Zou het zo kunnen zijn dat het ook deels ook een handicap is om zo regelmatig een eigen predikant te hebben en/of zo snel een vacature zien opgevuld te worden zoals in HIA is gebeurd laatste jaren? Dat lijkt een grote zegen, maar het kan volgens mij ingewikkeld uitpakken (ik wil hier voorzichtig in zijn, want wie ben ik om iets van Gods besturing te vinden?). Ontberen doet mogelijk waarderen, terwijl overvloed hebben logischerwijs misschien sneller tot vergelijken leidt. Ds. J. werd bijna onmiddellijk opgevolgd door ds. S. (net als ds. J. ook nu in Ede weer onmiddellijk werd opgevolgd).GerefGemeente-lid schreef:Als het daadwerkelijk gaat om Hendrik-Ido-Ambacht en de prediking van diens predikant, kunnen we de gehele GG wel opdoeken.GGotK schreef:Bijzonder antwoord weer op refoweb.Evangelist schreef:Hendrik-Ido-AmbachtBertiel schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... verhoring/
waar gaat er een nieuwe HHK komen?
In de vraag komt alleen naar voren dat de betreffende predikant zakelijk is en nauwelijks geïnteresseerd. Er wordt niets gezegd over de prediking.
In het antwoord staat al snel de volgende zin: "En in die bezwaren ten opzicht van jullie predikant zal de prediking een stevige rol spelen."
Ontwikkelingen HHK
Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK
-
Re: Ontwikkelingen HHK
Een dominee heeft mij wel eens verteld dat je moet opletten als dominee zijnde als er mensen je gemeente verlaten. Dan praat ik niet over mensen die afhaken, maar mensen die naar een ander kerkverband gaan. Zeker als je ziet dat kinderen van God je gemeente verlaten, dan gaat er echt iets mis.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Snap je denkwijze en dat kan zeker zo zijn maar in deze casus ligt het echt aan het functioneren van de ds. en gebrek aan oppakken van feedback.Job schreef:Zou het zo kunnen zijn dat het ook deels ook een handicap is om zo regelmatig een eigen predikant te hebben en/of zo snel een vacature zien opgevuld te worden zoals in HIA is gebeurd laatste jaren? Dat lijkt een grote zegen, maar het kan volgens mij ingewikkeld uitpakken (ik wil hier voorzichtig in zijn, want wie ben ik om iets van Gods besturing te vinden?). Ontberen doet mogelijk waarderen, terwijl overvloed hebben logischerwijs misschien sneller tot vergelijken leidt. Ds. J. werd bijna onmiddellijk opgevolgd door ds. S. (net als ds. J. ook nu in Ede weer onmiddellijk werd opgevolgd).
-
- Verbannen
Wie zegt het dat het komt door het functioneren van de dominee?Erskinees schreef:Het is jammer dat het in zo'n grote gemeente zo fout loopt door het functioneren van een ds. Gelukkig stoppen de leden die weggaan niet met geloven en vormen ze een andere bijbelgetrouwe gemeente binnen de HHK, maar het blijft vervelend.
Ik geloof er niets van. Tegenwoordig ligt alles aan de dominee: je functioneert niet goed; de prediking is te eenzijdig; als mensen in de lijdelijkheid komen, is er sprake van kleine lettertjes; en als het sterven daar is, is het straks nog de schuld van de dominee als mensen verloren gaan.
Ik vind het allemaal nogal wat. Volgens mij is het meer een teken des tijds. Wij willen zelf koning zijn en daarom hebben we de prediking die God door Zijn dienstknechten ons laat verkondigen ten diepste niet voor nodig.
Nou, dat zijn wel wat grote woorden. Die bovendien onjuist zijn.GerefGemeente-lid schreef:Wie zegt het dat het komt door het functioneren van de dominee?Erskinees schreef:Het is jammer dat het in zo'n grote gemeente zo fout loopt door het functioneren van een ds. Gelukkig stoppen de leden die weggaan niet met geloven en vormen ze een andere bijbelgetrouwe gemeente binnen de HHK, maar het blijft vervelend.
Ik geloof er niets van. Tegenwoordig ligt alles aan de dominee: je functioneert niet goed; de prediking is te eenzijdig; als mensen in de lijdelijkheid komen, is er sprake van kleine lettertjes; en als het sterven daar is, is het straks nog de schuld van de dominee als mensen verloren gaan.
