Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

-DIA-

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Als er camera opnames zijn is de kerk altijd donkerder.
De RO neemt enorme lampen mee en richt deze op her podium. Ook al heeft de kerk alle verlichting aan is het podium nog licher als de kerk.
Dat is dus voor het filmen.
Ooooohhhhhh nu snap ik het ineens! Bij ons in de kerk word nooit gefilmd! Dat moet het dus zijn!
Nu wordt het me compleet helder! ::tilt
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

Er zal vast geen professionele opname van de RO zijn :roll:
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

ejvl schreef:Er zal vast geen professionele opname van de RO zijn :roll:
nee, helaas niet, het zou de moeite waard geweest zijn.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

@Dia: volgens mij wil je vooral geloven dat het er om gaat om op de wereld te lijkn. Dan moet je dat vooral doen. En er vooral een probleem van maken. Sticht jou en anderen, toch?

Gaat het dan niet om de sfeer? Vast wel. Maar is het dan verkeerd dat er sfeer is op een jongerendag?
Wil men dan op de wereld lijken? Of wil men gewoon dat het een fijne dag is, waarbij men goed kan zien wat er op het podium gebeurt?
Als jij op zondag naar de dominee kijkt, hoef je alleen te zien wat er op de preekstoel gebeurt. Die is meestal extra verlicht, zodat de dominee ook in zijn Bijbel kan lezen. De rest van het podium kun je minder zien, maar dat is niet erg.
Maar als er van alles op het podium gebeurt, dan is het fijn als je dat goed kunt zien.

Maar goed, je mag er een probleem van maken. Dat recht heb je en voel je vrij het te gebruiken.
- Niet meer zo actief -
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Was het weer zo donker in de zaal als toen op dat filmpje dat hier eens stond.
Waarvoor dient die donkerheid eigenlijk. Ik weet wel dat het wellicht een niet zo welkome
vraag is, maar misschien wel iets om over na te denken. Ik zag laatst een foto in de krant
van een GG jongerenbijeenkomst, ook zo donker! Waarom? Waartoe? Is dat mode?
Heeft het iets meer in zich? Het doet mij namelijk (moet ik misschien sorry zeggen!?) denken
aan meer wereldgelijkvormigheid. Het deed me bij dat filmpje denken aan disco's waar
het ook zo schemerig schijnt te zijn.
Ach ja, DIA, het is maar welke associatie je wilt maken.
Toen de eerste GG-kerken werden uitgerust met van die klapbanken met gestoffeerde zitting (Goes, Yerseke) werd er ook gemopperd dat het wel een bioscoop leek.
Waarom toch altijd die negatieve benadering? Die banken zitten gewoon lekker, en een donkere zaal legt de focus helemaal op het podium. Puur praktisch.
~~Soli Deo Gloria~~
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Wat ik hier nog aan toe wil voegen: dit gesprek leidt af van het onderwerp van dit topic.

Zondagmiddag hadden wij een preek over "het werk van de Geest"
Uit mijn hoofd gezegd waren de punten:
Door het Woord
In het hart
Naar het heil

Dit naar aanleiding van Hand. 2:36-38
36 Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt.
37 En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders?
38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.

Het eerste punt ging ook in op de hele preek van Petrus. Het is opvallend dat op de dag dat de Heilige Geest komt, de preek gaat over de Christus der Schriften. Hieruit blijkt dat de Geest het Woord gebruikt om op Christus te wijzen. Hij staat in het middelpunt.

De Geest zorgt er ook voor dat het Woord in het hart komt. De hoorders werden verslagen in het hart en riepen uit: Wat moeten wij doen? Niet een vraag naar werkheiligheid, maar een vraag in geestelijke verlegenheid.

