laatst een discussie over.
Dus ik denk dat een generatie verder dezelfde dingen gebeuren in de GG die nu bij ons gebeuren.
Dat laatste zou kunnen, daar kan ik niets van zeggen; ik ben geen profeet.

Maar de andere twee wil ik graag nuanceren. Er zijn nog steeds GG's waar meisjes een hoedje (of zo) op moeten bij de catechisatie. Bovendien waren er destijds ook GG's waar geen hoedje op catechisatie verplicht was. Oftewel: zowel toen als nu zijn er GG's waar een hoedje verplicht is en GG's waar een hoedje niet verplicht is. Het hangt er maar af naar welke gemeente je kijkt.

Wat rouwdiensten betreft: dat heeft niets met de GG te maken, dat zijn gewoon familiebijeenkomsten. Mogelijk is toevallig zo'n familie grotendeels of geheel GG, maar daarmee is het nog geen GG kerkdienst. Net zoals je scholen, winkels, enz. hebt met voornamelijk GG mensen als bezoeker of personeel.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Charles schreef:
Ukkie schreef:
Mara schreef:Hier ook iemand die worstelt met kerkelijke randzaken
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... -randzaken

Hij begint over het dragen van een broek, door de dames.
Maar is dat een kerkelijke randzaak? Het is m.i. iets anders als ze hem op zondag aan zouden trekken, toch?
En wat iemand een randzaak noemt, kan voor een ander wel een hoofdzaak zijn.
De broek/rok duscussie en iemand in de gemeente die een kerstboom heeft zijn vlgs mij geen dingen waar we ons mee bezig moeten houden. Als je je eraan ergert zie het dan als de splinters in andermans oog.
Tsja waar begint en eindigt het? Hoed aflaten in de kerk. Vrouwen aan het avondmaal met meerdere gaatjes/oorbellen in de oren. Broek bij vrouwen is gebruikelijk bij alle activiteiten buiten de kerk maar nu komen de meisjes naar club in een broek etc.
Volgens mij leert God ons om in een andere gezindheid te leven.
Geen wereldse gezindheid die uitkomt in het staan naar eer, aanzien, geld en seksuele vrijheid.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Mara

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:
Hoofdbedekking is Bijbels te onderbouwen. Die gemeenteleden kan je dus in liefde aanspreken, of aan je kerkenraad vragen of er is een themaavond of -preek over gehouden kan worden. Zodat het dragen van hoofdbedekking ook onderbouwd wordt.
Was het maar zo simpel. Dat is het echt niet. Start hier (de zoveelste) discussie en je zult zien dat de meningen uiteen zullen blijven liggen.
Er is dan nog wel een derde groep bij gekomen, in de loop van de jaren, nl. die wel bereid zijn om een sluier om te slaan, want dat zou bijbels zijn.
In onze gemeente was nog een tijdje dat de dames een hoed op moesten zetten als ze deelnamen aan het H.A., doopouder waren, belijdenis deden, maar een vrouw (de vrouw van een diaken notabene) ging gewoon aan de Tafel zitten zonder hoed.
Het gaf grote opschudding in de kerk. Kort daarna verlieten 3 gezinnen onze gemeente, mede om deze kwestie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Maar dat is geen GG, toch?
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Wat rouwdiensten betreft: dat heeft niets met de GG te maken, dat zijn gewoon familiebijeenkomsten. Mogelijk is toevallig zo'n familie grotendeels of geheel GG, maar daarmee is het nog geen GG kerkdienst. Net zoals je scholen, winkels, enz. hebt met voornamelijk GG mensen als bezoeker of personeel.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Want bij een familiebijeenkomst is normaliter geen dominee + ouderling aanwezig. Wordt er geen gebed en meditatie uitgesproken, niet gezongen ook. (enkele uitzonderingen daargelaten)
De rouwdienst is in de kerk of in een aula en daar zien mensen nu een verschil in, zo blijkt.
Het gaat er toch om dat er in het openbaar wordt gebeden en geprofeteerd?
De laatste rouwdienst in onze familie die in de GG is gehouden, was in 2014 en daar droegen alle vrouwen een hoed, ook zij die geen lid waren. Tot op het graf aan toe!
Mara

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:Maar dat is geen GG, toch?
Nee. Maar ik zei dat het vandaag de CGK is en wellicht over tien jaar de GG.
Die verschuiving overstijgt kerkmuren.
Hollander

Bericht door Hollander »

Mara schreef:
Tiberius schreef: Wat rouwdiensten betreft: dat heeft niets met de GG te maken, dat zijn gewoon familiebijeenkomsten. Mogelijk is toevallig zo'n familie grotendeels of geheel GG, maar daarmee is het nog geen GG kerkdienst. Net zoals je scholen, winkels, enz. hebt met voornamelijk GG mensen als bezoeker of personeel.
Daar ben ik het dus niet mee eens. (...)
Dus je ben het oneens met een feit? ;)
Mara

