Gereformeerde Gemeenten

Geytenbeekje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ouderling schreef:
Geytenbeekje schreef:
Ouderling schreef:Als de Heere wederbaart, krijg je met God te doen. We zijn namelijk niet uit Jezus gevallen maar uit God gevallen. Dat gaat de Heere je doen inzien. En nee dan is er niet gelijk zicht op of kennis van Christus. Een zondaar gaat later (dat kan bij de ene persoon een dag zijn en bij de andere een jaar) pas vragen (met zondag 5) hoe hij wederom tot genade kan komen. Is er een middel om die welverdiende straf te ontgaan? Dan krijgt Jezus waarde als Middelaar als Hij Zich openbaart.
Waar lees je in de Bijbel dat het bij sommigen jaren kan duren ? David bijv zondigde wel lang inderdaad maar dat is wat anders
Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijkzij door Adam zijn verdoemd geworden?
Neen zij , maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.
Zondag 7 vraag 20
Al zijn weldaden aannemen.
Dus niet alleen zien hoe zij ellendig en een drekhoop van zonde zijn. En later (jaren) dingen pas inzien..
Dan kun je nog alle kanten op of iemand bekeert is of niet.
Zeker worden ze gelijk ingelijfd in Christus! Maar dat wil niet zeggen dat ze bij de eerste schreeuw naar God al kennis van Hem hebben of zicht op Hem.
En inderdaad, voor Christus kan het alle kanten nog op. Dus daarom mag er ook geen rust gegeven worden buiten Hem.
Dit riekt heel erg naar zien is nog geen hebben.
Valcke die heeft hier pas nog heel wat woorden aan gewijd, moet je dat maar eens teruglezen.
Misschien wel erg makkelijk van mij maar hij kan dat veel beter verwoorden dan ik.
Ouderling

Bericht door Ouderling »

Ouderling schreef:
Geytenbeekje schreef:
Ouderling schreef:Als de Heere wederbaart, krijg je met God te doen. We zijn namelijk niet uit Jezus gevallen maar uit God gevallen. Dat gaat de Heere je doen inzien. En nee dan is er niet gelijk zicht op of kennis van Christus. Een zondaar gaat later (dat kan bij de ene persoon een dag zijn en bij de andere een jaar) pas vragen (met zondag 5) hoe hij wederom tot genade kan komen. Is er een middel om die welverdiende straf te ontgaan? Dan krijgt Jezus waarde als Middelaar als Hij Zich openbaart.
Waar lees je in de Bijbel dat het bij sommigen jaren kan duren ? David bijv zondigde wel lang inderdaad maar dat is wat anders
Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijkzij door Adam zijn verdoemd geworden?
Neen zij , maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.
Zondag 7 vraag 20
Dus niet alleen zien hoe zij ellendig en een drekhoop van zonde zijn. En later (jaren) dingen pas inzien..
Zeker worden ze gelijk ingelijfd in Christus! Maar dat wil niet zeggen dat ze bij de eerste schreeuw naar God al kennis van Hem hebben of zicht op Hem.
En inderdaad, voor Christus kan het alle kanten nog op. Dus daarom mag er ook geen rust gegeven worden buiten Hem.
Je haalt dingen door elkaar.
Marck

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

Geytenbeekje schreef:
Ouderling schreef:
Geytenbeekje schreef:
Zondag 7 vraag 20
Dit riekt heel erg naar zien is nog geen hebben.
Valcke die heeft hier pas nog heel wat woorden aan gewijd, moet je dat maar eens teruglezen.
Misschien wel erg makkelijk van mij maar hij kan dat veel beter verwoorden dan ik.
Geytenbeekje, staat ingelijfd in Christus niet gelijk aan "hebben"? Gaat toch om meer dan enkel zien?
Geytenbeekje

Als je bent ingelijfd, heb je het eeuwige leven en is er een onderdeel van je leven geworden om naast de zonden die kwellen vreugde om God te dienen.
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 20 feb 2021, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Guy

Bericht door Guy »

De toerekening is volkomen maar het aannemen gebrekkig.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Geytenbeekje

Guy schreef:De toerekening is volkomen maar het aannemen gebrekkig.
Ja maar het punt was dat de 3 stukken van elkaar los gereten werden.
Hoe meer jaren je God mag dienen hoe meer kennis je hebt aan jezelf maar ook wie God is.
Maar Hem centraal stellen ook.
Ik zou het raar vinden dat je wel in je verdere leven met Hem wel alleen je ellende meer en meer zou moeten zien ( dat klopt, maar is niet het enige)
Maar dat dankbaarheid een achteraankomer is en dat enkel voor de 'gevestigden' is.
Guy

Bericht door Guy »

Geytenbeekje schreef:
Hoe meer jaren je God mag dienen hoe meer kennis je hebt aan jezelf maar ook wie God is.
Ik zou het raar vinden dat je wel in je verdere leven met Hem wel alleen je ellende meer en meer zou moeten zien ( dat klopt, maar is niet het enige)
Maar dat dankbaarheid een achteraankomer is en dat enkel voor de 'gevestigden' is.
Maar dat wordt toch nergens gesteld of gesuggereerd?
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