Ik vind het allemaal nogal wat. Volgens mij is het meer een teken des tijds. Wij willen zelf koning zijn en daarom hebben we de prediking die God door Zijn dienstknechten ons laat verkondigen ten diepste niet voor nodig.
Ik denk dat je de situatie daar niet kent. Als dat wel zo zou zijn, zou je de vraagsteller zeker begrijpen, evenals het antwoord.
Even los van deze specifieke gemeente: het is zeker een teken van de tijd dat mensen negatief staan ten opzichte van de prediking GG-lid. In de Refoweb vraag lees ik over honderden leden die weggaan en jongeren die massaal afhaken. Laten we er vanuit gaan dat dit klopt. Dan is er echt meer aan de hand. Dat kun je niet neersabelen met dit standaard argument. Bovendien gaan de leden naar een net-zo-strenge HHK. Ook daar zou dan toch dezelfde vijandschap moeten optreden? Volgens mij klopt je redenatie niet.
Ik denk inderdaad dat de discussie niet om een specifieke case zou moeten gaan.
Het leeft in tal van gemeenten. (Overigens niet alleen in de GG) Er is veel onrust, onbegrip etc.
De vraag die Erskinees stelt is een terechte.
Het leeft in tal van gemeenten. (Overigens niet alleen in de GG) Er is veel onrust, onbegrip etc.
-
- Verbannen
Ik weet meer dan jij denkt. Hoewel ik dat eerder deze middag al schreef, verdriet het mij niet om dat nogmaals te vermelden.Tiberius schreef:Nou, dat zijn wel wat grote woorden. Die bovendien onjuist zijn.GerefGemeente-lid schreef:Wie zegt het dat het komt door het functioneren van de dominee?Erskinees schreef:Het is jammer dat het in zo'n grote gemeente zo fout loopt door het functioneren van een ds. Gelukkig stoppen de leden die weggaan niet met geloven en vormen ze een andere bijbelgetrouwe gemeente binnen de HHK, maar het blijft vervelend.
Ik denk dat je de situatie daar niet kent. Als dat wel zo zou zijn, zou je de vraagsteller zeker begrijpen, evenals het antwoord.
Bovendien: ik begrijp het ook niet zo goed. Als je lid bent in zo'n grote gemeente is het toch niet logisch dat je de dominee elke dag spreekt? Dus wat er dan bedoelt wordt met dat de dominee niet geïnteresseerd is, begrijp ik niet zo.
En ja, niet elke predikant is innemend en niet dominee heet met zijn achternaam J... ehh, niet elke dominee heeft hetzelfde karakter, maar al dat geredetwist over allerlei gebreken van predikanten, ik word er vreselijk moe van. Het is nu al ongeveer de vierde predikant binnen 5 jaar tijd, en dan weten wij nog niet eens alles. Ik geloof toch dat het een teken is van de eindtijd. 50 jaar geleden hoorde je nooit over zulk soort moeilijkheden.
En wat betreft de prediking: ik zat dit weekend nog wat te lezen van de grondlegger van de GG, nou, die zou vandaag de dag zeker vallen onder een 'Evangelie met kleine lettertjes'. De vraag is dan of de prediking veranderde in de afgelopen decennia, of dat wij als mensen dusdanig aan het veranderen zijn naar een kind van onze tijd. Ik geloof steeds meer dat het post-moderne denken ook binnen onze gezindte er debet aan is dat we overal kritiek op hebben.
Vroeger zeiden ze wel: bid de predikant vol, dan kan hij u vol preken. Misschien gebeurt dat wel veel te weinig..., en bidden wij of er een nieuwe gemeente van een ander kerkverband mag worden opgericht of dat de dominee een beroep mag aannemen naar een andere gemeente..., en zien we het nog als gebedsverhoring ook als dat gebeurt.
En ondertussen zit ik al 18 jaar in een herderloze gemeente. Sorry, maar dan word ik wel wat opstandig hoor, ook al is dat niet zoals het hoort.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 22 aug 2022, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
De vierde die/wat?GerefGemeente-lid schreef:
Het is nu al ongeveer de vierde predikant binnen 5 jaar tijd,
De laatste zin die ik vet maakte snap ik helemaal van je. Zou het kunnen dat we de rol van 'de herder' veel te belangrijk gemaakt hebben? En dat we daardoor als 'gewoon' gemeentelid in de achterover-stand staan?GerefGemeente-lid schreef:Ik weet meer dan jij denkt. Hoewel ik dat eerder deze middag al schreef, verdriet het mij niet om dat nogmaals te vermelden.