De Geest wijst de weg naar het heil: Bekeert u! Er schijnt in het Grieks iets te staan dat met name wijst naar de verandering van denken. Verwerp de Christus niet langer, maar buig voor Hem.
- Niet meer zo actief -
windorgel

Bericht door windorgel »

De preek die gistermorgen gelezen werd was van Philpot. De tekst 1 Joh. 4:1 Beproeft de geesten of ze uit God zijn.
Wat is het voor alle dingen nodig onszelf te beproeven. Kunnen we Johannes naspreken in waarheid: Wij zijn (ik ben) uit God? (vers 6)
Panny

Bericht door Panny »

Preek over Hooglied 8:5a:
"Wie is zij, die daar opklimt uit de woestijn, en liefelijk leunt op haar Liefste? "
Hele mooie preek over:
- Wie zijn ze die komen?
- Waar komen ze vandaan?
- Hoe komen ze?

Het zijn de dochters van Jeruzalem die de koninklijke karavaan vanuit de woestijn naar de stad (die hoger gelegen is) zien komen.
Maar naast de Koning zien ze een vrouw leunend op de Koning. Ze vragen zich af wie die vrouw is?

De vrouw die naar de stad komt is een inwoonster uit de woestijn.
De woestijn is een doods gebied vol gevaar, onvruchtbaarheid, verlatenheid, etc.

De vrouw komt leunend op de Koning. Ze vertrouwd met haar hele ziel alleen op Hem.
Dit leunen betekent dichtbij Hem leven. Voorzichtig en afhankelijk. Jezelf wantrouwen maar volledig vertrouwen op Hem.
Het leven leunend op Christus is een opklimmend leven. Vanuit de woestijn naar de stad.
Maar het is ook juist een leven waarin jezelf steeds minder wordt en Hij steeds groter.
Als je ziet hoe je hart vol is van zondige lusten maar dat Hij je elke keer weer wast en reinigt. Als jij steeds weer valt in zonde maar Hij je steeds weer getrouw opricht.
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

Panny schreef:Preek over Hooglied 8:5a:
"Wie is zij, die daar opklimt uit de woestijn, en liefelijk leunt op haar Liefste? "
Hele mooie preek over:
- Wie zijn ze die komen?
- Waar komen ze vandaan?
- Hoe komen ze?

Het zijn de dochters van Jeruzalem die de koninklijke karavaan vanuit de woestijn naar de stad (die hoger gelegen is) zien komen.
Maar naast de Koning zien ze een vrouw leunend op de Koning. Ze vragen zich af wie die vrouw is?

De vrouw die naar de stad komt is een inwoonster uit de woestijn.
De woestijn is een doods gebied vol gevaar, onvruchtbaarheid, verlatenheid, etc.

De vrouw komt leunend op de Koning. Ze vertrouwd met haar hele ziel alleen op Hem.
Dit leunen betekent dichtbij Hem leven. Voorzichtig en afhankelijk. Jezelf wantrouwen maar volledig vertrouwen op Hem.
Het leven leunend op Christus is een opklimmend leven. Vanuit de woestijn naar de stad.
Maar het is ook juist een leven waarin jezelf steeds minder wordt en Hij steeds groter.
Als je ziet hoe je hart vol is van zondige lusten maar dat Hij je elke keer weer wast en reinigt. Als jij steeds weer valt in zonde maar Hij je steeds weer getrouw opricht.
Komt mij bekend voor ergens, maar hoe, wat of wie vraag ik mij af. Dat is mij nu onbekend :huhu
Panny

Bericht door Panny »

Een recente preek van ds. A.T. Huijser.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Panny schreef:Een recente preek van ds. A.T. Huijser.
Oei, dat is niet best... ;)
Panny

Bericht door Panny »

Mister schreef:
Je reactie is cryptisch! Wat bedoel je?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Panny schreef:
Mister schreef:
Je reactie is cryptisch! Wat bedoel je?
De titel van het topic is: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Jouw opmerking: een recente preek van ds. A.T. Huijser.
Ik snap ook wel dat de preek daar niet over ging, maar ik kon het even niet laten... ;)
Panny

Bericht door Panny »

Ah, een misverstand.
Ik reageer op de vraag van Hendrik de 3de.
Waar de preek over ging lees je een paar reacties terug ;)
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

Had ik het toch goed ... of het vervolg daarop ... i.i.g Ds. Huijser :huhu
Gesloten