Laatst gekochte boeken

Schemerlichtje

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Schemerlichtje »

JolandaOudshoorn schreef:Op de rommelmarkt afgelopen zaterdag het boek: "in Zijn arm de lammeren" opgeduikeld. Wat is dat een zeldzaam goed boek, zeg!
Geweldig mooi! Destijds was er een hoornspel van. Ontroerend en zoveel lessen. Wat er dan ook allemaal tegenin te werpen is: wie niet wordt als een kind
(ik heb er al vaker op RF over geschreven...)
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Schemerlichtje schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Op de rommelmarkt afgelopen zaterdag het boek: "in Zijn arm de lammeren" opgeduikeld. Wat is dat een zeldzaam goed boek, zeg!
Geweldig mooi! Destijds was er een hoornspel van. Ontroerend en zoveel lessen. Wat er dan ook allemaal tegenin te werpen is: wie niet wordt als een kind
Er is ook een vervolg op, dacht ik. 'Het scharlaken koord' of iets dergelijks.
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Schemerlichtje schreef:
Er is ook een vervolg op, dacht ik. 'Het scharlaken koord' of iets dergelijks.
En DAT boek had ik nou op de rommelmarkt, op Koninginnedag, nog niet gelezen. Ik moet ook mijn biebboeken bijhouden :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

In Zijn arm de lammeren, inderdaad... ik herinner me nog dat ik volgens mij nog maar een jaar of 7 was ofzo toen dat hoorspel er was, en een keer heb ik het gehoord toen mijn zus op m'n kamer sliep... :cry
Later het boek gelezen..zo indrukwekkend!
Neeltje Jans, moeder van 4
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Het vervolg ervan is idd. Het scharlaken koord, maar dat vond ik niet zo indrukwekkend als:" In Zijn arm de lammeren" dat heb ik menigmaal gelezen en had het dan ook zo weer uit.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Neeltje Jans schreef:In Zijn arm de lammeren, inderdaad... ik herinner me nog dat ik volgens mij nog maar een jaar of 7 was ofzo toen dat hoorspel er was, en een keer heb ik het gehoord toen mijn zus op m'n kamer sliep... :cry
Later het boek gelezen..zo indrukwekkend!
Klopt, het is (k meen in de jaren 80 of begin 90) uitgezonden door de EO.
Overigens was er kort na het verschijnen van het eerste boek al een en ander te doen
over de inhoud.
Waren er bij het eerste boek voor sommigen al twijfels,
bij het verschijnen van "Het scharlaken koord" werden die nog eens
duidelijk bevestigd.
Misschien moeten soms eens door vrome woorden heen prikken...
Ik geef toe dat niet iedereen dat zal kunnen, maar een beetje opletten kan geen kwaad.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Een boek dat ik iedereen kan aanbevelen:

De zevende Vrijstad
door
ds. C.A. van Dieren

Citaat achterkant:
Een ijzeren bijl vliegt van de steel, suist door de lucht en treft een man. Een ongeluk!
Onmiddelijk slaat daar de doodslager op de vlucht, want nu zal de bloedwreker hem doden.
Waar is hij veilig?
Geholpen door handwijzers, zoekt de doodslager de weg die hem gewezen wordt, terwijl de
bloedwreker hem met opgeheven zwaard achtervolgt.
Eindelijk bereikt hij de vrijstad en komt uitgeput door de poort naar binnen.Nu is hij vrij...
Of niet?
De Heere had in de burgelijke wetten zes vrijsteden aan Israël gegeven. Doormiddel van
deze vrijstden geeft de Heere geestelijk onderwijs.
Zo kan Christus de zevende Vrijstad genoemd worden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Nog even over het boek `In Zijn arm de lammeren`van Corneli(u)s Lambregtse. Woonde meen ik in Amerika en was familie (schoonzoon?) van de emerituspredikant Wielhouwer (behorend tot de Amerikaanse Ger. Gemeenten). Lambregtse kwam oorspronkelijk uit Zeeland.
Zijn boek is een verhaal dat waar maar niet echt gebeurd is (althans zo kwam het bij mij over). Het gaat in dat boek over de leer van de Gereformeerde Gemeenten versus leer van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en over de twee `hoofdrolspelers`in die strijd om de (ware) leer tussen Dr Steenblok en Ds Kok. In het boek respectievelijk Steenhouwer en - inderdaad - Kok genoemd.
Ik meen dat dit boek wel wat te weeg bracht indertijd.
De sympathie ging bij allen die het boek in die tijd gelezen hebben naar Fransje (of Fritsje) en de dominee Kok. Ook een indertijd bekende Zeeuwse vrome vrouw die dus wel echt bestond stond model voor een van de personages met een nickname. Het leukste en ontroerendste moment is dat Ds Kok preekte over `wie dorst heeft kome en neme dit water om niet`o.i.d. Fransje, ook in de kerk aanwezig, had verschrikkelijke dorst (het was warm) en liep pardoes op de dominee toe die Fransje uit zijn glas liet drinken en het kind ten voorbeeld stelde.
Het boek `Het scharlaken koord`ging - meen ik - over de `tiener`zwangerschap van zus Wantje. Dit boek heb ik nooit verder gelezen dan de eerste tiental bladzijden en weet er verder niets van.
Over Corneli(u)s Lambrechtse en `In Zijn arm de lammeren`is wellicht nog wel wat op internet te vinden (Wikipedia wellicht?)
helma