CvdW schreef:
Erskinees schreef:Hoezo is dat een fundamenteel probleem?
Hoe vaak per jaar hoor je zoiets van de kansel? In mijn gemeente is dat op twee handen te tellen. Is dat nou zo dramatisch wanneer je er zelf anders over denkt?
Hier nagenoeg elke week.
Ik Krimpen is plek genoeg voor je.
Geytenbeekje

Guy schreef:
Geytenbeekje schreef:
Dat eerste niet, dat tweede deels wel
Maar wat ik al zei,
De begrippen van dogma en gevoelen kan erg verwarren
Guy

Bericht door Guy »

Geytenbeekje schreef:Dat eerste niet, dat tweede deels wel
Of je begrijpt het verkeerd. Je kunt dat niet zomaar als een feit neerzetten en daar vervolgens de discussie op vervolgen. Je zult dan eerst moeten duidelijk maken dat je veronderstelling juist is. Juist omdat hier de meningen over verschillen.
Ouderling

Bericht door Ouderling »

Geytenbeekje schreef:
Guy schreef:
Geytenbeekje schreef:
Dat eerste niet, dat tweede deels wel
Maar wat ik al zei,
De begrippen van dogma en gevoelen kan erg verwarren
Waar wordt dat gesteld of gesuggereerd en door wie?
Geytenbeekje

Guy schreef:
Of je begrijpt het verkeerd. Je kunt dat niet zomaar als een feit neerzetten en daar vervolgens de discussie op vervolgen. Je zult dan eerst moeten duidelijk maken dat je veronderstelling juist is. Juist omdat hier de meningen over verschillen.
Prima, maar ik wacht op een bijdrage van Ouderling, dan kan ik daar wel een reactie op geven.
Uiteraard heeft hij het recht om niets te zeggen.
Maar ik zei niet dat iemand gezegd heeft zien is nog geen hebben.
Alleen DIA had dat gezegd maar dat was in een ander draadje. En wat DIA toen zei zie ik voor een groot deel terug in de antwoorden van Ouderling.
Toen had Valcke daar een mooie betoog uiteengezet waarom dat on-Bijbels is.
Ouderling

Bericht door Ouderling »

Geytenbeekje schreef:
Guy schreef:
Prima, maar ik wacht op een bijdrage van Ouderling, dan kan ik daar wel een reactie op geven.
Uiteraard heeft hij het recht om niets te zeggen.
Maar ik zei niet dat iemand gezegd heeft zien is nog geen hebben.
Alleen DIA had dat gezegd maar dat was in een ander draadje. En wat DIA toen zei zie ik voor een groot deel terug in de antwoorden van Ouderling.
Toen had Valcke daar een mooie betoog uiteengezet waarom dat on-Bijbels is.
Je haalt hele verschillende dingen door elkaar. Zien en hebben is een hele andere discussie.
De discussie werd gevoerd over het roepen naar een onbekende God. Daarop antwoordde iemand, ik meen Hollander, dat er altijd al enige kennis van Christus is vanaf het begin oid.
Daar heb ik op gereageerd. Dat je eerst met God te doen krijgt voordat je Christus nodig krijgt als Middelaar.
Geytenbeekje

De antwoorden die je geeft Ouderling doet de suggestie wekken dat een kind van God eerst alleen ellende ziet en pas na vele jaren komt tot Hem danken. Je gaf aan dat dit kon.
Toen heb ik in mijn gebrekkigheid gezegd dat ik dan vind dat dan de 3 stukken uit-één-gereten wordt.
Omdat de Bijbel nergens schrijft dat een Christen een poos in het diepe kan lopen zonder zien van Hem enzovoort enzovoort.
Een Christen kan wel in de zonde blijven voor een tijd zie bijv. David maar als de Heilige Geest in je hart komt wonen wordt je ingelijfd in Hem en zal je daarom ook zien hoe goed het is om Hem te vrezen en Hem ook daadwerkelijk vrezen.
Ik geloof niet dat er dan een hele tijdsspanne tussen zit want dan is het gewoon tijdgeloof
Maar als je het met mij eens bent is het goed en kan deze discussie worden gesloten.
Ouderling

Bericht door Ouderling »

Geytenbeekje schreef:De antwoorden die je geeft Ouderling doet de suggestie wekken dat een kind van God eerst alleen ellende ziet en pas na vele jaren komt tot Hem danken. Je gaf aan dat dit kon.
Toen heb ik in mijn gebrekkigheid gezegd dat ik dan vind dat dan de 3 stukken uit-één-gereten wordt.
Omdat de Bijbel nergens schrijft dat een Christen een poos in het diepe kan lopen zonder zien van Hem enzovoort enzovoort.
Een Christen kan wel in de zonde blijven voor een tijd zie bijv. David maar als de Heilige Geest in je hart komt wonen wordt je ingelijfd in Hem en zal je daarom ook zien hoe goed het is om Hem te vrezen en Hem ook daadwerkelijk vrezen.
Ik geloof niet dat er dan een hele tijdsspanne tussen zit want dan is het gewoon tijdgeloof
Je hebt mijn post niet begrepen. Ik heb het niet over ellende gehad en niet over danken. Het ging over het onderscheid tussen het kennen van God en het kennen van Christus.
Plaats reactie