Bericht door Mara »

Hollander schreef:
Mara schreef:
Nee, dat het gewoon familiebijeenkomsten zijn. Want zo zou ik het niet typeren.
Een familiebijeenkomst is in een zaaltje, een restaurant, zonder dominee en ouderling. Of het moet toevallig de dominee zijn die..... :)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Hollander schreef:
Mara schreef:
Nee, dat het gewoon familiebijeenkomsten zijn. Want zo zou ik het niet typeren.
Een familiebijeenkomst is in een zaaltje, een restaurant, zonder dominee en ouderling. Of het moet toevallig de dominee zijn die..... :)
Of je het er niet mee eens bent, moet je zelf weten. Maar het is gewoon een feit; kijk maar even in de kerkorde en de commentaren daarop. Ik heb geen zin om dat voor je op te zoeken, omdat ik dat al zo vaak heb gedaan.
Orchidee

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

Erskinees schreef: Hoofdbedekking is Bijbels te onderbouwen. Die gemeenteleden kan je dus in liefde aanspreken, of aan je kerkenraad vragen of er is een themaavond of -preek over gehouden kan worden. Zodat het dragen van hoofdbedekking ook onderbouwd en begrepen wordt.
Met die materie heb ik ervaring......
Een gesprek is oke, een mening ook maar uiteindelijk waren de interpretaties over het bijbels gegeven verschillend op te vatten.
Dus toen is er wat hoofdbedekking aangaat tweedeling ontstaan.
Zo kan het dus gaan...
En dat spreid zich snel uit!
Als dochter van familie A géén hoofdbedekking op hoeft en goed bevriend is met dochter B van een andere familie, wil dochter A ook géén hoofdbedekking meer op want dat is op een bepaalde leeftijd toch een issue!
Je wilt niet anders zijn dan de ander...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel

Bericht door merel »

Klopt. Ik zat vroeger in een gemeente waar een deel van de vrouwen wel een hoed op had en een groter deel niet. De dochters van de eerste groep hebben geen hoed meer opgezet. Op dit moment zit ik in een gemeente waar niemand een hoed op heeft. Onze kinderen kennen het gebruik niet eens.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Onbegrijpelijk dat zo'n helder bijbels punt , wat je over de hele wereld in kerken ziet, zo makkelijk aan de kant wordt gezet.
Het kan niet anders of dit zijn de gevolgen van feministische invloeden.

Gelukkig ze je in sommige, wat meer evangelisch gekleurde, kringen , als bv Heartcry een omgekeerde beweging, en komt er weer meer aandacht voor de verschillen tussen man en vrouw en de daarbij behorende 'macht op het hoofd'
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Of je het er niet mee eens bent, moet je zelf weten. Maar het is gewoon een feit; kijk maar even in de kerkorde en de commentaren daarop. Ik heb geen zin om dat voor je op te zoeken, omdat ik dat al zo vaak heb gedaan.
Ik heb inmiddels op diverse GG sites gekeken en las wat de regels en gebruiken zijn bij rouwplechtigheid.
Het verschilt per plaats, dat zie ik ook.
Maar er zijn wel regels, zoals geen bloemen, kort memoriam spreken vóór de dienst, geen Psalmen zingen, geen kist er bij op het podium, dus de k.r. bedoelt zich wel degelijk met deze familiebijeenkomst. Alleen gedekte hoofden zie ik tot nu toe niet.
Maar goed, we houden er over op :)
merel schreef:Ik zat vroeger in een gemeente waar een deel van de vrouwen wel een hoed op had en een groter deel niet. De dochters van de eerste groep hebben geen hoed meer opgezet. Op dit moment zit ik in een gemeente waar niemand een hoed op heeft.
Zo ging het bij ons ook. Wel opmerkelijk dat de eerste vrouw in onze gemeente boven de 60 was.
Je verwacht zoiets eerder van een jongere, ik haatte vroeger ook dat baretje, vooral in de zomer.
merel

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:Onbegrijpelijk dat zo'n helder bijbels punt , wat je over de hele wereld in kerken ziet, zo makkelijk aan de kant wordt gezet.
Het kan niet anders of dit zijn de gevolgen van feministische invloeden.

Gelukkig ze je in sommige, wat meer evangelisch gekleurde, kringen , als bv Heartcry een omgekeerde beweging, en komt er weer meer aandacht voor de verschillen tussen man en vrouw en de daarbij behorende 'macht op het hoofd'
Klopt, bij mijn schoonmoeder in de RK bisschopskerk zien wij ook veel sluiers.
Plaats reactie