Bovendien: ik begrijp het ook niet zo goed. Als je lid bent in zo'n grote gemeente is het toch niet logisch dat je de dominee elke dag spreekt? Dus wat er dan bedoelt wordt met dat de dominee niet geïnteresseerd is, begrijp ik niet zo.
En ja, niet elke predikant is innemend en niet dominee heet met zijn achternaam J... ehh, niet elke dominee heeft hetzelfde karakter, maar al dat geredetwist over allerlei gebreken van predikanten, ik word er vreselijk moe van. Het is nu al ongeveer de vierde predikant binnen 5 jaar tijd, en dan weten wij nog niet eens alles. Ik geloof toch dat het een teken is van de eindtijd. 50 jaar geleden hoorde je nooit over zulk soort moeilijkheden.
En wat betreft de prediking: ik zat dit weekend nog wat te lezen van de grondlegger van de GG, nou, die zou vandaag de dag zeker vallen onder een 'Evangelie met kleine lettertjes'. De vraag is dan of de prediking veranderde in de afgelopen decennia, of dat wij als mensen dusdanig aan het veranderen zijn naar een kind van onze tijd. Ik geloof steeds meer dat het post-moderne denken ook binnen onze gezindte er debet aan is dat we overal kritiek op hebben.
Vroeger zeiden ze wel: bid de predikant vol, dan kan hij u vol preken. Misschien gebeurt dat wel veel te weinig..., en bidden wij of er een nieuwe gemeente van een ander kerkverband mag worden opgericht of dat de dominee een beroep mag aannemen naar een andere gemeente..., en zien we het nog als gebedsverhoring ook als dat gebeurt.
En ondertussen zit ik al 18 jaar in een herderloze gemeente. Sorry, maar dan word ik wel wat opstandig hoor, ook al is dat niet zoals het hoort.
De eerste vetgedrukte zin kan ik niet volgen. Nogal logisch dat we 50 jaar geleden minder (ik zeg bewust niet: nooit) over zulk soort moeilijkheden hoorden. Dit forum bestond toen nog niet ;-). Zonder dollen: zo'n beetje alles wat waar ook ter wereld gebeurt staat een paar minuten later op je scherm. Je kunt die tijden moeilijk vergelijken. Althans, zo zie ik het.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Heb je de serie "Predikanten en Oefenaars" weleens gelezen GGL ?
Ik meen 6 delen. Maar daar lees je zoveel kerkelijke narigheid dat je al lezend denkt, het valt tegenwoordig nog wel mee.
Dat is natuurlijk niet zo, maar het is ook niet zo dat het 50 of 100 jaar geleden beter was.
Ik meen 6 delen. Maar daar lees je zoveel kerkelijke narigheid dat je al lezend denkt, het valt tegenwoordig nog wel mee.
Dat is natuurlijk niet zo, maar het is ook niet zo dat het 50 of 100 jaar geleden beter was.
-
Zouden er vooral niet heel veel vragen zijn Bezorgd?Bezorgd schreef:Ik denk inderdaad dat de discussie niet om een specifieke case zou moeten gaan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
-
Welke vragen?HersteldHervormd schreef:Zouden er vooral niet heel veel vragen zijn Bezorgd?Bezorgd schreef:Ik denk inderdaad dat de discussie niet om een specifieke case zou moeten gaan.
-
Over leer en prediking?Geytenbeekje schreef:Welke vragen?HersteldHervormd schreef:Zouden er vooral niet heel veel vragen zijn Bezorgd?Bezorgd schreef:Ik denk inderdaad dat de discussie niet om een specifieke case zou moeten gaan.
Maar misschien ook over de gang van zaken.
-
- Verbannen
Zeker. De Overduinen hadden bijvoorbeeld niet zo'n volgzaam karakter. Dat is algemeen bekend en op Digibron na te lezen.Bezorgd schreef:Heb je de serie "Predikanten en Oefenaars" weleens gelezen GGL ?
Maar dat betekent niet dat we overal moeten gaan klagen en allerlei publiekelijke discussies moeten gaan houden. Je weet zelf dat dat in het verleden hier al veel te vaak gebeurd is.
De enige juiste weg is de binnenkamer, de wijkouderling en de kerkenraad en daarna eventueel classis en PS/GS, in die volgorde! Een andere weg zie ik niet.