Bericht door helma »

ik heb er ooit een werkstuk over gemaakt in het kader van: het kind in de literatuur (geloof niet dat het literatuur was maar vooruit; het mocht wel)
Fransje, Bartje, Ciske
Wel leuk om je erin te verdiepen.
Van "Het Scharlaken kooord" kan ik maar 1 ding zeggen: bah. Ik heb er spijt van het ooit gelezen te hebben.

Sexueel getinte passages vermengd met Bijbelteksten.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Orchidee schreef: Wij krijgen nooit boeken of kadobonnen, dus hoef ik ze niet te besteden ook :)
Maar ik ga vandaag ook de economie steunen en een boek aanschaffen :yahoo
http://www.nnbh.com/titels/Koken-met-de ... 644878.htm
Wat een miskoop :fi , als ik er iemand blij mee kan maken... :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Eppo Gremdaat

Hij is priester en bekende Nederlander. Ons `roomse troetelkind`. Een fascinerende TV-persoonlijkheid, een uitgesproken verdediger van het christelijk geloof. Hij wordt vaak gezien als een orthodoxe scherpslijper. In dit boek - van Gerrit Morren - ontmoet je een andere Antoine Bodar..
Eppo Gremdaat

Om misverstand te voorkomen: voorgaande m.b.t. Antoine Bodar is van de flaptekst van het boek overgenomen, deze tekst is dus niet van mij. (Ik had inmiddels al een pb die dit wellicht niet begreep).
dennis

Bericht door dennis »

Nog even over "In Zijn arm de lammeren": je kunt erover van mening verschillen, maar het is een boek dat je raakt.
Het vervolg daarintegen is mijns inziens mislukt. Dit gaat over de zus van Fransje (de hoofdpersoon van het eerste boek) die zwanger raakt van een roomse jongen.
Er wordt - zeker voor die tijd - behoorlijk openhartig over sexualiteit geschreven, en helaas (vind ik) niet op een goede manier. Een van de bezwaren die ik er tegen heb is dat de hoofdpersoon een meisje is, maar dat haar een mannelijke seksualiteitsbeleving wordt toegedicht. Heel onrealistisch.
Dan schijnt er ook nog een derde deel te zijn, maar dat heb ik nooit gelezen.
Ander

Bericht door Ander »

dennis schreef:Nog even over "In Zijn arm de lammeren": je kunt erover van mening verschillen, maar het is een boek dat je raakt.
Het vervolg daarintegen is mijns inziens mislukt. Dit gaat over de zus van Fransje (de hoofdpersoon van het eerste boek) die zwanger raakt van een roomse jongen.
Er wordt - zeker voor die tijd - behoorlijk openhartig over sexualiteit geschreven, en helaas (vind ik) niet op een goede manier. Een van de bezwaren die ik er tegen heb is dat de hoofdpersoon een meisje is, maar dat haar een mannelijke seksualiteitsbeleving wordt toegedicht. Heel onrealistisch.
Ja, dat gaat weer over een broer, in oorlogstijd. Inderdaad halen deel twee en drie het niet bij deel 1. Het hoorspel is bij ons in de boekhandel nog verkrijgbaar. Schijnt erg mooi te zijn.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ander schreef:
dennis schreef:Nog even over "In Zijn arm de lammeren": je kunt erover van mening verschillen, maar het is een boek dat je raakt.
Ja, dat gaat weer over een broer, in oorlogstijd. Inderdaad halen deel twee en drie het niet bij deel 1. Het hoorspel is bij ons in de boekhandel nog verkrijgbaar. Schijnt erg mooi te zijn.
Ik hou het maar bij deel 1 :livre
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gesloten